Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-02, 02:48
  #73
Medlem
Asså .vad för drar du en hjälm som sitter fast och skyddar genom sitt hårda skal .eller en ballong som kanske löser ut om du har tur .
Citera
2023-11-02, 03:33
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Den borde självklart vara ett komplement till hjälm. Inte ses som en godkänd hjälm i sig.

komplement?? du kan glömma att du kan ha båda, du kan glömma att ens ha keps på dig om du har Hövding och den utlöses. den sitter supertight och när det utlöses kan du glömma att det är nån slags mild eller skön upplevelse ifall du skulle ha något på huvudet och den "skjuts" på dig med en otrolig kraft.

MEN, när den kom så utklassade den cykelhjälm totalt i de tester som fanns då i alla fall, kanske 10 år sen nu.
__________________
Senast redigerad av Scribble 2023-11-02 kl. 03:35.
Citera
2023-11-02, 03:57
  #75
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Det verkar som det sitter en microprocessor som är för trött i den. Hur snabb måste reaktionstiden vara? Max några mS

Troligen är det något av det absolut billigaste och långsammaste som marknaden kan erbjuda i from av mikroprocessor och tröghetsmätare (IMU).

Kontaktproblemen skulle enkelt ha lösts med några kluttar dialektiskt fett på pinnarna före monteringen, alternativt att de skippat att dra en chansning när det blev brist på den guldpläterade varianten.

Men vad kan man begära av bonnlurkar som blir uppspelta av att göra obefintligt kalkylerade ”risker”.

Det är bara in med fetare hårdvara som ger bättre batteritid och snabbare reaktion. Men visst, en EMC och testrunda kommer kosta.

Måhända är det inte är så viktigt att sälja utlovade produkter som ett vinstdrivande företag, däremot verkar det uppenbarligen vara att leka management och ta ”risker”.

Klapp på axeln till ”konsulten” som inte skräder på orden.
Citera
2023-11-02, 04:19
  #76
Medlem
Jag fick en hövding när jag fyllde 40. Var väl helt ok att cykla runt med. Rätt gött att kunna ha en tjock mössa vinter-/hösttid

Men något år senare körde jag omkull efter att en hund sprungit mot mig. Hövdingen löstes ut och jag klarade mig.

MEN...den satt också så satans hårt runt halsen att jag nästan tuppade av pga syrebrist.
Jag fick in ett finger under så jag kunde andas och hundägaren fick hjälpa mig av med skiten.

Sen dess har jag en vanlig hjälm och tunnare mössa under (vintertid). Lite kallare, mycket säkrare.
Citera
2023-11-02, 06:15
  #77
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Folksam slutade rekommendera dem i deras hjälmtest för ett par år sedan, nu visade det sig att de hade rätt..

Hövding är designad för idioter som ramlar sv cykeln utan anledning. Vid riktiga kollisioner är den meningslös. En mips hjälm från tex biltema rekommenderas av Folksam.

Folksam...

"Hövding 3 fick bäst testresultat 2020, både för stötupptagning och vid sneda islag. En begränsning är att den inte skyddar när huvudet träffas direkt av ett föremål utan att du faller av cykeln. Till exempel om du kör på en gren, skylt eller då en lastbilsdörr öppnas framför. Vidare är det inte säkert att Hövding 3 skyddar dig som cyklist i kollision med ett motorfordon. Hövding 3 kommer beroende på vilken hastighet du blir påkörd i eventuellt inte hinna aktiveras och utvecklas fullt ut och därmed inte skydda. Därför kan vi inte längre rekommendera Hövding 3 som Bra val."
Citera
2023-11-02, 07:30
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Ingen aning. Men tidigare fick du det.
Men om man bara slirar lite med cykeln, kör över ett gupp och kanske halv-ramlar utan skada och den löser ut, då måste man sitta i telefonkö till försäkringsbolaget, vänta på leverans för en ny, ladda den, och så kanske den inte ens fungerar. Hur kan denna produkt ens finnas
Citera
2023-11-02, 07:39
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Goda nyheter,
ett av mina favorit hatobjekt har äntligen fått det erkännande det förtjänar.
Jag är inte teknikfientlig, tvärtom, men airbag-hj'älmen är en genuint idiotisk idé. Den säljs på premissen att folk vill visa upp sina frisyrer etc. ren fåfänga med andra ord, men resulterar bara i löje, när de åker runt med den där fula kragen.
På en cykel skall man ha en bra hjälm, som även skyddar mot sol och regn.
Gärna med en ilsken färg som gör en synlig i trafiken. För att den hjälper dig att synas i trafiken är den överlägset största säkerhetsaspekten när det kommer till hjälmar.
Som både cyklist och bilförare kan jag relatera till flera tillfällen då den där gula cykelhjälmen synts ovan för ett biltak och förebyggt en olycka. Många olyckor mellan bil och cykel beror på att man inte sett varandra i tid.
Vad tycker du?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/k...jalmen-hovding

hövding är också direkt farlig, den hinner inte lösa ut eller löser inte ut alls om cyklisten blir påkörd av en bil och slängs i asfalten, det skall enligt massmedia räcka med en hastighet på över 20 km/h vilket många cyklister gör på vägen till jobbet varje dag. Bra de tar bort denna, jag kör alltid cykelhjälm och den har räddat min huvud en gång när jag helt oväntat lyckades välta stillastående vid ett trafikljus och till min förvåning slog huvudet hårt i asfalten. Olyckan är så lätt framme
__________________
Senast redigerad av vanddigomx 2023-11-02 kl. 07:43.
Citera
2023-11-02, 07:42
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det fulaste som finns är att se alla vuxna människor som ser ut som förvuxna barn med sina fula hjälmar. Den ena fulare än den andra.

Samma med hövding, så jävla töntigt. Men det är bra mycket töntigare med en ful hjälm.

Förstår inte folk att dom ser ut som skit när dom åker omkring med sina fula hjälmar.

Men det är tur att många män är smygbögar så vi i bil har något att skratta åt när vi sitter där i värmen och ser alla förvuxna bäbisar

Hoppas alla fattighjon får börja ta bussen eller blir vuxna och skaffar bil istället

testa och bosätt dig i storstad, åka bil där har politikerna gjort till ett helvete, först 1500 vägtull varje månad, sedan ytterligare 1500 på parkering vid jobbet (plus att du betalar ytterligare 800 kr månad för boende parkering hemma...) Sedan så skall du också hitta en parkering vid jobbet, därtill kommer pengar för bensin o så själva bilen. Att vi svenskar går med på detta,
Citera
2023-11-02, 07:42
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
komplement?? du kan glömma att du kan ha båda, du kan glömma att ens ha keps på dig om du har Hövding och den utlöses. den sitter supertight och när det utlöses kan du glömma att det är nån slags mild eller skön upplevelse ifall du skulle ha något på huvudet och den "skjuts" på dig med en otrolig kraft.

MEN, när den kom så utklassade den cykelhjälm totalt i de tester som fanns då i alla fall, kanske 10 år sen nu.


Det som är min poäng.

Produkten kan inte användas med hjälm när den borde vara utvecklad för att fungera med hjälm.
Citera
2023-11-02, 07:43
  #82
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Hövding är designad för idioter som ramlar sv cykeln utan anledning. Vid riktiga kollisioner är den meningslös. En mips hjälm från tex biltema rekommenderas av Folksam.

Folksam...

"Hövding 3 fick bäst testresultat 2020, både för stötupptagning och vid sneda islag. En begränsning är att den inte skyddar när huvudet träffas direkt av ett föremål utan att du faller av cykeln. Till exempel om du kör på en gren, skylt eller då en lastbilsdörr öppnas framför. Vidare är det inte säkert att Hövding 3 skyddar dig som cyklist i kollision med ett motorfordon. Hövding 3 kommer beroende på vilken hastighet du blir påkörd i eventuellt inte hinna aktiveras och utvecklas fullt ut och därmed inte skydda. Därför kan vi inte längre rekommendera Hövding 3 som Bra val."

Jag hade kunnat tänka mig en ”hövding” som skyddar nacke, hals och ryggrad när jag laddar ner för backarna.

Det är otänkbart för mig att cykla utan hjälm med visir. Däremot känns det jävligt klent med enbart lycra om man drattar ikull i 70 blås. Skrubbsår och diverse blodvite är acceptabelt, men att bli invalidiserad, nej tack.

Fast det är klart, då behövs en rejäl omkonstruktion och uppdatering av elektroniken. Alternativt en hel kollektion med kläder och elektronik, likande Leatt’s utvidgning av sortimentet från att enbart tillverka nackskydd.
Citera
2023-11-02, 07:52
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Använder folk verkligen den hjälmen på riktigt? Vet att jag såg den för nått/några år sedan i någon form av reklam eller liknande.

Det känns som att deras målgrupp är sådana hipsterkillar med sotarmössa, skägg, "coola tatueringar", lyssnar helst på LP och EP-skivor, bär "outdoorsbyxor" ala fjällräven och älskar smashed burgers samt Reddit..

Inte mer rätt om skiten inte fungerar när ni slår i backen tänker jag.
Nej jag cykelpendlar och de jag ser med hövding brukar se ut som Svensson kontorsråtta.
Hipsters lajvade förrut cykelbud (10 år sedan eller mer) men har nog sett fler hipsters i Rapha och typisk lvghjälm än med hövding. Cyklar iofs inte ofta på söder längre, kan finnas lokala varianter där kanske.
Förutsatt att en hövding löser ut så skyddar de vad jag förstår bra. Men om de löser ut fel eller inte alls...
Citera
2023-11-02, 07:57
  #84
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
3 200 kr är ju inte särskilt mycket om man inte lever på existensminimum, men det förutsätter givetvis att man ser något mer i den än "bara en hjälm". Till exempel är det ju en häftig teknikpryl. Jag spottar större pengar på annat "onödigt" och det är jag inte ensam om.

Dock, i detta fall, är den ju inte så diskret och praktisk misstänker jag. Jag litar dessutom inte ens på mina adaptiva helljus, så det skulle bara innebära en psykologisk stress på mig. Men med framtida AI-teknik och erkänd effektivitet så utesluter jag absolut inte att en sådan här hjälm kan bli bra.

Dessvärre startades företaget av kvinnor. Tyvärr, VitruvianskeMannen. Det krävs nog male engineering i detta område!

Ja, ett företag som är startat av kvinnor, leds av en kvinna i en teknikfokuserad sport/hobby/bransch där kapitalstarka män är redo att blåsa ordentligt med stålar för att spara 50g på cykeln.

Men visst, hövding fokuserar på självupptagna, snåla och lönnfeta karriärkärringar som är för fåfänga och bekväma att använda en cykelhjälm.

Förlustår efter förlustår och poletten trillar inte ner. Är det måhända dags att fundera på var pengarna finns och vilket klientel man bör vända sig till?

Undra hur mycket pengar exempelvis Fox, Leatt och O’neal gör på sina kollektioner? Kvinnor? Max 5% av omsättningen.

Frågor på det?
Dåsa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback