2023-11-06, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
Det här är intressant och även personligen för mig då jag testat mitt DNA mot arkeologiskt DNA, då jag inte kunde fatta hur jag kunde ha så pass mycket etnicitet ifrån germaner! Det visar sig att jag ligger väldigt nära i tid till vikingar ifrån Sverige, Danmark, England och lite längre tillbaka i tid även ifrån ryska/ukrainska vikingar. Undrar verkligen angående germanerna då jag har cirka 15% i mig ifrån dem? Vi är blonda och blåögda, med några grönögda i släkten.

TJänster för uppskattning av etnisk mix, t.ex. "myorigins", mäter inte arkeologiskt DNA, utan likheter med andra nu levande personer som har testat sig hos samma företag. Att svenskar har mycket germanska rötter sedan bronsåldern syns inte i de testerna, vad jag kan förstå, utan om du har stor procent likheter med tyskar så tror jag att kopplingen finns i senare tid, t.ex. pga tyska smeder som kom på 1500-talet, eller svenskar som flyttade till tyskland.

Etnicitetsuppskattningar är inte särskilt säkra. Amerikanare gillar sånt, men de är inget för oss svenskar som har bra släktforskning ändå. Olika företag kan ge ganska olika testresultat, och resultatet kan förändras mycket allt eftersom nya personer testar sig hos företaget har jag märkt. Testpersonerna uppger sina rötter men kanske inte vet säkert. Jag har plötsligt fått 18% likhet med irländare hos ett av företagen, men jag har inga irländare i släktforskningen. Kan det vara svenskamerikaner som också har uppgett irländska rötter? Jag tror inte det beror på vikingar, eftersom svenska vikingar längst östkusten främst reste till östeuropa. Norrlänningar har rötter i Norge på järnåldern, och norrmännen gjorde vikingafärder till Irland, kan det spöka? Jag har nu 0% tyskar, det var mer förr, fastän jag har hittat tyskar i släktforskningen.

Testerna baseras på autosomalt DNA som är väldigt slumpmässigt. Jag har ingen DNA-matchning alls med ett par av mina femmäningar, pga slumpen, och så finns det folk som ser ut att vara tremänningar med mig pga "brus" för att de kommer från samma inavlade region, men det finns ingen koppling mellan oss i i släktforskningen för de senaste >300 åren trots ganska heltäckande släktforskning.

Tester för uppskattning av arkeologiskt DNA, t.ex. tjänsten "AncientOrigin", jämför däremot autosomalt DNA med flera tusen år gamla uppgrävda mänskliga kvarlevor. Där nämns nog inte germaner som grupp, utan specifika arkeologiska kulturer och epoker. Jag är 51% jägar-samlare. Jag tror att de menar att 51% av mina rötter nådde Europa eller Sverige under jägarstenåldern. Låter den tolkningen rimlig? Jag har bara 8% "metal invaders", dvs rätt få av mina anfäder nådder Europa eller Sverige under brons- och järnåldersinvandringen. Trots att svenskar normalt har rätt mycket sådan bakgrund enligt YDNA-test.

YDNA-test jämför din manliga släktlinje (farfars farfars farfar osv) och är ganska pålitliga och exakta. MtDNA jämför med din morslinje (mormors mormors mormor) och är också pålitlig. Man kan visa ganska exakta migrationskartor för hur och när de har förflyttats från Afrika till Sverige. Men din farmors och morfars gener finns inte alls med där så det täcker bara en liten bråkdel av dina rötter.
Senast redigerad av guru1966 2023-11-06 kl. 01:46.
Citera
2023-11-06, 04:11
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Den förflyttningen skedde betydligt tidigare än efter förra istidens slut så nej.
Vidare är teorin out of Africa i högsta grad ifrågasatt.
Så att de svenska eller nordeuropeiska bosättarna såg ut som blånegrer är nonsens.
Precis vad jag skulle skriva som svar ochså. Denna filmen utspelar sig med början 14500 år före vår tideräkning och det var låång tid efter invandringen till europa som var för ca 52 000 år sedan.
Människorna som levde här på stenåldern var inte negrer, punkt. En liten detalj bara som denna filmen har missat.
Citera
2023-11-06, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Som isolerad händelse spelar detta föga roll men det handlar inte om en isolerad händelse utan något som ligger som en våt filt över stora delar av det svenska samhället..

Exakt! Hade det varit en engångsföreteelse i ett i övrigt normalt Sverige så hade man ju inte reagerat på det över huvud taget.

Möjligen tänkt att det inte var helt lyckat val av skådespelare i den scenen, men inget man lagt på minnet.

Som del av ett mönster däremot är det bara allt för typiskt.
Citera
2023-11-06, 07:41
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Hört talas om linser?
Då har de ändå haft ambitionen att på ett korrekt sätt visa hur istidsmänniskorna såg ut, även om de möjligen använt för mörka skådespelare jämfört med en 7000 år yngre människa hittad i Spanien, redovisad i ett snart tio år gammalt reportage, i vilket man är öppen med att hudfärgen inte helt kan säkerställas.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det är ju SVT och de politiska aktivisterna som är upptagna av folkmord. Hade man gestaltat ursvenskarna som vita, blonda och blåögda hade diskussionen aldrig uppstått. Hade det varit ok att porträttera Mandela eller Martin Luther King som vita?
De var aldrig några ursvenskar. Hade du tittat på avsnittet, hade du hört att de förklarade att dessa aldrig stannade i Sverige. De jagade under somrarna, och drog sedan söderut under vintrarna. De stannade aldrig i Sverige och kan omöjligen kallas ursvenskar. Det råkade bara vara människor som befann sig i dagens Sverige under korta perioder när klimatet så tillät. Hade man visat dessa som blonda och blåögda hade man inte följt vetenskapen.

Att du kallar produktionen för "folkmord" visar att du inte har en aning om vad begreppet innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Mja, rena och rena... Jag sitter inte på svaret, men hur tänker du dig att de tvättade sig under höst, vinter och vår? Inte en chans att de blötte ner kroppen med iskallt vatten. Inte heller hade de tillgång till substitut för tvål, så huden måste ha varit konstant flottig och svettig.

Folk hade ingen vidare hygien under hela medeltiden, så ser inte riktigt varför den skulle vara bättre för 10000 år sedan.

Grabbarna i serien var nyduschade med balsamerat hår och specialbeställt läder och plädar från Louis Vuitton.
Jag tänker mig att man antingen kan ha värmt upp vatten, eller tvättat sig med snö så gott det gick. Utan tvål blir man inte helt ren, korrekt, men den värsta smutsen går bort med vatten.

Du kan inte jämföra medeltiden, när människor (åtminstone i städer) bodde trångt och i samma hus som djur och deras avföring, med naturfolk som sov under bar himmel och absolut inte satt och åt där djur precis hade skitit.
Senast redigerad av Bilgames 2023-11-06 kl. 07:43.
Citera
2023-11-06, 08:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Skandinaver ha ljus hy eftersom vi härstammar från indoeuropéer som kom hit för cirka femtusen år sedan.

Därmed inte sagt att det var blånegerer här innan.

Om de nu var ljusare skulle jag gissa på att orsaken är ca. 2000 år extra med jordbruk. Tjejen från Bohuslän levde förvisso mycket tidigare, men också ett annat liv med föda rik på d-vitamin. Man kan se att inuiter fortfarande har kvar mer melanin.

Det kan nog mycket väl ha funnits skillnader i hudfärg också bland européer; en renjägare fick kanske inte lika mycket vitamin d, och bör då ha varit något ljusare, till skillnad från folk som bodde längs atlantkusten, om grupperna inte blandade sig friskt med varandra förstås. Tecken som tyder på det är kanske hudfärgen på de som kom från öster. Däruppe var det ju is, så de kan ursprungligen inte ha varit Åke Fiskare.

Det är synd att vi inte har något skelett för de renjägare som var här säsongsvis, för att hitta sådana får man kanske åka till Tyskland och hitta en döing som man bara antar semestrade här.

En sak till att nämna är att det bohuslänska komplexet kanske är något lokalt, som utvecklades medan isen stod och stampade under Yngre Dryas. De var kanske renjägare tidigare. Det är åtminstone något som har föreslagits.
Senast redigerad av goseigen 2023-11-06 kl. 09:41.
Citera
2023-11-06, 08:59
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du får gärna länka till källor, då jag är genuint nyfiken. Normen skulle lika gärna kunna vara att man skulle vara lite smutsig, då kunde anses ha en skyddande effekt mot kyla och hetta. Har hittat lite olika källor som verkar ganska eniga om folk hade dålig hygien innan 1800-talet. Dels pga dålig tillgång till färskt vatten, (som först ska bäras och sedan värmas upp), men också pga dålig kunskap om hygien och bakterier.

Tänk bara på det faktum att jägarna inte tvättade händerna med varmt vatten och tvål efter att de bajsat. Skulle man kalla det god hygien? tvek på den.
I Sverige får man dock betrakta den sanitära faktorn som låg. Det är först på 1800-talet som vi får förhållanden som kan jämföras med de antika kulturerna. Men innan dess var skillnaderna små mellan bonde och borgare, mellan adelsman och kung. Alla brottades med ohyra, med odörer och ohälsa till följd av smutsen.
https://www.vitterhetsakademien.se/download/18.31586144174bef426e0a3c4c/1601885788418/smutshygien.pdf

och från SO-rummet:
Historien om vår hygien är ett ganska sorgligt kapitel, om man inte föredrar att skratta åt eländet. Både 1700- och 1800-talen var på det hela taget snuskiga århundraden. Dels berodde det på att det var ont om vatten, vattnet måste bäras lång väg och det gällde att spara på dropparna. Dels berodde det på okunnighet; bakterier och smitta var okända begrepp. Dessutom var det farligt att tvätta sig i onödan, ansågs det. Utan ett skyddande smuts- och fettlager blev huden känsligare både för hetta och kyla.
Har du fortfarande inte fattat att det är en svår kostnadsfråga, det är därför du ser det så sällan att de försöker efterlikna exakt i såna här alsters.
Och huvudsyftet är att visa 15000 historia, inte 15000 års smuts, hur kan du inte förstå en så enkel sak?
Vi intelligenta förstår detta, och förbiser detta och istället kollar på 15000 års historia och lär oss något istället.
Och om de hade smetat på smuts och ruffat håret eller inte, ändrar inget om denna historia.

Jag misstänker du är helt ointresserad av 15000 års historia och med tanke på det du skriver.
För om du hade varit intresserad, så hade du istället diskuterat denna ihärdigt, än diskutera något som helt saknar betydelse.
Citera
2023-11-06, 09:03
Medlem
Citat:
Du får gärna länka till källor, då jag är genuint nyfiken. Normen skulle lika gärna kunna vara att man skulle vara lite smutsig, då kunde anses ha en skyddande effekt mot kyla och hetta. Har hittat lite olika källor som verkar ganska eniga om folk hade dålig hygien innan 1800-talet. Dels pga dålig tillgång till färskt vatten, (som först ska bäras och sedan värmas upp), men också pga dålig kunskap om hygien och bakterier.

Tänk bara på det faktum att jägarna inte tvättade händerna med varmt vatten och tvål efter att de bajsat. Skulle man kalla det god hygien? tvek på den.
I Sverige får man dock betrakta den sanitära faktorn som låg. Det är först på 1800-talet som vi får förhållanden som kan jämföras med de antika kulturerna. Men innan dess var skillnaderna små mellan bonde och borgare, mellan adelsman och kung. Alla brottades med ohyra, med odörer och ohälsa till följd av smutsen.
https://www.vitterhetsakademien.se/download/18.31586144174bef426e0a3c4c/1601885788418/smutshygien.pdf

och från SO-rummet:
Historien om vår hygien är ett ganska sorgligt kapitel, om man inte föredrar att skratta åt eländet. Både 1700- och 1800-talen var på det hela taget snuskiga århundraden. Dels berodde det på att det var ont om vatten, vattnet måste bäras lång väg och det gällde att spara på dropparna. Dels berodde det på okunnighet; bakterier och smitta var okända begrepp. Dessutom var det farligt att tvätta sig i onödan, ansågs det. Utan ett skyddande smuts- och fettlager blev huden känsligare både för hetta och kyla.

Ingen förnekar att hygienen förr var sämre än idag. Sedan skiljer det sig mellan olika tider och platser. Medeltiden var generellt renare än tidig modern tid, när städerna växte, och i synnerhet industrialiseringens 1800-tal. 1800-talsakademikerna hade dock en tanke på att allt hela tiden blev bättre, därför var de övertygade om att medeltidens människor måste ha levt i större smuts än de själva och denna fördom lever tyvärr vidare.

I den broschyr du länkade kan vi läsa ett utdrag från en tysk köpman som var i Sverige 1586 (ej medeltid) och som klagar på stanken i en stuga. Av det kan man dra slutsatsen att han ansåg det som något exceptionellt och alltså inte en norm.
Senast redigerad av PlantaGenista 2023-11-06 kl. 09:18.
Citera
2023-11-06, 09:04
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
...
Att du kallar produktionen för "folkmord" visar att du inte har en aning om vad begreppet innebär.

Jag tänker mig att man antingen kan ha värmt upp vatten, eller tvättat sig med snö så gott det gick. Utan tvål blir man inte helt ren, korrekt, men den värsta smutsen går bort med vatten.

Du kan inte jämföra medeltiden, när människor (åtminstone i städer) bodde trångt och i samma hus som djur och deras avföring, med naturfolk som sov under bar himmel och absolut inte satt och åt där djur precis hade skitit.

Hen är förmodligen nazist.

Det fanns badstugor som av olika anledningar försvann i nyare tid. Överheten tyckte väl de var ogudaktiga. Sjömän så sent som för en-två generationer sedan tvättade sig ofta i en hink varmvatten, och det gick någorlunda bra, men visst hade de tvål, och Floridavatten.
Citera
2023-11-06, 09:08
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Typ så ja, mycket pga klimatet och den långa tiden däremellan

Nej pga av att nästan alla som kom hit var ljusa. De som var mörka som var först var väldigt få och lämnade bara ett väldigt litet avtryck i den senare befolkningen.
Citera
2023-11-06, 09:25
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
De var aldrig några ursvenskar. Hade du tittat på avsnittet, hade du hört att de förklarade att dessa aldrig stannade i Sverige. De jagade under somrarna, och drog sedan söderut under vintrarna. De stannade aldrig i Sverige och kan omöjligen kallas ursvenskar. Det råkade bara vara människor som befann sig i dagens Sverige under korta perioder när klimatet så tillät. Hade man visat dessa som blonda och blåögda hade man inte följt vetenskapen.
Nja. De första människorna som besökte Sverige gjorde det sannolikt säsongsvis. Sedan kom yngre dryas drygt 1000-åriga köldknäpp för ca 12000 år sedan vilket nog gjorde det omöjligt att bo i Skandinavien. Men därefter tog invandringen fart igen, med folk som blev bofasta. Den 10000 år gamla Österödskvinnan, som fick stor plats i avsnittet, tillhörde dem. Och hon var alltså mörkare i hyn än vad vi är.

Så småningom blev dessa skandinaviska jägare/samlare ljusare i hyn än de folk de härstammade från. I avsnittet framställs de ca 8000 år gamla kraniespetsande Motalaborna som ljusa i hyn (under smutsen och kroppsmålningen).

Men så vitt jag förstått finns inte några tydliga resultat som pekar på att vi härstammar från dessa, ens till någon liten del. Om någon har en länk som motsäger detta är jag påtagligt intresserad.
Citera
2023-11-06, 09:42
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Det här är intressant. Stämmer följande - som är min tolkning av https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskar#Uppkomsten_av_det_svenska_språket :

Urindoeuropeiska tros ha talats i norra östereuropa och spreds även till Indien och till Grekland, där den dokumenterades tidigt i skrift. Urgermanska uppstod antingen i området mellan Rhen och Wisła, eller i Sydskaninaven. Det finns ett mellansteg mellan urgermanska och svenska som kallas urnordiska och sedan blev fornnordiska. När andra germanska språk avknoppades från urgermanskan och spreds i hela Nordeuropa blev urnordiskan alltså ett eget språk. Som sedan blev fornnordiska vilken finns bevarad i runskrift enligt den äldre futarken.

En tredjedel av proto-germanska ord och böjningsformer härrör från ett icke-indoeuropeiskt substratspråk som talades av av någon tidigare kultur i Nordeuropa. Kandidater till substratspråket är Trattbägarkulturen i Skandinavien, Maglemosekulturen, Nordvästblocket, och Hamburgkulturen. Många förindoeuropeiska språk beskrivs som paleo-europeiska språk.

Vad skulle du ändra på eller stryka som låter tveksamt?

Inget som är direkt felaktigt där. Att den germanska grenen av indoeuropeiskan skulle uppstått så långt söderut som vid Rhen verkar det dock vara väldigt få som tror.

Men jag rekommenderar inte svenska Wikipedia till sånt här. Det är ofta text där från äldre böcker och uppdateras dåligt och är inte att lita på. Här finns mer detaljerad info på engelska Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Proto-Germanic_language
Citera
2023-11-06, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Hen är förmodligen nazist.

Det fanns badstugor som av olika anledningar försvann i nyare tid. Överheten tyckte väl de var ogudaktiga.

Badhus var mycket riktigt väldigt populära långt in i tidig modern tid och sågs i sig inte som ”ogudaktiga” (kyrkan var själv en flitig byggare av dem). Problemet var framför allt att de kom att förknippas med prostitution och under spridandet av bland annat syfilis sågs som smittohärdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in