2023-11-06, 00:02
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det var ju afrikanska skådespelare dock. Varför vill SVT att vi ska tro att stenåldersmänniniskorna i Skandinavien såg ut som afrikaner när det uppenbarligen inte stämmer?
Känner du många afrikaner med blå ögon?
Citera
2023-11-06, 00:04
Medlem
Myschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Så från 100% mörkhyade till 99,9% vithyade på grund av blandning?

Typ så ja, mycket pga klimatet och den långa tiden däremellan
Citera
2023-11-06, 00:21
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Känner du många afrikaner med blå ögon?

Hört talas om linser?
Citera
2023-11-06, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Detta tråd är totalt lågvattenmärke till och med för att vara flashack. Och jag hoppas att många som skrev inte tittade på programmet samtidigt. Att haka upp sig på hudfärg, samtidigt som programmet tar upp hur en ung kvinna i 18-20 årsåldern mördas i någon sannolik offerritual, eller att en hel ung barnfamilj med en tre månaders bebis, begravs, det är helt enkelt inte riktigt klokt.

Också intressant att jägar- och bondefolk levde hyfsat nära varandra, tycks ha träffats då och då, men ändå med en sådan distans att de inte fick barn med varandra på 1000 år, 40 generationer.

Håller helt med. Men flashbackarna tycker väl om offerriterna och barnmorskan eftersom de. härstammade från mörkhyade.

Men det är mee brutalt med en bisar offerritual och en hel familjs begravning. Undrade om barnet levde eller bragdes om livet för arr kunna begravas mer sina föräldrar. Det är väl lite därför jag sökte mig hit, för att kunna diskutera men det är bara att ge upp. Fokuset kommer ligga på fel hela vägen. Att det kommer pratas om kvinnliga krigare, drottningar, kvinnor och samhällssyn kommer inte göra saken bättre. För här i denna tråd vill man som sagt ha den gamla historian med hel vita svenskar, där männen var krigare och en förlegad samhällssyn och allt det har forskningen mitarbetat..

Så ja. Det är brutalt hue människor tror att vi är bäst, när denna tråd motbevisar det..
Citera
2023-11-06, 00:28
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
De lämningar från mesolitiskt tid (jägarstenålder) som kunnat DNA-sekvensierats har visat att man nog hade ganska så mörk hud kombinerat med blå ögon. La Braña, Loschbour, Cheddar, Österödskvinnan.

De första invandrarna till Europa kom ju från Afrika över Mellanöstern för ca 40 000 år sedan. De lär förstås ha varit mörkhyade. Man tänker sig att den diet dessa jägare levde av (fisk och vilt) gav den dos D-vitamin de behövde utan att behöva ha den ljusa hy som annars krävs för att solens strålar skall skapa D-vitamin i huden. Så man fortsatte därför att vara mörk i hyn.

Men här uppe i höga Nord fanns ändå inte tillräckligt med ljus så man bleknade så småningom. Vilket också nämndes i seriens första avsnitt. Folket i Motala som satte upp kranier på pinnar var lite blandade, men ljusare än sina förfäder, både de från Västeuropa och de från norr/öster.

Nej. Förkovra dig!

Citat:
Ursprungligen postat av Rollinghand
Avsnitt 1 följs av ett "Historiskt eftersnack" och även där är pigmenteringen hos människor i fokus. Tydligen är frågan om hudfärg väldigt viktig.

Frågan om pigmentering är viktig eftersom man just nu bedriver ett folkmord. Undrar om de som deltar i det inser vilka straff som är förknippade med folkmord. "Jag visste inte" har inte varit en godtagbar ursäkt i tidigare krigsdomstolar.

Citat:
Oväntat att Flashbackpöbeln hakar upp sig på hudfärg istället för allt det andra intressanta som sades under programmet. Vem fan bryr sig om att människor som inte ens var permanentboende i Sverige för 14 000 år sedan var mörkhyade? Att de nämner det i programmet handlar om att det bryter mot en förväntning. Många förväntar sig att istidsmänniskorna var lika ljusa som dagens nordeuropéer, men så verkar inte ha varit fallet. Av den anledningen upplyser man tittaren om utseendemässiga attribut som människorna i Sverige vid den tidpunkten hade.

Hur man kan vara så barnslig att man vägrar ta till sig av fakta som strider mot ens egna politiska uppfattning begriper jag inte. Då vill man inte lära sig.

Det är ju SVT och de politiska aktivisterna som är upptagna av folkmord. Hade man gestaltat ursvenskarna som vita, blonda och blåögda hade diskussionen aldrig uppstått. Hade det varit ok att porträttera Mandela eller Martin Luther King som vita?
Citera
2023-11-06, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja, och den indoeuropeiska dialekt som talades i Skandinavien/nordligaste Tyskland blev det germanska språket (som sedan förändrades vidare till svenska, tyska, engelska osv).

Stridsyxekulturen i Skandinavien/nordligaste Tyskland utvecklades under nordiska bronsåldern till den germanska kulturen som sedan spred sig över mer än halva Europa.

Det här är intressant. Stämmer följande - som är min tolkning av https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskar#Uppkomsten_av_det_svenska_språket :

Urindoeuropeiska tros ha talats i norra östereuropa och spreds även till Indien och till Grekland, där den dokumenterades tidigt i skrift. Urgermanska uppstod antingen i området mellan Rhen och Wisła, eller i Sydskaninaven. Det finns ett mellansteg mellan urgermanska och svenska som kallas urnordiska och sedan blev fornnordiska. När andra germanska språk avknoppades från urgermanskan och spreds i hela Nordeuropa blev urnordiskan alltså ett eget språk. Som sedan blev fornnordiska vilken finns bevarad i runskrift enligt den äldre futarken.

En tredjedel av proto-germanska ord och böjningsformer härrör från ett icke-indoeuropeiskt substratspråk som talades av av någon tidigare kultur i Nordeuropa. Kandidater till substratspråket är Trattbägarkulturen i Skandinavien, Maglemosekulturen, Nordvästblocket, och Hamburgkulturen. Många förindoeuropeiska språk beskrivs som paleo-europeiska språk.

Vad skulle du ändra på eller stryka som låter tveksamt?
Citera
2023-11-06, 00:31
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Sannolikt ansade stenåldersmänniskorna sitt hår och skägg, och försökte klä sig så helt och rent det gick. Det hör till att vara människa att åtminstone försöka vara välvårdad även om man lever knapert. Renlighet är förresten tätt förknippat med sundhet. Att bli sjuk kunde innebära döden, så troligen tvättade de sig så ofta det gick.
Mja, rena och rena... Jag sitter inte på svaret, men hur tänker du dig att de tvättade sig under höst, vinter och vår? Inte en chans att de blötte ner kroppen med iskallt vatten. Inte heller hade de tillgång till substitut för tvål, så huden måste ha varit konstant flottig och svettig.

Folk hade ingen vidare hygien under hela medeltiden, så ser inte riktigt varför den skulle vara bättre för 10000 år sedan.

Grabbarna i serien var nyduschade med balsamerat hår och specialbeställt läder och plädar från Louis Vuitton.
Senast redigerad av peterZiipen 2023-11-06 kl. 00:36.
Citera
2023-11-06, 00:35
Medlem
Stora delar av det svenska samhället genomsyras av den vänsterextrema idén om att det finns offer och skyldiga. Vita, heterosexuella män är alltid eller nästan alltid sedda som skurkar, skyldiga eller medskyldiga. Övriga ses som drabbade av diskriminering, rasism, fördomar och fobier och ett sätt att komma till rätta med detta är att positivt särbehandla offergrupperna på bekostnad av vita, av män, av heterosexuella.

Detta går tyvärr delvis igen även i denna serie om Sveriges forntid.

Helt klart är att de första jägarna och samlare hade en mörkare hudfärg men märkligt nog ljusfärgade ögon.

Men de var givetvis inte afrikaner utan européer trots detta.

Men vad gör då svt när de letar efter statister som ska gestalta dessa våra första förfäder, förmödrar eller föregångare?

Jo man låter afrikaner gestalta våra egna föregångare.

Varför?

Jo man var förmodligen livrädd för att låta vita svenskar med datormanipulerat hudfärgsförmörkning spela jägarna och samlarna ifråga.
Man var nog livrädd för att bli anklagade för blackfacing.

Istället lade man sig platt, lät mörka afrikaner få vara statister, slog samtidigt ett slag för den vänsterextrema idén om man måste inkludera offergrupper men slutresultatet blev att man diskriminerade jägarnas och samlarnas ättlingar och de som faktiskt också tillhör seriens målgrupp (forntidsintresserade svenskar med djupa rötter i Sverige).

Skitnödigt, politiskt korrekt av svt som vanligt med andra ord.

Som isolerad händelse spelar detta föga roll men det handlar inte om en isolerad händelse utan något som ligger som en våt filt över stora delar av det svenska samhället.

Fegt, konstigt, ovetenskapligt, ideologiskt extremt av svt att välja denna väg.

Lite skruvat att man istället för att "blackfacea" vita statister "blueeyeade" svarta statister...
Citera
2023-11-06, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Håller helt med. Men flashbackarna tycker väl om offerriterna och barnmorskan eftersom de. härstammade från mörkhyade.

Men det är mee brutalt med en bisar offerritual och en hel familjs begravning. Undrade om barnet levde eller bragdes om livet för arr kunna begravas mer sina föräldrar. Det är väl lite därför jag sökte mig hit, för att kunna diskutera men det är bara att ge upp. Fokuset kommer ligga på fel hela vägen. Att det kommer pratas om kvinnliga krigare, drottningar, kvinnor och samhällssyn kommer inte göra saken bättre. För här i denna tråd vill man som sagt ha den gamla historian med hel vita svenskar, där männen var krigare och en förlegad samhällssyn och allt det har forskningen mitarbetat..

Så ja. Det är brutalt hue människor tror att vi är bäst, när denna tråd motbevisar det..

Tog de livet av den tre månaders bebisen så är det ännu mer tragiskt. Men trots allt hyfsat sannolikt att den dog samtidigt som föräldrarna. Finns flera fullt rimliga skäl till det, t.ex. någon smittohärd, eller att hela familjen blev attackerad av något djur.
Citera
2023-11-06, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Mja, rena och rena... Jag sitter inte på svaret, men hur tänker du dig att de tvättade sig under höst, vinter och vår? Inte en chans att de blötte ner kroppen med iskallt vatten. Inte heller hade de tillgång till substitut för tvål, så huden måste ha varit konstant flottig och svettig.

Folk hade ingen vidare hygien under hela medeltiden, så ser inte riktigt varför den skulle vara bättre för 10000 år sedan.

Grabbarna i serien var nyduschade med balsamerat hår och specialbeställt läder och plädar från Louis Vuitton.

Det är en myt att människorna på medeltiden gick runt och var smutsiga. Vi människor har alltid gillat att vara rena och inte lukta illa. I vintertid är det inte svårare än att värma lite vatten över elden.
Citera
2023-11-06, 01:03
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Du kan bara ha läst en bråkdel av mitt inlägg. Du missade delen om att evolutionen har förändrat oss och gynnat blont hår pga att det ger D-vitamin. Ljus hy är ganska nytt fenomen i vår utvecklingshistoria. Blont hår ändå nyare.

De första "svenskarna" var inte särskilt lika oss. Vi är till stor del uppblandade med germaner som kom långt senare, vid bronsåldern. Är man någorlunda intresserad av historia och vetenskap kan man inte ha missat att DNA bevisar att de första stenåldersmännen som nådde Sverige var mörkhyade och blåögda.

Du bevisade just det jag skrev om att många här lider av politiskt motiverad faktaresistens.

Det här är intressant och även personligen för mig då jag testat mitt DNA mot arkeologiskt DNA, då jag inte kunde fatta hur jag kunde ha så pass mycket etnicitet ifrån germaner! Det visar sig att jag ligger väldigt nära i tid till vikingar ifrån Sverige, Danmark, England och lite längre tillbaka i tid även ifrån ryska/ukrainska vikingar. Undrar verkligen angående germanerna då jag har cirka 15% i mig ifrån dem? Vi är blonda och blåögda, med några grönögda i släkten.
Citera
2023-11-06, 01:29
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Det är en myt att människorna på medeltiden gick runt och var smutsiga. Vi människor har alltid gillat att vara rena och inte lukta illa. I vintertid är det inte svårare än att värma lite vatten över elden.

Du får gärna länka till källor, då jag är genuint nyfiken. Normen skulle lika gärna kunna vara att man skulle vara lite smutsig, då kunde anses ha en skyddande effekt mot kyla och hetta. Har hittat lite olika källor som verkar ganska eniga om folk hade dålig hygien innan 1800-talet. Dels pga dålig tillgång till färskt vatten, (som först ska bäras och sedan värmas upp), men också pga dålig kunskap om hygien och bakterier.

Tänk bara på det faktum att jägarna inte tvättade händerna med varmt vatten och tvål efter att de bajsat. Skulle man kalla det god hygien? tvek på den.
I Sverige får man dock betrakta den sanitära faktorn som låg. Det är först på 1800-talet som vi får förhållanden som kan jämföras med de antika kulturerna. Men innan dess var skillnaderna små mellan bonde och borgare, mellan adelsman och kung. Alla brottades med ohyra, med odörer och ohälsa till följd av smutsen.
https://www.vitterhetsakademien.se/download/18.31586144174bef426e0a3c4c/1601885788418/smutshygien.pdf

och från SO-rummet:
Historien om vår hygien är ett ganska sorgligt kapitel, om man inte föredrar att skratta åt eländet. Både 1700- och 1800-talen var på det hela taget snuskiga århundraden. Dels berodde det på att det var ont om vatten, vattnet måste bäras lång väg och det gällde att spara på dropparna. Dels berodde det på okunnighet; bakterier och smitta var okända begrepp. Dessutom var det farligt att tvätta sig i onödan, ansågs det. Utan ett skyddande smuts- och fettlager blev huden känsligare både för hetta och kyla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in