Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Säger man "besökte mordplatsen" så låter det förstås mycket mer dramatiskt än om man säger att han gick till sitt favoritkonditori som låg i närheten.
Jag är inte insatt i de saker du nämner, de maskade förhören och vilka som sett dem omaskade och vad de ska ha sagt.
Men varningsklockorna ringde för mig när du skrev att det troligen var modern som släckte ljuset i den där lägenheten om den nu var bevakad - mitt resonemang ungefär som jag skrev innan - att om CA samtidigt skulle vara någon annanstans så torde bevakaren i så fall också ha missat att CA gått ut under tiden och då måste man fråga sig om det är troligt ifall bevakaren sitter där en hel kväll utanför med detta som enda uppgift. ( jag är inte insatt i den saken heller eller vilken bevakning som utfördes, kan förstås vara ett missförstånd från min sida).
Men jag skulle hur som helst önska att all information i den här soppan lades fram objektivt och utan att man försöker stärka sin favorit-tes medelst språkbruk/halvsanningar.
Att folk inte la så mycket prestige utan kunde hålla sig neutrala och bara lägga fram sakerna exakt som de är.
Informationen om detta är sakligt framlagd och med hänvisning till relevanta dokument. Orkar du inte sätta dig in i det, så varsågod. Men du kan ju fundera på varför det hänvisas till spaning mordplatsen 1995 i dokument om Svea konditori.
Min inställning framgår med all tydligt av att jag, trots att bland annat Granskningskommissionen anger att CA fanns vid mordplatsen på årsdagen 1995 ("
framkommit att GH på årsdagen av mordet 1995 besökte ett konditori snett mitt emot mordplatsen på Sveavägen" s. 959) , menat att det på grund av oklarheter har funnits anledning att förhålla sig avvaktande till uppgiften och bortse från den tills vidare. Och att när det visar sig att den här saken faktiskt tycks vara dokumenterad, så finns inte längre anledning till att bortse från den.
Mödrar som bor i sina egna bostäder kan släcka i dem när de ska gå och lägga sig? Eller hur ser du på det? Det är av allt att döma på kvällen CA befinner sig i city, även om alla turer inte är uppenbara för den som är hänvisad till maskade dokument.
Svea ligger inte "i närheten", det ligger snett mittemot mordplatsen. Och det är spaningen mot mordplatsen som identifierar honom. Det innebär givetvis analytiskt haveri att vifta bort att en intressant person i ärendet befinner sig på Sveavägen vid mordplatsen på en årsdag på det sätt du föreslår. Har du någon idé om varför PU kollar vilka som rör sig omkring mordplatsen på årsdagarna?
Kan noteras att CA med frekvens så han noteras av innehavaren börjar besöka "sitt favoritkonditori" efter mordet och flytten från stan.