Citat:
Ursprungligen postat av
Readyfreddie
Videon till den nya/sista låten. Ett vackert tack för allt och farväl
https://www.youtube.com/watch?v=Opxhh9Oh3rg
Måste säga att videon lyfte låten några snäpp. Videon var riktigt fint gjord! Låten är inget mästerverk och jag tycker att ljudbilden är för jämntjock. Verserna är fina, men det saknas en stark refräng. Pauls och Ringos sånginsatser hörs inte särskilt tydligt. Jag hade också förväntat mig att Lennons röst skulle låta ännu renare och mer naturlig än vad den nu gör. Det hörs fortfarande att rösten kommer från ett gammalt kassettband.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mastercheif97
Såg mini-dokumentären om veckans stora kulturhändelse igår på Tuben; som - lite avdankad - Beatles-nörd visste jag ärligt talat inte att verket plockades upp ur malpåsen från de s k "Anthology-åren" i mitten på 90-talet.
Låten - tycker jag - är faktiskt marginellt bättre än de "nya" alster som kom då.
(Free As A Bird, och Real Love.)
Finslipa dem med också idag; hade inte Lennon lite för mkt "computer-voice" på den första av de två sistnämnda?! (OK, snart 30 år sedan...)
"Real Love" var den mest kompletta låten av de tre redan i originalutförandet. "Free as a bird" var långt ifrån en färdig låt, som Paul och George kompletterade med varsin vers. "Now and then" är något mellanting, men i delar av låten, som Beatles valde att inte ta med mumlar John en ofärdig text och trevar sig fram på pianot. När det gäller produktionen av de två singlarna som släpptes 1995, hörs ju Jeff Lynnes typiska signum väldigt tydligt och det låter kanske inte så mycket Beatles. Men lyssna på dessa två låtar (originalmixarna från
Anthology) så är de ändå ljudmässigt överlägsna nya låten, som är alldeles för jämntjock och komprimerad; alla instrument ligger på samma volymnivå låten igenom så att det nästan är svårt att urskilja körsången och stråkarrangemanget. Lennons sång är också något för stark, trummorna svaga, och Pauls gitarrsolo når inte ut tillräckligt. Det skulle behövas en ommixning!