Citat:
Ursprungligen postat av
tajpR
Du får ju en ny i princip gratis av försäkringsbolaget
Jag har haft två Hövdinghjälmar. När min första löste ut, då jag faktiskt välte när jag skulle över en kant (dock ramlade jag egentligen inte), fick jag full ersättning eftersom Hövdings egen försäkring (Solid) täcker självrisken. Din hemförsäkring betalar ut resterande belopp. Så då skaffade jag en ny, Hövding 2. Det har gått några år sedan dess och förra veckan löste den ut, när jag bara stannade för att parkera cykeln. Det bara sa pang! Jag var alltså inte i närheten av att köra omkull. Förmodligen beror det på att hjälmen blivit för gammal, men jag hade också handskats lite vårdslöst med den under helgen - haft den nerknöcklad i en kasse.
Solid-försäkringen förnyas inte när hjälmen anses för gammal, och den här gången ville inte heller Folksam betala ut någonting. Dessutom har ju Folksam tagit bort Hövding som "bra val" i sitt test, så det är väl tveksamt om man får ut någonting om man köper en Hövding 3. Jag har i alla fall bestämt mig för att köpa en vanlig hjälm med MIPS. Folksam rekommenderar faktiskt Biltemas MIPS-hjälm som bara kostar 400(!) kr, men den var slut i butiken när jag skulle köpa den.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/cykelhjalmar-for-vuxna