Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-01, 21:42
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så man lägger 3200 på en hjälm som gäller bara en gång dvs ett fall medan en bra hjälm på 500 räcker 1000 år? Ja är man blåst så är man tyvärr

3 200 kr är ju inte särskilt mycket om man inte lever på existensminimum, men det förutsätter givetvis att man ser något mer i den än "bara en hjälm". Till exempel är det ju en häftig teknikpryl. Jag spottar större pengar på annat "onödigt" och det är jag inte ensam om.

Dock, i detta fall, är den ju inte så diskret och praktisk misstänker jag. Jag litar dessutom inte ens på mina adaptiva helljus, så det skulle bara innebära en psykologisk stress på mig. Men med framtida AI-teknik och erkänd effektivitet så utesluter jag absolut inte att en sådan här hjälm kan bli bra.

Dessvärre startades företaget av kvinnor. Tyvärr, VitruvianskeMannen. Det krävs nog male engineering i detta område!
Citera
2023-11-01, 21:47
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Hehe Melitta Benz. Så hade världens första bil hetat om kvinnor klarat att uppfunnit den.

Fick ett fruntimmersnamn iaf efter en tid:
"Namnet Mercedes kommer ifrån dottern till Emil Jellinek, en österrikisk affärsman som år 1900 beställde 36 fordon från Daimler-Motoren-Gesellschaft." Wikipedia

Läste att Hövding inte är testad över 20 km/h.
I högre hastigheter måste ju huvan bli ett skapligt vindfång, kanske därför tillverkaren stoppade testen vid 20 knyck. Officiellt åtminstone.
Dom verkar ju ha en tendens att mörka obekväma fakta.
Citera
2023-11-01, 22:02
Bannlyst
Haha detta är ju parodi. Hörde i dokumentären dessa muppjävlar säga:

"Vi måste reklamera en trasig hjälm och ersätta dem med en trasig, det är illa men vi har inget val."

Jävla dumjävlar! Pyramidspel med ev. livet som insats, ni är helt efterblivna. Konka och dö!

Nääe, jag cyklar inte själv.
Citera
2023-11-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så man lägger 3200 på en hjälm som gäller bara en gång dvs ett fall medan en bra hjälm på 500 räcker 1000 år? Ja är man blåst så är man tyvärr
En vanlig hjälm är kass efter en vurpa. Eller efter 5 år.
Citera
2023-11-01, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
En vanlig hjälm är kass efter en vurpa. Eller efter 5 år.
Och en Hövding redan som ny. Det är därför Konsumentverket stoppar försäljningen.
Citera
2023-11-01, 22:18
Medlem
SoCos avatar
Rent spontant, designen känns som att din inte kommer leverara när det räknas, utlöser den efter att man planterat ansiktet i asfalten eller?
Citera
2023-11-01, 22:31
Medlem
Freebops avatar
Folksam slutade rekommendera dem i deras hjälmtest för ett par år sedan, nu visade det sig att de hade rätt..
Citera
2023-11-01, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Varför köpte du en Hövding?
Var du rädd om frisyren?

Ja, så var det faktiskt.
Citera
2023-11-01, 22:41
Medlem
Tratten52s avatar
Det verkar som det sitter en microprocessor som är för trött i den. Hur snabb måste reaktionstiden vara? Max några mS
Citera
2023-11-01, 22:41
Medlem
Nästan lika töntigt som cykelbyxor men folk gör som dom vill fattar inte hur man ska kunna förbjuda det.

Nu behöver inte jag nån hjälm iofs, har normal reaktionsförmåga så jag kan ta emot mig med händerna om jag mot förmodan skulle vurpa

Tycker inte man ska förbjuda den dock det ska myndigheter skita i, bättre om de kunde förbjuda sparkcyklarna som susar fram i 50kmh
Citera
2023-11-01, 22:47
Medlem
Om alternativet står mellan en hövding eller ingen hjälm alls så är ju hövding det rätta valet. För många är det så och speciellt bland unga personer.
Citera
2023-11-01, 23:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scribble
Min första smällde av en gång när jag skulle ta på den. Räkna med att du får en liten hörselskada för den sitter ju nära örat och när den utlöses smäller det lika högt som ett pistolskott.

Fick iofs en ny när jag skrev till dom, men varje gång man hanterar den är man rädd att den ska smälla, sen blev man orolig att den skulle ju kunna smälla av när man te.x cyklar, då kan man råka illa ut.

Men visst, det händer säkert inte ens 1 av 1000 personer så att det skulle hända igen är väl inte så troligt kanske.

Det som slog mig när den löstes ut är hur tight den sitter mot skallen, en tjej med kanske mycket hår eller nån frissa som inte direkt är som att ha rakat huvud, hmm, kan tänka mig det inte blir skönt, kanske sliter av lite hår eller så.

Om den smäller utan anledning 1 av 1000 gånger är den såklart totalt livsfarlig.

Har alltid varit skeptisk till att dessa halsdukar funkar när det verkligen gäller. Och så är de ju pissfula också. Och de måste vara extremt varma att ha runt halsen på sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in