Resultat: Beatles bäste låtskrivare?
John Lennon
39,57%
129 röster
Paul McCartney
37,42%
122 röster
George Harrison
15,34%
50 röster
Ringo Starr
7,67%
25 röster
2023-11-02, 17:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Det är en riktig Beatleslåt.
AI har isolerat John Lennons röst från hans demo, det är allt.
OK tack! Vet dock inte om jag riktigt förstår. Isolera en röst från en inspelning kan man väl göra utan AI? Är instrumenten från demon också eller har de lagt på det efteråt? Tror nog låten kan växa efter några genomlyssningar, som någon skrev.

Edit: Här hittade jag en förklaring till hur produktionen gått till:
https://www.svt.se/kultur/sa-later-nya-beatles-laten-now-and-then--kn2st6
Senast redigerad av Karman 2023-11-02 kl. 17:41.
Citera
2023-11-02, 17:49
Medlem
Rebali179s avatar
Now And Then är en värdig avslutning på Beatles,
Men det känns lite konstigt att höra ny musik från bandet efter alla dessa år.
Även om favoriten alltid kommer att vara deras låt Twist And Shout
Citera
2023-11-02, 18:00
Medlem
Magnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Now And Then är en värdig avslutning på Beatles,
Men det känns lite konstigt att höra ny musik från bandet efter alla dessa år.
Även om favoriten alltid kommer att vara deras låt Twist And Shout

"Twist and Shout är en låt från 1961, skriven av Phil Medley och Bert Russell. Den spelades ursprungligen in av The Top Notes 1961 och The Isley Brothers 1962. 1962 spelade även The Tremeloes in låten. 1963 gjorde The Beatles en cover på den som de släppte på albumet Please Please Me."
Citera
2023-11-02, 18:15
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
"Twist and Shout är en låt från 1961, skriven av Phil Medley och Bert Russell. Den spelades ursprungligen in av The Top Notes 1961 och The Isley Brothers 1962. 1962 spelade även The Tremeloes in låten. 1963 gjorde The Beatles en cover på den som de släppte på albumet Please Please Me."

Där ser man visste inte om att det var en cover.
Måste ta tag å lyssna in mig på bandet rejält tror jag, har bara hört klassikerna
Men det finns inget i samlingen.

Det enda jag har hemma är nog denna LP som till viss del har koppling till Beatles
Who Will Buy These Wonderful Evils Vol. 5 - Beatles På Svenska
Citera
2023-11-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Lyssnar på den nu. Vilka delar är AI i det här. Sången? Kompet?

Låten känns sådär vid första genomlyssningen, lite artificiell och släpig på något sätt. Men det kanske är AI:s fel...

Det är inte AI i den meningen du kanske tänker på, när artisters röster skapas på artificiell väg. Det handlar om en teknik som Peter Jackson tagit fram under 2021/2022 som gjorde det möjligt att separera Lennons röst från pianot i den demoinspelning som Lennon gjorde 1977. Beatles försökte göra en nyinspelning av denna låt redan 1995, men då fanns inte tekniken att separera rösten från pianot. I originaldemon drunknar rösten av pianot alldeles för mycket.
Det som slår mig i texten är raden "And if I´ll make it through, it´s all because of you". Med tanke på arbetet bakom att få fram hans röst från pianot så känns det nästan som ett meddelande till framtiden.. men det är långsökt jag vet..

När det gäller kompet så är det nyinspelat, Paul McCartney på bas, Ringa Starr på trummor, producent är George Martin´s (Beatles egen producent) son, Giles Martin. Vad beträffar George Harrisons insats så är jag osäker på om det är han som spelar gitarrsolot eller om det är Paul McCartney som spelar på ett liknande sätt som George Harrison gjorde när de testade att spela in den första gången 1995.
Senast redigerad av Thatsnotmyname 2023-11-02 kl. 19:54.
Citera
2023-11-02, 20:36
Medlem
JohnnyTheBrottoms avatar
Svag låt. Gillar iofs Lennons (bräckligare än annars) stämma. Farsan (Beatlesfanatiker, har allt - nja saknar väl några bootlegs - på vinyl och CD, även allt av McCartney, samt 3-4 hyllmeter litteratur, kallar det "gravskändning" och "en skitlåt Lennon klokt nog förpassade till papperskorgen, där den skulle stannat!"... ).
Citera
2023-11-02, 21:14
Medlem
Now and then är en John Lennon låt som är slaktad och upprockad med gitarr. Den är skriven för piano från början. Tycker den låter mer John Lennon än Beatles. Det blir en cover av Beatles.
Citera
2023-11-02, 21:20
Medlem
Skrev inte John Lennon och Paul McCartney låtar bäst tillsammans? Vill minnas att det var så!
Citera
2023-11-02, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Skrev inte John Lennon och Paul McCartney låtar bäst tillsammans? Vill minnas att det var så!

Det stod väl Lennon-McCartney på alla låtar även om John eller Paul var ensamma upphovsmän?
Citera
2023-11-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Det stod väl Lennon-McCartney på alla låtar även om John eller Paul var ensamma upphovsmän?
Har alltid trott att de då gjorde dem tillsammans. Men du menar att det inte var så?
Citera
2023-11-02, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Har alltid trott att de då gjorde dem tillsammans. Men du menar att det inte var så?

För mig de ofta hjälptes åt första åren men att de sen mer och mer skrev var för sig.
Citera
2023-11-03, 05:10
Medlem
Hör på originalet med John Lennon och hans flygel här: https://www.youtube.com/watch?v=_IZvZx0agrU

Mot den nya med Beatles: https://www.youtube.com/watch?v=AW55J2zE3N4

Visst är ljudet bättre på den nya men konstigt vore det annars då originalet är inspelat i en lägenhet i New York. Men det är mer känsla och äkthet i originalet. Sången är naturligtvis samma men det nya är kört genom hundra filter och filats på tonerna. Musiken på flygeln är Johns egen spelad på originalet. Jag får ivf mer upplevelse med den gamla där jag kan se John Lennon framför mig göra det han älskade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in