2023-11-03, 02:40
Medlem
Van Nostrands avatar
Bisarrt.
Aldrig hört om denna hjälm, men jag bor på betryggande avstånd från stor stad.
Är problemet att den inte löser ut vid olycka, eller att den löser ut ändå och skapar olycka? Eller att den stryper folk vid utlösning?
Har den varit godkänd överhuvudtaget?
Och vem fan vill cykla runt med en irrationell strypsnara runt halsen?

Nu är jag inte vare sig hjälmutvecklare eller entreprenör, men... hur fan kunde någon satsa på och lansera detta självmordshalsband?
Citera
2023-11-03, 07:46
Medlem
agnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag har alltid undrat på vilket problem den här saken är lösningen. Är det för att man är rädd om frisyren eller tycker att en vanlig hjälm är ful?

Alla hjälmar är snygga. Då menar jag riktiga hjälmar. För då vet man att personen som bär den tagit ett välgrundat beslut. Min hjärna är viktigare än frisyren när jag cyklar.

Dessutom så sabbas frisyren ändå av fartvinden.

Hövding däremot ser inte klokt ut. En hjälm kan man alltid kasta på någon man inte tycker om och det gör lite ont. En hövding är som att kasta en kudde.
Citera
2023-11-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Bisarrt.
Är problemet att den inte löser ut vid olycka, eller att den löser ut ändå och skapar olycka? Eller att den stryper folk vid utlösning?

Nu är jag inte vare sig hjälmutvecklare eller entreprenör, men... hur fan kunde någon satsa på och lansera detta självmordshalsband?

De tidigare versionerna har väl fungerat väl vid test, som jag förstått det. Skyddar bra. Men skulle man lita på att den funkar när väl olyckan är framme? En "vanlig" hjälm vet man ju garanterat kommer göra nåt, så länge man kommit ihåg att ta på sig den. Med hövding finns ju kanske ett litet tvivel som gnager, att den skulle kunna ha ett tekniskt fel som gör att den inte löser ut.

Om det dessutom finns fördelar med airbag, för ytterligare skydd, så borde en konventionell hjälm kunna utrustas med air-bag som ger ytterligare skydd när olyckan är framme. Som då skulle kunna ge fördelarna med både vanlig hjälm och air-bag.
Citera
2023-11-03, 09:15
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Bisarrt.

Skapad av fruntimmer för fruntimmer som lägger ner sin själ i att se tjusiga ut.
Som inte vill pressa in sin dyra frilla i en trång hjälm.
Citera
2023-11-03, 09:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Hyllades av media bara för att det var två kvinnor som låg bakom produkten.
Citera
2023-11-03, 09:46
Medlem
Det var ju någon som startade en tråd där de beskrev hur de råkat vandra ut framför en cyklist som blev tvungen att kraftigt bromsa varpå deras hövding löst ut och trådstartaren hade blivit krävd på ersättning för den dysfunktionella CP-kragen.
Citera
2023-11-03, 10:54
Medlem
Till sjös har det länge funnits samma princip för flytvästar. Där är det ju dock så att en vanlig flytväst är ganska klumpig om man t ex ska röra sig på en trång segelbåt så där finns det en funktion. Hövding ser jag mest som fåfänga
Citera
2023-11-03, 11:01
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Till sjös har det länge funnits samma princip för flytvästar. Där är det ju dock så att en vanlig flytväst är ganska klumpig om man t ex ska röra sig på en trång segelbåt så där finns det en funktion. Hövding ser jag mest som fåfänga

Där finns väl också möjlighet att blåsa upp västen med lungorna, om automatiken pajar.
Hövdingen har ingen backup alls.
Citera
2023-11-03, 11:19
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Skapad av fruntimmer för fruntimmer som lägger ner sin själ i att se tjusiga ut.
Som inte vill pressa in sin dyra frilla i en trång hjälm.

Tror du verkligen att det är frisyren kvinnor tänker på? Tänker man på frisyren skall man inte cykla alls blir verkligen inte bättre utan hjälm.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Där finns väl också möjlighet att blåsa upp västen med lungorna, om automatiken pajar.
Hövdingen har ingen backup alls.

Problem dock om man är medvetslös när man hamnar i vattnet
Citera
2023-11-03, 11:40
Medlem
Vansinnig "uppfinning" med många potentiella felkällor.
Bättre med vanlig hjälm.
Citera
2023-11-03, 12:43
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Vansinnig "uppfinning" med många potentiella felkällor.
Bättre med vanlig hjälm.

Dessutom väger hövding dubbelt mot en riktig cykelhjälm. Ungefär som att ha en död iller runt halsen. Väldigt obekvämt.
Citera
2023-11-03, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Kan inte annat än hålla med.

"Bland annat vill myndigheten ha mer information kring att airbagen inte alltid verkar lösas ut som den skasamt själva provningsmetoden som används vid EU-typkontrollen av skyddets funktion"

Haha alltså det är så fantastiskt idiotiskt så klockorna stannar. En hjälm som bygger på airbagteknik där det inte kan garanteras att airbagen fälls ut rätt eller fälls ut överhuvudtaget. Ja då förlorar ju fan hela produkten sitt syfte.
Endast naiva svenskar som tycker att detta är en bra idé. Jag har sagt till alla mina nära o kära att absolut inte använda dessa.

Det är som jag sagt tidigare, I Sverige borde man likt en del länder på nyheterna visa videos och bilder på riktiga trafikolyckor, mord etc. Dock bör personens identitet maskas, alternativt att man får godkänna själv innan, att om man skulle omkomma så får material visas.
Gemene svensk verkar tro att ett mord eller trafikolycka kan liknas vid att bli piskad av en rosa svensk dildo tills man dör. Verkligheten är så mycket mer grotesk. En person som slår skallen i marken vid en trafikolycka efter att ha blivit påkörd, där smetas hjärnsubstansen ut över gatan, blodet forsar ur näsa mun och ögon.
När hamas skär halsen av civila så är det inte en snabb "halshuggning" som utförs vilket alltid är verbet som används av media. Antingen börjar de i nacken och sågar och hackar sig genom nackkotorna, eller så sågar skär de igenom strupen så stämbanden långsamt skärs av varpå skriket går från ett mörkt skrik till ett ljust pipande skrik. Sen ska de skära igenom musculus digastricus, musculus scaleni o musculus sternocleidomastoideus. Allt detta lever sig offret igenom i vaket tillstånd. Kan ta flera minuter tills knivbladet tillslut skär av carotisartären varpå livet sen sprutar ur offret.
Det är ingen jävla barnlek. Hoppas ni blev skärrade av läsningen, det var syftet, för att få er att förstå hur skör en människokropp är och hur groteskt och brutalt ett mord är.
Man har bara en chans här i universum, sen är det schluuutt.
Vad har detta att göra med kvalitetsbrister i Hövdings produkt?

Hövding har sålt en produkt till konsumenter med en utlovad funktion. Produkten håller inte måttet på grund av uppdagade fel, och bolager väljer att mörklägga detta. Produkten får säljstopp tills problemet är utrett.

Konceptet och idén med en airbaghjälm är genialisk. Hövdings ledning och produktutveckling är ett skämt.

Du verkar vara en tragisk incel, och resten av folket i denna tråden med. Är ni socialbidragstagare som blir kränkta av att folk köper en hjälm för några tusen?

Jag fattar inte vad som händer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in