Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har aldrig funderat så mycket på konspiration, övervakning och WT. Men för mig är det inte uteslutet.

Tänker mig något liknande detta. Man har spanat på Palme en period, någonstans är tanken att han ska dö, men frågan är om det är uttalat eller underförstått. Så en fredag skuggas Palme till Grand. Första kvällen han noteras i city på fritiden utan livvakter, de två senaste månaderna.

Gruppen sammanstrålar. "För första gången har vi en ungefärlig tidpunkt för när Palme kommer kliva ut på gatan utan livvakter. Behöver vi vänta längre? Nej nu är det dags". Man förbereder. Tänker sig att Palme förmodligen kommer ta samma väg tillbaka. Därav håller de sig ifrån att synas norr om Grand, medkonspiranter med WT håller sig söder om. De är där mest för att se till att operationen blir av, kanske smyga förbi och se resultatet efter. Man har sett ut en skytt som helt enkelt ska befinna sig vid Grand, och skjuta Palme när han börjar gå. Man vill inte gå på en konfrontativ attack vid Grand, för då är risken är stor man missar eller någon ingriper.

Men så börjar Palme gå söderut, skytten blir ställd. Står kvar vid möbelaffären. Till slut rör han sig efter, vid Skandiahuset har han närmat sig, han tänker skjuta och springa ner till Tunnelgatan och upp för trappan. Men han blir ställd av NF, AB och kanske Lennart i skyltfönstret. Han tvingas passera Palme. Mördaren inser att det nu bara finns en sista chans, stanna upp och dra iväg skotten, hålla tummarna att det går vägen. Han stannar och tittar in i Dekorima, Palme går förbi. Mördaren vrider sig höger och kliver efter. Några få steg medan revolvern dras upp. Pang. Palme faller som en säck potatis. Men mördaren har redan börjat förbereda ett andra skott. Detta drar han iväg mot Palme och Lisbet i blindo/stress.

Ett sånt här scenario innebär att Palme mycket väl kan ha insett att något var på gång, men att det var för sent. Finns väl vittnesmål att Palme vrider på huvudet precis innan skottet.

Det tycker jag är positivt att du börjat tänka i de här banorna. Jag har just fått hem Gunnar Walls nya bok "Rättsskandalen Olof Palme", och ska återkomma till den i dagarna när jag fått möjlighet att läsa igenom den. Mitt första intryck är i alla fall, att boken verkar gedigen och läsvärd, men som sagt vill jag inte föregripa läsningen.

Att döma av bokintervjuerna Wall givit med Tobias Henricsson och Otto Ekevi så är han i alla fall inne på något i stil med vad du tänker dig, nämligen en ganska stor apparat med övervaknings- och attentatsgrupp. Därför tänker jag att den nya boken nog kunde vara av intresse för dig också.

Wall menar rentav att det kan tänkas ha funnits två skyttar med i upplägget – en på vardera sidan Sveavägen. Däremot tänker han sig naturligtvis inte att båda två sköt, utan gjorde bara killen på östra sidan. Nu har jag inte riktigt pejl på hur han argumenterar kring detaljerna i det, utan det får vi gå in på när vi läst boken. Då välkomnar jag naturligtvis om andra läser boken så att vi kan diskutera saken.

Om din skiss av ett tänkbart scenario på östra trottoaren i Skandiakvarteret så tycker jag också att det är positivt att du nu börjar tänka i banorna att "Tensonmannen" (som Fauzzi ser följa efter paret Palme) kommer ikapp dem strax efter och kanske rentav tvingas passera dem. När jag började skissa på det här så tänkte jag själv ungefär på det viset, och då kallade jag det scenariot för "genskjutningen".

När jag sedan tröskade igenom genskjutningen i alla dess varianter så stötte jag på en massa problem, som vi kan diskutera om du vill det – och kan hålla adrenalinet i schack. I och för sig är det inget fel med lite jävlaranamma för det visar på driv och engagemang, men samtidigt måste man ju kunna resonera om de här sakerna i samtalston.

Du har nu lagt fram en skiss och då tycker jag att man ska ta den lite på allvar och inte bara sitta och peka finger och garva åt nybörjarfelen. Men samtidigt måste du då kunna inse, att det tar en stund att få till något som funkar och att det kan bli ganska många skisser på vägen. Jag har själv plockat fram en massa modeller som sedan inte visade sig fungera, och då fick de åka i cylinderarkivet och jag fick återgå till ritbordet – och inte bara en gång utan många gånger.

I alla fall välkomnar jag dig till "konspirationssidan" av Palmemordet, och rekommenderar som sagt att du tar en titt på Gunnar Walls idéer i sagda intervjuer och även i den nya boken.
Citera
2023-11-02, 22:06
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Ingen som tröskat igenom YouTube videon med Michael Townley där han tycks svara på journalisters frågor om hans bakgrund som hitman?
Jag kan själv inte språket.

https://www.youtube.com/watch?v=yg_WUmIv3LA
Citera
2023-11-03, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det tycker jag är positivt att du börjat tänka i de här banorna. Jag har just fått hem Gunnar Walls nya bok "Rättsskandalen Olof Palme", och ska återkomma till den i dagarna när jag fått möjlighet att läsa igenom den. Mitt första intryck är i alla fall, att boken verkar gedigen och läsvärd, men som sagt vill jag inte föregripa läsningen.

Att döma av bokintervjuerna Wall givit med Tobias Henricsson och Otto Ekevi så är han i alla fall inne på något i stil med vad du tänker dig, nämligen en ganska stor apparat med övervaknings- och attentatsgrupp. Därför tänker jag att den nya boken nog kunde vara av intresse för dig också.

Wall menar rentav att det kan tänkas ha funnits två skyttar med i upplägget – en på vardera sidan Sveavägen. Däremot tänker han sig naturligtvis inte att båda två sköt, utan gjorde bara killen på östra sidan. Nu har jag inte riktigt pejl på hur han argumenterar kring detaljerna i det, utan det får vi gå in på när vi läst boken. Då välkomnar jag naturligtvis om andra läser boken så att vi kan diskutera saken.

Om din skiss av ett tänkbart scenario på östra trottoaren i Skandiakvarteret så tycker jag också att det är positivt att du nu börjar tänka i banorna att "Tensonmannen" (som Fauzzi ser följa efter paret Palme) kommer ikapp dem strax efter och kanske rentav tvingas passera dem. När jag började skissa på det här så tänkte jag själv ungefär på det viset, och då kallade jag det scenariot för "genskjutningen".

När jag sedan tröskade igenom genskjutningen i alla dess varianter så stötte jag på en massa problem, som vi kan diskutera om du vill det – och kan hålla adrenalinet i schack. I och för sig är det inget fel med lite jävlaranamma för det visar på driv och engagemang, men samtidigt måste man ju kunna resonera om de här sakerna i samtalston.

Du har nu lagt fram en skiss och då tycker jag att man ska ta den lite på allvar och inte bara sitta och peka finger och garva åt nybörjarfelen. Men samtidigt måste du då kunna inse, att det tar en stund att få till något som funkar och att det kan bli ganska många skisser på vägen. Jag har själv plockat fram en massa modeller som sedan inte visade sig fungera, och då fick de åka i cylinderarkivet och jag fick återgå till ritbordet – och inte bara en gång utan många gånger.

I alla fall välkomnar jag dig till "konspirationssidan" av Palmemordet, och rekommenderar som sagt att du tar en titt på Gunnar Walls idéer i sagda intervjuer och även i den nya boken.

2 skyttar står det i boken Kontraktet med jag menar att Svarten är författaren till. Alltså 2 som var beredda beroende på vart Palme gick.
Citera
2023-11-03, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
2 skyttar står det i boken Kontraktet med jag menar att Svarten är författaren till. Alltså 2 som var beredda beroende på vart Palme gick.

Gunnar Wall är naturligtvis inte först med att föreslå två skyttar beroende på vart Palme går, men ändå blev jag förvånad när just han föreslog det i de nämnda intervjuerna. Annars har man ju förknippat Gunnar Wall med mötesteorin, och i det behövs inte två skyttar därför att man redan på förhand vet vart Palme ska styra kosan. Jag kunde inte bena ut från intervjuerna hur han tänkt sig det här, men nu har jag just börjat plöja nya boken och då får vi se hur han argumenterar det.

Även på mötesteorin kan man ju tänka sig att det funnits viss kringpersonal på västra sidan Sveavägen, vilket jag tyckte verkade okej, men däremot sätter jag frågetecken vid den gubbe som Gunnar Wall ville skicka iväg ända bort till Norra Bantorget. Där undrar jag om han inte blandat ihop den gubben med ett vittne som kom från Kungsgatan via Tunnelgatan och hade bråttom till den parkerade bilen. Det är kanske bättre att avvakta med diskussionen tills jag läst boken. Just nu vet jag som sagt inte riktigt hur han resonerar.

Vad jag redan nu kan säga är att boken i alla fall verkar lovande, ett lyft jämfört med de halvdana böcker han skrivit på senare år. Så jag tycker det känns som lite comeback här för Gunnar Wall efter en längre tids formsvacka. Men som sagt får vi återkomma till det ämnet typ efter helgen.
Citera
2023-11-03, 11:46
Medlem
Citat:
Gunnar Wall är naturligtvis inte först med att föreslå två skyttar beroende på vart Palme går, men ändå blev jag förvånad när just han föreslog det i de nämnda intervjuerna. Annars har man ju förknippat Gunnar Wall med mötesteorin, och i det behövs inte två skyttar därför att man redan på förhand vet vart Palme ska styra kosan. Jag kunde inte bena ut från intervjuerna hur han tänkt sig det här, men nu har jag just börjat plöja nya boken och då får vi se hur han argumenterar det. /.../
Jag blev själv förvånad över mötesteorins frånvaro i "Rättskandalen..." Funderade på om Wall börjat överge den eller om han tycker sig ha skrivit tillräckligt om den i "Konspiration Olof Palme". Jag skulle gissa på det senare - att han fortsatt håller mötesscenariot för en giltig hypotes, men i nya boken är det SE och andra uppslag han vill ägna sig åt.
Citera
2023-11-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Jag blev själv förvånad över mötesteorins frånvaro i "Rättskandalen..." Funderade på om Wall börjat överge den eller om han tycker sig ha skrivit tillräckligt om den i "Konspiration Olof Palme". Jag skulle gissa på det senare - att han fortsatt håller mötesscenariot för en giltig hypotes, men i nya boken är det SE och andra uppslag han vill ägna sig åt.

Det låter som om du redan klämt hela boken? Vad tyckte du i så fall? Det blev lite tjuvstart här för min del, för jag har just börjat och i och med att den ligger på typ 600 sidor lär det ta några dagar lite beroende på hur mycket annat som dyker upp och kommer ivägen för läsningen.

När Wall tidigare argumenterat för mötesscenariot så har han istället satsat på att undertrycka Grandmannen som följer efter paret Palme från biografen till mordplatsen. Det är ett grepp som inte fungerat särskilt bra i min bok, om man får säga så, utan jag har väl jämställt det med ren mörkläggning från Walls sida. Att en gubbe följer efter dem, eller följer med dem, menar jag är säkerställt, och då framstod det som både oseriöst och manipulativt från Walls sida att liksom försöka sopa det under mattan. Så jag har haft ett horn i sidan till Wall av det skälet.

Men i alla fall måste man nog se det undertryckandet som en funktion av att han velat kapa banden mellan Grand och mordplatsen, för att få ett (ska vi säga) renodlat mötesscenario där ingen följer efter men där någon står och väntar vid Dekorima. Vad han nu sade i intervjuerna – och jag vill understryka att jag fortfarande inte har klämt boken – det lät som om han har minst två grupper som skuggar Palme i en "mellanstor apparat" där det ingår ett pärlband av walkie-talkiemän och hela faderullan. Det fick mig då att höja ögonbrynen, och även att undra om han inte hoppat ur askan i elden.

Sedan tog han även upp en del annat i intervjuerna som jag tyckte lät intressant, och det är kanske mest därför som jag blev nyfiken på den här boken. De senaste böckerna väckte ingen större entusiasm här, utan det har varit strykklass på det mesta sedan klassikern "Mörkläggning". Den här boken tycker jag verkar ordentlig i alla fall, och det man gillar med Wall är förstås att han brukar hantera materialet väl.
Citera
2023-11-03, 13:09
Medlem
Citat:
Det låter som om du redan klämt hela boken? Vad tyckte du i så fall? Det blev lite tjuvstart här för min del, för jag har just börjat och i och med att den ligger på typ 600 sidor lär det ta några dagar lite beroende på hur mycket annat som dyker upp och kommer ivägen för läsningen.

När Wall tidigare argumenterat för mötesscenariot så har han istället satsat på att undertrycka Grandmannen som följer efter paret Palme från biografen till mordplatsen. Det är ett grepp som inte fungerat särskilt bra i min bok, om man får säga så, utan jag har väl jämställt det med ren mörkläggning från Walls sida. Att en gubbe följer efter dem, eller följer med dem, menar jag är säkerställt, och då framstod det som både oseriöst och manipulativt från Walls sida att liksom försöka sopa det under mattan. Så jag har haft ett horn i sidan till Wall av det skälet.

Men i alla fall måste man nog se det undertryckandet som en funktion av att han velat kapa banden mellan Grand och mordplatsen, för att få ett (ska vi säga) renodlat mötesscenario där ingen följer efter men där någon står och väntar vid Dekorima. Vad han nu sade i intervjuerna – och jag vill understryka att jag fortfarande inte har klämt boken – det lät som om han har minst två grupper som skuggar Palme i en "mellanstor apparat" där det ingår ett pärlband av walkie-talkiemän och hela faderullan. Det fick mig då att höja ögonbrynen, och även att undra om han inte hoppat ur askan i elden.

Sedan tog han även upp en del annat i intervjuerna som jag tyckte lät intressant, och det är kanske mest därför som jag blev nyfiken på den här boken. De senaste böckerna väckte ingen större entusiasm här, utan det har varit strykklass på det mesta sedan klassikern "Mörkläggning". Den här boken tycker jag verkar ordentlig i alla fall, och det man gillar med Wall är förstås att han brukar hantera materialet väl.
Ja, jag har läst boken. Man kan diskutera teorier fram och tillbaka, men jag gillar Gunnar Wall på grund av hans väldiga kunskap i ämnet och jag upplever honom som intellektuellt hederlig, så jag köpte och läste när den just kommit ut.

Boken är klart läsvärd för alla som är intresserade av Palmemordet - intressanta teorier, en del ny information, noggranna redogörelser och nya intervjuer, med mera.

Men den är väl ordrik. En del uppslag får mycket stor plats men leder ingenstans, så man undrar ibland varför vi ägnat så mycket tid åt det här; en del intervjuer återges mer eller mindre in extenso när en sammanfattning om ett eller ett par stycken skulle räcka i förhållande till innehållet, och så vidare. Som litterärt verk hade "Rättsskandalen..." vunnit på hårdare redigering.

Men ibland jag får känslan av att GW använder sina Palme-böcker till att dokumentera för sin egen skull - det blir lite av referensverk av det hela (vilket ibland gör det frustrerande att varken hans eller Borgnäs böcker innehåller register). Det både sållas och fokuseras för lite. Som läsare kastas man in i än den ena, än den andra voluminösa utläggningen, som ofta sakna koppling till varandra. Det blir inte direkt publikfriande, men det är som sagt knappast hans avsikt heller. Jag förstår att han inte får så många recensioner när det blir så mycket och så disparat.

Till skillnad från mötesscenariot ägnar han alltså utrymme i boken till att utifrån vittnesmål etc redogöra för hypotesen två tänkbara mördare med två tänkbara flyktbilar. Jag har inte hört honom redogöra för detta förut och det är ganska intressant, men det blir förstås en hypotes bland oräkneliga andra. Vi har ju för lite information för att landa vid en säker slutsats i denna motsägelsefulla soppa, och det lider ju varje intellektuellt hederlig bok om Palmemordet av.
Citera
2023-11-03, 15:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Har aldrig funderat så mycket på konspiration, övervakning och WT. Men för mig är det inte uteslutet.

Tänker mig något liknande detta. Man har spanat på Palme en period, någonstans är tanken att han ska dö, men frågan är om det är uttalat eller underförstått. Så en fredag skuggas Palme till Grand. Första kvällen han noteras i city på fritiden utan livvakter, de två senaste månaderna.

Gruppen sammanstrålar. "För första gången har vi en ungefärlig tidpunkt för när Palme kommer kliva ut på gatan utan livvakter. Behöver vi vänta längre? Nej nu är det dags". Man förbereder. Tänker sig att Palme förmodligen kommer ta samma väg tillbaka. Därav håller de sig ifrån att synas norr om Grand, medkonspiranter med WT håller sig söder om. De är där mest för att se till att operationen blir av, kanske smyga förbi och se resultatet efter. Man har sett ut en skytt som helt enkelt ska befinna sig vid Grand, och skjuta Palme när han börjar gå. Man vill inte gå på en konfrontativ attack vid Grand, för då är risken är stor man missar eller någon ingriper.

Men så börjar Palme gå söderut, skytten blir ställd. Står kvar vid möbelaffären. Till slut rör han sig efter, vid Skandiahuset har han närmat sig, han tänker skjuta och springa ner till Tunnelgatan och upp för trappan. Men han blir ställd av NF, AB och kanske Lennart i skyltfönstret. Han tvingas passera Palme. Mördaren inser att det nu bara finns en sista chans, stanna upp och dra iväg skotten, hålla tummarna att det går vägen. Han stannar och tittar in i Dekorima, Palme går förbi. Mördaren vrider sig höger och kliver efter. Några få steg medan revolvern dras upp. Pang. Palme faller som en säck potatis. Men mördaren har redan börjat förbereda ett andra skott. Detta drar han iväg mot Palme och Lisbet i blindo/stress.

Ett sånt här scenario innebär att Palme mycket väl kan ha insett att något var på gång, men att det var för sent. Finns väl vittnesmål att Palme vrider på huvudet precis innan skottet.

Frågan är dock vad det är för typ av grupp som är tänkbar om man har ambitionen att hålla sig till en rimligen sammanhållen GM.

Övervakning. Hur ska den förstås? Stryker övervakarna efter statsministern varje gång han lämnar bostaden? Det framstår som helt orimligt att de skulle stå och hänga utanför Rosenbad osv. Det kan strykas?

Övervakarna står istället kvar på sin post utanför bostaden. Gruppen ser Palme komma och gå. Vad väntar den på? Det den mycket snart kommer bli varse är att Palme varje dag lämnar och ankommer bostaden oeskorterad och det på regelbundna tider. Samt att många kvällar kommer han hem sent och likaledes oeskorterad. Vidare kan övervakarna notera att efter kontorstid är det mycket ringa trafik i porten till bostaden. Samt att signal om annalkande statsminster i form av Säpo-bil på väg till apotekshörnan finns.

Det här vet alltså attentatsgruppen (och förmodligen även vilka kvällar Palme kommer att komma hem sent, då det ofta torde framgått i officiellt program). Men man står kvar utanför bostaden och trampar och fryser i väntan på något annat. Vilket tydligen är att det tilltänkta offret skall ut med hustrun och röra sig längs okänd rutt i citys nöjeskvarter en fredagskväll?

Genomförande. Varför är det en sista chans vid just Dekorima? Men oaktat det, skotten, mitt bland folk, är alltså ett desperat tilltag. Och utförandet framstår som taffligt och utfallet som tursamt, såväl vad gäller skottets verkan som att GM osedd kommer undan så enkelt.

Hur går allt detta ihop. Vad är det för typ av grupp som har kapacitet att genomföra övervakning av statsministern med hjälp av WT och som samtidigt har mycket udda preferenser gällande val av attentatstillfälle och som är desperata, taffliga och till synes likgiltiga inför utfallet för egen del?

Om man ska tänka sig en grupp som GM och som är rimligt förenlig med detta och andra omständigheter så får man börja med att skrota varje form av överbyggnad/konspiration, särskilt mer avancerad sådan. Alternativt visa hur en kapacitetsstark GM (övervakning, WT omfattande planering) låter sig förenas med det anförda.
Citera
2023-11-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ja. En vanlig lägenhet diagonalt från Trygg-Hansa säger Giesecke till Holmström. För mig låter det som Fleminggatan 13, 15 eller troligast 17. Exakt var är väl mest en kuriositet i MOP-sammanhang. Men under Gieseckes tid träffades de på andra adresser också.

s. 412 i tredje upplagan, Den dolda alliansen.

Om Trygg-Hansa även då låg på Fleminggatan 18 så bör adressen för Stay-Behind kansli ha legat på Fleminggatan 21 (troligast) eller 19 (mindre troligt) om vi utgår ifrån att Holmström känner till den exakta adressen.

Givet att hans beskrivning "diagonalt över Fleminggatan, åt Scheelegatan till" då stämmer.

Om adressen var 19, så borde Holmström snarare ha skrivit "hörnet"/korsningen Scheelegatan.
Citera
2023-11-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Förslag till vem personen Nieminen eventuellt såg förutom gärningsmannen:

- En farbror på väg hem från en annan farbror, efter en småblöt kväll med kortspel och grogg. Han passerar omkring trappkrönet, blir livrädd av smällarna som ekar kraftigt mellan husen och lägger benen på ryggen. Eventuellt slänger han ett öga ner mot Tunnelgatan och ser en man springa mot trapporna.

- En farbror som unnat sig sexuellt umgänge mot betalning, lönefredag å allt. Precis som han fumlar med att tända en cigarrett på väg mot Regeringsgatan för att ta bilen hem, hör han två skott. Han håller på att göra på sig, halkar omkring på David Bagares i gå-bort-skor, fumlar med att få fram nycklarna i handlovsväskan.

Ljudet studsade sig tydligen högt i den riktningen (på Tunnelgatan). De som satt på Bohemia sa att det lät som bomber. Så ... de där uppe kan ha blivit skrämda. Och vara en förklaring till de springande männen därifrån. De som höll på Malmskillnadsgatan var kanske inte så pigga på att höra av sig till polisen.
Men... är inte Nieminens man för lik gm? Det som fladdrar över benen, det enda i signalementet från brottsplatsen att ta fasta på. Så vanligt var det inte med plagget man föreställer sig. (föreställer mig en tunn form av överrock... denna Otto: https://www.zula.se/products/otto?variant=46415920169278&currency=SEK&utm_mediu m=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_o rganic&utm_campaign=sag_organic&tw_source=google&t w_adid=&tw_campaign=20393730429&gclid=Cj0KCQjwtJKq BhCaARIsAN_yS_mGB0z6FjNqiGoyMkwHLJTZtF4SxKQx7K63SA sb4rLbX-UePLaZOJgaAsR5EALw_wcB)
Citera
2023-11-03, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Frågan är dock vad det är för typ av grupp som är tänkbar om man har ambitionen att hålla sig till en rimligen sammanhållen GM.

Övervakning. Hur ska den förstås? Stryker övervakarna efter statsministern varje gång han lämnar bostaden? Det framstår som helt orimligt att de skulle stå och hänga utanför Rosenbad osv. Det kan strykas?

Övervakarna står istället kvar på sin post utanför bostaden. Gruppen ser Palme komma och gå. Vad väntar den på? Det den mycket snart kommer bli varse är att Palme varje dag lämnar och ankommer bostaden oeskorterad och det på regelbundna tider. Samt att många kvällar kommer han hem sent och likaledes oeskorterad. Vidare kan övervakarna notera att efter kontorstid är det mycket ringa trafik i porten till bostaden. Samt att signal om annalkande statsminster i form av Säpo-bil på väg till apotekshörnan finns.

Det här vet alltså attentatsgruppen (och förmodligen även vilka kvällar Palme kommer att komma hem sent, då det ofta torde framgått i officiellt program). Men man står kvar utanför bostaden och trampar och fryser i väntan på något annat. Vilket tydligen är att det tilltänkta offret skall ut med hustrun och röra sig längs okänd rutt i citys nöjeskvarter en fredagskväll?

Genomförande. Varför är det en sista chans vid just Dekorima? Men oaktat det, skotten, mitt bland folk, är alltså ett desperat tilltag. Och utförandet framstår som taffligt och utfallet som tursamt, såväl vad gäller skottets verkan som att GM osedd kommer undan så enkelt.

Hur går allt detta ihop. Vad är det för typ av grupp som har kapacitet att genomföra övervakning av statsministern med hjälp av WT och som samtidigt har mycket udda preferenser gällande val av attentatstillfälle och som är desperata, taffliga och till synes likgiltiga inför utfallet för egen del?

Om man ska tänka sig en grupp som GM och som är rimligt förenlig med detta och andra omständigheter så får man börja med att skrota varje form av överbyggnad/konspiration, särskilt mer avancerad sådan. Alternativt visa hur en kapacitetsstark GM (övervakning, WT omfattande planering) låter sig förenas med det anförda.

En grupp som har resurser från statlig verksamhet men som inte har ett mord som uppdrag. Mordet är en olycklig händelse utifrån ett uppdrag som i bästa fall är helt legitim och som i värsta fall är så pass ljusskygg att den inte tål granskning. Oavsett vad så är utfallet förödande för ett antal personer som inte har en aning om vad som skedde och hur det kunde hända. Då talar vi inte om rikets säkerhet utan om rikets anseende, allmänhetens förtroende för dylika institutioner och för enstaka personers fortsatta karriärer. Ingen vinner på att lösa hela gåtan men det har säkert gjorts försök att lösa det på ett smidigt sätt genom att finna de skyldiga. Men folk pratar inte och i slutändan är det ändå viktigare att bevara vissa saker hemliga än att lösa mordet.

HH vill bara prata om kurder, Ölvebro vill inte diskutera möjligheten att det kan vara en sammansvärjning med poliser, Almblad tar varje tillfälle han kan att ljuga om allt som kan peka på övervakning osv. Man skiter inte där man äter.

Cosi fan Tutte ger möjligheter för att det skulle kunna pågå något. Polisers udda rörelsemönster är en annan. Övningen Gustaf är en annan, med en vapenarsenal som pekar på att de tränat likvidering, övervakning eller livvaktsverksamhet. Att det sen inte det går att utröna om övningsdeltagarna har alibi eller ej är ju helt sjukt, talar man sanning går historier ihop.

Men jag håller med dig om att det inte liknar en stor mordorganisation. Kulorna talar även för att det är svenskar inblandade.
Citera
2023-11-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Ja något hände på Kreta.
Ett ev möte vid Dekorima kanske rörde LP med. Det gällde ju deras familj.
Något hände morddagen då Palme avsa sig livvaktsskydd och mot allt sunt förnuft börja promenera i skumma kvarter utan livvakter.
En teori kan vara att det gällde Harwardaffären eller dom stulna dokumenten.

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/06/05/planerades-ett-attentat-mot-palme-pa-kreta-i-september-1985/

Jag kan inte släppa den här händelsen på Kreta....dessutom LP oro som beskrivs på ett övertygande sätt.
Jag tror att en blivande GM var på Kreta under den här tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in