2023-11-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Nej, man riskerar aldrig en hårdare dom av ett överklagande som man själv gjort. Det är en princip inom processrätten som kallas "Reformatio in Pejus" (latin med innebörden att ingen förändring till det sämre får ske), och som finns lagstadgad i rättegångsbalken.

Och det ska väl till Cleas försvar sägas att det är en anledning för Clea att inkomma med ett överklagande i sista sekund. Detta då det försvårar för åklagaren att göra ett mot-överklagande där han yrkar på livstids fängelse för Johanna. Något han med största sannolikhet inte skulle göra annars, men som han skulle kunna tänkas göra om Johanna ändå överklagar. Om åklagaren gör ett överklagande och yrkar på längre straff, då gäller som regel inte reformatio in pejus.

Nu gäller det dock HD, och jag tror inte att åklagaren skulle göra någon mot-överklagan i detta fallet även om han fick chansen.

Tack för förklaringen. Då kommer nog en överklagan från Johanna i sista sekund gissar jag. Den 22 november. Målsägarbiträdena kan också överklaga eller har jag fel där?

Edit. Såg att du svarat på frågan i ett annat inlägg.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-01 kl. 22:50.
Citera
2023-11-01, 22:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon kanske slänger in lite bevis som visar att MH var med och mördade TT. Och får straffet sänkt ytterligare eftetsom hon "hjälper" utredningen.

Ja, om Clea vill förlora sin advokattitel så kan hon göra det, men något prövningstillstånd i HD lär det inte frambringa.
Citera
2023-11-01, 22:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Tack för förklaringen. Då kommer nog en överklagan från Johanna i sista sekund gissar jag. Den 22 november. Målsägarbiträdena kan också överklaga eller har jag fel där?

Ja, målsäganden kan också överklaga, men de riskerar att få stå för alla rättegångskostnader om de inte vinner bifall, så det kan bli dyrt att göra det. Bättre för dem att övertyga åklagaren att överklaga i så fall, och om åklagaren inte vill göra det kan det vara läge att inse att det nog inte är värt risken.

Om vi får se något överklagande här så kommer det med allra största sannolikhet att enbart vara Johanna som överklagar. Allt annat skulle förvåna mig storligen. Liksom om Johanna får prövningstillstånd.

Majas dom lär vinna laga kraft inom kort.
Och Johannas dom senast när hon får begäran om prövningstillstånd i HD nekat.
Tror jag.
Citera
2023-11-01, 23:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ja, om Clea vill förlora sin advokattitel så kan hon göra det, men något prövningstillstånd i HD lär det inte frambringa.

Varför skulle Clea förlora sin advokattitel?
Citera
2023-11-01, 23:13
Avslutad
Citat:
Ja, målsäganden kan också överklaga, men de riskerar att få stå för alla rättegångskostnader om de inte vinner bifall, så det kan bli dyrt att göra det. Bättre för dem att övertyga åklagaren att överklaga i så fall, och om åklagaren inte vill göra det kan det vara läge att inse att det nog inte är värt risken.

Om vi får se något överklagande här så kommer det med allra största sannolikhet att enbart vara Johanna som överklagar. Allt annat skulle förvåna mig storligen. Liksom om Johanna får prövningstillstånd.

Majas dom lär vinna laga kraft inom kort.
Och Johannas dom senast när hon får begäran om prövningstillstånd i HD nekat.
Tror jag.
Japp - Maja är fri , om risken hade funnits för ännu ett straff (hade hon fortfarande varit häktad)
Så - Maja blir inte dömd även om överklagan lämnas in.
Citera
2023-11-01, 23:15
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Målsäganden, Toves närmast anhöriga, har inte insikt i förundersökningen under utredningens gång, och det är därför svårt för dem att begära olika utredningsåtgärder, eftersom de inte vet vad som sker och resultatet av det som sker. Efter att åtal väckts kan de så klart ha synpunkter på utredningsåtgärder som borde vidtagits eller som skall kompletteras med, men det är inte säkert att de får gehör för det.

Om utredningen skall öppnas igen nu, inför ett HD-överklagande, då måste det ha framkommit någon mycket avgörande ny information i fallet. Så ja, en rekonstruktion i detta läget är bara att glömma.

Målsäganden kan överklaga, men de riskerar att få stå för alla kostnader själva om de inte vinner bifall. Det kan alltså bli dyrt.

Är det kanske därför av vikt att målsägarna lusläser FUP för att hitta luckor i förundersökningen och formulera nya problem som kan tas upp i HD?
Edit: CS har verkligen lagt manken till och gjort ett hästjobb, gällande M:s försvar har försvarsadvokaterna glidit runt på ett bananskal- hur i hela världen ska någon kunna bevisa att M inte sov?
Senast redigerad av Pythia_88 2023-11-01 kl. 23:29.
Citera
2023-11-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Varför skulle Clea förlora sin advokattitel?

Fröken Janss*n:s försvarsadvokat C*ea Sangb*rn har redan deklarerat att hon och hennes klient kommer att överklaga HovRättsdomen till Högsta Domstolen.

Vi får av-vakta och se vad som händer framöver.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-01, 23:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Japp - Maja är fri , om risken hade funnits för ännu ett straff (hade hon fortfarande varit häktad)

Ja, Maja är helt in the safe här. Det finns ingenting i detta som skulle kunna föranleda ett prövningstillstånd i HD emot henne. Det lär inte komma in något överklagande.
Citera
2023-11-01, 23:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Är det kanske därför av vikt att målsägarna lusläser FUP för att hitta luckor i förundersökningen och formulera nya problem som kan tas upp i HD?
Edit: CS har verkligen lagt manken till och gjort ett hästjobb, gällande M:s försvar har försvarsadvokaterna glidit runt på ett bananskal- hur i hela världen ska någon kunna bevisa att M inte sov?

Skall HD ge prövningstillstånd krävs ett allvarligt rättegångsfel, det lär inte hittas i "luckor" i FUP.

Nja, Majas första försvarsadvokat gled inte ens runt på ett bananskal, han var bara en död fisk, och se hur det gick för Maja. Gillberg engagerade sig i fallet och det gav ett helt annat resultat.
Men ja visst, Clea went all in, det är helt klart.
Citera
2023-11-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Det enda som skulle ge mig något med det inlägget är om du och Maja har spelat in en film och lagt upp på Youtube, har ni det?

Om jag och Fröken Hellm*n hade spelat in en film tillsammans, ja, då hade jag nog högst troligen varit strypt i sådant fall och därtill sagt under mycket mystiska omständigheter under tiden som Fröken Hellm*n sovit.

Fröken Hellm*n är en mycket farlig individ som man skall akta sig som ögat för att komma för nära inpå, speciellt när hon är alkoholpåverkad och i kombination med hasch-kaks-påverkan, då blir Fröken Hellm*n extra farlig.

Jag skulle absolut inte våga möta Fröken Hellm*n under mörkrets timmar varken inom en lägenhet eller ute på stan när hon har konsumerat alkoholhaltiga drycker och spisat hasch-kakor och har sin "Pazuzu" sittandes på sin ena axel, och i sammankoppling med Fröken Janss*n blir Fröken Hellm*n totalt livsfarlig och skyr inga medel, så det är nog en himla tur att Fröken Janss*n nu har blivit placerad bakom lås och bom.

Fröken Janss*n och Fröken Hellm*n tillsammans är en livsfarlig kombination.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-02, 00:10
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
På vilket sätt är Maja fri anser du???
Citera
2023-11-02, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Om jag och Fröken Hellm*n hade spelat in en film tillsammans, ja, då hade jag nog högst troligen varit strypt i sådant fall och därtill sagt under mycket mystiska omständigheter under tiden som Fröken Hellm*n sovit.

Fröken Hellm*n är en mycket farlig individ som man skall akta sig som ögat för att komma för nära inpå, speciellt när hon är alkoholpåverkad och i kombination med hasch-kaks-påverkan, då blir Fröken Hellm*n extra farlig.

Jag skulle absolut inte våga möta Fröken Hellm*n under mörkrets timmar varken inom en lägenhet eller ute på stan när hon har konsumerat alkoholhaltiga drycker och spisat hasch-kakor och har sin "Pazuzu" sittandes på sin ena axel, och i sammankoppling med Fröken Janss*n blir Fröken Hellm*n totalt livsfarlig och skyr inga medel, så det är nog en himla tur att Fröken Janss*n nu har blivit placerad bakom lås och bom.

Fröken Janss*n och Fröken Hellm*n tillsammans är en livsfarlig kombination.

Mvh/
@JokerMannen/
Tror man knappast , då hade dessa ( Maja o Johanna) klöst varandra för länge sedan. Maja är extra ordinär och mycket vacker. Det blir skönt om ett litet tag nu framöver , när Maja återigen kan få lite luft under sina vingar. Så att Maja kan landa i en ny bekantskap och få skratta och ha det trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in