• 1
  • 2
2023-11-05, 22:52
Medlem
Hej!

Jag har en rätt så eftertraktad Volvo i väldigt fint skick.

Den har sedan inköp servats på Volvo - vilket ju kostar en hel del..
Men Volvo kan ju Volvo bäst. Eller?

Det har dessutom varit samma tekniker som har servat den i alla år sedan köp av bil.
(Jag är ägare #2)

Bilen köptes för ca 250tkr, och jag vill behålla värdet dagen jag bestämmer mig för att sälja eller byta bilen mot en nyare Volvo.

Det är dags för service om 1 månad.
Det kommer kosta runt 4000:- denna gång, kanske mer, då b.l.a filter skall bytas -
sa teknikern förra året.

Min fråga är:
Bör jag byta detta mönster och serva hos andra ställen? Har vänner som säger att jag kan spara mer än 50-70% av kostnaden om jag servar bilen i andra verkstäder än Volvo.

Eller bör jag fortsätta med en servicebok stämplad från dag 1 till idag av Volvo?

Vad hade ni gjort?
Tänk på att jag:
a) Vill ha god kvalité på servicen (barn i bilen)
b) Vill behålla andrahandsvärdet på bilen så högt/gott som möjligt.
c) Att bryta mönstret i serviceboken för att spara en 1000:- lapp inte är ett så attraktivt val - om det betyder att värdet på bilen vid försäljning eller byte minskas med mer än så.

Tack!
Citera
2023-11-05, 23:16
Medlem
Behålla värdet är en utmaning är den dessutom fossil driven så blir rådet att ställa den i en lada och låta framtida barn-barn om många år framåt "hitta" den som enda kända exemplar och sälja den till en samlare med dåligt omdöme.

Så räkna redan nu med snabbt fallande värde,även om du är kär i den.
Citera
2023-11-06, 03:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XLindberg
Hej!

Jag har en rätt så eftertraktad Volvo i väldigt fint skick.

Den har sedan inköp servats på Volvo - vilket ju kostar en hel del..
Men Volvo kan ju Volvo bäst. Eller?

Det har dessutom varit samma tekniker som har servat den i alla år sedan köp av bil.
(Jag är ägare #2)

Bilen köptes för ca 250tkr, och jag vill behålla värdet dagen jag bestämmer mig för att sälja eller byta bilen mot en nyare Volvo.

Det är dags för service om 1 månad.
Det kommer kosta runt 4000:- denna gång, kanske mer, då b.l.a filter skall bytas -
sa teknikern förra året.

Min fråga är:
Bör jag byta detta mönster och serva hos andra ställen? Har vänner som säger att jag kan spara mer än 50-70% av kostnaden om jag servar bilen i andra verkstäder än Volvo.

Eller bör jag fortsätta med en servicebok stämplad från dag 1 till idag av Volvo?

Vad hade ni gjort?
Tänk på att jag:
a) Vill ha god kvalité på servicen (barn i bilen)
b) Vill behålla andrahandsvärdet på bilen så högt/gott som möjligt.
c) Att bryta mönstret i serviceboken för att spara en 1000:- lapp inte är ett så attraktivt val - om det betyder att värdet på bilen vid försäljning eller byte minskas med mer än så.

Tack!

Du betalar sjuka priser på verkstaden för att få en volvo stämpel i boken. Jag själv skulle aldrig lämna in bilen på en märkesverkstads för att få en stämpel i boken där andra verkstäder gör samma jobb för en bråkdel av pengarna.
Kan ge dig ett exempel där märkesverkstan skulle ha 8972 kr för delen och jobbet, jobbet skulle dom ha 6000 kr för och delen 2972.
Nu lämnar jag inte in bilen utan gör jobbet själv, skickade efter delen och den kostade 1200 kr
En icke märkesverkstad skulle ha 1300 kr för samma jobb.
Men tycker du det är värt att betala överpris för service så ska du fortsätta med att lämna in den på volvo.
Citera
2023-11-06, 04:18
Medlem
Undrar samma sak. Har en Volvo laddhybrid MY 20 som jag tänkt behålla så länge den funkar bra, kanske 5-7 år till.

Har redan börjat serva på en annan verkstad. Volvo är väldigt dyrt utan att tillföra något extra. Tycker heller inte om deras koncept med personlig tekniker där man måste ut i verkstaden och leta efter sin gubbe.

Bilen kommer att vara 10 år gammal och ha gått 25.000 när jag byter. Vid det laget tror jag inte den har något vidare värde kvar, så det kvittar var jag servat.
Citera
2023-11-06, 05:55
Medlem
I familjen finns det en Volvo som köptes ny för nu ganska många år sedan. Den har aldrig besökt en verkstad, varken Volvos eller någon annan. All service och reparation sköts av ägaren och "serviceboken" är alltså ifylld av ägaren. Samtliga verktyg, elektroniska samt mekaniska, samt service/reparationsinformation ägs av ägaren och alla arbeten utförs i ägarens garage.
Har detta påverkat andrahandsvärdet på bilen?
Kanske, men det är svårt att veta.
Vad jag vet är det går inte att besikta denna bil utan att minst en i personalen på alla sätt försöker köpa den. Fordonet är i ett fantastiskt skick och extremt väl omhändertagen.
Skulle den vara mer värd om den var servad på Volvo? Jag tvivlar faktiskt på det.
Problemet är dock att en +10 år gammal "bruksbil" sällan är värd speciellt mycket oavsett motortyp, utförande, utrustning eller var den har servats så har du tänkt ha kvar bilen ett antal år spelar det knappast någon roll hur och var du utför servicen.
Senast redigerad av DeepBD 2023-11-06 kl. 05:59.
Citera
2023-11-06, 06:02
Medlem
Volvo är inget speciella när det kommer till kunskap om bilar.
Det är en "verkstad" eller reservdelsbytare som det egentligen borde heta.

Sist jag var hos en Volvoverkstad så skulle de ha 1200 kr i timmen för att undersöka min bil. I klass med vad en senior byggingenjör tog i timpenning. Det här var ca 10 år sedan eller mer.
Citera
2023-11-06, 06:27
Medlem
RoadToPerditions avatar
Vill man behålla värdet gör man bäst i att få volvo-stämplar. Hur mycket värdet sänks med annan verkstadsstämpel är så klart svårt att säga, men smäller såklart bättre att i framtiden skriva - Fullservad hos Volvo sedan köp!
Citera
2023-11-06, 06:29
Medlem
RoadToPerditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
I familjen finns det en Volvo som köptes ny för nu ganska många år sedan. Den har aldrig besökt en verkstad, varken Volvos eller någon annan. All service och reparation sköts av ägaren och "serviceboken" är alltså ifylld av ägaren. Samtliga verktyg, elektroniska samt mekaniska, samt service/reparationsinformation ägs av ägaren och alla arbeten utförs i ägarens garage.
Vad jag vet är det går inte att besikta denna bil utan att minst en i personalen på alla sätt försöker köpa den. Fordonet är i ett fantastiskt skick och extremt väl omhändertagen.
Skulle den vara mer värd om den var servad på Volvo? Jag tvivlar faktiskt på det.
Problemet är dock att en +10 år gammal "bruksbil" sällan är värd speciellt mycket oavsett motortyp, utförande, utrustning eller var den har servats så har du tänkt ha kvar bilen ett antal år spelar det knappast någon roll hur och var du utför servicen.

Nej det är inte svårt att säga, klart som korvspad värdet är lägre än en likadan bil som blivit servad på verkstad. För det första så utgår man ifrån att någon som jobbar på en volvo-verkstad har koll, medans man inte alls vet om hemma-niklas har koll .
Citera
2023-11-06, 06:58
Medlem
ReijoHervonens avatar
Skulle säga att det påverkar noll. Det viktigaste är att serviceboken är ifylld och att det inte gått för långt mellan oljebytena.

Jag skulle uppskatta en välfylld servicebok där den tidigare ägaren själv servat och fyllt i vad som gjorts. Såna ägare som sköter sånt själv och är noga med att anteckna allt brukar ta väl hand om sina bilar. Dom brukar heller inte köra som dårar då dom har insyn och förstår hur mycket extra slitage det orsakar. En sån bil skulle jag betala mera för än en som körts av nån medelålderskrisande tjänsteman som servat på märkesverkstad.
Citera
2023-11-06, 08:03
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Försvinner inte nybilsgarantin när man servar helt själv första åren? Annars låter det som ett bra koncept.
Citera
2023-11-06, 08:08
Medlem
Audi är ett riktigt skräckexempel på detta.

En större service på vår A4 (kamkedje/rem-byte) skulle kosta 25 000 för fyra år sen. Alltså en normal månadslön ungefär. Kom helt av mig i telefonen och ringde aldrig tillbaka till dom igen.
Bokade istället på Mekonomen för HALVA priset.
Det är helt sjukt att dom har sånt påslag. Jag har aldrig varit riktigt nöjd med den Audi-verkstaden heller så då blev ju bytet ännu lättare.

Nu har jag Toyota och deras servicear är sjukt billiga plus att man alltid får lånebil med om man vill ha.
Citera
2023-11-06, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyroPelle
Försvinner inte nybilsgarantin när man servar helt själv första åren? Annars låter det som ett bra koncept.

Jo och i så fall måste man nog ha helförsäkring på den från början med. Vilket man slipper annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in