Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
God eftermiddag.
För någon vecka sedan var jag och frugan ute gick, hon behövde på toa och vi befann oss nära Sveaplan i Göteborg där Gyllene Prag ligger. (Påstår sig vara tjeckisk restaurang). I alla fall föreslog jag för frugan att hon går på toa så köper jag ett glas vin till henne och en pilsner till mig för att sen äta där.
Döm av min förvåning när jag får min Pilsner Urquell uppställd på bardisken att den är till hälften skum. Ja-ja tänker jag, tar min öl och frugans vin och slår oss ner vid ett bord. Jag låter ölet sjuka i glaset och ser att jag således har fått två tredjedels glas. Med tanke på att de tar rätt bra betalt, runt 80 kr, så tycker jag det är jävligt dåligt och inte det minsta tjeckiskt. Jag har varit mycket i öst då jag själv har slaviskt påbrå och jag har aldrig fått en icke avskummad öl i dessa länder.
Det hela slutade med att jag inte hade någon som helst lust att äta där, och inte frugan heller så vi gick vidare.
Någon som har liknande erfarenhet av detta etablissemang? Eller andra snålställen som håller på på samma sätt? Så genom att snåla på en öl så slapp de oss som matkunder samt att jag inte kommer gå dit igen.
Din Urquell var serverad šnyt, som många gillar det.
Be om cochtan nästa gång så får du öl utan skum.
Går man på en tjeckisk krog måste man vara tydlig med hur man vill ha sin Urquell.