2023-11-02, 15:07
Medlem
kaerakels avatar
Jag har sett en hövding rädda en kvinna en gång, när hon fick sladd i nedförsbacke och smällde i backen bakåt med en jävla fart. Oklart om en hjälm hade skyddat henne i det fallet, faktiskt!

Självklart sticker det i ögonen hos FB-urtypen. Det är en modern uppfinning framtagen av kvinnliga pionjärer.

Förbudet verkar dessutom endast gälla Hövding 3, så det där får dom säkert ordning på så småningom.
Citera
2023-11-02, 15:30
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
.... Hörde om en stackare som plötsligt fick sin ”hjälm” utlöst när denne var ute o cyklade. Det kunde ha slutat riktigt illa….

Min blåste upp när jag stannade och tog emot styret mot en husvägg. (Inget sätt jag brukar stanna på men det var för att prata i telefon). När den blåst upp i sin fulla airbag höll jag på att kvävas. Diametern runt halsen var för snäv i M för en hals på 31 cm i omkrets. Jag fann dragkedjan innan jag tuppade av.

Har kartongen kvar, där står 2,0 som enda beteckning. Anmälde hjälmen för att identifiera enskild händelse. (Jag köper ingen ny, den är för varm på sommaren, som en halsduk i skinn med tyngpunkten i nacken.)
Citera
2023-11-02, 15:49
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Trött man blir. Ännu en sådan här hattråd.

Män som hatar:
- kvinnor
- cyklister
- framgångsrika
- moderna

Här blev det bingo på allt. Således denna tråd.
Produkter som är totalt undermåliga, skall utsättas för hat, spott och spe till dess att de försvinner från marknaden.

Besök gärna Trustpilot, och se exempelvis vad köparna / användarna anser om "hjälmens" batteri.
Efter 30 - 60 minuters användning kan "hjälmen" vara strömlös.
Det är bara ett av felen som kan uppstå.
Är detta "modernt"?

Jag hoppas att tråden lever riktigt länge.
Citera
2023-11-02, 15:55
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Jag har haft Hövding tidigare. Den har löst ut tre gånger. Två gånger felaktigt och en gång då jag faktiskt ramlade.

Men sen ville Hövding att jag skulle köpa en ny och då orkade jag inte betala för en ny. Samt att jag efter dom två gånger den löste ut felaktigt var rätt nervös så fort jag cyklade snabbt över ett gupp. Kör hjälm nu. Basic och tryggt.
Ja herregud det där låter ju mycket obehagligt. Att det mnärsomhelst kan smälla från din skyddsanordning av alla saker.

Blev väl inget med externa airbags på bilar herller vad jag vet. Såg ett gammalt trafikmagasin nyss då de pratade om det här. Du borde fått pengarna tillbaka eftersom den felutlöst två gånger. Nej en vanlig hjälm räcker bra.
Citera
2023-11-02, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så man lägger 3200 på en hjälm som gäller bara en gång dvs ett fall medan en bra hjälm på 500 räcker 1000 år? Ja är man blåst så är man tyvärr

Haha nej. Du får byta ut din vanliga hjälm efter 3 år. Eller 5 om du inte använder den ofta.

Edit och givetvis vid ett fall så byter du din vanliga hjälm också precis som en hövding.
Senast redigerad av tajpR 2023-11-02 kl. 16:35.
Citera
2023-11-02, 16:40
Medlem
Aldrig förstått appealen med Hövding. Man betalar alltså tio gånger så mycket för en glorfierad nackkrage för att slippa ha hjälm som sabbar håret?

Högstadiedravlet om att hjälm är töntigt sitter verkligen HÅRT...
Citera
2023-11-02, 18:00
Medlem
1. Att det är säljstopp på hövding betyder inte att de är ett sämre skydd än cykelhjälmar.
2. Att hävda att folk är korkade för att de lägger 3000kr på en cykelhjälm för att inte se ut som ett mongo/sabba frisyren när man cyklar säger snarare mer om hur fattiga ni är.
3. Jag cyklar utan hjälm/hövding och har inga planer på att ändra på det.
Citera
2023-11-02, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Jo, detta gäller den senaste, Hövding 3. Jag vet inte om de tidigare modellerna ens säljs längre. Själv hade jag en Hövding 2, som löste ut (felaktigt) förra veckan!

Känner en person där personen inte ens var på cykel när den löste ut sig felaktigt. Men det kan jag någonstans köpa. Känns värre att den inte löses ut när den ska.
Citera
2023-11-02, 18:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Haha nej. Du får byta ut din vanliga hjälm efter 3 år. Eller 5 om du inte använder den ofta.

Edit och givetvis vid ett fall så byter du din vanliga hjälm också precis som en hövding.
Såg en såndär stor frigolithjälm som var poppis på -90-talet på en dam idag, måste vara rätt spröd efter såhär många år..

Hjälmar har verkligen utvecklats, men någon uppblåsbar hövding litar jag inte på.
Kommer den gå i graven nu, äntligen?
Citera
2023-11-02, 18:10
Medlem
Har själv haft Hövding 1 samt 2 och en polare som jobbade där. Största problemet är batteriet. Den kräver ganska ofta laddning och har även i vissa mjukvaruversioner haft problem med att batteriet dränerat fortare än tänkt. Även för varm på sommaren blev svettigt i nacken men överlag är jag ändå positiv. Var själv inte inblandad i några olyckor då jag är en sådan cyklist som stannar när det är rött samt har två fungerande ögon och även ÖRON utan musik i. För mig var iaf hövding ett intressant alternativ och kände mig säkrare med den än en hjälm. Är din skalle inte värd 3000:- är du fattig. Punkt.
Citera
2023-11-02, 18:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Jag har haft Hövding tidigare. Den har löst ut tre gånger. Två gånger felaktigt och en gång då jag faktiskt ramlade.

Men sen ville Hövding att jag skulle köpa en ny och då orkade jag inte betala för en ny. Samt att jag efter dom två gånger den löste ut felaktigt var rätt nervös så fort jag cyklade snabbt över ett gupp. Kör hjälm nu. Basic och tryggt.
Detta säger väl allt, att fanskapet är fullständigt opålitligt. Att den löser ut fel kan vara lika dödligt som att den INTE löser ut som den ska när väl olyckan är framme. Skitprodukten kan alltså åsamka svåra skador och död då den är opålitlig.

Jag kör med vanlig färgglad hjälm och har även reflexkläder på mig när det är höst och vår, d v s mörkt ute.
Citera
2023-11-02, 19:19
Medlem
dialektikers avatar
Skönt att slippa se de "hippa tönthjälmarna". Folk i Stockholm har dem bara för att se status-inriktade ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in