Citat:
Det här är intressant och även personligen för mig då jag testat mitt DNA mot arkeologiskt DNA, då jag inte kunde fatta hur jag kunde ha så pass mycket etnicitet ifrån germaner! Det visar sig att jag ligger väldigt nära i tid till vikingar ifrån Sverige, Danmark, England och lite längre tillbaka i tid även ifrån ryska/ukrainska vikingar. Undrar verkligen angående germanerna då jag har cirka 15% i mig ifrån dem? Vi är blonda och blåögda, med några grönögda i släkten.
TJänster för uppskattning av etnisk mix, t.ex. "myorigins", mäter inte arkeologiskt DNA, utan likheter med andra nu levande personer som har testat sig hos samma företag. Att svenskar har mycket germanska rötter sedan bronsåldern syns inte i de testerna, vad jag kan förstå, utan om du har stor procent likheter med tyskar så tror jag att kopplingen finns i senare tid, t.ex. pga tyska smeder som kom på 1500-talet, eller svenskar som flyttade till tyskland.
Etnicitetsuppskattningar är inte särskilt säkra. Amerikanare gillar sånt, men de är inget för oss svenskar som har bra släktforskning ändå. Olika företag kan ge ganska olika testresultat, och resultatet kan förändras mycket allt eftersom nya personer testar sig hos företaget har jag märkt. Testpersonerna uppger sina rötter men kanske inte vet säkert. Jag har plötsligt fått 18% likhet med irländare hos ett av företagen, men jag har inga irländare i släktforskningen. Kan det vara svenskamerikaner som också har uppgett irländska rötter? Jag tror inte det beror på vikingar, eftersom svenska vikingar längst östkusten främst reste till östeuropa. Norrlänningar har rötter i Norge på järnåldern, och norrmännen gjorde vikingafärder till Irland, kan det spöka? Jag har nu 0% tyskar, det var mer förr, fastän jag har hittat tyskar i släktforskningen.
Testerna baseras på autosomalt DNA som är väldigt slumpmässigt. Jag har ingen DNA-matchning alls med ett par av mina femmäningar, pga slumpen, och så finns det folk som ser ut att vara tremänningar med mig pga "brus" för att de kommer från samma inavlade region, men det finns ingen koppling mellan oss i i släktforskningen för de senaste >300 åren trots ganska heltäckande släktforskning.
Tester för uppskattning av arkeologiskt DNA, t.ex. tjänsten "AncientOrigin", jämför däremot autosomalt DNA med flera tusen år gamla uppgrävda mänskliga kvarlevor. Där nämns nog inte germaner som grupp, utan specifika arkeologiska kulturer och epoker. Jag är 51% jägar-samlare. Jag tror att de menar att 51% av mina rötter nådde Europa eller Sverige under jägarstenåldern. Låter den tolkningen rimlig? Jag har bara 8% "metal invaders", dvs rätt få av mina anfäder nådder Europa eller Sverige under brons- och järnåldersinvandringen. Trots att svenskar normalt har rätt mycket sådan bakgrund enligt YDNA-test.
YDNA-test jämför din manliga släktlinje (farfars farfars farfar osv) och är ganska pålitliga och exakta. MtDNA jämför med din morslinje (mormors mormors mormor) och är också pålitlig. Man kan visa ganska exakta migrationskartor för hur och när de har förflyttats från Afrika till Sverige. Men din farmors och morfars gener finns inte alls med där så det täcker bara en liten bråkdel av dina rötter.
Senast redigerad av guru1966 2023-11-06 kl. 01:46.
Senast redigerad av guru1966 2023-11-06 kl. 01:46.