2023-10-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Dessutom är en av produkterna från att bränna ammoniak kväveoxider (även känt som NOx), som är mycket mer förorenande än koldioxid.

NH3 + O2 ---> H2O + NOx (obalanserad)

Bensin och diesel kommer finnas kvar ett bra tag till samt kommer nog vara det miljövänligaste drivmedlet ett ganska bra tag till.

Tror du har helt rätt.
Jag ser framför mej en stegvis elekrifiering av fordonsflottan i sverige där infrastruktur och
elproduktion måste gå hand i hand , men till dess blir nog bensin och diesel kvar i 10-15 år till
Citera
2023-10-31, 14:30
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Finns ett ord för det. VaporWare. Nånting MicroSoft sysslade mycket med på 90-talet.

Du lärde mig nåt nytt, tack! Men fungerar det verkligen? Toyota måste ju lägga ganska mycket pengar på att annonsera sin vaporware. Får de tillbaka investeringen?
Citera
2023-10-31, 16:16
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
- - -

Bensin och diesel kommer finnas kvar ett bra tag till samt kommer nog vara det miljövänligaste drivmedlet ett ganska bra tag till.

Dessutom MÅSTE vi ställa om, om inte för klimatets skull (vilket är skäl nog) så kommer skiten vara slut om 80-100 år.
Citera
2023-10-31, 23:06
Medlem
ceyifam2s avatar
Ammoniak, vätgas, varför älskar Toyota detta?

Jag trodde de kommit ganska långt med bränsleceller, kan dessa inte drivas med metanol eller nåt? Ja, det blir lite mer förluster vid tillverkning, men distribution är ju i stort sett samma som för bensin så det är ju inga problem. Inte utsläpp i naturen heller, även om det såklart är lokalt dåligt en tid.
Citera
Gromguttens avatar

Moderatormeddelande

Postat av Gromgutten 2023-11-01, 13:44
Moderator
OT raderat. Nyckelord som är bra att tänka på før att hålla sig till ämnet før tråden:

* Ammoniak som bränsle
* Toyota

Det finns mängder med trådar att disktuera vätgas, elbilars batteristorlekar och laddningskapacitet, hur länge det finns diesel och bensin tilgängligt bland mycket annat som nu plockats bort.

Alla trådar kan inte handla om allt.

/Mod
2023-11-01, 20:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Ammoniak, vätgas, varför älskar Toyota detta?

Jag trodde de kommit ganska långt med bränsleceller, kan dessa inte drivas med metanol eller nåt? Ja, det blir lite mer förluster vid tillverkning, men distribution är ju i stort sett samma som för bensin så det är ju inga problem. Inte utsläpp i naturen heller, även om det såklart är lokalt dåligt en tid.
Ja, av någon anledning verkar Toyota gilla att experimentera med exotiska bränslen.

Deras rätt stora vätgassatsning har inte alls burit frukt. Spontant tror jag inte på ammoniak heller. Även om det skulle visa sig vara tekniskt och ekonomiskt gångbart så saknas all infrastruktur (massproduktion av ammoniakbilar, ammoniak-mackar, massproduktion och distribution av ammoniak, etc). Det tar minst tjugo år att bygga upp en sådan infrastruktur. El som drivmedel har för alldeles för stort försprång. Det finns inte utrymme för ett drivmedel till.

Att ha i bakhuvudet: Känner en techinriktad entreprenör som haft både en vätgasbil och elbilar. Han dömer ut vätgasbilarnas möjligheter fullständigt; alldeles för mycket rör, slangar och annat som tar upp väldigt mycket utrymme. Rör och slangar torkar med tiden, etc. Hur är det ammoniakbilar i detta avseende?
Citera
2023-11-02, 00:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, av någon anledning verkar Toyota gilla att experimentera med exotiska bränslen.

Deras rätt stora vätgassatsning har inte alls burit frukt. Spontant tror jag inte på ammoniak heller. Även om det skulle visa sig vara tekniskt och ekonomiskt gångbart så saknas all infrastruktur (massproduktion av ammoniakbilar, ammoniak-mackar, massproduktion och distribution av ammoniak, etc). Det tar minst tjugo år att bygga upp en sådan infrastruktur. El som drivmedel har för alldeles för stort försprång. Det finns inte utrymme för ett drivmedel till.

Att ha i bakhuvudet: Känner en techinriktad entreprenör som haft både en vätgasbil och elbilar. Han dömer ut vätgasbilarnas möjligheter fullständigt; alldeles för mycket rör, slangar och annat som tar upp väldigt mycket utrymme. Rör och slangar torkar med tiden, etc. Hur är det ammoniakbilar i detta avseende?

Ammoniak är väldigt frätande och korrosivt. Jag ser stora problem, risker och enorma underhållskostnader med ammoniakdrivna bilar.
Citera
2023-11-02, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Sist på bollen ??
RAW4 kom 1994.
VWs motsvarighet Tiguan kom 2007 tex.

Jo, men inte i så stor mängd. Vi är vänner med dåvarande informationschefen på Toyota och de trodde inte att SUVar skulle bli populärt i städerna, vilket egentligen är ganska rimligt. Sen small det bara till och Toyota i Sverige fattade ingenting. De fick börja beställa massa Landcruisers och hamnade långt efter konkurrenterna.
Citera
2023-11-02, 14:33
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Ammoniak är väldigt frätande och korrosivt. Jag ser stora problem, risker och enorma underhållskostnader med ammoniakdrivna bilar.
Bensin och vätgas har också sina avigsidor, men jag höjde allt på ögonbrynen när jag såg att Toyota föreslår ammoniak. Trodde först det var ett skämt.
Citera
2023-11-02, 16:43
Medlem
Kloges avatar
Tänk längre fram i tiden när folk ska börja meka med sina åldrande ammoniakdrivna bilar. Att slabba bensin och diesel är inte hela världen men däremot att spilla en liter ammoniak i garage och dessutom få det på sig.
Citera
2023-11-03, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Bensin och vätgas har också sina avigsidor, men jag höjde allt på ögonbrynen när jag såg att Toyota föreslår ammoniak. Trodde först det var ett skämt.

Med tanke på situationen med elbilar och kinesernas allt tydligare positionering, framstår det toyota håller på med (happy go lucky) som helt ansvarslöst.
Citera
2023-11-05, 16:09
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Med tanke på situationen med elbilar och kinesernas allt tydligare positionering, framstår det toyota håller på med (happy go lucky) som helt ansvarslöst.

Artikeln/bloggen som är upphovet till trådstarten utstrålar inte helt seriositet, kanske ett førsøk att svartmåla Toyota och dra på dess rykte som desperat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in