2017-12-05, 11:32
Medlem
Hej, jag har fått en sk. Starthjälp. Som väl i princip är Ett par startkablar kopplade till ett starkt startbatteri...?

Har aldrig använt en liknande men tanken är väl att man ska koppla plus-plus, minus-minus/jord...?

Testade den på traktor med dåligt (slut) batteri i minusgrader, men fick inget resultat.

Kanske batteriet var för dåligt... Men borde det inte fungerat i alla fall?

Tanken är att ha med denna starthjälp i bilen, men är ju onödigt om den inte funkar...
Citera
2017-12-05, 11:34
Medlem
gamlingen66s avatar
Lite dum fråga kanske men inte så självklart för alla... Du har laddat den och slagit på huvudströmmen ?
Citera
2017-12-05, 12:19
Medlem
franges avatar
Vad är det för en starthjälp? Jula och andra butiker har billiga sådana för ett par hundra - de är INTE särskilt kraftiga och har inte särskilt väl tilltagna batterier, så de är ingen direkt mirakelhjälp utan snarare är till för om ditt batteri är lite för trött - är det stendött så brukar de inte räcka för fem öre.
Citera
2017-12-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vad är det för en starthjälp? Jula och andra butiker har billiga sådana för ett par hundra - de är INTE särskilt kraftiga och har inte särskilt väl tilltagna batterier, så de är ingen direkt mirakelhjälp utan snarare är till för om ditt batteri är lite för trött - är det stendött så brukar de inte räcka för fem öre.

Ja det är väl där skon klämmer kanske.

Måste kolla fabrikatet...
Citera
2017-12-05, 13:28
Medlem
record-collectors avatar
Jag antar att du köpt en starthjälp som baseras på gammalt blysyrabatteri och som väger några kilo. Men det finns även den nyare varianten som baseras på litiumbatteri och som inte är större än en mobiltelefon och som bara väger några hg.

Läs mer på Testfakta
Citera
2017-12-05, 16:22
Medlem
Köpte en sån ifrån Kina som är lika stor som en mobil och den funkar helt perfekt :-)
Bästa använda 211kr på länge.
Startat en Vw golf med tomt batteri 4 gånger på rad .
Startat motorcykel 1200cc 3 gånger
Startat kompisens BMW 2,8L med tokslut batteri
Tänkte jag kunde ha den som power bank om den inte funkar men startar allt som jag testad den på än så länge :-)
Citera
2017-12-05, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggen1970
Köpte en sån ifrån Kina som är lika stor som en mobil och den funkar helt perfekt :-)
Tänkte jag kunde ha den som power bank om den inte funkar men startar allt som jag testad den på än så länge :-)

Ja det verkar ju totalkorkat att biltillverkarna envisas att montera stora batterier på ca 15Kg, istället för en sån liten grunka du har. Du kanske skulle tipsa dem....?
Citera
2017-12-05, 18:46
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggen1970
Är själv intresserad av en sådan till hyfsat pris till min hoj (hojbatteriet är slut varenda vår ). PMa mig gärna länken om du har den kvar. Antar att du köpt den på Ebay eller liknande sajt.

Tack på förhand!
Citera
2017-12-05, 20:36
Medlem
PeterNosters avatar
En batterilös jump starter:
https://www.youtube.com/watch?v=KXPS4ncjEk4

Den här bygger på superkondensatorteknik. Ingen kemisk reaktion som i Li-Ion batteri. Den laddar snabbt och kan laddas oändligt antal ggr.
Senast redigerad av PeterNoster 2017-12-05 kl. 20:45.
Citera
2017-12-05, 22:34
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det verkar ju totalkorkat att biltillverkarna envisas att montera stora batterier på ca 15Kg, istället för en sån liten grunka du har. Du kanske skulle tipsa dem....?

lite skillnad mellan en nödstartare/starthjälp och ett helt bilbatteri väl?

Sen finns ju faktiskt litiumbatterier för bilar också
Citera
2017-12-06, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Lite skillnad på hur batterierna används men istället för 15kg grunkan så kan man köpa sig ett 5kg litium ion batteri istället som är hälften så stort men som vanligt så kommer ju allt an på priset i slutändan .
Om man skulle sätta in alla bra och bättre grejor som finns i till nya bilar så lär inte många ha råd att köpa dom .
Citera
2017-12-06, 07:41
Medlem
För dom som undrar så var det denna sorten jag köpte :
https://www.ebay.com/itm/Popular-12V-20000mAh-Car-Jump-Starter-Pack-Booster-Charger-Battery-Power-Bank/132359706124?hash=item1ed140d60c:g:hTgAAOSwBp1Z3e6 s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in