• 1
  • 2
2023-11-05, 15:40
Medlem
godboys avatar
God eftermiddag.

För någon vecka sedan var jag och frugan ute gick, hon behövde på toa och vi befann oss nära Sveaplan i Göteborg där Gyllene Prag ligger. (Påstår sig vara tjeckisk restaurang). I alla fall föreslog jag för frugan att hon går på toa så köper jag ett glas vin till henne och en pilsner till mig för att sen äta där.

Döm av min förvåning när jag får min Pilsner Urquell uppställd på bardisken att den är till hälften skum. Ja-ja tänker jag, tar min öl och frugans vin och slår oss ner vid ett bord. Jag låter ölet sjuka i glaset och ser att jag således har fått två tredjedels glas. Med tanke på att de tar rätt bra betalt, runt 80 kr, så tycker jag det är jävligt dåligt och inte det minsta tjeckiskt. Jag har varit mycket i öst då jag själv har slaviskt påbrå och jag har aldrig fått en icke avskummad öl i dessa länder.

Det hela slutade med att jag inte hade någon som helst lust att äta där, och inte frugan heller så vi gick vidare.

Någon som har liknande erfarenhet av detta etablissemang? Eller andra snålställen som håller på på samma sätt? Så genom att snåla på en öl så slapp de oss som matkunder samt att jag inte kommer gå dit igen.
Citera
2023-11-05, 15:46
Avstängd
Varför sa du inte till när du var där, det är väl enda sättet att bli nöjd. Stället har funnits sen 1973. Har själv varit där många gånger, och alltid nöjd, oavsett om det gäller maten eller ölen. Och förresten är den opastöriserad på fat, vilket ingen annan tjeckisk öl är. Så läs på nästa gång.
Citera
2023-11-05, 15:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Varför sa du inte till när du var där, det är väl enda sättet att bli nöjd. Stället har funnits sen 1973. Har själv varit där många gånger, och alltid nöjd, oavsett om det gäller maten eller ölen. Och förresten är den opastöriserad på fat, vilket ingen annan tjeckisk öl är. Så läs på nästa gång.
Jag har har levt i både Tjeckien, Polen och Skottland förutom här. Så att ölen är opastöriserad har inte med saken att göra. Glaset ska fyllas upp.

EDIT: Det är inte helt ovanligt med opastöriserade öl Skottland, där min senaste utlandsplacering var.
Senast redigerad av godboy 2023-11-05 kl. 15:51.
Citera
2023-11-05, 16:26
Medlem
Har varit där många gånger och alltid varit nöjd. Du kanske är lite fisförnäm? 🙂
Citera
2023-11-05, 16:54
Medlem
godboys avatar
Inte ett dugg fisförnäm, men i denna tråd märks det ju verkligen att de som svarar inte varit utanför Sveriges gränser. Ni TROR ni har koll, men det har ni inte. Sorry to say.
Citera
2023-11-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Inte ett dugg fisförnäm, men i denna tråd märks det ju verkligen att de som svarar inte varit utanför Sveriges gränser. Ni TROR ni har koll, men det har ni inte. Sorry to say.

Vilken sopa du är.
Du har fått Urquell "tankovna".
Den kan slås upp på olika sätt:
Hladinka, Mliko eller Snyt.

Kanske fick du frågan hur du ville ha den men förstod inte vad du svarade på eller också slogs den upp mliko som en kul grej.

Om du nu inte uppskattade denna specialitet, varför sade du inte detta på plats, i tid?
Sitta på nätet och böla i efterhand för något man inte förstår värdet på är bara så ynkligt.
Citera
2023-11-05, 17:56
Medlem
Gordon99s avatar
Citat:
God eftermiddag.

För någon vecka sedan var jag och frugan ute gick, hon behövde på toa och vi befann oss nära Sveaplan i Göteborg där Gyllene Prag ligger. (Påstår sig vara tjeckisk restaurang). I alla fall föreslog jag för frugan att hon går på toa så köper jag ett glas vin till henne och en pilsner till mig för att sen äta där.

Döm av min förvåning när jag får min Pilsner Urquell uppställd på bardisken att den är till hälften skum. Ja-ja tänker jag, tar min öl och frugans vin och slår oss ner vid ett bord. Jag låter ölet sjuka i glaset och ser att jag således har fått två tredjedels glas. Med tanke på att de tar rätt bra betalt, runt 80 kr, så tycker jag det är jävligt dåligt och inte det minsta tjeckiskt. Jag har varit mycket i öst då jag själv har slaviskt påbrå och jag har aldrig fått en icke avskummad öl i dessa länder.

Det hela slutade med att jag inte hade någon som helst lust att äta där, och inte frugan heller så vi gick vidare.

Någon som har liknande erfarenhet av detta etablissemang? Eller andra snålställen som håller på på samma sätt? Så genom att snåla på en öl så slapp de oss som matkunder samt att jag inte kommer gå dit igen.

Har varit på Gyllene Prag ett flertal gånger genom åren och alltid varit nöjd med både mat, dryck & service.

Varför sa du inte till direkt på plats om du upplevde dålig service/kvalité/volym på ölen??

Sitta & grina här på nätet, herregud!!
Citera
2023-11-05, 18:53
Medlem
Razkolnikows avatar
Citat:
God eftermiddag.

Jag besökte staden Prag nyligen.Reagerade själv på att de inte fyllde upp glasen ordentligt.Självklart skall en nytappad tjeckisk öl ha ett skumlager,men jag upplevde att det var mindre öl än de utlovade 40 centilitrarna i glaset när det skummat klart.Upplevde detta på ett flertal av de etablissemang jag besökt i akt och mening att läska strupen.Har besökt Prag 2-3 ggr tidigare och kan inte påminna mig något liknande tidigare .Någon ny obehaglig trend eller sorts epidemi som spridit sig från Tjeckien till Sverige,eller handlar det bara om ren snikenhet ?
🤔
Citera
2023-11-05, 20:16
Medlem
När man besöker en pub i England så kan man säga "tap it up" för att få sitt ölglas fullt, det kan man även säga här i Götet... bara att säga... fyll på, om man fått för lite i glaset
Citera
2023-11-05, 20:27
Moderator
Neksnors avatar
Det hade varit intressant att veta hur många cl öl TS köpte och hur många han fick. Att ett glas är exempelvis halvfullt är inget konstigt. Jag har bara fått ett fullt glas whisky på krigen en gång och det slutade inte bra alls.
Citera
2023-11-05, 21:35
Medlem
auruns avatar
Haha det är ju färsköl. Du får också välja hur du vill ha den. Det är ju som gör bort dig, inte dom.
Citera
2023-11-05, 22:12
Medlem
godboys avatar
Så många små fjantar som svarar i tråden. Bra, då kan ju ni hålla er på Gyllene Prag så går vi och andra normala människor till riktiga pubar där man inte behöver undervisa personalen om hur man häller upp en öl och hur ett glas öl ska fyllas upp.

Vi kan sluta larva om färsk öl eller opastöriserad öl, grunden är alltid att glaset fyllas upp, eller så frågar man gästen hur han eller hon vill ha det.
Senast redigerad av godboy 2023-11-05 kl. 22:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in