• 3
  • 4
2023-11-07, 11:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Givetvis, men att betala volvo 3000-4000kr i oljebyte i 10.000mil mot att göra det själv för runt 1000kr, blir sjuka pengar i längden, lämnar du även in för bromsar som kostar ca 10.000 vilket man oxå kan göra själv för 4000. Så vette tusan om stämplarna är värda det år in och år ut, men nåt extra är ju stämplarna värda.

Själv så har jag alltid köpt bilar där halva boken är ifylld på verkstad sedan har ägaren fixat servicen själv efter 10-11 xxx mil
Bilia har en budgetservice för äldre bilar för 1500 kr när det var aktuellt för mig sist, men det var typ bara olja, filter och fylla i nåt protokoll. Typ "kontrollera vindrutetorkare" och sånt trams.
Men de har säkert höjt priset.
Citera
2023-11-07, 11:52
Medlem
volvo666s avatar
stämplad bok håller värdet skapligt men märkesverkstad är meningslöst om det inte är fullservice och genomgång man gör men då får du leta rätt köpare skulle rekommendera att satsa på egenservice med dyrare produkter istället
Citera
2023-11-07, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Auktoriserad verkstad. Dom vet vad dom gör.

Hade elbilen på "auktoriserad verkstad" igår, de lyckades inte ens ladda bilen som de lovat, så vette fan om de vet vad de pysslar med. Förra gången var ena bromsbelägget helt slut 3 månader efter servicen.

Lämnar enbart in för behålla batterigarantin, resten gör jag själv numera ändå, så att det blir ordentligt gjort.
Citera
2023-11-07, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Hade elbilen på "auktoriserad verkstad" igår, de lyckades inte ens ladda bilen som de lovat, så vette fan om de vet vad de pysslar med. Förra gången var ena bromsbelägget helt slut 3 månader efter servicen.

Lämnar enbart in för behålla batterigarantin, resten gör jag själv numera ändå, så att det blir ordentligt gjort.
Man undrar verkligen vad man måste skriva för att övertyga nybilsköpare att inlämning till sk service egentligen är bortkastat..
Och även när man ska SÄLJA sin fina bil som man själv fixat med allt vad service innebär.
Man blir ju SKOGSTOKIG när man hör sig för hos bilia att ,som ex, BARA byta bromsar runtom kostar 5000:-
Och jag själv fixar detta för UNDER 500lappen..
Hur svårt är det egentligen för en snubbe att kolla det väsentligaste och slippa bli rånad..
Och sen fräckheten att bara för att man kopplar in sig med dator , avhändar en med minst tusenlappen !
Ja, nu kommer en massa tjommar och skriver att allt annat ska betalas osv..
Citera
2023-11-08, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XLindberg
Hej! Vill ha god kvalité på servicen (barn i bilen)
Vad har servicen med "barn i bilen" att göra?
Barn i bilen medför sämre andrahandsvärde?
Du har ju inte köpt bilen ny - föregående ägare kanske rökte och hade hund i bilen!
Trams att bevara värdet på en Volvo.
Hade det varit fråga om en Jaguar eller Daimler eller annan "fin" bil hade jag förstått andemeningen.
Citera
2023-11-09, 10:10
Medlem
Lassekkongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Man undrar verkligen vad man måste skriva för att övertyga nybilsköpare att inlämning till sk service egentligen är bortkastat..
Och även när man ska SÄLJA sin fina bil som man själv fixat med allt vad service innebär.
Man blir ju SKOGSTOKIG när man hör sig för hos bilia att ,som ex, BARA byta bromsar runtom kostar 5000:-
Och jag själv fixar detta för UNDER 500lappen..
Hur svårt är det egentligen för en snubbe att kolla det väsentligaste och slippa bli rånad..
Och sen fräckheten att bara för att man kopplar in sig med dator , avhändar en med minst tusenlappen !
Ja, nu kommer en massa tjommar och skriver att allt annat ska betalas osv..

Har en kollega som bytte bromsar och belägg för 11k på Hedin bil, sjukt.. en ful liten Kia dessutom. Men som kollegan säger så är ju stora verkstäder bäst på service
Citera
2023-11-09, 23:50
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Trist att de kör med så fula knep, även om jag vet att många gör det. Tesla har ju absolut sina brister, men det är mer schyssta med att alla garantier gäller även om man servar bilen själv.

Citat:
Ursprungligen postat av XLindberg
Hej!

Jag har en rätt så eftertraktad Volvo i väldigt fint skick.

Den har sedan inköp servats på Volvo - vilket ju kostar en hel del..
Men Volvo kan ju Volvo bäst. Eller?
¨

Vad är det för bilmodell och årsmodell? Har du några garantier kvar?

Du har rätt att serva bilen på andra verkstäder än Volvos egna, och ändå behålla garantierna.
Senast redigerad av peterpanp 2023-11-09 kl. 23:55.
Citera
2023-11-12, 19:52
Medlem
Hej jag kommer att service på min bil på bilbolaget några gånger framöver till den hat gått c:a 12000 mil sen gör man det mesta själv nu är det en v60 2019 gått 6200 mil
Citera
2025-05-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Behålla värdet är en utmaning är den dessutom fossil driven så blir rådet att ställa den i en lada och låta framtida barn-barn om många år framåt "hitta" den som enda kända exemplar och sälja den till en samlare med dåligt omdöme.

Så räkna redan nu med snabbt fallande värde,även om du är kär i den.

Ett efterblivet inlägg som med tiden nu visat sig vara helt fel. Andrahandsmarknaden för "fossil"-bilar är stekhet, samtidigt som den för elbilar kraschar som aldrig förr.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in