Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Lyssnar på den nu. Vilka delar är AI i det här. Sången? Kompet?
Låten känns sådär vid första genomlyssningen, lite artificiell och släpig på något sätt. Men det kanske är AI:s fel...

Det är inte AI i den meningen du kanske tänker på, när artisters röster skapas på artificiell väg. Det handlar om en teknik som Peter Jackson tagit fram under 2021/2022 som gjorde det möjligt att separera Lennons röst från pianot i den demoinspelning som Lennon gjorde 1977. Beatles försökte göra en nyinspelning av denna låt redan 1995, men då fanns inte tekniken att separera rösten från pianot. I originaldemon drunknar rösten av pianot alldeles för mycket.
Det som slår mig i texten är raden "And if I´ll make it through, it´s all because of you". Med tanke på arbetet bakom att få fram hans röst från pianot så känns det nästan som ett meddelande till framtiden.. men det är långsökt jag vet..
När det gäller kompet så är det nyinspelat, Paul McCartney på bas, Ringa Starr på trummor, producent är George Martin´s (Beatles egen producent) son, Giles Martin. Vad beträffar George Harrisons insats så är jag osäker på om det är han som spelar gitarrsolot eller om det är Paul McCartney som spelar på ett liknande sätt som George Harrison gjorde när de testade att spela in den första gången 1995.