Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-01, 18:09
Medlem
Visst skydd har de dock:

https://m.youtube.com/shorts/addoi7wXDaI
Citera
2023-11-01, 18:17
Medlem
Redas avatar
"Hövding" är en genial idé som säkert kan förbättras och bli en stor framgång i hela världen.
Citera
2023-11-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tajpR
Du får ju en ny i princip gratis av försäkringsbolaget

Du får väl en ny mot självrisken?

Är inte det 1200?

Sist vägrade mitt försäkringsbolag betala ut en ny då jag inte hittade kvittot. Det finns ju bara en tillverkare och jag hade regggat den i appen. Men fick ändå nej.

Varför man måste skicka in dom när dom smällt är ju för det måste i en ny kolsyrepatron bla.

Jävlar vad rädd man blir när dom löses ut. Känns också som att få en riktigt örfil på halsen samt att det blir ett väldigt tryck kring halsen. Detta är så klart bra ifall man är med om en olycka men väldigt läskigt när det händer när man bara syllar över ett gupp.
Citera
2023-11-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
"Hövding" är en genial idé som säkert kan förbättras och bli en stor framgång i hela världen.

Så länge den funkar 100% så ja. Men kan man garantera det?
Citera
2023-11-01, 18:29
Medlem
Så man lägger 3200 på en hjälm som gäller bara en gång dvs ett fall medan en bra hjälm på 500 räcker 1000 år? Ja är man blåst så är man tyvärr
Citera
2023-11-01, 18:33
Medlem
WatchItNows avatar
Den enda svenska kvinnliga uppfinning jag känner till. Då var vi nere i Noll igen då.

En gång såg jag en tjej stå med uppblåst hjälm mitt på cykelbanan. Hon såg förvånad ut. Kanske lite ledsen att 2000 kr försvann, ungefär vad cykeln kostade.

Min fru köpte en. Jag vågade inte säga något.

En krutladdning 1 cm från din hjärna. Vad kan gå fel.
Senast redigerad av WatchItNow 2023-11-01 kl. 18:36.
Citera
2023-11-01, 18:34
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Så man lägger 3200 på en hjälm som gäller bara en gång dvs ett fall medan en bra hjälm på 500 räcker 1000 år? Ja är man blåst så är man tyvärr

Nja du ska väl ändå enligt rekommendation byta ut en vanlig hjälm också när den har varit med om en olycka.

I övrigt så kan jag väl hålla med dig och andra skribenter, mycket teknik som ska lira ihop och inte fallera när den väl behövs.
Citera
2023-11-01, 18:35
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Goda nyheter,
ett av mina favorit hatobjekt har äntligen fått det erkännande det förtjänar.
Jag är inte teknikfientlig, tvärtom, men airbag-hj'älmen är en genuint idiotisk idé. Den säljs på premissen att folk vill visa upp sina frisyrer etc. ren fåfänga med andra ord, men resulterar bara i löje, när de åker runt med den där fula kragen.
På en cykel skall man ha en bra hjälm, som även skyddar mot sol och regn.
Gärna med en ilsken färg som gör en synlig i trafiken. För att den hjälper dig att synas i trafiken är den överlägset största säkerhetsaspekten när det kommer till hjälmar.
Som både cyklist och bilförare kan jag relatera till flera tillfällen då den där gula cykelhjälmen synts ovan för ett biltak och förebyggt en olycka. Många olyckor mellan bil och cykel beror på att man inte sett varandra i tid.
Vad tycker du?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsumentverket-har-beslutat-om-tillfalligt-forsaljningsstopp-av-cykelhjalmen-hovding
Kan inte annat än hålla med.

"Bland annat vill myndigheten ha mer information kring att airbagen inte alltid verkar lösas ut som den skasamt själva provningsmetoden som används vid EU-typkontrollen av skyddets funktion"

Haha alltså det är så fantastiskt idiotiskt så klockorna stannar. En hjälm som bygger på airbagteknik där det inte kan garanteras att airbagen fälls ut rätt eller fälls ut överhuvudtaget. Ja då förlorar ju fan hela produkten sitt syfte.
Endast naiva svenskar som tycker att detta är en bra idé. Jag har sagt till alla mina nära o kära att absolut inte använda dessa.

Det är som jag sagt tidigare, I Sverige borde man likt en del länder på nyheterna visa videos och bilder på riktiga trafikolyckor, mord etc. Dock bör personens identitet maskas, alternativt att man får godkänna själv innan, att om man skulle omkomma så får material visas.
Gemene svensk verkar tro att ett mord eller trafikolycka kan liknas vid att bli piskad av en rosa svensk dildo tills man dör. Verkligheten är så mycket mer grotesk. En person som slår skallen i marken vid en trafikolycka efter att ha blivit påkörd, där smetas hjärnsubstansen ut över gatan, blodet forsar ur näsa mun och ögon.
När hamas skär halsen av civila så är det inte en snabb "halshuggning" som utförs vilket alltid är verbet som används av media. Antingen börjar de i nacken och sågar och hackar sig genom nackkotorna, eller så sågar skär de igenom strupen så stämbanden långsamt skärs av varpå skriket går från ett mörkt skrik till ett ljust pipande skrik. Sen ska de skära igenom musculus digastricus, musculus scaleni o musculus sternocleidomastoideus. Allt detta lever sig offret igenom i vaket tillstånd. Kan ta flera minuter tills knivbladet tillslut skär av carotisartären varpå livet sen sprutar ur offret.
Det är ingen jävla barnlek. Hoppas ni blev skärrade av läsningen, det var syftet, för att få er att förstå hur skör en människokropp är och hur groteskt och brutalt ett mord är.
Man har bara en chans här i universum, sen är det schluuutt.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-11-01 kl. 18:53.
Citera
2023-11-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Den enda svenska kvinnliga uppfinning jag känner till. Då var vi nere i Noll igen då.

En gång såg jag en tjej stå med uppblåst hjälm mitt på cykelbanan. Hon såg förvånad ut. Kanske lite ledsen att 2000 kr försvann, ungefär vad cykeln kostade.

Min fru köpte en. Jag vågade inte säga något.

En krutladdning 1 cm från din hjärna. Vad kan gå fel.
Melitta Bentz måste du hört talas om. Men hur som, nu verkar Hövding inte vara så fantastisk som vissa tidigare sagt.
Citera
2023-11-01, 18:49
Medlem
Tydligen ska man lämna in sin Hövding om den aktiveras. Bara det lät jobbigt. Sen är priset saftigt, men det är väl lite en status grej att ha råd med en sån runt nacken.
Om jag var rik skulle jag ändå aldrig köpa en sån grej, känns lite som rysk roulette... Kanske den inte aktiveras. Ah, jag vill inte vara den test personen.
Hjälm är coolt! Det är coolt att vara rädd om sig själv.
Citera
2023-11-01, 18:55
Medlem
Är det inte bara den senaste versionen det här gäller? Hövding har funnits så pass länge att jag skulle bli förvånad om det gäller alla versioner.
Citera
2023-11-01, 18:56
Medlem
rex144s avatar
Haha, äntligen,
ägarna till den brukade ha en överlägsen min gentemot andra cyklister.
Många kärringar använder den,
på sommaren måste den vara jobbig att ha runt halsen, den blir säkert genomblöt av svett.
Nån skrev att de ska lösa ut vid farter över 20km/h men om man krockar med en annan cyklist eller blir påkörd av bilen då kan man ligga långt under 20km/h och slå skallen i asfalten eller trottoarkanten.

Michael Schumacher hamnade i koma och blev en grönsak när han från stillastående på skidor tappade balansen och slog skallen i en stenbumling.

Snart kommer man kunna köpa en sådan begagnad Kunta Kinte halsband för ett par hundralappar.
Senast redigerad av rex144 2023-11-01 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in