Citat:
Har aldrig funderat så mycket på konspiration, övervakning och WT. Men för mig är det inte uteslutet.
Tänker mig något liknande detta. Man har spanat på Palme en period, någonstans är tanken att han ska dö, men frågan är om det är uttalat eller underförstått. Så en fredag skuggas Palme till Grand. Första kvällen han noteras i city på fritiden utan livvakter, de två senaste månaderna.
Gruppen sammanstrålar. "För första gången har vi en ungefärlig tidpunkt för när Palme kommer kliva ut på gatan utan livvakter. Behöver vi vänta längre? Nej nu är det dags". Man förbereder. Tänker sig att Palme förmodligen kommer ta samma väg tillbaka. Därav håller de sig ifrån att synas norr om Grand, medkonspiranter med WT håller sig söder om. De är där mest för att se till att operationen blir av, kanske smyga förbi och se resultatet efter. Man har sett ut en skytt som helt enkelt ska befinna sig vid Grand, och skjuta Palme när han börjar gå. Man vill inte gå på en konfrontativ attack vid Grand, för då är risken är stor man missar eller någon ingriper.
Men så börjar Palme gå söderut, skytten blir ställd. Står kvar vid möbelaffären. Till slut rör han sig efter, vid Skandiahuset har han närmat sig, han tänker skjuta och springa ner till Tunnelgatan och upp för trappan. Men han blir ställd av NF, AB och kanske Lennart i skyltfönstret. Han tvingas passera Palme. Mördaren inser att det nu bara finns en sista chans, stanna upp och dra iväg skotten, hålla tummarna att det går vägen. Han stannar och tittar in i Dekorima, Palme går förbi. Mördaren vrider sig höger och kliver efter. Några få steg medan revolvern dras upp. Pang. Palme faller som en säck potatis. Men mördaren har redan börjat förbereda ett andra skott. Detta drar han iväg mot Palme och Lisbet i blindo/stress.
Ett sånt här scenario innebär att Palme mycket väl kan ha insett att något var på gång, men att det var för sent. Finns väl vittnesmål att Palme vrider på huvudet precis innan skottet.
Tänker mig något liknande detta. Man har spanat på Palme en period, någonstans är tanken att han ska dö, men frågan är om det är uttalat eller underförstått. Så en fredag skuggas Palme till Grand. Första kvällen han noteras i city på fritiden utan livvakter, de två senaste månaderna.
Gruppen sammanstrålar. "För första gången har vi en ungefärlig tidpunkt för när Palme kommer kliva ut på gatan utan livvakter. Behöver vi vänta längre? Nej nu är det dags". Man förbereder. Tänker sig att Palme förmodligen kommer ta samma väg tillbaka. Därav håller de sig ifrån att synas norr om Grand, medkonspiranter med WT håller sig söder om. De är där mest för att se till att operationen blir av, kanske smyga förbi och se resultatet efter. Man har sett ut en skytt som helt enkelt ska befinna sig vid Grand, och skjuta Palme när han börjar gå. Man vill inte gå på en konfrontativ attack vid Grand, för då är risken är stor man missar eller någon ingriper.
Men så börjar Palme gå söderut, skytten blir ställd. Står kvar vid möbelaffären. Till slut rör han sig efter, vid Skandiahuset har han närmat sig, han tänker skjuta och springa ner till Tunnelgatan och upp för trappan. Men han blir ställd av NF, AB och kanske Lennart i skyltfönstret. Han tvingas passera Palme. Mördaren inser att det nu bara finns en sista chans, stanna upp och dra iväg skotten, hålla tummarna att det går vägen. Han stannar och tittar in i Dekorima, Palme går förbi. Mördaren vrider sig höger och kliver efter. Några få steg medan revolvern dras upp. Pang. Palme faller som en säck potatis. Men mördaren har redan börjat förbereda ett andra skott. Detta drar han iväg mot Palme och Lisbet i blindo/stress.
Ett sånt här scenario innebär att Palme mycket väl kan ha insett att något var på gång, men att det var för sent. Finns väl vittnesmål att Palme vrider på huvudet precis innan skottet.
Det tycker jag är positivt att du börjat tänka i de här banorna. Jag har just fått hem Gunnar Walls nya bok "Rättsskandalen Olof Palme", och ska återkomma till den i dagarna när jag fått möjlighet att läsa igenom den. Mitt första intryck är i alla fall, att boken verkar gedigen och läsvärd, men som sagt vill jag inte föregripa läsningen.
Att döma av bokintervjuerna Wall givit med Tobias Henricsson och Otto Ekevi så är han i alla fall inne på något i stil med vad du tänker dig, nämligen en ganska stor apparat med övervaknings- och attentatsgrupp. Därför tänker jag att den nya boken nog kunde vara av intresse för dig också.
Wall menar rentav att det kan tänkas ha funnits två skyttar med i upplägget – en på vardera sidan Sveavägen. Däremot tänker han sig naturligtvis inte att båda två sköt, utan gjorde bara killen på östra sidan. Nu har jag inte riktigt pejl på hur han argumenterar kring detaljerna i det, utan det får vi gå in på när vi läst boken. Då välkomnar jag naturligtvis om andra läser boken så att vi kan diskutera saken.
Om din skiss av ett tänkbart scenario på östra trottoaren i Skandiakvarteret så tycker jag också att det är positivt att du nu börjar tänka i banorna att "Tensonmannen" (som Fauzzi ser följa efter paret Palme) kommer ikapp dem strax efter och kanske rentav tvingas passera dem. När jag började skissa på det här så tänkte jag själv ungefär på det viset, och då kallade jag det scenariot för "genskjutningen".
När jag sedan tröskade igenom genskjutningen i alla dess varianter så stötte jag på en massa problem, som vi kan diskutera om du vill det – och kan hålla adrenalinet i schack. I och för sig är det inget fel med lite jävlaranamma för det visar på driv och engagemang, men samtidigt måste man ju kunna resonera om de här sakerna i samtalston.
Du har nu lagt fram en skiss och då tycker jag att man ska ta den lite på allvar och inte bara sitta och peka finger och garva åt nybörjarfelen. Men samtidigt måste du då kunna inse, att det tar en stund att få till något som funkar och att det kan bli ganska många skisser på vägen. Jag har själv plockat fram en massa modeller som sedan inte visade sig fungera, och då fick de åka i cylinderarkivet och jag fick återgå till ritbordet – och inte bara en gång utan många gånger.
I alla fall välkomnar jag dig till "konspirationssidan" av Palmemordet, och rekommenderar som sagt att du tar en titt på Gunnar Walls idéer i sagda intervjuer och även i den nya boken.