2023-11-03, 23:21
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad bra, då ska jag kontakta någon hyresvärd i Stockholm med massor med tillgängliga hyreslägenheter i lager, så får vi se hur det går...

Jag syftar på andrahandsmarknaden.

https://qasa.s3.eu-west-1.amazonaws.com/uploads/press/2023-04_Hyresrapporten_final_2.pdf
Citera
2023-11-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Därför att de står på bra platser geografiskt sett. Markvärden är stabila oavsett konjunkturläge.
Jo, men varför skulle de bli MER värda när allt går ner? Att det är stabilt är inte samma sak.
Menar du då att de går ner i pris när allt annat går upp? Förklara gärna hur du tänker när du säger att det blir dyrare på bra lägen (=ökar i pris) när sämre lägen går ner.
Självklart stämmer inte det men det är alltid kul att försöka förstå hur folk tänker eller hur du tänker i det här fallet.
Citera
2023-11-04, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Samtliga länder som under bostadsbrist infört marknadshyror har fått rejäla hyreshöjningar som resultat. Finland har ingen problemfri hyresmarknad. Forskare som tittat på situationen för Sveriges del säger att det inte går att förvänta sig att byggandet av hyresrätter kommer öka. För att byggandet ska öka av de hyresrätter som efterfrågas så krävs justerad bostadspolitik och reformer - inte marknadshyror. Som tidigare nämnt, Sverige har haft marknadshyra, det resulterade i sådan kraftig bostadsbrist att det ledde till miljonprogramsreformen.

Det vi behöver är, återigen, en politik som gör det billigt att bygga och en tydlig politisk efterfrågan på billiga hyresrätter. Jag har själv byggt, jag vet vad det kostar och hur det går att göra arbetet allt mellan snordyrt till imponerande billigt. Jag har även vänner med högre tjänster inom Peab, Skanska och Veidekke som också är tydliga med att det går att bygga betydligt billigare än idag, det som saknas är vilja från både politiker och byggbolag.

https://tidningensyre.se/2021/5-juli-2021/forskare-sa-paverkas-staden-av-marknadshyror/

Ett av de mest initierade inläggen jag sett i denna tråd. Kudos!
Citera
2023-11-04, 07:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så var det definitivt inte under 90-talskrisen vad jag minns. Men det beror säkert på hur en ekonomisk kris slår. Idag har vi betydligt fler superrika och större skillnader överlag i samhället, men jag har svårt att tro att även dyrare objekt inte skulle påverkas av en djup ekonomisk kris.

En lösning är kanske att det under den kommande tiden blir alltmer klart vad som egentligen är kapital på fastighetsmarknaden. Under de goda åren som passerat var det mycket som det spekulerades i och som idag är helt oväsentligt beroende på rådande konjunkturläge. Det som blir kvar med värde är någonting som upptäcks.
Citera
2023-11-04, 07:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jo, men varför skulle de bli MER värda när allt går ner? Att det är stabilt är inte samma sak.
Menar du då att de går ner i pris när allt annat går upp? Förklara gärna hur du tänker när du säger att det blir dyrare på bra lägen (=ökar i pris) när sämre lägen går ner.
Självklart stämmer inte det men det är alltid kul att försöka förstå hur folk tänker eller hur du tänker i det här fallet.

De behöver inte bli mer värda utan hålla värdet om marknadens aktörer bedömer att specifika objekt står sig i konjunkturläget.
Citera
2023-11-04, 07:44
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Samtliga länder som under bostadsbrist infört marknadshyror har fått rejäla hyreshöjningar som resultat. Finland har ingen problemfri hyresmarknad. Forskare som tittat på situationen för Sveriges del säger att det inte går att förvänta sig att byggandet av hyresrätter kommer öka. För att byggandet ska öka av de hyresrätter som efterfrågas så krävs justerad bostadspolitik och reformer - inte marknadshyror. Som tidigare nämnt, Sverige har haft marknadshyra, det resulterade i sådan kraftig bostadsbrist att det ledde till miljonprogramsreformen.

Det vi behöver är, återigen, en politik som gör det billigt att bygga och en tydlig politisk efterfrågan på billiga hyresrätter. Jag har själv byggt, jag vet vad det kostar och hur det går att göra arbetet allt mellan snordyrt till imponerande billigt. Jag har även vänner med högre tjänster inom Peab, Skanska och Veidekke som också är tydliga med att det går att bygga betydligt billigare än idag, det som saknas är vilja från både politiker och byggbolag.

https://tidningensyre.se/2021/5-juli-2021/forskare-sa-paverkas-staden-av-marknadshyror/
Miljonprogrammet byggdes för att 40-talisterna skulle ha nånstans att bo när de blev vuxna på 60-talet. Inget annat. Brukshyra infördes långt före miljonprogrammet var påtänkt.
Utan den befolkningsökningen vi haft de senaste 30 åren hade det mesta av det rivits.
Senast redigerad av TurboOMX 2023-11-04 kl. 07:47.
Citera
2023-11-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ett av de mest initierade inläggen jag sett i denna tråd. Kudos!

Klart det går att bygga billigare utan handikappsanpassning, bullerregler, miljöregler och hänsyn till estetik. Hiss? Pjosk. Egna badrum? Pjosk! Man kan dela i källaren. 3 glasfönster? Pjosk! Förresten pjosk med fönster överlag. Kan ha i enstaka rum. Parkett? Pjosk! Lägg bara en plastmattai hela lägenheten. Stryktåligt och lättstädat. Tvättmaskin. Pjosk. Mikrovågsugn. Pjosk.

Låt rumäner och bulgarer bygga också så blir det extra billigt.

Man kan inte få kakan och äta den. Ska vi ha världens tuffaste krav och regler samt skyhöga bygglöner så kostar det därefter.

För ingen kan ju tycka att man ska bygga ”som vanligt” = snordyrt. Och låta skattebetalarna betala andras boende
Senast redigerad av flanders 2023-11-04 kl. 07:58.
Citera
2023-11-04, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Miljonprogrammet byggdes för att 40-talisterna skulle ha nånstans att bo när de blev vuxna på 60-talet. Inget annat. Brukshyra infördes långt före miljonprogrammet var påtänkt.
Utan den befolkningsökningen vi haft de senaste 30 åren hade det mesta av det rivits.

Korrekt. Under 90-talet revs massor tex
Citera
2023-11-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
De behöver inte bli mer värda utan hålla värdet om marknadens aktörer bedömer att specifika objekt står sig i konjunkturläget.
Men snälla, du behöver inte förklara det för mig. Det var att någon skrev att de blev mer värda som jag reagerade på. Men även toppobjekt tappar givetvis värde.
Citera
2023-11-04, 09:09
Medlem
Anekdotiskt, verkar det som att "ortenlägenheter" kan vara nere ca 20-30% sedan ATH, medan attraktiva lägen "bara" är ner ca 10-15%. Visst, i kronor och ören räknat, diffar det mycket. Men att den procentuella nedgången straffar "stadsnära mindre attraktiva lägen" mer, kan förklaras med att dessa drogs med väldigt mycket under glädjeyran, procentuellt sett. Det fanns nog således mycket mer "luft" i prissättningen där, gissar jag.
Citera
2023-11-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Anekdotiskt, verkar det som att "ortenlägenheter" kan vara nere ca 20-30% sedan ATH, medan attraktiva lägen "bara" är ner ca 10-15%. Visst, i kronor och ören räknat, diffar det mycket. Men att den procentuella nedgången straffar "stadsnära mindre attraktiva lägen" mer, kan förklaras med att dessa drogs med väldigt mycket under glädjeyran, procentuellt sett. Det fanns nog således mycket mer "luft" i prissättningen där, gissar jag.
Stämmer nog rätt väl på många " Större" orter.
Ser samma tendens på många håll, men speglar också hur uppgången såg ut.
Har lite koll på ett par mellanstora städer drygt 100 k invånare, där stack priserna i miljonprogrammet rejält efter 2010.
Före den tidpunkten var nog m2 priset ca 25% av priset i attraktiva områden till att nå över 50% under pandemin till att idag gå ner till tidigare skillnader.
Men samma som villor, men där är det nästan tvärt om där normalvillor i prisläget 2.5-3 mille fortfarande säljs till utropspris men där de med en prislapp på över 5 står osålda, samma villor som under pandemin såldes för 6-7 miljoner.
Men det är på den lokala marknaden jag tittar, dvs. inte stockholm.
Citera
2023-11-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Högdalen är halv-slum, verkligen inte en "bättre förort." Inte förvånande om det går att få kontrakt där, hyresvärden blir väl överlycklig om någon som inte är en pundare vill bo i hens lägenhet.

Du överdriver, om man inte accepterar en lgh där om man saknar bostad så får man köpa sig en. Grannen Rågsved förstår jag att inte vill bo i. Skulle hellre tälta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in