Citat:
Ursprungligen postat av
KrookiKrumbles
Det du sysslar med är inget annat än självbedrägeri ifall du hittar någon form av djup i deras musik (ja, nu gjorde jag helt enkelt detta antagandet att du gör detta). Det finns inte där. Leta någon annanstans. Då kommer du att finna det!
Lägg av nu, du gör dig själv till åtlöje. Har sett dig mala på med ditt tramsande i flera sidor nu och nu måste jag skriva någonting. Naturligtvis går det att finna oändligt många djup i olika former av popmusik, så även i fallet The Beatles. Visserligen inga systematiska redogörelse för diverse humanistiskt eller naturvetenskapligt lagda teorier, men det är heller inte syftet. Men ta en låt som "
Something" eller "
Here, There and Everywhere", säger inte de allting om vad kärlek egentligen handlar om? Att skoningslöst älska allting med en annan människa. Det spelar ingen roll om det på det stora hela är ytterst få ord som yttras eller att det kan anses vara banala känslor som det ges uttryck för; är det någonting som djupet av mitt hjärta klappar för är det popmusik om brinnande kärlek. Jag tycker att du har en märklig definition av "djup" när du bortser ifrån denna typen av musik ifrån den kategorin. Eller en låt som "
I Want You (She's So Heavy)", som i musikaliska termer beskriver i rent nietzscheansk anda den starka mänskliga, primitiva ådran, den djuriska sexuella åtrån. Det är fan i mej väsentligheter som yttras här. Prövat att ha sex till låtjäveln? Den kombinationen får en att känna sig mer vid liv än något annat gör.
Sedan skulle jag vilja göra det mer till en allmängiltig diskussion och tillbakavisa påståendet att det inte finns något djup i popmusik överhuvudtaget. Självfallet vet varenda människa där ute som någon gång hänförts av en tre minuters poplåt att det är motsatsen som gäller: exempelvis är Håkan Hellströms debutskiva "Känn ingen sorg för mig Göteborg" in i minsta detalj, varenda ord och stavelse, en känslokarta över min tonår. Varenda textrad associerar jag till en verklig händelse i en vardag jag levde för några år sedan. Det är fan i mej djup. Sedan får du tycka att det är hur ytligt som helst (det jag nyss sa alltså) men för mig betyder det ju någonting. För mig bränner det till.
Hade kunnat bli ett litet längre inlägg, men jag har tröttnat på att skriva långa djävlar till inlägg på forumet.
Aja, ursäkta om tonen i början av inlägget blev lite hårt. Någonting väcktes bara till liv i mig när jag läste tråden. Troligen beror det på att blodet hettar snabbare till vid besök vinets hårda strömningar i blodcirkulationen.