2023-11-02, 09:29
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Man undrar ju vad Hamas plan efter terror attacken den 7/10 var?

Trodde de att eftersom man höll 200 personer som gisslan så skulle inte Israel svara?

Trodde de att arabländerna skule sluta upp bakom palestina med mer än ord?

Nu har de fått det svar som alla med hjälp av röven och en krita kunde räkna ut, Israel kommer jämna Gaza med marken i sin sökan efter Hamas medan Hamas håller palestinierna som mänskliga sköldar.

Vem har hjälpt Hamas att planera och utrusta attacken den 7/10?

Varför öppnar inte Egypten gränsen och låter civila palestinier komma i säkerhet?

Det finns många frågor över Hamas agerande som kräver svar.
Citera
2023-11-02, 09:31
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang

Trodde de att eftersom man höll 200 personer som gisslan så skulle inte Israel svara?

Nu har de fått det svar som alla med hjälp av röven och en krita kunde räkna ut, Israel kommer jämna Gaza med marken i sin sökan efter Hamas medan Hamas håller palestinierna som mänskliga sköldar.

Varför öppnar inte Egypten gränsen och låter civila palestinier komma i säkerhet?

Och inte minst - varför får araberna tuppjuck av att 7000 palestinier ryktas ha dödats, men de gjorde inga upplopp på gatorna när hundratusentals araber dog i syrien m.fl...
Jo - det är för att de inte bryr sig om arabiska liv - de bryr sig om att hata juden.
Citera
2023-11-02, 09:32
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Han kommer naturligtvis som rysstöntarna i Ukrainatråden försöka förklara bort det hela.

Om du hade läsförmåga så hade du sett att jag definierar Hamas som terroristorganisation och deras ”krigare” som terrorister, medan Krattis anser Hamas vara Gazas legala regering och alltså Hamasterroristerna vara legala kombattanter.

Nästa gång kanske det är bättre om du läser på innan du droppar en oneliner?
Citera
2023-11-02, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Käre Krattarschle,

Nej det är INTE så det går till när det är du som påstår att situationen förändrats. Då är det du som får visa stöd för det. Jag skulle ha trott att det varit givet även för den som helt saknar utbildning och bildning, som du, att det är den som i en diskussion gör gällande en förändring som också har att styrka sitt påstående. Men kanske inte kom så långt i er skola innan du hoppade av i sjunde klass, vad vet jag.

Låt oss se om vi kan bringa lite ordning i dina känslobaserade tankar och få fram något spår av rationalitet hos dig, även om hoppets låga flämtar lika svagt som din begåvning.

Är vi överens om att Gaza var ockuperat från 1967 fram till Israel drog tillbaka sina marktrupper 2005? En så enkel och rak fråga kanske till och med du klarar av att besvara.

Jag hoppar över dina uttryck för dina akademikerkomplex, de är i längden mindre givande och knappast trådämnet. Du kanske kan tala om dem med någon terapeut eller med din mor, om du vet vem som är det.

Du påstår att det inte finns någon skyldighet för Israel att tillse att civilbefolkningen i Gaza får mat, medicin och förnödenheter. Jag konstaterar att Israel är ockuperande makt och har sådana skyldigheter enligt Haagkonventionen och specifikt har skyldighet att tillse att civilbefolkningen får tillgång till just mat, medicin och förnödenheter och att det absolut är förbjudet att skära av den från sådant. Det är vad jag sagt hela tiden, det är bara för dig att gå tillbaka och läsa mina inlägg. Försök undvika att drägla när du ljudar dig igenom dem.

Du skulle ta fram källa för att någon stat i hela världen utom Israel har uppfattningen att Gaza inte är ockuperat, men du vägrar eftersom du inte kan. Trots att du vägrar ge källa till dina påståenden kräver du att jag skall ge källa till mina.

Nåväl, eftersom jag av naturen och i kraft av min akademiska skolning är generös i debatter så får jag väl dra ned byxorna på dig genom att visa källor även om du vägrar att göra det som på dig ankommer. Jag kan t.ex. visa att Sveriges uppfattning är att Israel är ockuperande makt avseende Gaza och att Israel har skyldighet att tillse att civilbefolkningen får det skydd jag nämnt.

Här är den svenska regeringens syn på saken, uttryckt av utrikesministern i riksdagen den 27 oktober i år.

”Anf. 14 Utrikesminister TOBIAS BILLSTRÖM (M) replik:

Fru talman! Regeringen har genomgående uppmanat båda sidor att respektera den internationella humanitära rätten och inte minst att skydda den civila befolkningen. Enligt den humanitära rätten har Israel som ockupationsmakt därtill en skyldighet att säkerställa humanitärt tillträde och tillgodose civilbefolkningens humanitära försörjning, det vill säga att den har tillgång till mat, vatten, medicin och annat som är nödvändigt för dess överlevnad. Det förtar dock inte Hamas skyldigheter enligt den internationella humanitära rätten, inklusive när det gäller att inte försvåra humanitärt tillträde.”

Hoppsan.

Då har vi alltså för att avgöra denna rättsliga fråga tillgång till två sidor.

Å ena sidan Sveriges regering som säger att Israel är ockuperande makt avseende Gaza och att det av detta följer att Israel har skyldighet att tillgodose civilbefolkningens tillgång till mat, vatten, medicin och annat som är nödvändigt för dess överlevnad.

Å andra sidan har vi en internet-tuffing som har påvisats ha fel gång på gång, som vägrar ange källor för sina aparta påståenden, som helt saknar varje form av akademisk utbildning och i synnerhet juridisk sådan vilken han anse kan ersättas med lite googling och som, därutöver, har skriftlig framställningsförmåga på en sådan nivå att det inte ter sig tillrådligt att ta hans ord för vad begrepp kan tänkas betyda ens i allmänspråkligt hänseende, än mindre i rättsligt dito.

Jag undrar så, vem kan tänkas ha rätt?

Definitionen av ockuperande makt finns i art. 42 i bilagan till Haagkonventionen av 1907 (den s.k. IV Haagkonventionen. Skyldigheten att tillgodose civilbefolkningen med mat och medicin framgår av 4. Genèvekonventionen art. 55.

Som sagt, hoppsan.

Är vi färdiga med rättsfrågorna nu eller vill du göra bort dig mer?

Hur var det nu med källor? Kunde du få fram någon som angav att ett enda land förutom Israel har en annan uppfattning än att Gaza är ockuperat. Har du någon källa att någon alls anser att en ockuperad stat inte har en skyldighet att ge de civila mat och medicin? Att du gapar och skriker och kastar invektiv omkring dig, det vet vi, men har du någon källa för dessa dina påståenden?

Inte? Det säger väl i så fall lika mycket om läget i sakfrågan som det gör om dig.

Det är inte jag som argumenterar för att Hamasterroristerna skall betraktas som legala kombattanter och ges skydd som krigsfångar, det är du som gör det genom att betrakta Hamas som en legal regering. Min uppfattning är att ditt ställningstagande är perverst eftersom Hamas är en terroristorganisation och dess ”krigare” inte skall ses som kombattanter utan som brottslingar och terrorister och behandlas i enlighet därmed. Du kommer dock inte få det som du vill eftersom Israel inte kommer se dem som legala kombattanter.

Frågan om varför man borde gått in snabbare har jag redan haft och är jag inte intresserad av att ta igen för att du skall få möjlighet att blanda bort korten i en diskussion du förlorat men ditt ego inte tillåter att du medger nederlag i. Jag nämnde det bara för att bevisa att du är en vanemässig lögnare, i detta fall då du påstod att jag var mot att man skulle bekämpa Hamas.

Tills du börjar komma med källor (länkar) till dina idiotiska påståenden kommer jag ta dig som en värdelös hamasclown som dricker rödvin och skanderar vänsterpropagandiska slagord bredvid ditt minitempel helgat till Reinfeldt.

Så jävla mycket smörja har jag inte läst på länge.

Så länkar eller tänker du bara sitta och spy idioti som vanligt?
Aldrig sett någon skriva så mycket här på flashback utan att faktiskt säga någonting. Imponerande ordbajseri.

Att du sedan använder en riksdagsman som någon form av källa är fan patetiskt och man skjäms å dina vägnar. Visa istället vart regeringen påstår detta. Eller ska vi ta enskilda ledamöters ord för sanning? Jävla clown.
Det närmaste du kommer är detta https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/havande-av-ockupationen-av-palestina_hb022659/ (se en länk, nu har du lärt dig vad det är) men det motsäger hela iden om att erkänna palestina som en egen stat. Och är väldigt missvisande då den enbart fokuserar på den ena parten i konflikten. Och den har inte röstats igenom utan är en motion och alltså inget som riksdagen har tagit ställning till.

Tunga underskrifter som vi alla vet är sjukt opartiska är:

Jamal El-Haj (S)
Annika Strandhäll (S)
Aylin Nouri (S)
Dzenan Cisija (S)
Joakim Sandell (S)
Johanna Haraldsson (S)
Kadir Kasirga (S)
Louise Thunström (S)
Marianne Fundahn (S)
Ola Möller (S)
Peter Hultqvist (S)
Yasmine Bladelius (S)

Så Sverige till exempel har inte erkänt Palestina som ockuperat.

Nu, igen. Kom med länkar till ditt inavlade vänstergormande eller håll käften.
Senast redigerad av Kratatch 2023-11-02 kl. 10:04.
Citera
2023-11-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Enligt FNs säkerhetsråd tillhör området de av Israel ockuperade palestinska territorierna som kommer att tillhöra en palestinsk stat. Hittar du något land förutom Israel som anmält annan uppfattning? Hosta fram ett belägg för det i så fall eller knip igen käften. Kom igen nu, du är stor i orden, fram med någon källa.

På svenska på högre nivå än SFI heter det ”territorium” och inte ”territorie” i den form du försöker använda ordet.

Du är ett praktexempel på en förvirrad person som har snappat upp lite ditt och datt genom att googla om saker som du senare försöker belära din omgivning med. FN av i dag är ingen auktoritet om Folkrätt, då de som nu styr denna organisation saknar Folkvett.

Vi har lärt oss av historien att majoriteten ofta har fel. Tack och lov är vi många i Europa, som har få personer att tacka för den frihet och demokrati vi växt upp med. (Churchill).

Du är en arg person. Det finns allt för många arga personer, och vi är tillbaka till den sociala oro som ledde till två världskrig, där lugnet kom tillbaka när de arga männen dog i krig. De män som överlevde hade lärt sig en läxa den hårda vägen. Nu krigshetsar du genom att hitta på rättigheter åt terrorister och svagbegåvade socioekonomiskt pack.

Det kommer inte bli en palestinsk stat efter massakern i Israel, då kriget på Gaza visar att dessa terrorister inte kommer kunna kontrollera något som helst, från mördarimpulser till territorium.

Det ser dystert ut då varken Israel eller grannländerna vill ha med "palestinier" att göra. Folk som dig är orsaken till att situationen förvärras, då det du framför är uppvigling till terror och våld. Det du orsakar med din retorik är legitimitet till de muslimer som ser terror i Europa som legitim krigsföring. Hur tokigt är inte det?
Citera
2023-11-02, 10:18
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Fråga Mrgreytard i tråden, han har ju utnämnt sig själv till en rättsexpert och kan nog förklara varför Hamas hade rätt att göra som de gjorde och att Israel är dumma.

Haha, dessa äckliga Hamas anhängare/palestinier/muslimer. Jag skulle rösta för att atombomba skiten så slipper vi dra ut på saken. Dra iväg lite riktiga grejer på Gaza City och sen glömmer vi den här skiten, lite som Japan 1945
Citera
2023-11-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Världssamfundet står bakom terroristerna Hamas.
Inte många som fördömer Hamas start den 7:e oktober 2023

Den officiella uppfattningen är att Israel skall backa och lägga ner sina vapen.

Om man läser media, och bara hör buller från högljudda röster på X, kan man lätt tolka att det ligger till så som du skriver.

Jag tänker på våra politikers situation med gängen som härjar och en Nato ansökan som dröjer. Politikerna säger faktiskt inte mycket. Allt som framförs kan reta upp en potentiell terrorist, eller leda till kravaller där liv och egendom är i fara. Vår regering har intagit den kloka strategin att inte göra utfall likt tidigare regeringar och då särskilt utrikesministrar som retat upp allt och alla.

Politikerna inser nog hur farligt det blev med att bjuda in muslimer i Europa, när de nu visar sig att det är allt för många som stödjer Hamas och indirekt terroraktioner.

Min tanke om världssamfundet är, om det är Kina och Ryssland och övriga skithole stater som är världssamfundet så är de emot Israel. Men vad med de stater som har betydelse för den fria världen som USA och Europa?

Jag är rädd för att vi är tillbaka till den tid när världen delades in i civiliserade och ociviliserade länder, och att det är dags att damma av den litteratur i folkrätt som förkastades på Juridicum när Bildt, Margot och etc. började tolka folkrätten efter eget huvud.
Citera
2023-11-02, 10:31
Medlem
Citat:
Världssamfundet står bakom terroristerna Hamas.
Inte många som fördömer Hamas start den 7:e oktober 2023

Den officiella uppfattningen är att Israel skall backa och lägga ner sina vapen.

Detta står de bakom...

En Hamas talesperson, sitter såklart inte i Gaza utan i Libanon

https://www.instagram.com/p/CzHA15QNiSH
Citera
2023-11-02, 10:32
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Tills du börjar komma med källor (länkar) till dina idiotiska påståenden kommer jag ta dig som en värdelös hamasclown som dricker rödvin och skanderar vänsterpropagandiska slagord bredvid ditt minitempel helgat till Reinfeldt.

Så jävla mycket smörja har jag inte läst på länge.

Så länkar eller tänker du bara sitta och spy idioti som vanligt?
Aldrig sett någon skriva så mycket här på flashback utan att faktiskt säga någonting. Imponerande ordbajseri.

Att du sedan använder en riksdagsman som någon form av källa är fan patetiskt och man skjäms å dina vägnar. Visa istället vart regeringen påstår detta. Eller ska vi ta enskilda ledamöters ord för sanning? Jävla clown.

Konventionerna får du leta fram själv din late fan. Du har till och med fått artiklarna angivna.

Reinfeldt var en fähund men jag förstår inte vad han har med denna debatt eller detta trådämne att göra. Det är möjligen din SD-Breivik-autism som gör sig gällande.

”En riksdagsman”? Men Krattis, lilla vän. Det är utrikesministern, du vet han som företräder regeringen och Sverige i utrikesfrågor. Utrikesministerns uttalanden i sådana frågor och inför riksdagen är Sveriges inställning och det han anger är också Sveriges inställning. Han anger uttryckligen att det är Sveriges inställning.

Nu vet jag att din skolgång inte gick mycket förbi att måla med fingerfärg och grundläggande ABC, det märks ju också lite när du skriver, men att det är skillnad på enskilda riksdagsledamöter och utrikesministern när det gäller frågan om att uttala sig om Sveriges inställning i utrikesfrågor trodde jag faktiskt var så grundläggande allmänbildning att alla kände till det. Men tydligen inte du.

Billström är för övrigt inte riksdagsledamot. Ingen svensk minister är riksdagsledamot.

Nu har du fått lite samhällsorientering på sjundeklassnivå, var så god, och fått förklarat för dig att när utrikesministern i riksdagen uttryckligen uttalar sig om att något är regeringens och Sveriges inställning i viss utrikesfråga så är det också Sveriges inställning i den frågan eftersom regeringen har rätt att avgöra sådana frågor, inte riksdagen, och regeringen i utrikesfrågor företräds av utrikesministern.

Det var för övrigt därför S-regeringen kunde erkänna Palestina som stat.

I och med detta kanske du kan medge att du har fel och att Sveriges inställning faktiskt är att Israel är ockuperande makt avseende Gaza och att det därför åligger Israel att tillse att civilbefolkningen där får mat och medicin och absolut inte får avskära den från detta! Det vill säga vag jag hela tiden hävdat. Eller tänker du försöka flytta målstolparna igen?

Vi tar citatet igen så att du kan läsa (i den utsträckning du kan läsa).

Anf. 14 Utrikesminister TOBIAS BILLSTRÖM (M) replik:

Fru talman! Regeringen har genomgående uppmanat båda sidor att respektera den internationella humanitära rätten och inte minst att skydda den civila befolkningen. Enligt den humanitära rätten har Israel som ockupationsmakt därtill en skyldighet att säkerställa humanitärt tillträde och tillgodose civilbefolkningens humanitära försörjning, det vill säga att den har tillgång till mat, vatten, medicin och annat som är nödvändigt för dess överlevnad. Det förtar dock inte Hamas skyldigheter enligt den internationella humanitära rätten, inklusive när det gäller att inte försvåra humanitärt tillträde.”

Det är alltså regeringen som genom sin utrikesminister uttalar sig i riksdagen om Sveriges inställning i denna fråga. Billström är INTE som du felaktigt påstår, riksdagsledamot.

Hur går det nu för dig med att hitta länder som anser att Gaza inte är ockuperat efter Israels tillbakadragande? Inte så bra va? 😆

Jag märkte också att du inte svarar på min fråga om Gaza var ockuperat av Israel 1967-2005. Hur ser du på saken?

I övrigt kan noteras att på svenska stavas skäms inte ”skjäms” och anger vart riktning/rörelse och inte befintlighet.
Senast redigerad av MrEGrey 2023-11-02 kl. 10:36.
Citera
2023-11-02, 10:34
Medlem
Citat:
Den allmänna uppfattningen bland muslimer är att det som legaliserar Hamas terrorattack mot civila obeväpnade ungdomar, barn, kvinnor, gamlingar, gästarbetare osv den 7:e okt 2023 är att de som blev attackerade befann sig just där de befann sig! Muslimerna anser nämligen att de äger marken där attackerna inträffade!

Det är riktigt jävla sjukt, det är sjuka människor, och det finns mängder av dem på svenska gator och torg.
Är helt övertygad om att det även kommer att ske attacker mot svenska barn inom en snar framtid.

Man ser ju hur den är mysfarbrorn uttrycker sig..kalla kårar

Citera
2023-11-02, 10:35
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du är ett praktexempel på en förvirrad person som har snappat upp lite ditt och datt genom att googla om saker som du senare försöker belära din omgivning med. FN av i dag är ingen auktoritet om Folkrätt, då de som nu styr denna organisation saknar Folkvett.

Vi har lärt oss av historien att majoriteten ofta har fel. Tack och lov är vi många i Europa, som har få personer att tacka för den frihet och demokrati vi växt upp med. (Churchill).

Du är en arg person. Det finns allt för många arga personer, och vi är tillbaka till den sociala oro som ledde till två världskrig, där lugnet kom tillbaka när de arga männen dog i krig. De män som överlevde hade lärt sig en läxa den hårda vägen. Nu krigshetsar du genom att hitta på rättigheter åt terrorister och svagbegåvade socioekonomiskt pack.

Det kommer inte bli en palestinsk stat efter massakern i Israel, då kriget på Gaza visar att dessa terrorister inte kommer kunna kontrollera något som helst, från mördarimpulser till territorium.

Det ser dystert ut då varken Israel eller grannländerna vill ha med "palestinier" att göra. Folk som dig är orsaken till att situationen förvärras, då det du framför är uppvigling till terror och våld. Det du orsakar med din retorik är legitimitet till de muslimer som ser terror i Europa som legitim krigsföring. Hur tokigt är inte det?

Jag ser inget argument i sak i den aktuella debatten i ditt inlägg så jag kommer inte att svara på det mer än att jag finner ditt engagemang uppfriskande om än missriktat.
Citera
2023-11-02, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang

Lite svar får man här, en Hamastalesperson som berättar om deras planer...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in