2023-11-02, 08:40
Medlem
SBAB HPI Oktober:

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-11-02_lagenhetspriserna_foll_i_hela_sverige_i_oktober .html

Citat:
Bostadspriserna föll med 1,1 procent i oktober i Sverige som helhet. Lägenhetspriserna föll med 1,8 procent och villapriserna med 0,7 procent. Lägenhetspriserna föll i samtliga regioner. Fallet var störst i Storstockholm, Storgöteborg och Södra Sverige. Villapriserna föll i fyra av sex regioner och som mest i Mellersta Sverige. I två regioner – Stormalmö och Norra Sverige – steg villapriserna. Med beaktande av tillfälliga effekter, bland annat säsongspåverkan, indikerar den underliggande trenden stillastående priser i Sverige som helhet. För villor är trenden svagt stigande men för lägenheter svagt fallande. Sedan bostadspriserna stod som högst förra våren har de fallit med sammanlagt knappt 14 procent; lägenhetspriserna med drygt 10 procent och villapriserna med drygt 15 procent. Detta visar SBAB Booli Housing Price Index (HPI) för oktober.

Säsongjusterat gick det sämst för lägenheter i Storstockholm (-1.4%) och bäst för Villor Stormalmö (+4.1%)
Citera
2023-11-02, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
SBAB HPI Oktober:

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2023-11-02_lagenhetspriserna_foll_i_hela_sverige_i_oktober .html

Säsongjusterat gick det sämst för lägenheter i Storstockholm (-1.4%) och bäst för Villor Stormalmö (+4.1%)

Stillastående priser efter säsongsjustering mao. Som vanligt motsatsen till vad trådens domedagsprofeter lovat ska komma.
Citera
2023-11-02, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Stillastående priser efter säsongsjustering mao. Som vanligt motsatsen till vad trådens domedagsprofeter lovat ska komma.

Är väl troligt att det faller lite till innan det vänder. Hur mycket är mer spekulationer men jag tror ( biased eventuellt eftersom jag hoppas på det ) på 10-20 procent.
Citera
2023-11-02, 09:42
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Kommer till död länk när man går in på informationssidan om boolis api från husmask.

Haha typiskt Sverige, censur igen. Massinvandringen censureras, kommentatorsfälten i alla nyhetstidningar censurerades med start runt år 2010 och dagens industri var det sista som försvann runt år 2014-2015 tror jag, för mycket kritik mot utvecklingen i Sverige på flera områden samt bomarknaden, ekonomin och invandringen såg man. Nu censurerar de först Valueguard och sen husmask för att försöka undvika flockdjurspanik som förstärker nedgångar på aktiemarknad/bomarknad etc.

Sjukt jävla land det här nu. En failed state.

https://www.bostadspriserna.nu/ funkar nu igen

Nedgången fortsätter, ränteilskan tilltar
Citera
2023-11-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Är väl troligt att det faller lite till innan det vänder. Hur mycket är mer spekulationer men jag tror ( biased eventuellt eftersom jag hoppas på det ) på 10-20 procent.

Jag tror att 10-20% till är helt orealistiskt om inte någon ny extern faktor påverkar. Fed och ecb verkar nu ha lugnat sig med räntehöjningar och Sverige gör möjligen en till beroende på hur inflationen i Oktober ser ut. I eurozonen föll inflationen mer än förväntat i oktober.

När botten väl nås kommer det gå fort. Men det sista du ska göra är att lyssna på domedagsprofeterna härinne. De är kontraindikatorer som alltid ser katastrofen runt hörnet. Enligt flashback konsensus har en bostadskrasch legat runt hörnet i 20 år i rad nu.

Läser du några av covidtrådarna var konsensus att över 500k svenskar skulle dö i covid på mindre än ett år.
Citera
2023-11-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag tror att 10-20% till är helt orealistiskt om inte någon ny extern faktor påverkar. Fed och ecb verkar nu ha lugnat sig med räntehöjningar och Sverige gör möjligen en till beroende på hur inflationen i Oktober ser ut. I eurozonen föll inflationen mer än förväntat i oktober.

När botten väl nås kommer det gå fort. Men det sista du ska göra är att lyssna på domedagsprofeterna härinne. De är kontraindikatorer som alltid ser katastrofen runt hörnet. Enligt flashback konsensus har en bostadskrasch legat runt hörnet i 20 år i rad nu.

Läser du några av covidtrådarna var konsensus att över 500k svenskar skulle dö i covid på mindre än ett år.

Nånting måste knäckas. Antingen är det räntan eller ekonomin. Jag tror inte riksbanken blinkar först utan kör på utan fingertoppskänsla i sin vanlig stil.
Citera
2023-11-02, 10:21
Medlem
SBAB Booli HPI realt för Stor-Stockholm
BRF nere på 2014 år nivåer
Villor nere på 2015 år nivåer

Lysande investering 🙈
Citera
2023-11-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Lysande investering 🙈
De flesta har köpt boende för att bo och de flesta ligger fortfarande på plus. Alla som ägt har bott extremt billigt under väldigt lång tid.
Vad har hyresjonen tjänat.....
Citera
2023-11-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Lysande investering 🙈

Nej kan det verkligen stämma? köpte själv en lägenhet 2014 och priserna då var ungefär hälften mot vad de är idag för samma typ av lägenheten (innerstan). Visst inflan har käkat lite men inte så mycket väl?
Citera
2023-11-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
De flesta har köpt boende för att bo och de flesta ligger fortfarande på plus. Alla som ägt har bott extremt billigt under väldigt lång tid.
Samma här, jag har också köpt för att bo. Dock var det ju ett väldans snack innan om att ”få betalt för att bo”, ”köp nu annars är du utprisad”, ”priserna kan bara gå upp”, så många såg det alltså som en investering. Och investeringar räknar man realt på såklart. Så kass investering alltså.
Citera
2023-11-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP

Räknat i SEK, förmodar jag att du menar?

En dollar stod i cirka 6 kronor 2008. Nu cirka 11 kronor.

Oavsett vilket så resonerar du fortfarande utifrån ordet ägt trots att det handlar om att ytterst få äger sitt boende fullt ut. Det du talar om är egentligen att folk har HYRT av banken till låg hyra, men med den (för BRFer) dubbelt inbyggda risken att hyran höjs (det vill säga att räntan höjs, vilket leder till att både betalningarna till banken och avgiften i föreningen höjs).

OM det hade varit så att BRF-kollektivet hade amorterat hårt så hade det kanske varit ett rimligt resonemang, men det är ju snarare så att Sverige har blivit kritiserade i många, många år från EU-håll när det kommer till den privata skuldsättningen. Det vill säga: BRF-kollektivet har inte tagit höjd för en förändrad ekonomiskt omvärld och nu sitter folk med BRFer de inte kan sälja med vinst och räntor de har svårt att betala.
Citera
2023-11-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Nej kan det verkligen stämma? köpte själv en lägenhet 2014 och priserna då var ungefär hälften mot vad de är idag för samma typ av lägenheten (innerstan). Visst inflan har käkat lite men inte så mycket väl?
Statistiken ligger på SBABs hemsida, och jag tittade för Oktober 23 år siffra och matchade index bak i tiden (i den reala tabellen).

Tar man hänsyn till kronan så hamnar vi såklart ännu längre bak i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in