2023-11-05, 15:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contemplater
Läs på själv vad jag skrev. Jag är fullt medveten om hur opålitlig och nedläggningsivrig den svenska polisen är. Det är dock ingen ursäkt att inte anmäla gång på gång för att lägga korten på bordet om sin oskuld. Det kanske också vore bra att ha gått till polisen betydligt tidigare än att vänta 2-3 år innan det eskalerade till den nivån att polisen kunde skratta bort det som ett galet, osannolikt prank.

Faktum kvarstår att Felix varit oacceptabelt passiv i detta, såvida dokumentären inte uteslutit någon viktig information som du gärna får dela med dig av.
Du verkar inte så smart. Du får vänta till på tisdag så får du upplösningen. Jag får inte svara dig i den här tråden.
Vilken viktig information är det du menar. Att han bröt ihop inför sin pappa och fulgrät?
Att han var livrädd då han blev falsk anklagad för våldtäkt och polisen var på väg för att hämta honom?
Att bröllopet han var på skulle förstöras för att han var där. Andra människors liv skulle förstöras pga honom? Och mycket mer.
Om du inte förstår hur knäckt han blev efter flera års terror från stalkern då har du stora problem...

Läser du inte vad admin skriver när man ska göra ett inlägg?

Denna tråd handlar om TV-programmet. Diskussioner om själva fallet skall tas i denna tråd:

(FB) Skellefteå: Kvinna förföljde ungt par, skickade tusentals sms. Dom dec 2021. SVT-serie 2023.
2023-11-05, 15:31
Medlem
Contemplaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du verkar inte så smart. Du får vänta till på tisdag så får du upplösningen. Jag får inte svara dig i den här tråden.
Vilken viktig information är det du menar. Att han bröt ihop inför sin pappa och fulgrät?
Att han var livrädd då han blev falsk anklagad för våldtäkt och polisen var på väg för att hämta honom?
Att bröllopet han var på skulle förstöras för att han var där. Andra människors liv skulle förstöras pga honom? Och mycket mer.
Om du inte förstår hur knäckt han blev efter flera års terror från stalkern då har du stora problem...

Läser du inte vad admin skriver när man ska göra ett inlägg?

Denna tråd handlar om TV-programmet. Diskussioner om själva fallet skall tas i denna tråd:

(FB) Skellefteå: Kvinna förföljde ungt par, skickade tusentals sms. Dom dec 2021. SVT-serie 2023.
Han skulle ha agerat långt innan det ens kom nära den punkten! Redan första veckan när han får SMS från kvinnor och bekanta i staden och runt om i landet skulle han ha:
1. Polisanmält.
2. Pratat med sina nära och kära.
3. Gått ut i sociala medier om att någon idiot sprider falska rykten om honom med screenshots från SMS:en.
Detta handlar inte ens om att vara efterklok eller särskilt intelligent och handlingskraftig. Detta är common fucking sense. Bara en idiot eller någon med fult mjöl i påsen skulle agera (eller inte agera) som denna kille.
2023-11-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preppy4Life
Dokumentären utmålar hanrejcucken som blivit stalkad som ett offer men kan någon egentligen vara så tafatt? Det är helt uppenbart en vinkling och det hade varit intressant att få höra från den här stackars personen som utmålas som stalker och psykopat hens upplevelse. Det ligger många hundar begravna och jag litar inte på killens utsaga eftersom det är så uppenbart vinklat av dokumentärfolket att man ska tycka att han är helt oskyldig. Ingen normal människa hade inte gjort något. Ingen ryk utan eld! Varför får vi inte höra hens den superhemska ondskefulla psykopatgeniets synvinkel? Antagligen för att det inte hade passat in i den berättelse som SVT och dokumentärskaparna vill ha. Alltså en partsinlaga till fördel för en person som kan sitta och ljuga? och hitta på? hur mycket som helst?

Om det är något jag lärt mig från hur SVT arbetar är att dom oftast ljuger och far med osanning, vinklar och handlar oetiskt.

Man får uppfattningen att killen är en fuckboy som knullat runt mycket i den där hålan, och kanske spelat på tjejers känslor, vilket av förståeliga skäl kan såra andra. Med det sagt så är det inte olagligt. Har någon gjort dig en oförrätt, och är det straffbart att bete sig så, då tar man det via rättsväsendet i ett civiliserat samhälle. Det är inte viktigt huruvida någon tycker att han gjort sig förtjänt av det eller inte. Det vi vet i det här läget är att mannen har blivit utsatt för ett brott, och en gärningsperson är lagförd för det. Man kan inte gå och skuldbelägga offret. Sedan att du målar ut honom som tafatt och en hanrej, har du själv blivit psykiskt torterad så att du vet med dig hur man reagerar? Reagerar alla likadant på att bli utsatt för psykologisk tortyr?

Kan man läsa mellan raderna så förstår man att filmteamet har varit i kontakt med den dömda kvinnan, eftersom det är hon som är "vännen" som blivit utsatt för ett överfall i hemmet. Hon har nog haft chansen att ge sin sida av storyn men avböjt.
2023-11-05, 15:37
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Han skulle ha agerat långt innan det ens kom nära den punkten! Redan första veckan när han får SMS från kvinnor och bekanta i staden och runt om i landet skulle han ha:
1. Polisanmält.
2. Pratat med sina nära och kära.
3. Gått ut i sociala medier om att någon idiot sprider falska rykten om honom med screenshots från SMS:en.
Detta handlar inte ens om att vara efterklok eller särskilt intelligent och handlingskraftig. Detta är common fucking sense. Bara en idiot eller någon med fult mjöl i påsen skulle agera (eller inte agera) som denna kille.
Mitt under metoo skulle han ha gjort detta enligt dig.
Du fattar inte mycket du.
2023-11-05, 15:47
Medlem
Contemplaters avatar
Citat:
Mitt under metoo skulle han ha gjort detta enligt dig.
Du fattar inte mycket du.
Det började 2016, ett år innan metoo. Inte för att det bör spela någon roll när man förväntas försvara sitt land men inte kan berätta för sin mamma och pappa att någon psykopat försöker förstöra ens liv.
2023-11-05, 15:56
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det började 2016, ett år innan metoo. Inte för att det bör spela någon roll när man förväntas försvara sitt land men inte kan berätta för sin mamma och pappa att någon psykopat försöker förstöra ens liv.
Du är väldigt dåligt påläst. Han försökte skydda sina föräldrar för alla anklagelser var ju skamfyllda.

Kan du läsa och förstå detta när det gäller metoo?
2017 i samband med att han skulle åka på utlandsmission till Afrika som han för första gången fick ett sms-meddelande från 072-numret. I det beskylldes han för att vara en våldtäktsman.
Han arbetade då åt försvarsmakten och blev helt panikslagen. Han pratade med sin chef och berättade direkt om situationen så att om det skulle börja komma anklagelser utifrån hade man redan hört det från honom.
Han åkte på missionen och kom tillbaka i maj 2018.

"#metoo-rörelsen i Sverige drog igång i samband med Weinstein-affären 2017 och visade utbredningen av genusbaserat förtryck i hela samhället."
2023-11-05, 16:09
Medlem
kl4sseKocks avatar
Det var intressant förstår själv inte hur han lyckas hålla det inom sig så länge får se hur det slutar.
Ett bevis på att det inte bara är kvinnor som är utsatta utan det finns idioter på den sidan också.

Fattar inte dom som får SMS som sväljer allt med hull och hår utan att ens tänka efter framstår det som, utan det fakta trots att det gått en tid sen.
2023-11-05, 16:10
Medlem
Contemplaters avatar
Citat:
Du är väldigt dåligt påläst. Han försökte skydda sina föräldrar för alla anklagelser var ju skamfyllda.

Kan du läsa och förstå detta när det gäller metoo?
2017 i samband med att han skulle åka på utlandsmission till Afrika som han för första gången fick ett sms-meddelande från 072-numret. I det beskylldes han för att vara en våldtäktsman.
Han arbetade då åt försvarsmakten och blev helt panikslagen. Han pratade med sin chef och berättade direkt om situationen så att om det skulle börja komma anklagelser utifrån hade man redan hört det från honom.
Han åkte på missionen och kom tillbaka i maj 2018.

"#metoo-rörelsen i Sverige drog igång i samband med Weinstein-affären 2017 och visade utbredningen av genusbaserat förtryck i hela samhället."
Jag förstår mycket väl att att han hade metooskräck när väl det började. Kan du förstå att han skulle ha polisanmält, informerat och försvarat sig långt innan när det väl startade? Eller tycker du att det är en effektiv metod att ignorera bort problem?
Jag tycker såklart synd om killen. Han förtjänade inte denna skit och är i högsta grad en produkt av vår tid där bara killar ses som förövare. Men det måste fan också börja diskuteras att svenska män behöver växa ett par och börja försvara sig mot falska anklagelser och inte ta vilken skit som helst.
2023-11-05, 16:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Jag förstår mycket väl att att han hade metooskräck när väl det började. Kan du förstå att han skulle ha polisanmält, informerat och försvarat sig långt innan när det väl startade? Eller tycker du att det är en effektiv metod att ignorera bort problem?
Jag tycker såklart synd om killen. Han förtjänade inte denna skit och är i högsta grad en produkt av vår tid där bara killar ses som förövare. Men det måste fan också börja diskuteras att svenska män behöver växa ett par och börja försvara sig mot falska anklagelser och inte ta vilken skit som helst.
Men har du missat helt att han polisanmälde två gånger och det blev nedlagt båda gångerna.
Han ignorerade inte, han blev uppgiven då ingen hjälp fanns att få från polisen.

Vad jag tycker är värre är att en polis skrattade ut honom när han försökte anmäla.
Polisen borde utbildas bättre och ta mäns anmälningar om stalking på allvar för det är den enda hjälpen som finns att få mot falska anklagelser när man inte vet vem som ligger bakom dom.
Hur ska dom annars kunna försvara sig när stalkern är okänd?
2023-11-05, 17:07
Medlem
Contemplaters avatar
Citat:
Men har du missat helt att han polisanmälde två gånger och det blev nedlagt båda gångerna.
Han ignorerade inte, han blev uppgiven då ingen hjälp fanns att få från polisen.

Vad jag tycker är värre är att en polis skrattade ut honom när han försökte anmäla.
Polisen borde utbildas bättre och ta mäns anmälningar om stalking på allvar för det är den enda hjälpen som finns att få mot falska anklagelser när man inte vet vem som ligger bakom dom.
Hur ska dom annars kunna försvara sig när stalkern är okänd?
Håller helt med. Polismyndigheten i det här landet är skrämmande dåligt och jag skulle själv inte lita på dem för få all den hjälp jag behöver i ett sånt här fall. Men det är fortfarande viktigt att agera proaktivt när någon är ute efter att skada dig och din familj. Om dokumentären inte utelämnar något så gick Felix först till polisen efter att det eskalerat till grova, fysiska hot och att han trodde att hans vän blivit gruppvåldtagen, efter flera år av trakasserier. Det är för lite, för sent. Helt obegripligt också hur han valde att inte berätta något för vänner och familj.
2023-11-05, 17:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Håller helt med. Polismyndigheten i det här landet är skrämmande dåligt och jag skulle själv inte lita på dem för få all den hjälp jag behöver i ett sånt här fall. Men det är fortfarande viktigt att agera proaktivt när någon är ute efter att skada dig och din familj. Om dokumentären inte utelämnar något så gick Felix först till polisen efter att det eskalerat till grova, fysiska hot och att han trodde att hans vän blivit gruppvåldtagen, efter flera år av trakasserier. Det är för lite, för sent. Helt obegripligt också hur han valde att inte berätta något för vänner och familj.
ORKA! Jag skriver det igen. Det var skamfyllt att berätta för släkt och vänner och det är väldigt vanligt att utsatta känner så.
Nej han gick till polisen så visste han då inte att man kunde anmäla sms-meddelandena.
Dessutom hade han ju stalkern som påverkade honom och mer kan jag inte skriva om det då det är fel tråd.
2023-11-05, 17:26
Medlem
picapicans avatar
Citat:
ORKA! Jag skriver det igen. Det var skamfyllt att berätta för släkt och vänner och det är väldigt vanligt att utsatta känner så.
Nej han gick till polisen så visste han då inte att man kunde anmäla sms-meddelandena.
Dessutom hade han ju stalkern som påverkade honom och mer kan jag inte skriva om det då det är fel tråd.

Varför skulle man inte kunna polisanmäla sms? Det går att spåra även sådana, precis som samtal och inlägg på en dator.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in