Citat:
Ursprungligen postat av
BattlestarValhalla
Om de torskade? Ja, de förlora hemma mot nykomlingen Nybro (en liten håla i Småland på 10k pers elr något) med 0-2 inför 6000 på Hovet. Har de varit bra förutom en ren fluke vinst mot AIK? Nej, och precis som det sägs i podden Sanny och Svensson så höll Blomman på att taktiskt utmanövrera Garpen i andra perioden. Att Djurgården vann den matchen var ren tur och det har bevisats efter förlusten mot Almtuna, en knapphändig seger i OT mot Karlskoga (ni som såg den matchen vet vad jag pratar om) samt kvällens förlust. Dessförinnan hade man inte en chans mot Kalmar (6-3 förlust). Djurgården är i KRIS. Man ligger tredje sist. En fjuttig derbyseger betyder ingenting just nu om man läser av gårdare på insta och i deras forum. AIK ligger fyra och mår bra mycket bättre.
DIF - AIK spelar 3 gånger till denna säsong vilket bara är bra för stockholmshockeyn och Hockeyallsvenskan. Globen kommer vara full nästa derby i mellandagarna och Hovet kommer sälja ut för de resterande 2. ”Minskad dragkraft”, tror inte marknadsansvarige på DIF eller AIK håller med.
Fotbollen spelar dubbelmöten och serien är avgjord efter 6-10 omgångar där det i ytterst bästa fall står mellan två lag in i slutet. Roligt för resterande lag! Verkligen.
Hockeyn är helt annorlunda uppbyggd och det går inte att begära färre matcher på samma sätt. En toppspelare får som bäst 20 min istid per match medan genomsnittet ligger på kanske 10-12. En fotbollspelare kör ofta 90 min. Ganska stor skillnad och du behöver således lite mer tid för återhämtning inför nästa batalj i fotbollen.
Ett alternativ vore att dela in SHL i norr och södra likt J20. Fler rivalmöten inför slutspelet. Färre serielunksmatcher mellan lag som Malmö - Luleå.
Jag tror att både aik:s och dif:s marknadsansvariga hade tagit 2 hemmafighter och två bortafighter mot Bajen och tvillingen - om det skett i Elitserien (SHL). Med möjliga intäkter att mötas i ett eventuellt slutspel "år efter år" dvs. då och då.
En grundserie är en grundserie och ett slutspel är ett slutspel. Det är inte alls omöjligt att ett (reguljärt utslags-) kvalspel mellan aik och Hammarby hade dragit på sig större uppmärksamhet än en åttondel mellan Luleå och Växjö Lakers (som jag har förstått är stora i hockey numera?).
Jag tror inte på att dela in högsta serien regionalt och få fler derbymatcher. Tvärtom skulle det urholka matchernas dignitet. Det är eller ska vara i slutspelet som nerven dras åt och där en bäst av 5 eller 7-runda det som kan dra åt stora intäkter åt den så kallade marknadsavdelningen. Inget garanterat utan något som sker dynamiskt och naturligt.
Om det är fler matcher som krävs så utöka ligorna till 20 eller tillochmed 24 lag som det är i lägre divisioner i fotbollsengland. Jag tror på dubbelmöten och en slags tyngd till både hemma- och bortamatcher. Detta bortsett från eventuellt slutspel i högstaligan såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
BattlestarValhalla
Vill börja med att säga att jag saknar Hammarby Hockey. Det finns redan en tråd om deras fall, men tycker fortfarande att det är synd vad som hände. Många år sen nu, men kommer på mig själv med att tänka på det ibland.
Nu kanske jag missförstår dig men SHL har många klasspelare som väljer SHL före t.ex Schweiz. SHL håller högre nivå och är Europas bästa liga just nu. Och har varit det ett tag. Pengarna och lönerna är dock större i Schweiz. Om vi pratar toppspelare.
Djurgården har haft flera hemvändare. Krüger, Norman och Klasen för att välja några. Och då pratar vi andraligan i Sverige som håller låg nivå rent internationellt. Deras problem just nu verkar dock vara brist på motivation och glädje (förmodligen pga Garpen).
Landslaget kommer bli bättre under Sam. På juniornivå har det dock funnits många problem att hävda sig när det gäller som mest i JVM.
Ja, jag har förståt att Sverige har halkat lite efter, men fortfarande är högt rankat globalt sett. Vi bör dock sträva efter att vara bäst även om vi inte kan mäta oss med NHL och deras löner. Att Schweiz och Ryssland kan klå oss kan vi bara skylla oss själva för.
Det handlar inte så mycket om hemvändare utan snarare allmän dragkraft (i vilket så kallade hemvändare ingår). Kan vi inte vara NHL ska vi åtminstone vara ligan där "nästan-NHL"-spelarna lirar. Så som det var förr.
Man kanske är gammal och grå, men spelare som Jörgen Jönsson som gjorde det bra i såväl Tre Kronor som i Elitserien bör vara förebilden. Jag tror att han hade platsat i något NHL-lag, men han valde att stanna kvar i Sverige och prestera för sitt klubblag utöver att han gjorde det helt okej i landslaget.
Snarare sådana förebilder som krävs än Foppa och Mats Sundin, även om jag gillar dem båda.
---
På en annan sträng, vad har vi för stjärnor i NHL nuförtiden för en grabb som inte hänger med? Med tanke på att vi underpresterar i JVM etc. som du nämner. JVM-matcher är ju annars en "nyårsaftonstradition" man bör värna, men då krävs det att laget presterar också.