2023-11-01, 14:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag vet att det inte är olagligt att inte ingripa, det har jag inte heller påstått. Att förhindra ett eventuellt ingripande är däremot olagligt, det är medhjälp till brott.

På vad sätt menar du att Maja har "förhindrat ett eventuellt ingripande" och vem var det som hon förhindrade att ingripa?

Citat:
Att Maja visste vad som pågick och att hon medvetet lät bli att öppna dörren anser jag och många andra vara ställt bortom rimligt tvivel. Hovrätten är som sagt inget facit, de har gjort fel förr.

Maja visste inte vad som pågick, det är något du har hittat på. Typiskt er Majahatare att sitta och hitta på sådana saker hela tiden.

Vilken dörr är det som du menar att hon lät bli att öppna och hur vet du att hon lät bli det och att det var ett medvetet beslut att inte öppna denna dörr och på vad sätt gör det Maja skyldig till mord?

Tja, om hovrätten gjort fel kommer HD att rätta till det, på samma vis som hovrätten rättade till debaclet som tingsrätten ställde till med.
Men det kommer HD inte att göra, för hovrätten har inte gjort något fel. Maja är oskyldig, oavsett vilka dörrar du inbillar dig att Maja borde ha öppnat.
Citera
2023-11-01, 14:28
Medlem
Någon som har sett Maja ute?
Citera
2023-11-01, 14:38
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ditt argument är alltså att Maja är skyldig till mord för att hon inte tittat tillräckligt mycket på Beck-filmer?

Att du avfärdar något fullt normalt och i vardagen frekvent förekommande som BS, säger allt om dig och inget om Maja.

Om du hade haft minsta lilla tillstymmelse till sunt förnuft, intelligens, eller åtminstone bara lite allmänbildning, så hade du lärt dig att man inte bedömer någons dödstidpunkt utifrån hudtemperaturen.

Maja berättar vad hon minns om händelserna kring Toves död, och det inkluderar hennes upplevelser. Hon upplevde att Toves kropp av iskall när hon tog i den. Det är inget konstigt med det.

Varför gjorde M inte HLR på TT?
Citera
2023-11-01, 14:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Varför gjorde M inte HLR på TT?

Jag visste inte att Maja är utbildad på HLR. Hur vet du att hon är det?
Citera
2023-11-01, 14:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du måtte vara helt skev....

Maja står och diskuterar med J om hur de ska få ut Tove.
NOLL tecken på trauma om det som förekommer. På golvet ligger då Tove.

och du har MAGE att jämföra med hur en person som BRYR sig om Adam - dvs lagkamrat som följer ett extremt och helt otippat dödsförlopp. Helt maktlös.

Om du läser mitt inlägg ser du att jag inte jämför själva händelserna.

Precis som du "läser FUP", förenklar du komplexa händelser, plockar ut enstaka delar eller generaliserar, allt efter behag.

Det också genom att i varje inlägg tilldela mig något nedsättande och/eller få spel och skriva fan i var och varannnan mening.

Jag pekade specifikt på att man kan få minnesluckor vid traumatisernade händelser. Det finns forskning på detta, inget nytt. Det borde du veta som jobbar och har kunnandet och en "hög nivå"). Vi har ju olika försvarsmekanismer, t ex bortträngning.

Jag har själv sett sådant.

Du tolkar att Maja diskuterar helt iskallt hur de ska få ut kroppen.

Vad vet du om vad som sades?

Johnanna berättar att Maja tyckte att det var obehagligt att se kroppen. Kanske bestod diskussionen om hur det skulle gå at få ut Tove utan att Maja skulle behöva ta i Toves så mycket, eller hur de skulle göra för att hon skulle slippa se?

Maja beskriver hur hon är den som får gå i förväg första biten för att kolla grannar, och sedan blir tillsagd att det lter för mycket, måste hjälpa till. Sedan beskriver hon att hon får kolla ut från porten att det inte kommer bilar.

Din tolkning av alla situationer ser du som fakta. Du skriver inte att du tolkar, tror eller att det kan finnas ett endaste annat alternativ. Du skriver ATT.

Genom att ständigt vara raljerande (överdriven tolkning av mindre, utplockade och inte sällan direkt ohållbara tolkningar) och luddiga uttryck (typ ord som tangerar, det berör osv), gör att du vinner stilpoäng.

Det saknas objektivitet och saklighet, även när du ifrågasätter (vantolkar och smetar på mig olika epitet och diagnoser) andras inlägg.
Citera
2023-11-01, 14:46
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
På vad sätt menar du att Maja har "förhindrat ett eventuellt ingripande" och vem var det som hon förhindrade att ingripa?

Maja visste inte vad som pågick, det är något du har hittat på. Typiskt er Majahatare att sitta och hitta på sådana saker hela tiden.

Vilken dörr är det som du menar att hon lät bli att öppna och hur vet du att hon lät bli det och att det var ett medvetet beslut att inte öppna denna dörr och på vad sätt gör det Maja skyldig till mord?

Tja, om hovrätten gjort fel kommer HD att rätta till det, på samma vis som hovrätten rättade till debaclet som tingsrätten ställde till med.
Men det kommer HD inte att göra, för hovrätten har inte gjort något fel. Maja är oskyldig, oavsett vilka dörrar du inbillar dig att Maja borde ha öppnat.
Skyldig till mord? Jag var tydlig med "medhjälp till brott". Hon förhindrar ett eventuellt ingripande när hon medvetet låter bli att öppna ytterdörren som grannen, för henne någon, ringer på mitt i natten i samband med att det hörs kraftiga ljud från den lägenhet där hon befinner sig. Hon förstår att någon förmodligen på något sätt vill ingripa, men avstår från att öppna. Det är medhjälp.
Citera
2023-11-01, 14:58
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Skyldig till mord? Jag var tydlig med "medhjälp till brott". Hon förhindrar ett eventuellt ingripande när hon medvetet låter bli att öppna ytterdörren som grannen, för henne någon, ringer på mitt i natten i samband med att det hörs kraftiga ljud från den lägenhet där hon befinner sig. Hon förstår att någon förmodligen på något sätt vill ingripa, men avstår från att öppna. Det är medhjälp.

Ja, som sagt, dina kunskaper om juridik är = 0

Som jag redan förklarat, det är inget brott att inte ingripa. Maja har inte på något vis hindrat grannen från att ingripa. Grannen kunde öppnat dörren och gått in och ingripit, det har Maja inte förhindrat på något vis.

Maja visste inte heller vad som pågick och inte heller hörde hon att det ringde på dörren, men oavsett vilket påverkar det inte ovanstående.
Citera
2023-11-01, 15:30
Medlem
Citat:
Har hon sagt det fetade? I så fall är det fullkomligt sinnessjukt att hon inte dömdes! Jag är inte så insatt (men man förstår ju ganska fort att Maja varit delaktig).

Det var så JJ och MH hade kommit överens om att de skulle säga, för att förklara den höga dunsen. Men så småningom erkände MH att hon inte alls hade spytt och ramlat.
Citera
2023-11-01, 15:32
Medlem
Citat:
Det var Johanna som ströp Tove, ja. Men Maja deltog. Det räcker med att hon tittade på och lät bli att öppna dörren för att hon ska göra sig skyldig till medhjälp till brott.

Det var synd att åklagaren inte hade med den brottsrubriceringen. Annars hade MH fått några år till, som jag gissade att hon skulle få.
Citera
2023-11-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
BS. Ska man ljuga så ska man hålla sig så nära sanningen som möjligt. Varför sa hon ens något om det? Var det för att förklara hur hon förstod att TT var död? Tror hon att en kropp blir iskall direkt efter att någon dött? Om hon vågat titta på Beck kanske hon lärt sig att man kan bedöma när någon dött utifrån kroppstemperaturen.

Man kan vara iskall om händer och fötter av andra orsaker än att man är död (lågt järn- eller blodvärde t.ex). Kroppstemperaturen har inte med det att göra, så det kan stämma det MH sa om detta. Från dödens inträde tills att kroppen blir kall och stel tar ett par timmar.
Citera
2023-11-01, 16:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

Ja, som sagt, dina kunskaper om juridik är = 0

Som jag redan förklarat, det är inget brott att inte ingripa. Maja har inte på något vis hindrat grannen från att ingripa. Grannen kunde öppnat dörren och gått in och ingripit, det har Maja inte förhindrat på något vis.

Maja visste inte heller vad som pågick och inte heller hörde hon att det ringde på dörren, men oavsett vilket påverkar det inte ovanstående.
Så om jag bevittnar en misshandel i mitt hem och grannar bankar på dörren och skriker att jag ska öppna, då begår jag inget brott om jag tyst för mig själv småler och säger "Nope"?

Jag är inte jurist, det är sant att mina kunskaper är begränsade, men detta är väl ändå uppenbart?
Citera
2023-11-01, 16:20
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det här är bara trams. Maja var bevisligen vaken och gick runt i lägenheten några minuter före samt några minuter efter. Men exakt när mordet skedde sov hon så tungt att hon inte vaknade av tumult med dunsar och slag och ringklocka från dörren, i en lägenhet på ca 30 kvadratmeter.

Om man tror att hon sov är man antingen utvecklingsstörd eller så ljuger man för sig själv av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in