Citat:
Ursprungligen postat av
XLindberg
Hej!
Jag har en rätt så eftertraktad Volvo i väldigt fint skick.
Den har sedan inköp servats på Volvo - vilket ju kostar en hel del..
Men Volvo kan ju Volvo bäst. Eller?
Det har dessutom varit samma tekniker som har servat den i alla år sedan köp av bil.
(Jag är ägare #2)
Bilen köptes för ca 250tkr, och jag vill behålla värdet dagen jag bestämmer mig för att sälja eller byta bilen mot en nyare Volvo.
Det är dags för service om 1 månad.
Det kommer kosta runt 4000:- denna gång, kanske mer, då b.l.a filter skall bytas -
sa teknikern förra året.
Min fråga är:
Bör jag byta detta mönster och serva hos andra ställen? Har vänner som säger att jag kan spara mer än 50-70% av kostnaden om jag servar bilen i andra verkstäder än Volvo.
Eller bör jag fortsätta med en servicebok stämplad från dag 1 till idag av Volvo?
Vad hade ni gjort?
Tänk på att jag:
a) Vill ha god kvalité på servicen (barn i bilen)
b) Vill behålla andrahandsvärdet på bilen så högt/gott som möjligt.
c) Att bryta mönstret i serviceboken för att spara en 1000:- lapp inte är ett så attraktivt val - om det betyder att värdet på bilen vid försäljning eller byte minskas med mer än så.
Tack!
Du betalar sjuka priser på verkstaden för att få en volvo stämpel i boken. Jag själv skulle aldrig lämna in bilen på en märkesverkstads för att få en stämpel i boken där andra verkstäder gör samma jobb för en bråkdel av pengarna.
Kan ge dig ett exempel där märkesverkstan skulle ha 8972 kr för delen och jobbet, jobbet skulle dom ha 6000 kr för och delen 2972.
Nu lämnar jag inte in bilen utan gör jobbet själv, skickade efter delen och den kostade 1200 kr
En icke märkesverkstad skulle ha 1300 kr för samma jobb.
Men tycker du det är värt att betala överpris för service så ska du fortsätta med att lämna in den på volvo.