2023-11-02, 06:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det här är bara trams. Maja var bevisligen vaken och gick runt i lägenheten några minuter före samt några minuter efter. Men exakt när mordet skedde sov hon så tungt att hon inte vaknade av tumult med dunsar och slag och ringklocka från dörren, i en lägenhet på ca 30 kvadratmeter.

Om man tror att hon sov är man antingen utvecklingsstörd eller så ljuger man för sig själv av någon anledning.

Jag tror mer att någon av dessa som argumenterar är........
Citera
2023-11-02, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Den risken kanske finns och att J även berättar mer om Majas medverkan mordnatten så då blir det völ ett mål som gäller både J och M
Hon har säker nåt ur rockärmen att ta fram..skulle jag tro.
Citera
2023-11-02, 06:27
Bannlyst
Citat:
Risken kan vara stor att J berättar något mer om Majas medverkan

Ja, jag tror det hade varit underbart för GW om inte annat
Citera
2023-11-02, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bara för att poängtera, att traumatiska upplevelser visst kan blockera vissa minnen, kanske bara vissa delar. Nu är det inte ett okänt fenomen, att man kan blockera traumatiska händelser. Det är välkänt, även om vissa i tråden vill göra gällande att det inte existerar.

Från AB:

"Hockeyspelaren Adam Johnson avled efter en olycka i Sheffield i lördags.

På isen stod den svenske lagkamraten Victor Björkung.
"
//
"– Jag har så många luckor, helt sjukt. Jag hamnade i chock direkt och har valt att inte se på klippet nu i efterhand, men har fått det berättat för mig att jag var med i uppspelet och att jag såg allt i realtid."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/76zv8w/adam-johnsons-svenske-lagkamrat-victor-bjorkung-om-dodsolyckan

Björkung berättar att han förstod direkt allvaret, hur Adam höll för såret med handsken, att han försökte resa sig, men föll ihop. Han minns att han försökte titta bort, men såg ändå.

Vad som är borta kanska är själva situationen när skridskon kom upp på halsen. Han berättar hur traumatiserad han är sömnlös, får panikatacker och gråter när han tänker/talar om händelsen.

Min uppfattning är att ingen vet egentligen vad som hände i lägenheten vad gäller detaljer och om Majas handlande. Det finns inget som vare sig bevisar eler motbevisar hennes berättelse vad gäller just fast hållningen av händerna eller vad hon hört/sett/förstått.

Vi vet bara att hon har vait vaken vid vissa tidpunkter och rört sig i lgh.

Johanna har inte berätat hela sanningen och detta medför att det blir ännu osäkrare.

Min hucudtes har hela tiden varit att Maja har vaknat av tumultet, kanske sett händelsen. För de allra flesta människor kan en sådan händelse vara högst trauamtiserande. Även om Majas berättelse om att hon vaknat vid en död Tove i ett lakan, kan vara den minnesbild hon har, eller sanningen (det finns inget som motsäger detta enligt min uppfattning).

Även det kan ha inneburet en ren chock.

Människan är komplicerad, och vad ni än tror så tror jag att Majas alla tillkortakommanden gör att hon hamnar i ett annat läge än de flesta välfungernde människor gör. Men även där kan reaktioner variera stort, beroende på känslighet, tidigare upplevelser och situation.

Vet du själv exakt hur du kommer att reagerar när det händer något? reagerar du exakt lika varje gång?

Jag tror inte att det fins en enkel mall, där du kan rent logiskt pricka in hur just du kommer att agera.

För mig är det logiskt att Maja kan ha sett mer än hon orkat ta in, vill erkänna för sig själv, andra eller både och.

Det var ett långt svar från dig (jag ställde tre enkla frågor till TS jag svarade).

En av dessa frågor var "hur kan MH vara 110% säker på att hon inte var i badrummet när mordet skedde"?

Din huvudtes hela tiden... "vaknat av tumultet och kanske sett händelsen"? Har för mig att du skrivit ett antal inlägg där du misstänker/tror att JJ gömt undan TT i det "dammiga" vindsförrådet.

Vad är det för sanning som JJ har kvar att berätta? Om MH var med i badrummet från början och försökt få styr på TT under tumultet som uppstod där... hur skulle JJ veta exakt hur hon gjorde? Jag är ganska övertygad om att JJ inte ens kommer ihåg sekund för sekund vad hon gjorde själv.

MH.s telefon visar inte ett dugg vad gäller om MH sov en endaste minut under den knappa timmen (från hemkomst till fullgånget brott).

Med tanke på vad som hänt under kvällen är jag inte beredd att tro på att MH skulle ha övergett sin kompis helt plötsligt när de väl fått TT till lgh. MH visade ingen tendens till trötthet/överdrivet full varken på Nöjet eller vid promenaden hem.

Alla äro vi saliga i vår egen tro ang vad som hänt under denna eländiga timmen. Ingen vet med bestämdhet, MH har fått sin dom och den kommer nog inte att ändras... hon får leva med sin egen vetskap och sitt samvete att hon burit TT.s lik (som minst) och mörkade för TT.s anhöriga ett antal veckor om var TT.s kropp var.

Ps Nu handlar inte tråden om mig (ej heller om någon som ser en spelare som ligger på isen och det sprutar blod), men jag vet hur jag reagerar när jag ser olyckor. Som du skriver alla reagerar inte lika, varken vid tillfället eller efteråt. Ds
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-11-02 kl. 07:50.
Citera
2023-11-02, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Varför svarar du inte på frågan? Undrar fortfarande på vilket sätt Maja är fri?
Ursäkta somnade i går , jo så här är det - Maja kan ingen fälla i en domstol eftersom hon talar sanning.
Därför är och förblir Maja icke skyldig till mord.
Hon är även satt på fri fot.
Citera
2023-11-02, 09:11
Avslutad
Citat:
Johanna kanske har mer att berätta
vem vet?
Ja - kanske var det en olycka - isåfall ska Johanna också sättas på fri fot.
Citera
2023-11-02, 09:48
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ursäkta somnade i går , jo så här är det - Maja kan ingen fälla i en domstol eftersom hon talar sanning.
Därför är och förblir Maja icke skyldig till mord.
Hon är även satt på fri fot.
Jag ställer samma fråga igen. På vilket sätt anser du att Maja är fri?
Citera
2023-11-02, 10:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
I tisdags så var det ett avsnitt av serien Signs of a Psychopath som går på Investigation Discovery och där handlade det om en mördare som mördade sin granne på grund av avundsjuka.

Med sina sista andetag berättar en döende man i ett larmsamtal att vännen som knivhögg honom är dödsängeln. Polisens utredning avslöjar bedrägeri, svartsjuka och raseri.

Mördaren påstår i förhör att han fick en " blackout " när han begick mordet, Tre st rättspsykiatriker menar att mannen ljuger eftersom han kommer ihåg att han högg vännen en gång, I själva verket högg han sin vän 57 gånger, han kommer ihåg att han duschade när han kom hem efter mordet men kommer inte ihåg att han eldade upp sina kläder och masken av lie mannen som han bar när han smög in och mördade sin vän han kommer inte heller ihåg om han tog med sej kniven hemifrån eller om han tog en kniv som fanns på brottsplatsen han kommer ihåg att tv stod på när han begick mordet men han kommer inte ihåg hur han kom in till sin vän.

Rättspsykiatrikerna vittnar om att en blackout eller ett trauma som kommer utav ett mord eller ett annat grovt brott suddar ut hela minnesbilden, han kan alltså inte komma ihåg det han påstår sej komma ihåg och precis som Maja så kommer han bara ihåg det som kan gynna honom själv och något sådant minne som du kan slå av och på när det talar till din fördel existerar således inte.

Ok, intressant.
Det kräver mer kunskap och läsande för att förstå, men vad gällde ishockey- händelsen verkade lagkompisen ha vissa minnen, medan andra var borta.

Det verkar då handla om själva händelsen, när skridskon kom åt halsen (gissning), medan andra delar finns kvar.

Och det fall du refererar till kanske inte handlar om samma typ av bortträngning, då det mer handlar om en sinnesstämning (eller hur man ska uttrycka det?), som kanske inte inträder bara när gm gör för honom komprometterande akter?

Nu är det här förstås rent hypotetiskt, och jag har ju aldrig stängt dörren helt till att Maja kan ha deltagit på något plan, men min huvudtes är ändå att Maja har vaknat (därav också en rörelse vid mobilen 02:33), och gått upp för att se vad som händer. Kanske legat kvar och inte vågat sig dit. Hört, förstått.

Jag håller fast vid at det finns ingen bevisning för vare sig det ena eller det andra.

Maja kan tala sanning, men hon kan också ljuga, undandhålla saker (av andra skäl än deltagnde om mord, såsom det står i domen).

Om Maja sett något, eller gjort något som sedan känns som ett övergrepp mot det hon står för, eller som hon senare förstår var mer än att Johanna behövde hjälp.

Det är då jag kan tänka mig att det som kallas dissociation , förnekande eller bortträngning har inträtt av just denna händelse.

"Dissociation kan till exempel ta sig i uttryck i en oförmåga att minnas hela eller delar av den traumatiska händelsen, eller en känsla av ett utanför kroppen-tillstånd. En person som dissocierar integrerar inte den inkommande informationen, han/hon tappar i kapacitet att integrera kunskap, känsla och minne. Det dissocierade är avspjälkat, men med en gömd ”observatör” så att minnet förblir intakt och möjligt att återkalla. Dissociation kan betraktas utefter ett kontinuum, det vill säga man kan dissociera litet eller mycket."

https://www.traumaterapi.net/sv/palvelut/dissociation/

"Det förekommer att man gör skillnad mellan mera primitiva och mera mogna, sofistikerade försvarsmekanismer (eng: primitive versus mature defence mechanisms), de förra vanliga tidigt i barndomen och de senare vanliga senare under uppväxten och i vuxen ålder. Gränsdragningen är dock godtycklig och det är mera sällan som man tillämpar den. I strikt bemärkelse är det endast projektion, förnekande, dissociation och splitting som räknas som kan räknas som primära"

https://www.psykologiguiden.se/psykologilexikon?Lookup=prim%C3%A4ra%20och%20sekun d%C3%A4ra%20f%C3%B6rsvarsmekanismer

Tyvärr komer vi aldrig att få veta hela sanningen om vad som hände den där hemska natten.

Jag tror att Johanna är ett unikum, och att hennes oförmåga att hantera vardagliga situationer är mycket primitiva, vilket gör att det ständigt blir konflikter av "ingenting". Hon blåser upp obefintliga konflikter som mer kan definieras som vardagligt skav, vilket beror på hennes tydliga sida av att alltid känna sig hotad av andra. Lättkränkt och sjukligt långsint. Hämndgirig. Aldrig kunna förlåta eller gå vidare. Dramaqueen.

Denna sida har Maja blundat för, hon har inte velat se detta i sin helhet. I sitt inre vet hon, men vill inte ta in det. Lite liknande som när man är förälskad. Man ser de dåliga sidorna, men man väljer att bortse från det obehagliga. Man kan t o m vända de dåliga sidorna till något positivt. Såsom några av Johannas vänner gör.

Minns någon som menade på att Johanna var väldigt moralisk och inte var rädd för att säga till folk när de gjorde fel. Vad den vännen inte såg, var att det Johanna ansåg var fel, var uppblåsta konflikter som Johanna själv skapade till berg, och att andra skulle kanske inte ens notera att det var ett problem, gå vidare, möjligen kommentera det.

Maja kan känna en inre skuld, något som hon inte vill kännas vid. Hon har blundat länge, och med sina egna tillkortakommanden, har hon inte mäktat med att hantera Johanna och det motstridiga. Nu har det hemska hänt... och hur ska hon stå ut med sig själv? (Nu utgår jag från att Maja inte delatagit i mordet, men med allt hon vetat om Johanna).

Johanna däremot, hon vet och minns nog allt.

Hon har agerat rationellt bara minuter efter mordet. Hanterat Maja, grannen, och göra sig av med en död kopp. Hanterat vänner på morgonen därefter och polisen.

På bara några timmar, finns bara lite DNA kvar på en duschstång och vid golvbrunen, en för snabb lögn om cykeln, och oförstånd att ta med mobilen till dumpningsplatsen (var den på flygplansläge och avslöjades geno att ficklampan sattes på??) och det ännu dummare beslutet att åka till Dollarstore för at köpa kemisk bensin.

Några små missar där, som blev avgörande.
Men ändå.
Citera
2023-11-02, 11:12
Avslutad
Citat:
Jag ställer samma fråga igen. På vilket sätt anser du att Maja är fri?
Ja - Maja är inte specifikt bunden till en och samma plats.
Citera
2023-11-02, 11:21
Medlem
Citat:
Det finns 300 medlemmar inom pingströrelsen i Vetlanda. Att alla dom skulle tro att Maja är oskyldig är en utopi. Räcker väl med att några börjar yttra sig om tvivlet så blir Maja nog inte så välkommen dit heller. Borde vara riktigt pinsamt att ens gå till brevlådan om alla inser att det bor en mördare i området. Jag tror alla som läst fup, media och lyssnat på rättegången i TR fattar att det Johanna sa är sant.

Även dom som påstår att Maja sov och säger sig tro på Majas lögner vet innerst inne att ingenting av det hon sa stämmer. Även HR erkände att dom inte trodde ett ord på Maja. Hoppas att detta underkänns och att det blir civilprocess. Ingen mördare ska gå fri på våra gator.

En civilrättslig talan mot Maja kan resas men inte för Mord alternativt medhjälp då Maja tyvärr inte har blev fäld för dessa brott och prövats i HR.

Däremot har inte Maja prövats för skyddande av brottsling samt underlåtenhet.

Underlåtenhet att anmäla grovt brott är straffbart, vissa här tycks inte tro det, vilket också skulle kunna prövas i en civilrättslig prövning.

Framgång med det sistnämnda tror jag kommer bli svårt då frågan om Majas påstående om sitt sovande måste undanröjas.

Vi får se hur Toves familjs målsägandebiträde kommer att agera.
Citera
2023-11-02, 11:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Ja - Maja är inte specifikt bunden till en och samma plats.

Maja är oskyldig och fri, helt fri, hon bestämmer över sig själv och gör det hon själv vill. Vill hon gå på Nöjet så kan hon göra det. Vill hon gå och handla i affären så kan hon göra det. Vill hon åka på konsert eller nattklubb i Göteborg så kan hon göra det.
Citera
2023-11-02, 11:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Maja är oskyldig och fri, helt fri, hon bestämmer över sig själv och gör det hon själv vill. Vill hon gå på Nöjet så kan hon göra det. Vill hon gå och handla i affären så kan hon göra det. Vill hon åka på konsert eller nattklubb i Göteborg så kan hon göra det.
Japp - Maja kan också sova ostört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in