2023-11-02, 00:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte jämför själva händelserna.
Stor idé att dra in olyckan på isen öht - när du ska försöka inbilla tråden att Majas traumatiska bullshit är relevant..
Citat:
Jag pekade specifikt på att man kan få minnesluckor vid traumatisernade händelser.
Citera
2023-11-02, 01:38
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Japp - Maja är fri , om risken hade funnits för ännu ett straff (hade hon fortfarande varit häktad)
Så - Maja blir inte dömd även om överklagan lämnas in.
Varför svarar du inte på frågan? Undrar fortfarande på vilket sätt Maja är fri?
Citera
2023-11-02, 02:37
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte jämför själva händelserna.

Precis som du "läser FUP", förenklar du komplexa händelser, plockar ut enstaka delar eller generaliserar, allt efter behag.

Det också genom att i varje inlägg tilldela mig något nedsättande och/eller få spel och skriva fan i var och varannnan mening.

Jag pekade specifikt på att man kan få minnesluckor vid traumatisernade händelser. Det finns forskning på detta, inget nytt. Det borde du veta som jobbar och har kunnandet och en "hög nivå"). Vi har ju olika försvarsmekanismer, t ex bortträngning.

Jag har själv sett sådant.

Du tolkar att Maja diskuterar helt iskallt hur de ska få ut kroppen.

Vad vet du om vad som sades?

Johnanna berättar att Maja tyckte att det var obehagligt att se kroppen. Kanske bestod diskussionen om hur det skulle gå at få ut Tove utan att Maja skulle behöva ta i Toves så mycket, eller hur de skulle göra för att hon skulle slippa se?

Maja beskriver hur hon är den som får gå i förväg första biten för att kolla grannar, och sedan blir tillsagd att det lter för mycket, måste hjälpa till. Sedan beskriver hon att hon får kolla ut från porten att det inte kommer bilar.

Din tolkning av alla situationer ser du som fakta. Du skriver inte att du tolkar, tror eller att det kan finnas ett endaste annat alternativ. Du skriver ATT.

Genom att ständigt vara raljerande (överdriven tolkning av mindre, utplockade och inte sällan direkt ohållbara tolkningar) och luddiga uttryck (typ ord som tangerar, det berör osv), gör att du vinner stilpoäng.

Det saknas objektivitet och saklighet, även när du ifrågasätter (vantolkar och smetar på mig olika epitet och diagnoser) andras inlägg.

I tisdags så var det ett avsnitt av serien Signs of a Psychopath som går på Investigation Discovery och där handlade det om en mördare som mördade sin granne på grund av avundsjuka.

Med sina sista andetag berättar en döende man i ett larmsamtal att vännen som knivhögg honom är dödsängeln. Polisens utredning avslöjar bedrägeri, svartsjuka och raseri.

Mördaren påstår i förhör att han fick en " blackout " när han begick mordet, Tre st rättspsykiatriker menar att mannen ljuger eftersom han kommer ihåg att han högg vännen en gång, I själva verket högg han sin vän 57 gånger, han kommer ihåg att han duschade när han kom hem efter mordet men kommer inte ihåg att han eldade upp sina kläder och masken av lie mannen som han bar när han smög in och mördade sin vän han kommer inte heller ihåg om han tog med sej kniven hemifrån eller om han tog en kniv som fanns på brottsplatsen han kommer ihåg att tv stod på när han begick mordet men han kommer inte ihåg hur han kom in till sin vän.

Rättspsykiatrikerna vittnar om att en blackout eller ett trauma som kommer utav ett mord eller ett annat grovt brott suddar ut hela minnesbilden, han kan alltså inte komma ihåg det han påstår sej komma ihåg och precis som Maja så kommer han bara ihåg det som kan gynna honom själv och något sådant minne som du kan slå av och på när det talar till din fördel existerar således inte.
Citera
2023-11-02, 03:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, Maja är helt in the safe här. Det finns ingenting i detta som skulle kunna föranleda ett prövningstillstånd i HD emot henne. Det lär inte komma in något överklagande.

Om det kommer fram bevis mot henne så kan väl åklagaren överklaga till Högsta domstolen?
Citera
2023-11-02, 04:18
Medlem
ziggarillens avatar
Det finns 300 medlemmar inom pingströrelsen i Vetlanda. Att alla dom skulle tro att Maja är oskyldig är en utopi. Räcker väl med att några börjar yttra sig om tvivlet så blir Maja nog inte så välkommen dit heller. Borde vara riktigt pinsamt att ens gå till brevlådan om alla inser att det bor en mördare i området. Jag tror alla som läst fup, media och lyssnat på rättegången i TR fattar att det Johanna sa är sant.

Även dom som påstår att Maja sov och säger sig tro på Majas lögner vet innerst inne att ingenting av det hon sa stämmer. Även HR erkände att dom inte trodde ett ord på Maja. Hoppas att detta underkänns och att det blir civilprocess. Ingen mördare ska gå fri på våra gator.
Citera
2023-11-02, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om det kommer fram bevis mot henne så kan väl åklagaren överklaga till Högsta domstolen?

Risken kan vara stor att J berättar något mer om Majas medverkan
Citera
2023-11-02, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Japp - Maja är fri , om risken hade funnits för ännu ett straff (hade hon fortfarande varit häktad)
Så - Maja blir inte dömd även om överklagan lämnas in.
Johanna kanske har mer att berätta
vem vet?
Citera
2023-11-02, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Sannolikheten är väl inte så stor att HD prövar hennes dom. Men om de gör det kan Johanna riskera en längre straffpåföljd i så fall?

Den risken kanske finns och att J även berättar mer om Majas medverkan mordnatten så då blir det völ ett mål som gäller både J och M
Senast redigerad av Anedin 2023-11-02 kl. 05:13.
Citera
2023-11-02, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det finns 300 medlemmar inom pingströrelsen i Vetlanda. Att alla dom skulle tro att Maja är oskyldig är en utopi. Räcker väl med att några börjar yttra sig om tvivlet så blir Maja nog inte så välkommen dit heller. Borde vara riktigt pinsamt att ens gå till brevlådan om alla inser att det bor en mördare i området. Jag tror alla som läst fup, media och lyssnat på rättegången i TR fattar att det Johanna sa är sant.

Även dom som påstår att Maja sov och säger sig tro på Majas lögner vet innerst inne att ingenting av det hon sa stämmer. Även HR erkände att dom inte trodde ett ord på Maja. Hoppas att detta underkänns och att det blir civilprocess. Ingen mördare ska gå fri på våra gator.

Jag skulle tro att det bara finns en person som på riktigt tror Maja är oskyldig.
Citera
2023-11-02, 05:11
Medlem
Citat:
Ja, så gott som allting du skriver är trams. Till att börja med så vet vi inte när mordet begicks, men för den som är trött så kan det gå mycket fort att somna när man lägger sig för att sova mitt i natten. Att påstå något annat är trams.

Inte ens pappan som stod rakt under hörde de knackningar i väggen som sonen vittnar om. Så det är rätt uppenbart att Maja som sov i andra änden av lägenheten inte heller hörde de knackningarna. Det är bara trams att påstå att Maja måste hört allt, för det är inte alls säkert att hon gjorde. Om man tror något annat ja då är man kanske utvecklingsstörd.

För övrigt är lägenheten mer än 50% större än de 30kvm du sitter och ljuger om, din lögnaktiga Majahatare.

Det är mer troligt att Maja var vaken och inte sov
Det låter på dig som att Maja har sovit djupsömn i flera timmar
Det finns bevis på att hon under den korta tiden då mordet skedde har varit vaken

Maja är vaken några gånger så utvecklingstörd som du påstår att de är som förstår att Maja sov ingen djupsömn får du nog ta tillbaks
Citera
2023-11-02, 06:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Man kan vara iskall om händer och fötter av andra orsaker än att man är död (lågt järn- eller blodvärde t.ex). Kroppstemperaturen har inte med det att göra, så det kan stämma det MH sa om detta. Från dödens inträde tills att kroppen blir kall och stel tar ett par timmar.

Jag har för mig att T var aktiv inom fotbollen, o de som idrottar brukar ha koll på sina värden och du har helt med det du skriver...
Kroppens blir väl sval på flera timmar i en varm lägenhet...
Men den kan bli stel snabbt om kroppen gått in i ett liknande kramptillstånd, har jag för mig...
Citera
2023-11-02, 06:06
Medlem
Citat:
Den enda som kan tänkas överklaga är Johanna, och hon har väldigt lite att förlora på att göra det och desto mer att vinna, så det är väl ganska sannolikt att hon försöker med det. Frågan är om Clea tycker lika. Men Clea sa väl att de skulle överklaga om jag inte minns helt fel.

Ett sådan överklagande kommer nog i så fall, Cleas vana trogen, in i sista sekund. Det skall i så fall bli intressant att se vad de åberopar för att försöka få HD att ta upp fallet.

Okej, tänkte att åklagare överklagat Maja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in