2023-11-05, 19:48
Medlem
Ingen kan ju vara direkt förvånad av att SVT väljer den mest långgående tolkningen av DNA-analyser som gjorts av stenåldersmänniskor med slutsatsen att vi såg ut som vi kom från dagens Kongo för 10 tusen år sen. Nu när vi fått in 2 miljoner människor därifrån så har de ju bara kommit hem...
Citera
2023-11-05, 19:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ditt jävla pulver, de var mörkare men typ sydeuropeiska/syditalienska inte blånegrer.

Vem har påstått att de var "blånegrer"?
Citera
2023-11-05, 19:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klinkk
Ingen kan ju vara direkt förvånad av att SVT väljer den mest långgående tolkningen av DNA-analyser som gjorts av stenåldersmänniskor med slutsatsen att vi såg ut som vi kom från dagens Kongo för 10 tusen år sen. Nu när vi fått in 2 miljoner människor därifrån så har de ju bara kommit hem...

Har du ens sett programmet? Man klarade av att de första människorna på dagens Sveriges jord var mörkhyade på fem minuter. Sen var det bara vita skådespelare. Rätt bra jobbat för att vara svt. Tror man medvetet undvikit att politisera. Börjar bli omodernt med den värsta woke-skiten, kanske?
Citera
2023-11-05, 20:09
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vem har påstått att de var "blånegrer"?

SVT.

Varför tror du att folk är förbannade?

Så här såg stenåldersmänniniskor i Skandinavien och i princip hela Europa ut:

https://sverigesradio.se/artikel/5767129

Varför använder SVT NEGRER som skådespelare?
Citera
2023-11-05, 20:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
SVT.

Varför tror du att folk är förbannade?

Så här såg stenåldersmänniniskor i Skandinavien och i princip hela Europa ut:

https://sverigesradio.se/artikel/5767129

Varför använder SVT NEGRER som skådespelare?

Har du ens sett programmet? Jag såg ingen "neger". En som eventuellt var typ somalier eller eritrean eller nåt flimrande förbi i tre sekunder men jag kan ha sett fel.
Citera
2023-11-05, 20:35
Medlem
Ferhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Nej, dom var inte blonda och blåögda arier. DNA-analyser av stenåldersskelett visar däremot mörk hy och blå ögon.

Tyvärr så är det omöjligt att avgöra någons hudfärg genom dna-analyser med 100% säkerhet, då det är en större mängd gener som styr/påverkar hudfärgen och det fortfarande pågår forskning inom sånt. Hursomhelst så är mörk hud inte detsamma som neger, då folk i sydeuropa till exempel har mörk hud, folk i thailand har mörk hud, araber har mörk hud, sydamerikaner har mörk hud, och så vidare.
Citera
2023-11-05, 20:38
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av förståsigpåare
Retar mig enormt på programledaren. Så överdrivet tillgjord och mysig.
I övrigt är det helt ok. Det skrapar ju bara på ytan, finns inte programtid att gå in på djupet. Blir mer en sammanfattning av Sveriges historia.

Jag funderar på om han ser ut som att han ler även fast han inte gör det.
Joker liksom.
Citera
2023-11-05, 20:42
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har du ens sett programmet? Jag såg ingen "neger". En som eventuellt var typ somalier eller eritrean eller nåt flimrande förbi i tre sekunder men jag kan ha sett fel.

Åke får nog gå till specsavers. Man ser ju klart och tydligt att skådespelarna är olika typer av negrer.

Ett exempel:

https://www.friatider.se/sites/default/files/styles/wide/public/svenskarna.jpg
Citera
2023-11-05, 20:57
Medlem
Stantormans avatar
Ska se programmet. Blir kul att se om de stoppat in några istidsnegrer i handlingen. Vi ska väl övertygas om att det svenska folket inte finns. För typ 783e gången.
Citera
2023-11-05, 21:00
Medlem
Christopher O´Regan, som läst det mesta av källmaterialen från 1700-talet, säger att det lär som vanligt vara någon rödvins-sosse från -68 som uttalar sig om 1700-talet i TV-serien...

https://www.youtube.com/watch?v=P54FkAntigc&t=3286s
Citera
2023-11-05, 21:09
Avslutad
Bra berättarröst men varför var det en svart med uppe i norr på stenåldern?
Citera
2023-11-05, 21:11
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Jag funderar på om han ser ut som att han ler även fast han inte gör det.
Joker liksom.

ja, det är väl han skådespelaren från peter birros proggpekeral. tror jag. han ser mycket riktigt alltid ut så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in