Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-02, 07:59
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Jag hade kunnat tänka mig en ”hövding” som skyddar nacke, hals och ryggrad när jag laddar ner för backarna.

Det är otänkbart för mig att cykla utan hjälm med visir. Däremot känns det jävligt klent med enbart lycra om man drattar ikull i 70 blås. Skrubbsår och diverse blodvite är acceptabelt, men att bli invalidiserad, nej tack.

Fast det är klart, då behövs en rejäl omkonstruktion och uppdatering av elektroniken. Alternativt en hel kollektion med kläder och elektronik, likande Leatt’s utvidgning av sortimentet från att enbart tillverka nackskydd.

Hövding är designad för att dämpa smällen mot plana ytor i marknivå så knappast något skydd mot rejäla krascher. Möjligen till nytta vid en stillastående SPD vurpa. ( glömma att klicka ur pedalerna)
Citera
2023-11-02, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det fulaste som finns är att se alla vuxna människor som ser ut som förvuxna barn med sina fula hjälmar. Den ena fulare än den andra.

Samma med hövding, så jävla töntigt. Men det är bra mycket töntigare med en ful hjälm.

Förstår inte folk att dom ser ut som skit när dom åker omkring med sina fula hjälmar.

Men det är tur att många män är smygbögar så vi i bil har något att skratta åt när vi sitter där i värmen och ser alla förvuxna bäbisar

Hoppas alla fattighjon får börja ta bussen eller blir vuxna och skaffar bil istället

Intressant att man orkar bry sig och lägger ned så mycket energi på hur andra ser ut.

Vara rädd om livet behöver inte reflektera ens läggning, nu cyklar jag sällan (använder hjälm) men brukar vara noggrann med reflexväst när jag är ute och det är mörkt. Finns alldeles för många individer i trafiken som inte borde vara ute och köra. Så varför inte? Finns väl ingen som säger ohhhhh vad coolt hen cyklar utan hjälm?
Citera
2023-11-02, 08:12
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Jag har haft Hövding tidigare. Den har löst ut tre gånger. Två gånger felaktigt och en gång då jag faktiskt ramlade.

Men sen ville Hövding att jag skulle köpa en ny och då orkade jag inte betala för en ny. Samt att jag efter dom två gånger den löste ut felaktigt var rätt nervös så fort jag cyklade snabbt över ett gupp. Kör hjälm nu. Basic och tryggt.

Ja jag förstår det som att problemet länge varit just felaktiga utlösningar Såg ett klipp på en kvinna som böjde sig fram, varpå hövdingen löste ut. Men jag undrar, är de liksom one time use eller går det att "fylla på" en hövding?
Citera
2023-11-02, 08:18
Medlem
Jag känner till en händelse där en person cyklade in i sidan på en bil som körde ut framför. Hövdingen gjorde givetvis ingen som helst nytta eftersom det inte var ett fall i vanlig mening. Den löste ut i krockögonblicket, efter att hon redan hade slagit skallen i bildörren. Antagligen förvärrade den skadorna.
Citera
2023-11-02, 08:21
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Men om man bara slirar lite med cykeln, kör över ett gupp och kanske halv-ramlar utan skada och den löser ut, då måste man sitta i telefonkö till försäkringsbolaget, vänta på leverans för en ny, ladda den, och så kanske den inte ens fungerar. Hur kan denna produkt ens finnas

När det är mycket löv på hösten händer det att man får lägga cykeln kontrollerat pga hur halt det är. Slår ju knappast i huvudet då så min normala hjälm behöver ej bytas. Men en hövding hade ju blåsts upp o lämnat en stående.
Citera
2023-11-02, 08:21
Medlem
Aldrig fattat poäng med Hövding överhuvdtaget. Namnet känns kolonialt också.
Visst kanske det räddar frisyren men du ser ut som en idiot med en blinkande stödkrage istället.
Dyrt, fult och - som det visar sig nu - inte säkert.

Kommer skratta och peka
Citera
2023-11-02, 08:23
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krakkel
Men herregud, då är man ju efterbliven om man inte köper en MIPS-hjälm istället. Visst, det finns INGEN snygg cykelhjälm men det är fan en smäll man får ta.

O vem har så dåligt självförtroende att de inte kan använda vanlig hjälm pga utseendet?

De som cyklar utan hjälm eller med hövdingen hamnar i idiotfacket....
Citera
2023-11-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Du får ju en ny i princip gratis av försäkringsbolaget

Jag har haft två Hövdinghjälmar. När min första löste ut, då jag faktiskt välte när jag skulle över en kant (dock ramlade jag egentligen inte), fick jag full ersättning eftersom Hövdings egen försäkring (Solid) täcker självrisken. Din hemförsäkring betalar ut resterande belopp. Så då skaffade jag en ny, Hövding 2. Det har gått några år sedan dess och förra veckan löste den ut, när jag bara stannade för att parkera cykeln. Det bara sa pang! Jag var alltså inte i närheten av att köra omkull. Förmodligen beror det på att hjälmen blivit för gammal, men jag hade också handskats lite vårdslöst med den under helgen - haft den nerknöcklad i en kasse.

Solid-försäkringen förnyas inte när hjälmen anses för gammal, och den här gången ville inte heller Folksam betala ut någonting. Dessutom har ju Folksam tagit bort Hövding som "bra val" i sitt test, så det är väl tveksamt om man får ut någonting om man köper en Hövding 3. Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa en vanlig hjälm med MIPS. Folksam rekommenderar faktiskt Biltemas MIPS-hjälm som bara kostar 400(!) kr, men den var slut i butiken när jag skulle köpa den.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/cykelhjalmar-for-vuxna
Senast redigerad av Klinoik 2023-11-02 kl. 08:41.
Citera
2023-11-02, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Är det inte bara den senaste versionen det här gäller? Hövding har funnits så pass länge att jag skulle bli förvånad om det gäller alla versioner.

Jo, detta gäller den senaste, Hövding 3. Jag vet inte om de tidigare modellerna ens säljs längre. Själv hade jag en Hövding 2, som löste ut (felaktigt) förra veckan!
Citera
2023-11-02, 08:45
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det var många år sedan jag cyklade, men jag kan faktiskt bara komma ihåg ett fåtal gånger i min ungdom då jag faktiskt ramlat med cykeln och gjort illa mig. Varje gång var det lindriga skador och helt beroende på dåligt omdöme. En cykelhjälm tycks vara ganska onödig och många verkar hålla med - man ser inte någon som kör elsparkcykel och har hjälm.

Om nu Hövding-hjälmen anses osäker och beläggs med försäljningsförbud så har i alla fall inte marknaden tyckt det. Ett beslut över folks huvuden, för att man inte tror att folk har självbevarelsedrift nog att använda en annan hjälm eller ett annat sätt ta sig fram på. Trist att det ska behöva gå så långt som till ett förbud.
Citera
2023-11-02, 08:50
Medlem
Är det någon som är förvånad över avslöjandet? Ett riktigt skämt till företag med en produkt som inte fungerar som den ska, det är liksom vida känt sedan länge.

När ängsliga hipsters och kontorsfolk betalar flera tusen för något trendigt vet man att man ska hålla sig borta.
Citera
2023-11-02, 08:50
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Airbag kläder är nåt helt annat. Blåses upp mycket snabbare o har en mycket starkare väv som tar upp stryk.Dessutom bara över kroppen som kan ta mer stryk än huvudet. Några brutna ben läker typ.

Om du nu är så smart, varför har Dainese inte gjort en "Hövding" för motorcykel?

Läs lagen. Tror det minsann står något om att motorcyklister och mopedister ska bära hjälm. Dubbelkolla gärna för säkerhets skull.

Men som sagt, det är kapitalstarka män som är redo att blåsa stålar på hobbyutrustning, knappast snåla, lönnfeta och självupptagna karriärkärringar mitt i ”livspusslet”, hamrandet, spacklandet och bankandet i potemkinfasaden och den första skilsmässan går lätt före en ny speedsuit med airbags.

Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in