2023-11-05, 23:14
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Oväntat att Flashbackpöbeln hakar upp sig på hudfärg istället för allt det andra intressanta som sades under programmet.

tydligen var detta viktigt även för SVT eftersnack-pöbeln
Citera
2023-11-05, 23:19
Medlem
Det har ju visats en bra dokumentär på SVT om det svenska ursprunget och där slog man väl fast att DNAt är ungefär jägare 10% och jordbukare 20% och Indoeuropeer 70%. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina

Det som är lite unikt med det skandinaviska/germanska dnat på mans sidan är väl I1 som uppstod för ca 27000 år sedan och som finns kvar med ca 40% och så R1a med 20% och R1b med 20%.

R1a är betydligt vanligare i östeuropa och R1b i västeuropa. https://en.wikipedia.org/wiki/Y-DNA_haplogroups_by_ethnic_group
Citera
2023-11-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Håller helt med. Vände mig istället till reddit för ovanlighetens skull. Där var diskussionerna bättre. Där handlade det om programmet, inte om hudfärgaren som det hakas upp här.
Det känns som många vill klamra sig fast vid 70-talets historiebok istället för nutid Där fakta pekar på vad alla här vill tro. Vi alla härstammar från mörkhyad. Det är liksom bevisat och ja.

Detta tråd är totalt lågvattenmärke till och med för att vara flashack. Och jag hoppas att många som skrev inte tittade på programmet samtidigt. Att haka upp sig på hudfärg, samtidigt som programmet tar upp hur en ung kvinna i 18-20 årsåldern mördas i någon sannolik offerritual, eller att en hel ung barnfamilj med en tre månaders bebis, begravs, det är helt enkelt inte riktigt klokt.

Också intressant att jägar- och bondefolk levde hyfsat nära varandra, tycks ha träffats då och då, men ändå med en sådan distans att de inte fick barn med varandra på 1000 år, 40 generationer.
Citera
2023-11-05, 23:29
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyxzopol
Är dom helt galna eller? Har dom ingen skam kroppen eller? Sätter in negrer och araber när vi pratar om vårt folk historia. Ska man skratta eller gråta detta vansinne. Det är bäst bara bli vansinnigt arg på dom. Sinnesjuka. Skäms SVT Skäms att ni publicerar propaganda emot vårt svenska folk.
Hur kan du vara så upprörd? Hade de gått lite längre tillbaka i tiden så hade de behövt visa ap-liknande varelser som chillade i Östafrika. Det mesta pekar på att både du och jag härstammar därifrån, oavsett hur du känner kring detta. Så vad är egentligen "vårt svenska folk"?

Personligen har jag hängt upp mig mer på plaggen i programmet - hur pass rena och välvårdade de var. Ansade skägg och fint behandlat läder.
Citera
2023-11-05, 23:35
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Oväntat att Flashbackpöbeln hakar upp sig på hudfärg istället för allt det andra intressanta som sades under programmet. Vem fan bryr sig om att människor som inte ens var permanentboende i Sverige för 14 000 år sedan var mörkhyade? Att de nämner det i programmet handlar om att det bryter mot en förväntning. Många förväntar sig att istidsmänniskorna var lika ljusa som dagens nordeuropéer, men så verkar inte ha varit fallet. Av den anledningen upplyser man tittaren om utseendemässiga attribut som människorna i Sverige vid den tidpunkten hade.

Hur man kan vara så barnslig att man vägrar ta till sig av fakta som strider mot ens egna politiska uppfattning begriper jag inte. Då vill man inte lära sig.

Vi förväntade oss att de skulle se ut som forskarna tidigare har nämnt, dvs som en något mörkare spanjor.

https://sverigesradio.se/artikel/5767129

Det är fullständigt absurt att ha med afrikanska skådespelare för dessa roller. Varken ansiktsdragen eller hudfärgen är negroida.
Citera
2023-11-05, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Vill minnas att blont hår och blå ögon troligen har spridits genom sexuell selektion. Dvs man tyckte det var snyggt. Ljus hy är en annan sak, där handlar selektionen om D-vitamin och ren överlevnad.

"Germaner" invandrade aldrig hit. Du tänker nog på stridsyxekulturen. Germansk kultur och språk uppstod här i södra Skandinavien som fortsättning på nordisk bronsålder som i sin tur har sitt ursprung i stridsyxekulturen. Sedan spreds germanerna till kontinenten. Det är vi som är germanerna. Eller snarare: Germanerna är skandinaver.

Jag har läst samma som du om blont hår och om ljus hy.

Det finns två teorier om var germanskt språk uppstod. I Danmark/Skåne resp på nordtyska slätten. Om den senare teorin är sann, kan man då säga som jag?

Men okej. Stridsyxekulturen talade ett indoeuropeiskt språk, som en avknopping av yamniakulturen, och föregick alltså germanerna?
Citera
2023-11-05, 23:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtErikBanan
Men enligt SVT är det dom som var grunden till Sverige

Men din korkade jävel. De mörkhyade istidsjägarna som var först här är bara en pytteliten del av svenskarnas förfäder. Det är senare invandringar som är svenskarnas förfäder till absolut största del och de var ljushyade. Hur jävla trög kan man vara alltså...

Om du tittar på programmet så förklaras allt detta mycket bra på ett enkelt sätt.
Citera
2023-11-05, 23:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Men okej. Stridsyxekulturen talade ett indoeuropeiskt språk, som en avknopping av yamniakulturen, och föregick alltså germanerna?

Ja, och den indoeuropeiska dialekt som talades i Skandinavien/nordligaste Tyskland blev det germanska språket (som sedan förändrades vidare till svenska, tyska, engelska osv).

Stridsyxekulturen i Skandinavien/nordligaste Tyskland utvecklades under nordiska bronsåldern till den germanska kulturen som sedan spred sig över mer än halva Europa.
Citera
2023-11-05, 23:52
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Vi förväntade oss att de skulle se ut som forskarna tidigare har nämnt, dvs som en något mörkare spanjor.

https://sverigesradio.se/artikel/5767129

Det är fullständigt absurt att ha med afrikanska skådespelare för dessa roller. Varken ansiktsdragen eller hudfärgen är negroida.
Skådespelarna var inte svarta som afrikaner, bara mörkhyade. Kanhända var de ”för” mörkhyade i jämförelse med den artikel du länkade (som visserligen är 10 år gammal), men det är en korkad sak att hänga upp sig på. Du är väl tillräckligt intresserad av historia för att inte kräva 100 % historisk autenticitet för att kunna lära dig något?
Citera
2023-11-05, 23:55
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Hur kan du vara så upprörd? Hade de gått lite längre tillbaka i tiden så hade de behövt visa ap-liknande varelser som chillade i Östafrika. Det mesta pekar på att både du och jag härstammar därifrån, oavsett hur du känner kring detta. Så vad är egentligen "vårt svenska folk"?

Personligen har jag hängt upp mig mer på plaggen i programmet - hur pass rena och välvårdade de var. Ansade skägg och fint behandlat läder.
Sannolikt ansade stenåldersmänniskorna sitt hår och skägg, och försökte klä sig så helt och rent det gick. Det hör till att vara människa att åtminstone försöka vara välvårdad även om man lever knapert. Renlighet är förresten tätt förknippat med sundhet. Att bli sjuk kunde innebära döden, så troligen tvättade de sig så ofta det gick.
Citera
2023-11-05, 23:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Första programmet var oerhört bra, välgjort och vetenskapligt korrekt utan politiska pekpinnar. Trodde inte SVT skulle klara det! Men alla idioter här hakar upp sig på att man såg skådespelare med mörk hy de första fem minuterna när resten av seriens 9:55 timmar antagligen bara har vita svenskar med. (Möjligen blir det lite multikulti i sista avsnitten om det handlar om det moderna Sverige.)

Jag tycker det här ser mycket lovande ut. Positivt överraskad!

Jag fick t.o.m känslan av att man medveten avklarade det där med hudfärg snabbt i början för att få det överstökat. Man förklarade mycket tydligt att det bara var en liten grupp av de allra första som befolkade Sverige som hade mörk hy och att de blandades upp snabbt med ljushyade så att människorna här sedan kom att vara ljusa. Jag tycker man gjorde det bra. Känns som att flertalet som kommenterar i tråden inte ens sett programmet!
Citera
2023-11-06, 00:00
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Skådespelarna var inte svarta som afrikaner, bara mörkhyade. Kanhända var de ”för” mörkhyade i jämförelse med den artikel du länkade (som visserligen är 10 år gammal), men det är en korkad sak att hänga upp sig på. Du är väl tillräckligt intresserad av historia för att inte kräva 100 % historisk autenticitet för att kunna lära dig något?

Det var ju afrikanska skådespelare dock. Varför vill SVT att vi ska tro att stenåldersmänniniskorna i Skandinavien såg ut som afrikaner när det uppenbarligen inte stämmer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in