2023-10-17, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Jag funderar på att köpa denna från jula, för 699:-.
Brukar inte ha problem med batteriet med den gången jag hade det så var det i iskalla vintern och höll på att frysa ihjäl i bilen och fick vänta på assistent som sen fick igång bilen direkt.
Kan vara skönt att ha.
Är den bra, tro? Jag behöver ingen inbyggd kompressor.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilbatterier-och-tillbehor/hjalpstart/hjalpstart-3-i-1-005332/#product-reviews

Den är otroligt klen, med bara Maximal startström: 330 A.
Ett 60Ah batterie har mellan 600-700A i startström.

Den kan säkert funka men kallt ute och lite större dieselbil så kan nog ha det jobbigt.

Själv beställde jag en NOCO GENIUS BOOST X GBX45. Den ger 1250A i startström.
Onödigt kraftig kanske för de flesta men, den klarar av att startboosta en traktor med 6.0l motor.
Citera
2023-10-17, 09:42
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan

Den kan säkert funka men kallt ute och lite större dieselbil så kan nog ha det jobbigt.

Onödigt kraftig kanske för de flesta men, den klarar av att startboosta en traktor med 6.0l motor.
Tack för bra respons, då skippar jag den!
Citera
2023-10-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Läs mer på Testfakta
Tack för länken.
Citera
2023-10-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det verkar ju totalkorkat att biltillverkarna envisas att montera stora batterier på ca 15Kg, istället för en sån liten grunka du har. Du kanske skulle tipsa dem....?

Gamla blysyra batterier har MÅNGA fördelar mot små moderna batterier. De klarar kyla neråt 50 minus, Dom klarar överladdning och underladdning ganska bra. Dom börjar inte brinna eller exploderar vid över laddning, underladdning eller värme(knallgas vid laddning oventilerat är problem för vissa typer).
Dom gör väldigt stora ström uttag flera gånger varje dag under flera års tid. Dom är billiga(ganska mycket) och kräver inte en fin dyr laddning med individuell cell övervakning och balanserings laddning.
Dom gör även annat som det skulle behövas mer teknik för att lösa med ett modernt batteri. tex ström spikar absorberas och ger en mer jämn volt över systemet.

Med det sagt så ska jag själv köpa en lite portabel litium startare men det kommer inte kunna ersätta ett bilbatteri då dom är väldigt robusta och enkla batterier vilket gör pris och kringutrustning väldigt billigt. Dessutom går det sönder så gråter inte din plånbok blod.

EDIT: såg dessutom att tråden var lastgammal

Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan

Min lilla aygos batteri på 44Ah har 330A i startström så det passar nog de flesta både mindre och lite större bilar men en fet motor skulle det nog få problem med om vanliga batteriet är helt slut.
Senast redigerad av kapsylen1 2023-10-17 kl. 14:51.
Citera
2023-10-17, 15:45
Medlem
Jag har den här:

https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalp-12-v-400-a-2000035160

Funkade klockrent till elbilen när 12V batteriet strulade förra vintern, (istället för att ringa bärgare som de flesta verkar göra.)men startar min ena bensinbil (2,0) med stendött batteri utan problem.
Citera
2023-10-30, 11:12
Medlem
Kanastras avatar
Lidl har en starthjälp för 749:- denna veckan. Kan den vara nåt att ha?
Citat:
• Med kraftfullt LiFePO4-batteri
• 12000 mAh-powerbank med
2 USB-utgångar och USB-C-ingång
• 12 V-anslutning inkl. 12 V-adapter,
starthjälpskabel och 3-vägs-USBladdningskabel
Citera
2023-10-30, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det verkar ju totalkorkat att biltillverkarna envisas att montera stora batterier på ca 15Kg, istället för en sån liten grunka du har. Du kanske skulle tipsa dem....?
Citera
2023-10-30, 15:53
Medlem
Fick LIDL:s reklamutskick.
Dom erbjuder: Mobil starthjälp med powerbank.
Dessutom integrerad LED-ficklampa och diverse adaptrar och USB-kablar.
12.000 mAh LiFePO4-batteri.
749:-.

JULA:s dito något billigare men endast 3.000 mAh!

Läste ett test tidigare i tråden, där starthjälpare med 3.000 mAh underkändes.

Man kan undra om de JULA-kunder som recenserat sina starthjälpare är sanningsenliga?

Någon här med erfarenhet som vill yttra sig och komma med goda råd?

Har köpt många tekniska saker hos LIDL och aldrig blivit missnöjd, utom med plasmaskäraren, men reklamationen godtogs utan synpunkter.
Citera
2023-10-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
lite skillnad mellan en nödstartare/starthjälp och ett helt bilbatteri väl?

Sen finns ju faktiskt litiumbatterier för bilar också
Oj... Har du nån länk till en sån?
Citera
2023-10-30, 18:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Fick LIDL:s reklamutskick.
Dom erbjuder: Mobil starthjälp med powerbank.
Dessutom integrerad LED-ficklampa och diverse adaptrar och USB-kablar.
12.000 mAh LiFePO4-batteri.
749:-.

JULA:s dito något billigare men endast 3.000 mAh!

Läste ett test tidigare i tråden, där starthjälpare med 3.000 mAh underkändes.

Man kan undra om de JULA-kunder som recenserat sina starthjälpare är sanningsenliga?

Någon här med erfarenhet som vill yttra sig och komma med goda råd?

Har köpt många tekniska saker hos LIDL och aldrig blivit missnöjd, utom med plasmaskäraren, men reklamationen godtogs utan synpunkter.

Den här alltså. Det viktiga är startströmmen och den var 500 A och det är ungefär som ett blybatteri. Energiinnehållet 12000 mAh betyder att man kan starta många gånger på samma laddning.
Det står att den har LiFePO4-batteri. Fördel med det är att det inte kan brinna och klarar fler laddningar.

https://www.lidl.se/p/mobil-starthjalp-med-powerbank/p10006529?pageId=10031955&tabCode=Current_Sales_We ek
Citera
2023-11-05, 11:52
Medlem
Ingen som vill uttala sig om LIDLs "Mobil starthjälp med powerbank" för 749:-?
Sista dag att köpa i dag(om den finns kvar)!
Citera
2023-11-05, 12:19
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ingen som vill uttala sig om LIDLs "Mobil starthjälp med powerbank" för 749:-?
Sista dag att köpa i dag(om den finns kvar)!
Jag köpte en på vinst och förlust i alla fall!
Hittade inte nån bland korgarna där övriga bilgrejer fanns så frågade en i personalen. 'Nja, ibland får vi bara in 3-4 stycken såna saker, ibland inga alls..' svarade han. Sen kom han och letade upp mig, dom fanns vid kassorna. Så om du inte hittar ute i butiken, kolla vid det där stället framme vid kassorna.
Han sa att dom har liknande saker där då dom stjäls annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in