2023-11-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du är så ohyggligt korkad att det gör ont.

Ett land som tar emot massa migranter utifrån ökar sin befolkning betydligt fortare än ett land som inte gör det. Från 1990 har Finland gått från en befolkning på 4,98m till 5,5 2023. Sverige har under samma period gått från 8,55 till 10,6. I vilket land tror du en bostadsbrist är mer trolig att uppstå? Landet som ökat sin befolkning med 2 miljoner eller landet som ökat sin med 500k? Tänk lite för fan din pajas.

De har fortfarande inte fler bostäder per capita. Finland hade haft samma problem som Sverige om de behållt sin prisreglering
Citera
2023-11-03, 21:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Hyrorna sjunker ju. Lättare att hyra i Stockholm än på flera år. Eller vad tänker hon på?
Vad bra, då ska jag kontakta någon hyresvärd i Stockholm med massor med tillgängliga hyreslägenheter i lager, så får vi se hur det går...
Citera
2023-11-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad bra, då ska jag kontakta någon hyresvärd i Stockholm med massor med tillgängliga hyreslägenheter i lager, så får vi se hur det går...

Flertal bekanta berättar om sina barn/syskonbarn osv. att de fått lgh via privata hyresvärdar.
Citera
2023-11-03, 21:22
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Flertal bekanta berättar om sina barn/syskonbarn osv. att de fått lgh via privata hyresvärdar.
Låter intressant. Innerstan? Närförort? Eller långt ut?

Om det stämmer, borde det påverka bostadspriserna nedåt. Visserligen går de ner just nu vad jag förstår, så det ser ju logiskt ut i så fall.

https://www.friatider.se/lagenhetspriserna-fortsatter-falla-i-hela-sverige
Citera
2023-11-03, 21:26
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jag är för marknadshyra under förutsättning att bidrag för hyra försvinner.

Ja. Marknadshyra ska införas när det råder balans mellan utbud och efterfrågan, brist kommer oundvikligen leda till maximerad hyressättning. Sedan ska alla former av bostadsbidrags tas bort så hyresvärdar tvingas sätta hyran efter vad människor KAN betala.

Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Dom här analyserna börjar bli löjliga.

Analyserna ändrar riktning vecka efter vecka. Kan de inte bara säga som det är, dom har ingen aning vart bopriserna kommer vara om ett år. Deras analyser är lika träffsäkra som mina eller dina.

Givetvis. De är lika givande som väderprognoserna.
Citera
2023-11-03, 21:27
Avslutad
Citat:
Det beror nog på. De riktigt dyra objekten kan bli riktigt svårsålda om ekonomin går ner starkt och drabbar hög som låg. Men vi pratar inte bara om "dyra objekt" utan om hela stockholmsregionen som har det mesta från ganska billigt till det dyraste i Sverige.

Läget, geografiskt, finns ju kvar oavsett konjunktur. De köpstarkaste kan ju investera långsiktigt och vara trygga med att fastigheterna står där de står.
Citera
2023-11-03, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Varför skulle de bli mer värda?

Därför att de står på bra platser geografiskt sett. Markvärden är stabila oavsett konjunkturläge.
Citera
2023-11-03, 21:35
Medlem
Citat:
Låter intressant. Innerstan? Närförort? Eller långt ut?

Om det stämmer, borde det påverka bostadspriserna nedåt. Visserligen går de ner just nu vad jag förstår, så det ser ju logiskt ut i så fall.

https://www.friatider.se/lagenhetspriserna-fortsatter-falla-i-hela-sverige

Bättre" förort typ Högdalen. inte det bästa, men inte det sämsta. För någon med driv.
Citera
2023-11-03, 21:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Läget, geografiskt, finns ju kvar oavsett konjunktur. De köpstarkaste kan ju investera långsiktigt och vara trygga med att fastigheterna står där de står.
Så var det definitivt inte under 90-talskrisen vad jag minns. Men det beror säkert på hur en ekonomisk kris slår. Idag har vi betydligt fler superrika och större skillnader överlag i samhället, men jag har svårt att tro att även dyrare objekt inte skulle påverkas av en djup ekonomisk kris.
Senast redigerad av Karman 2023-11-03 kl. 21:41.
Citera
2023-11-03, 21:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Bättre" förort typ Högdalen. inte det bästa, men inte det sämsta. För någon med driv.
Det är väl hyfsat OK, men definitivt inget toppområde som du säger. Men visst, jag skaffade själv min första "riktiga" bostad i de krokarna... Ska bli intressant att se om trenden sprider sig till mer centrala områden.
Citera
2023-11-03, 21:44
Medlem
Citat:
Det är väl hyfsat OK, men definitivt inget toppområde som du säger. Men visst, jag skaffade själv min första "riktiga" bostad i de krokarna... Ska bli intressant att se om trenden sprider sig till mer centrala områden.

När kontor blir hr., ja!
Citera
2023-11-03, 21:50
Medlem
DVikings avatar
Att reformera hyresmarknadens prissättning kan göras på flera sätt, det behöver inte bli nån form av total anarki där hyresvärdar kan sätta hyran som de vill på dagsbasis och inga avtal existerar.

Kötid borde återspegla hyran, t.ex. som att hyran sätt med hänsyn till detta (t.ex. kötid 25 år -> 25% högre hyra) och "överhyran" beskattas sen rätt brutalt eftersom fastighetsägare har köpt till priser i det gamla systemet. Den som äger kan dock ligga kvar i brukshyressystemet om den önskar t.ex. allmännyttan.

Finns en massa sätt att hantera det på annat än att på nyårsnatten gå från ett system till ett totalt annat. Dessutom är det i huvudsak något som påverkar de som bor i Stockholm innerstad just nu med subventionerade hyror, vilket inte är särskilt många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in