2023-11-02, 19:21
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Skönt att slippa se de "hippa tönthjälmarna". Folk i Stockholm har dem bara för att se status-inriktade ut.

Den som har en får väl fortsätta använda den eller?
Citera
2023-11-02, 19:26
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt

Ja, men de som har den nu, efter säljstoppet, framstår inte längre som så "medvetna".
De som hoppat på modet har den även för att visa status med att de är medvetna och följer utvecklingen.
Det lyser trendkänsliga individer om dessa cyklister.
Senast redigerad av dialektiker 2023-11-02 kl. 19:38.
Citera
2023-11-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Hade du hjälm och hövding?

Bara hövding. Den funkade superbra - räddade mitt liv faktiskt. Men det skulle inte ha funnits plats för en hjälm också - kändes det som. Jag tror att man ”stryps” om man testar den varianten
Citera
2023-11-02, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jag har sett en hövding rädda en kvinna en gång, när hon fick sladd i nedförsbacke och smällde i backen bakåt med en jävla fart. Oklart om en hjälm hade skyddat henne i det fallet, faktiskt!

Självklart sticker det i ögonen hos FB-urtypen. Det är en modern uppfinning framtagen av kvinnliga pionjärer.

Förbudet verkar dessutom endast gälla Hövding 3, så det där får dom säkert ordning på så småningom.

Tror att det är mer eller mindre omöjligt att slå i huvudet i marken med en cykelhjälm? Den sticker ju ut åt alla ledder.

Förutom problemet som avhandlas i trådens första inlägg så blir hövdingarna med tiden värdelösa när batteriet till sensorn tar slut.
Citera
2023-11-02, 21:00
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-Schwede
Har själv haft Hövding 1 samt 2 och en polare som jobbade där. Största problemet är batteriet. Den kräver ganska ofta laddning och har även i vissa mjukvaruversioner haft problem med att batteriet dränerat fortare än tänkt. Även för varm på sommaren blev svettigt i nacken men överlag är jag ändå positiv. Var själv inte inblandad i några olyckor då jag är en sådan cyklist som stannar när det är rött samt har två fungerande ögon och även ÖRON utan musik i. För mig var iaf hövding ett intressant alternativ och kände mig säkrare med den än en hjälm. Är din skalle inte värd 3000:- är du fattig. Punkt.

Hade en kollega som hade liknande argument, de argumenten tog abrupt slut en dag när han var sen till jobbet efter att han kört i då hans hövding hade löst ut under färd.
Citera
2023-11-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Jag har haft Hövding tidigare. Den har löst ut tre gånger. Två gånger felaktigt och en gång då jag faktiskt ramlade.

Men sen ville Hövding att jag skulle köpa en ny och då orkade jag inte betala för en ny. Samt att jag efter dom två gånger den löste ut felaktigt var rätt nervös så fort jag cyklade snabbt över ett gupp. Kör hjälm nu. Basic och tryggt.
Jag har alltid undrat på vilket problem den här saken är lösningen. Är det för att man är rädd om frisyren eller tycker att en vanlig hjälm är ful?
Citera
2023-11-02, 21:16
Medlem
Förtydligade.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag har alltid undrat på vilket problem den här saken är lösningen. Är det för att man är rädd om frisyren eller tycker att en vanlig hjälm är ful?
Hövding själva säger att det är världens säkraste cykelhjälm.
Citat:
Idag är Hövding klassad som världens säkraste huvudskydd för cyklister.
https://hovding.com/se/var-vision/

Trygg Hansa säger detsamma,
Citat:
Världens säkraste cykelhjälm är inte en hjälm. Hövding 3 är en airbag för cyklister som man bär runt halsen i form av en krage. Vid en eventuell olycka blåser airbagen upp och formar sig kring huvud och nacke som en skyddande huva. Enligt vetenskapliga undersökningar är airbagteknologin 8x säkrare än traditionella cykelhjälmar.
https://www.trygghansashop.se/sakerhetsprodukter/trafiksakerhet/cykelhjalmar/204761623-456997/hovding-3

Nu verkar det dock som att företaget Hövding svikit sina kunder genom att använda sig av undermåliga komponenter på grund av komponentbrist, och inte stoppat försäljningen eller åtgärdat det. Därför har Konsumentverket behövt stiga in. Källa saknas.

Vad jag förstår gäller det vissa leveranser, och att Hövding känt till att dessa hjälmar inte haft full funktion. Källa saknas.

På sin hemsida skriver nu Hövding,
Citat:
Konsumentverket har idag (1 november) beslutat om ett tillfälligt försäljningsstopp av Hövding 3 i vår svenska webshop. Hövding delar inte Konsumentverkets bedömning och kommer att överklaga beslutet. Bakgrunden till beslutet är att myndigheten ifrågasätter den testmetod som Hövding 3 har prövats mot.
https://hovding.com/se/information-forsaljningsstopp-av-hovding-3/
Senast redigerad av Pillerarm 2023-11-02 kl. 21:21.
Citera
2023-11-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-Schwede
Har själv haft Hövding 1 samt 2 och en polare som jobbade där. Största problemet är batteriet. Den kräver ganska ofta laddning och har även i vissa mjukvaruversioner haft problem med att batteriet dränerat fortare än tänkt. Även för varm på sommaren blev svettigt i nacken men överlag är jag ändå positiv. Var själv inte inblandad i några olyckor då jag är en sådan cyklist som stannar när det är rött samt har två fungerande ögon och även ÖRON utan musik i. För mig var iaf hövding ett intressant alternativ och kände mig säkrare med den än en hjälm. Är din skalle inte värd 3000:- är du fattig. Punkt.
Man kan köpa en bra mc-hjälm för mindre pengar. Den skyddar bra mycket bättre än denna nattmössa.
Citera
2023-11-02, 21:39
Medlem
Skulle aldrig lita på att den skulle lösa ut. Litar framförallt inte på sådana här hypade bolag.
Citera
2023-11-02, 22:20
Avslutad
Jävla bögkrage till hjälm. Skönt att slippa pisset på våra gator och torg.
Citera
2023-11-02, 22:41
Medlem
Kanon, har haft denna produkt som hatobjekt länge, skiten saknar ju alla relevanta certifieringar som cykelhjälmar ska ha, KERS och helst MIPS.

Samtliga kunder borde få pengarna i retur och företaget går i KK.
Citera
2023-11-02, 22:41
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Folk som köper sådana här produkter har som mantra att man ska "lyssna på experterna"
Nu har experterna sagt att produkten är bluff och båg, så det blir nog konkurs inom något år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in