2023-11-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekanekan
Kom man fram till vilka det var som väntade på hans kompis och förgrep sig på henne i lägenheten?? Hade det med Stalkern att göra? Fattade inte. Det var mot slutet i avsnitt 2

Spoileralert:

Det kommer ju visa sig i nästa avsnitt att hans polare fejkade överfallet, att det är polaren själv som är stalker.
2023-11-05, 07:51
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det är ingen sjukdom men man säger att dom är sjuka i huvudet.
Dom har oftast en personlighetsstörning, narcissist/psykopat.
Makt och kontroll och hämnd för en upplevd oförätt är deras motiv. Oförrätten kan vara något så enkelt som att dom har blivit nobbade från att få ett jobb, men oftast är det nobbade av ett ragg eller en tidigare partner.

Sabrin är en typisk stalker. Bara lite mer djävulsk i sin uppfinningsrikedom

Botemedlet... ett skott i pannan. Det finns inget botemedel för en narcissist/psykopat.
Det enda är att låsa in dom för att hindra dom från att fortsätta.

Ofta mår stalkern själv mycket dåligt. Och det är inte alltid en narcissist eller psykopat utan kan vara en personlighetsstörning som autism där man är manusk och besatt av någon. Vilken människosyn ni har.
2023-11-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Ofta mår stalkern själv mycket dåligt. Och det är inte alltid en narcissist eller psykopat utan kan vara en personlighetsstörning som autism där man är manusk och besatt av någon. Vilken människosyn ni har.

Kanske kan man vara besatt av någon utan att vilja någon illa, och då börja stalka en person vilket uppfattas som obehagligt. Men att göra det med avsikt att rasera någons liv är ondskefullt. Sådant gör man inte om man inte är väldigt störd i skallen. Inte om man är autist. Autism är inte en personlighetsstörning. Det krävs någon Kluster B-störning för att kunna göra såna saker utan samvetskval. En total avsaknad av empati, och en förmåga att vara falsk och spela dubbelspel utan att avslöja sig själv.

Det här är utan tvekan en narcissist eller psykopat.
2023-11-05, 12:40
Medlem
Dokumentären utmålar hanrejcucken som blivit stalkad som ett offer men kan någon egentligen vara så tafatt? Det är helt uppenbart en vinkling och det hade varit intressant att få höra från den här stackars personen som utmålas som stalker och psykopat hens upplevelse. Det ligger många hundar begravna och jag litar inte på killens utsaga eftersom det är så uppenbart vinklat av dokumentärfolket att man ska tycka att han är helt oskyldig. Ingen normal människa hade inte gjort något. Ingen ryk utan eld! Varför får vi inte höra hens den superhemska ondskefulla psykopatgeniets synvinkel? Antagligen för att det inte hade passat in i den berättelse som SVT och dokumentärskaparna vill ha. Alltså en partsinlaga till fördel för en person som kan sitta och ljuga? och hitta på? hur mycket som helst?

Om det är något jag lärt mig från hur SVT arbetar är att dom oftast ljuger och far med osanning, vinklar och handlar oetiskt.
2023-11-05, 12:49
Medlem
Vilken vidrig historia.

Klickade för mig att nåt luktade riktigt illa när hans "närmsta vän" blev utsatt för ett till stalkingen kopplat fysiskt sexövergrepp med lägenheten trashad och sen inte ville anmäla... det följer inte riktigt en riktig/vanlig stalkers Modus Operandi att skicka ut fotfolk som gör väldigt grova grejer - risken för att bli avslöjad är för stor och så rör det sig ju då inte längre om bara stalking längre heller.

Tråkigt att han inte pratade för polisen om "övergreppet" hans polare varit med om trots att hon inte ville anmäla - det är ju ett grovt brott som går under allmänt åtal. Då hade början till slutet på historien kanske funnits där. Men jag förstår att man blir nedbruten och bara icke ifrågasättande sväljer konstiga saker efter en tid i detta helvetet.
2023-11-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Läskig inkompetens hos polisen.
Snuten kunde spårat det anonyma kontantkortet och hela tiden sett vart kortet varirent fysiskt, +- 100 meter bör inte vara några problem ens i norrland.

Jo, hade han varit hastig på bollen att anmäla och haft turen att fått tag på rätt polis som tagit allt på allvar hade nog historien varit utredd fort.
Hon använde tydligen en telefon med Dual SIM så spårningen hade varit ännu enklare.
Via IMEI kan man få ut telefonmodell kopplad till telefonnumret från tillverkaren och då se att det är en Dual SIM modell. Därefter kan det ju vara kul att se vad den andra SIM-sloten haft för sig, vilken så gott som alltid har serienumret +1 eller -1 från den andra.
2023-11-05, 14:14
Medlem
Contemplaters avatar
Efter att ha sett de hittills publicerade avsnitten av serien så känner jag bara att jag måste skriva av mig lite av min frustration, som först och främst riktade sig mot den sjuka stalkern som borde spendera obestämt tid i ett vadderat rum men som ganska snabbt utvecklades mot offret själv. Alltså helvete vilken vek och handlingsförlamad människa. Killen jobbar i militären och ska vara redo att försvara sitt land men kan inte ens lyfta på luren och ringa ett samtal till polisen för att försvara sig själv eller sin familj. Det finns ingen rimlig ursäkt för hans passivitet. Det är helt oacceptabelt att bara klia sig i huvudet när någon skickar en bild på din mammas dörr med hotfull text.
Sen att inkompetenta poliser lägger ner ärendet när han väl får tummen ur är ingen ursäkt att bara ge upp. Överklaga, skaffa advokat, skriv ett inlägg på din Facebookprofil om vad som händer och prata med dina anhöriga, människa!
Vet att det är osvenskt och syndigt att ställa dessa krav och förväntningar på ett offer i det här landet, men någon jävla nåtta får det väl ändå vara?
2023-11-05, 14:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contemplater
Efter att ha sett de hittills publicerade avsnitten av serien så känner jag bara att jag måste skriva av mig lite av min frustration, som först och främst riktade sig mot den sjuka stalkern som borde spendera obestämt tid i ett vadderat rum men som ganska snabbt utvecklades mot offret själv. Alltså helvete vilken vek och handlingsförlamad människa. Killen jobbar i militären och ska vara redo att försvara sitt land men kan inte ens lyfta på luren och ringa ett samtal till polisen för att försvara sig själv eller sin familj. Det finns ingen rimlig ursäkt för hans passivitet. Det är helt oacceptabelt att bara klia sig i huvudet när någon skickar en bild på din mammas dörr med hotfull text.
Sen att inkompetenta poliser lägger ner ärendet när han väl får tummen ur är ingen ursäkt att bara ge upp. Överklaga, skaffa advokat, skriv ett inlägg på din Facebookprofil om vad som händer och prata med dina anhöriga, människa!
Vet att det är osvenskt och syndigt att ställa dessa krav och förväntningar på ett offer i det här landet, men någon jävla nåtta får det väl ändå vara?

Men hon verkar ju ha påverkat honom i den relation de hade, och duperat honom.
Om du läser den andra tråden.
Fattar inte varför hon haft så stort inflytande, men tydligen vände han sig till henne, där hon spelade århundradets dubbelspel mot honom.

Jag tycker mer det är gjort som den värsta rysaren i mannaminne. Hon verkar veta hans sköra punkter (ja, kanske en extremt försagd norrlänning?) och dessa har hon utnyttjat till max.
Även om han nu "skulle vara svag" på den punkten, så är det maximal otur att han råkar ut för en psykstörd människa som manipulativt är ute efter att krossa honom.

SÅ läskigt psyko, som låtsas vara hans vän.
2023-11-05, 14:47
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contemplater
Du kanske ska ta och läsa på hur ett knäckt offer agerar. Felix är allt annat än vek.
Vem som helst hade blivit helt knäck av den här terrorn som pågick i flera år.
Det blir en skam med alla beskyllningar och en rädsla för att polisen ska ta honom som han fick besked om flera gånger att dom var på väg för att hämta honom.
Dessutom är du dåligt påläst.

Han berättade därför om samtalen, sms-meddelandena och om hur olika personer blivit kontaktade. Ärendet lades ner och de började känna sig hjälplösa.

Han besökte även polisen i Luleå och där fick han mer stöd. Även den anmälan lades ner då man inte kunde ta redo på vems telefonnumret var.

Du kanske har något knep för att få polisen att ta upp nerlagda anmälningar.
Det här är ju inget för kalla fall gruppen precis.
2023-11-05, 14:58
Medlem
Peace2023s avatar
Hon ville knyta honom närmare till sig, vara hans enda vän. Så förstår jag det. Hon ville äga och kontrollera honom. Ingen annan fick ha Felix. Jag kan undra hur hennes uppväxt påverkat henne. Oavsett vad hon utsatt andra för så hoppas jag att även hon får hjälp och stöd.
2023-11-05, 15:00
Medlem
Contemplaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du kanske ska ta och läsa på hur ett knäckt offer agerar. Felix är allt annat än vek.
Vem som helst hade blivit helt knäck av den här terrorn som pågick i flera år.
Det blir en skam med alla beskyllningar och en rädsla för att polisen ska ta honom som han fick besked om flera gånger att dom var på väg för att hämta honom.
Dessutom är du dåligt påläst.

Han berättade därför om samtalen, sms-meddelandena och om hur olika personer blivit kontaktade. Ärendet lades ner och de började känna sig hjälplösa.

Han besökte även polisen i Luleå och där fick han mer stöd. Även den anmälan lades ner då man inte kunde ta redo på vems telefonnumret var.

Du kanske har något knep för att få polisen att ta upp nerlagda anmälningar.
Det här är ju inget för kalla fall gruppen precis.
Läs på själv vad jag skrev. Jag är fullt medveten om hur opålitlig och nedläggningsivrig den svenska polisen är. Det är dock ingen ursäkt att inte anmäla gång på gång för att lägga korten på bordet om sin oskuld. Det kanske också vore bra att ha gått till polisen betydligt tidigare än att vänta 2-3 år innan det eskalerade till den nivån att polisen kunde skratta bort det som ett galet, osannolikt prank.

Faktum kvarstår att Felix varit oacceptabelt passiv i detta, såvida dokumentären inte uteslutit någon viktig information som du gärna får dela med dig av.
2023-11-05, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Hon ville knyta honom närmare till sig, vara hans enda vän. Så förstår jag det. Hon ville äga och kontrollera honom. Ingen annan fick ha Felix. Jag kan undra hur hennes uppväxt påverkat henne. Oavsett vad hon utsatt andra för så hoppas jag att även hon får hjälp och stöd.

Gå och stötta och tyck synd om alla pedofiler i landet också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in