Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Bara för att Kina säljer till många samtidigt, betyder det inte att Kina säljer vad som helst till vem som helst. Kineserna har också lång erfarenhet av affärer, bland annat. Hoppas att de inte säljer drönare till Iran och kärnvapenteknik till Saudi...
Jag säger att kineserna antagligen är mer öppna att sälja kunskap som innebär säkerhetsrisk för området (antagligen Israel tänker man) än vad USA eller Europa är, inte att de är villiga att sälja vad som helst. Det är antagligen fullt med kinesiska komponenter i Hamas raketer och drönare förövrigt, som kommit dit genom Iran som mellanhand.
Citat:
Den där Stor-Israel-idén Du postulerar, finns det rätt litet stöd för. Minns att Israel bytte land mot fred efter 1967 års krig. Västbanken har Jordanien sedan länge avsagt sig anspråken på.
Va? Netanyahu är ju helt öppen med det. Jag länkade till intervjun där hans högra hand talade om att man finansierade Hamas för att direkt dränka tvåstatslösningen. Netanyahu ger skattelättnader för att bosättare ska komma in och stjäla palestiners mark i Västbanken.
Det är betydligt tydligare planer för att skapa en "storisrael" än någonting vi just såg från Serbien ens, då Srpska republiken i Bosnien faktiskt hade en tydlig serbisk majoritet (inte för att det justifierar fördrivning av bosniska minoriteten som levde i byarna).
Vad som hände för 60 år sedan har ingenting med Israels nuvarande planer att göra. Jag sa inget om att Israel alltid velat skapa storisrael, utan att de har haft sådana planer i hela 2000-talet, och att det accelererar.
Citat:
Jag tror att Mellanösternkonflikten har passerat frågor om rätt och fel, och nu är det bara fråga om fungerar/fungerar inte.
Ingenting passerar frågor om rätt och fel. Palestinarna är inte heller över frågor om rätt och fel bara för att de är i underläge som vänstern må tro. Det vore inom reglerna för frihetskamp under ockupation att skicka bomber mot Israel och mörda militärer, men massmordet mot civila och barn kan inte justifieras med "men...de är ju ockuperade!".
Detsamma gäller givetvis för Israel.
Citat:
Det är tråkigt för palestinierna på Västbanken. Emellertid bör Du betänka hur situationen skulle se ut om maktförhållandena varit omvända - hur många judar hade då levt i det som hade kallats Palestina, tror Du?
Är det här verkligen en kamp på så låg nivå att vi ska komma med hypoteser ifall araber eller judar är mest barbariska i överläge...då bevisar du min tes om att vi inte bör bry oss om bråkstakarna i mellanöstern, ungefär som du sa om juggarna.
Jag kan tänka mig flera alternativ; folkmord mot judarna, fördrivning av dem från det heliga landet, eller att judar får leva där jämsides araberna ungefär som judar fick leva i relativ harmoni och medborgerliga rättigheter i resten av Mellanöstern (och speciellt i Nordafrika). Det kommer dock moment då semitiska hämndbegären kokar över och allt sådant bryter samman. Ungefär som judar fördrevs från arabiska länder i och med Israels skapande så fördrevs palestinare från sina områden.
Semiter bär på begär på blodshämnd betydligt längre än europeer, vid något tillfälle skulle jag tro att palestinerna skulle bedriva ren folkmord mot judarna med sådan makt. Men ärligt talat så tror jag inte att det skulle ske ifall FN skulle godkänt en slags stat som delas av två folkslag i området, med både judisk och arabisk identitet. Harmonisk samexistens skulle det inte vara givetvis, juggarna kunde i alla fall komma överrens under Tito. Jag tror inte att varesig judar eller araber tål att leva sida vid sida när båda ska regera tillsammans.
Citat:
Det är litet vid sidan av tråden, men balkaneserna har i över 100 år masslaktat varandra och startat ett flertal krig, några med konsekvenser utanför deras egna gränser, samt i stor skala fört med sig sin kriminalitet till mitt land. Oavsett prefix, så har jag just inget ansvar därvid, eller egentligt intresse i saken.
Det är relevant för samtalet pga hur USA behandlade Serbien gentemot Israel. Nästan 180 grader skillnad i behandling trots liknande etnonationalistisk galenskap från alla sidor i konflikterna. Serbien styckades samman medan Israel finansieras för att hålla araber i zoon.
Just albanska konflikten är speciellt intressant då KLA-gerillan definitivt påbörjade konflikterna med liknande metoder som Hamas och massmord och våldtäkter på civila. Serbien svarade med stenhård hämnd, men inte i närheten så brutalt som Israel hämnats mot araberna. Då ska man också komma ihåg att albanerna i Kosovo-området hade medborgerliga rättigheter olikt palestinarna.
Hycklerin i hur kristna världen inte bryr sig närmvärt om kristet lidande och gråter blodstårar när Israel lider är slående. Det är inte bara hyckleri utan någonslags paradox.
Visst är juggar en bråkig skara i Västvärlden, men det är ju inte som om vänsterintellektuella judar (hela frankfurtskolan) inte skapar problem på sitt sätt också ifall vi nu ska hålla på och kasta kollektiv skuld mot folkslag. De har också gett oss Einstein, men så har Serbien gett oss Nikolas Tesla. Du får alltså ta det bra med det dåliga.
Citat:
Om man tror att konsekvent tänkande har så mycket med internationella relationer att göra, så lever man nog litet i en drömvärld. Det fungerar inte på det sättet att ett ställningstagande i ett fall, följdriktigt bör leda till ett motsvarande ställningstagande i ett annat fall, dels för att sådan följdriktighet i regel saknas, dels för att det nästan alltid finns något unikt i varje relation och konflikt. Men, ett svar har jag förstås: Israel är en demokrati (ehuru imperfekt) det var inte Serbien 1999, Israel och Västvärlden har särskilda band på olika sätt, det hade inte Västvärlden med Serbien 1999 och Serbiens agerande riskerade att Balkankriget spred sig utanför det gamla Jugoslaviens gränser - i MÖ har över tid snarast spridningsriskerna minskat.
Sydafrikas apartheid var också en demokrati på det sättet som Israel är en demokrati. Jag förstår mig inte på hur man kan sätta demokrati på en piedestal på sådan sätt.
Serbiens agerande riskerade inte att sätta området i brand så som Israel ständigt riskerar att sätta MÖ i brand. Förstår inte hur du tänker där.
Serbien har ju ingen AIPAC i USA, så det är ju något man kan tala om ifall man nu ska förstå varför USA blint ger Israel sina skattepengar för att de ska kunna kolonisera arabisk mark. Sedan så har vi blinda frikyrkliga typer som inte kan se längre än bibeln för att vara mer villiga att skicka pengar till Israel än att ha offentlig sjukvård.
Liberal media i USA har ju ofta judiska ägare så det är inte undra på att även liberaler länge blint älskad judisk ultranationalism medan man avskyr all annan typ av nationalism. Det ska dock påpekas att gräsrotsliberalerna utanför establisemanget har vänt ryggen till Israel i och med att man får sin nyhet genom alternativ media snarare än gammelmedia, vilket märks speciellt bland unga. Även högern har en hälsosam dos av uppvaknande med isolationiströrelsen, där blint stöd till Israel ifrågasätts.