2023-11-05, 21:35
Medlem
Arnstads avatar
Det är väl klart att du inte tuggar i dig allt, det vore osunt. Men saken är förstås den att ukrainakriget, alltså Natos krig, närmare bestämt USA:s krig, kommer att ha enormt negativa konsekvenser för de europeiska staterna. Det är nästan så att konsekvenserna verkar vara designade för att USA ska kunna kräma ut det sista av Europas välstånd genom att förstöra konkurrenskraften i och med att energiförsörjningen gått förlorad, alternativt blivit mycket dyrare. Att det kommer att bli något sämre i Europa är en underdrift. Rasar Tysklands ekonomi ihop så vad ska den ersättas med? Hela Europa lever verkligen över sina tillgångar där man lever på en ständigt ökande penningmängd som håller spekulationsbubblan i gång. Om industriproduktionen rasar i hop och vi inte har tillräckligt med exportprodukter, hur ska vi i Sverige genom handel få någon att leverera olja och mat när vi inget har att erbjuda som byte. I dag importeras hälften av det vi äter i Sverige.

Jag tror det är mycket svårt att ändra utvecklingen som det ser ut i dag eftersom kapitalet är globalt. Möjligen skulle de kanske gå att återskapa en mer lokal ekonomi inom nationalstaternas ram, men med tanke på hur instabila dessa blivit genom invandring är det heller inte enkelt.
Citera
2023-11-05, 22:25
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det är väl klart att du inte tuggar i dig allt, det vore osunt. Men saken är förstås den att ukrainakriget, alltså Natos krig, närmare bestämt USA:s krig, kommer att ha enormt negativa konsekvenser för de europeiska staterna. Det är nästan så att konsekvenserna verkar vara designade för att USA ska kunna kräma ut det sista av Europas välstånd genom att förstöra konkurrenskraften i och med att energiförsörjningen gått förlorad, alternativt blivit mycket dyrare. Att det kommer att bli något sämre i Europa är en underdrift. Rasar Tysklands ekonomi ihop så vad ska den ersättas med? Hela Europa lever verkligen över sina tillgångar där man lever på en ständigt ökande penningmängd som håller spekulationsbubblan i gång. Om industriproduktionen rasar i hop och vi inte har tillräckligt med exportprodukter, hur ska vi i Sverige genom handel få någon att leverera olja och mat när vi inget har att erbjuda som byte. I dag importeras hälften av det vi äter i Sverige.

Jag tror det är mycket svårt att ändra utvecklingen som det ser ut i dag eftersom kapitalet är globalt. Möjligen skulle de kanske gå att återskapa en mer lokal ekonomi inom nationalstaternas ram, men med tanke på hur instabila dessa blivit genom invandring är det heller inte enkelt.
Vi kan inte göra annat än att hålla med om detta. Tyvärr så är det ett fåtal av befolkningen i EU som har förstått vidden och konsekvenserna av vad som sker.

Inläggen i tråden närmar sig alltmer geopolitik, ekonomisk krigföring och kolonialpolitik, något avlägsnar sig allt längre från trådstarten som handlar om den intelligensvarierade nyttiga idioten Pasikivis uttalanden i DN om att Ryssland skulle förlora proxykriget mot Ukraina.

Vidare diskussioner i denna tråd för oss ständigt närmare OT och därpå följande problem, så därför föreslås en möjlig övergång till en annan tråd där detta diskuteras.
Om någon har förslag på en passande befintlig tråd så kan vi köra vidare där.
Senast redigerad av RobbanUC 2023-11-05 kl. 22:27.
Citera
2023-11-06, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttokoll
Hahaha. Va fan där fick ni illaluktande rysstrollsjävlar som tror Ryssland har en sportslig mot Ukraina. Hahaha.

Vilken månad blir det troligast?

Finns det ens något som kan talar emot hans ändå bara försiktiga optimism om Ukrainas besegrande av kärnvapenmakten? Hade han vågat berätta vad han verkligen vet direkt hade vatnikarna legat i sina gravar snart. Kom ihåg var ni läste det först.

Pruttler kommer att pruttas ihjäl hahahaha

Där ser ni att Sveriges pengar och vapen inte var en felsatsning
Denna TS verkar inte ha åldrats särskilt väl.
Ska bli intressant med utvärdering av Paasikivi framöver.
Citera
2023-11-06, 12:49
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Denna TS verkar inte ha åldrats särskilt väl.
Ska bli intressant med utvärdering av Paasikivi framöver.

Är du läskunnig?

Citat:
Jag tror att det här kan leda till en ukrainsk seger, jag är försiktigt optimistisk.
Citera
2023-11-06, 14:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är du läskunnig?
Du måste skämta eller lever du i en parallell verklighet?
Ja de har ju iallafall hela fem veckor kvar på att ta tillbaka Krim mha bl.a. Sverige.

Jag avvaktar som sagt uppföljningen på Paasikivis artikel - januari 2024.
Citera
2023-11-06, 14:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Du måste skämta eller lever du i en parallell verklighet?
Ja de har ju iallafall hela fem veckor kvar på att ta tillbaka Krim mha bl.a. Sverige.

Jag avvaktar som sagt uppföljningen på Paasikivis artikel - januari 2024.
Om man är försiktig optimistisk, betyder det att man är säker på att Ukraina kommer ta tillbaka Krim?
Citera
2023-11-06, 14:43
Avstängd
Citat:
Om man är försiktig optimistisk, betyder det att man är säker på att Ukraina kommer ta tillbaka Krim?
Han trodde att Ukraina skulle kunna besegra Ryssland under 2023, även om han var försiktig givetvis.
Det har visat sig helt fel.
Men det var TS text som gällde och den har inte åldrats väl.
Citera
2023-11-06, 14:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Han trodde att Ukraina skulle kunna besegra Ryssland under 2023, även om han var försiktig givetvis.
Precis, det är trådskaparens raljerande som inte åldrats särskilt väl.

Det har väl ingenting med Paasikivis uttalande att göra. Han har inget att skämmas över.
Citera
2023-11-06, 14:57
Avstängd
Citat:
Precis, det är trådskaparens raljerande som inte åldrats särskilt väl.

Det har väl ingenting med Paasikivis uttalande att göra. Han har inget att skämmas över.
Han hade fortfarande helt fel.
Personligen anser jag att experter kan ha rätt att komma med vilka prognoser som helst, det är ju bara prognoser. Huvudsaken är att de ger någon form av rationell faktagrund till prognosen.
Paasikivi trodde på att de vapen vi skickar skulle bli en "gamechanger" och där tvivlar jag starkt på hans kompetens som militär expert. Förmodligen ville han bara propagera för våra vapenleveranser.
Men här på forumet hånar man svårt på de experter som prognosticerat att ryssarna kommer att vinna så därför passade jag på att pröva samma grepp på Paasikivi.
Citera
2023-11-06, 15:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Han hade fortfarande helt fel.
Personligen anser jag att experter kan ha rätt att komma med vilka prognoser som helst, det är ju bara prognoser. Huvudsaken är att de ger någon form av rationell faktagrund till prognosen.
Du har ingen aning om vilka skador dessa västerländska vapen har tillfogat de ryska styrkorna.

Jag är nog tämligen säker på att hade Ukraina inte fått de västerländska vapensystemen så hade inte ens kunnat påbörja en offensiv. HIMARS har slagit ut många depåer bakom fiendens linjer.

Citat:
Paasikivi trodde på att de vapen vi skickar skulle bli en "gamechanger" och där tvivlar jag starkt på hans kompetens som militär expert. Förmodligen ville han bara propagera för våra vapenleveranser.
Vad är det som säger att han har fel?

Bara för att offensiven inte lyckades betyder inte att det är fel på vapensystemen. Det är snarare att Ryssland kunde förbereda sina trupper bättre än vi trodde.

Citat:
Men här på forumet hånar man svårt på de experter som prognosticerat att ryssarna kommer att vinna så därför passade jag på att pröva samma grepp på Paasikivi.
Ska vi jämföra med MacGregors uttalande tycker du?

Han var tvärsäker på att Ukrainska styrkor redan var omringade och skulle ge upp.

Därför hånar vi den idioten.
Citera
2023-11-06, 16:57
Medlem
Citat:

Vad gäller överdriven "optimism"; hur går det med den psykotiske dvärgen i kremls tre-dagars "defensiva, fredsbevarande försvarsinvasion" av det fredliga grannlandet Ukraina?
Citera
2023-11-06, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttokoll
Hahaha. Va fan där fick ni illaluktande rysstrollsjävlar som tror Ryssland har en sportslig mot Ukraina. Hahaha.

Vilken månad blir det troligast?

Finns det ens något som kan talar emot hans ändå bara försiktiga optimism om Ukrainas besegrande av kärnvapenmakten? Hade han vågat berätta vad han verkligen vet direkt hade vatnikarna legat i sina gravar snart. Kom ihåg var ni läste det först.

Pruttler kommer att pruttas ihjäl hahahaha

Där ser ni att Sveriges pengar och vapen inte var en felsatsning

Har Ukraina drivit ut ryssen än eller hur går det med den biten egentligen? Har Ukraina drivit Ryssen till förhandlingsbordet för att dra sig tillbaka från Donbass, Luhansk, Krim etc. än? Men det kanske sker under detta året - vi får hoppas att kriget tar slut så fort som möjligt för att förhindra en ekonomisk kollaps av euroområdet. Vi (läs: Europa) behöver den billigare ryska gasen snarast möjligt .

Citat:
......

Vad är det som säger att han har fel?

Bara för att offensiven inte lyckades betyder inte att det är fel på vapensystemen. Det är snarare att Ryssland kunde förbereda sina trupper bättre än vi trodde.
.....
Är du på riktigt? Blundar du och håller för öronen eller lever du i en skyddad verkstad, undrar jag.
Har du läst artikeln? Man kan ju börja undra om du jobbar för staten och i propagandamaskineriet såsom du backar Överstelöjtnant Pajjaskivi.

Här har du ett citat från artikeln.
Citat:
När kan de här bidragen från väst börja ge effekt?
– I vår, men oklart när. Det är en meteorologisk faktor. Men när marken blir tillräckligt torr. Då bör också majoriteten av de här fordonen som nu utlovas vara integrerade i övade ukrainska förband.
Kanske kan det i sin tur leda till ett snabbare slut på kriget, tror Joakim Paasikivi.
– Jag har tidigare sagt att jag tror att det är möjligt med en ukrainsk seger i år. Det betyder inte att Ukraina kommer ha slagit den sista ryssen på ukrainskt territorium, utan att man har kommit till förhandlingar som då handlar om ett ryskt tillbakadragande.

Här kommer länken till artikeln och återkom sedan om det blivit som Flöjtnanten "trodde"
https://archive.ph/wOqsF (klistra in originallänken i Archive så får du fram en läsbar artikel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in