Har legat vaken i natt & funderat lite på Daniela. Har försökt avfärda hennes alltför stora näsa, dels som en typisk "judenäsa" (orsakad av härkomst) & dels som en traditionell "fyllenäsa", enbart för att kunna somna. Tyvärr så gick inte detta. Men jag tror däremot jag löst gåtan med Daniela aka Pomperipossa.
Daniela lider av Rhinophyma, även känt som förstorad näsa vid rosacea. Kanske kan detta vara slutstadiet av kronisk rosacea vilket faktiskt ger en deformerad näsa ofta med röd-lila missfärgning. Nu förknippar jag bara Daniela med en stor näsa, en deformerad gåta som måste få ett svar.
Vid närmare eftertanke så lider Daniela nästan helt säkert av Rhinophyma, även kallad “uppsvälld näsa” som i vissa fall kan vara orsakad av överdriven alkoholkonsumtion (så det med "fyllenäsa" behöver inte vara fel). Rhinophyma anses, som tidigare nämnt, slutstadiet av kronisk rosacea, ibland orsakad av just överdriven alkoholkonsumtion. Har alltid kännt på mig att Daniela inte är den som spottar i glaset så att säga.Snarare tvärtom.
Är det ngn som känner till Danielas dryckesvanor?
Är hon en utåtriktad partytjej eller mer av en smygande vinalkis?
...& hur ställer sig Djungel-Johan till det faktum att hans nyvunna Jane hellre väljer flaskan än en romantisk skogspromenad?
Ser Djungel-Johan Daniela som ett slags projekt. En förtappad själ som han genom trevande fingrar & tung andning ska rädda från alkoholens fördärv?