Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-01, 20:06
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Varför köpte du en Hövding?
Var du rädd om frisyren?

Hövding... För de som är mer rädda om frisyren än hjärnan ;-)
Citera
2023-11-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var nämner jag el-scooter? Men absolut, det är även ett fordon vars förare behöver en hjälm om olyckan är framme. Det hade säkert räddat en del av de som har förolyckats med el-scooter. Om Hövdingen hjälpt vet vi inte.

Förlåt, du skrev inget om el-scoter. Du skrev el-cykel. Mitt fel!
Men iaf, så får inte el-scoter förare ha Hövding. Det är endast till cyklister.
Citera
2023-11-01, 20:08
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
"Hövding" är en genial idé som säkert kan förbättras och bli en stor framgång i hela världen.
Problemet är ju att man måste ha en "halsduk" runt halsen även sommartid. Måste bli outhärdligt. En bra vanlig cykelhjälm har ju ventliationshål, så de brukar inte vara något problem på den fronten. Men det är väl till 80% kvinnor som köper denna? Jag såg att Hövding inte ens har min hjälmstorlek som är XL. Säger väl en del om vilken målgrupp de riktar sig till...
Citera
2023-11-01, 20:12
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Hehe Melitta Benz. Så hade världens första bil hetat om kvinnor klarat att uppfunnit den.
Eller Marita. Eller Margit. Eller något annat om kvinnor klarat att uppfinna den. Kvinnor kan en hel del grammatik. Det kan inte du.
Citera
2023-11-01, 20:14
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Trött man blir. Ännu en sådan här hattråd.

Män som hatar:
- kvinnor
- cyklister
- framgångsrika
- moderna

Här blev det bingo på allt. Således denna tråd.
Och nu en:
-hövding hanrej

Varför skulle man ha på sig en jävla hövding när cykelhjälm är en väl beprövad uppfinning? Som även kostar 10% av en hövding.
Citera
2023-11-01, 20:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Haha, äntligen,
ägarna till den brukade ha en överlägsen min gentemot andra cyklister.
Många kärringar använder den,
på sommaren måste den vara jobbig att ha runt halsen, den blir säkert genomblöt av svett.
Nån skrev att de ska lösa ut vid farter över 20km/h men om man krockar med en annan cyklist eller blir påkörd av bilen då kan man ligga långt under 20km/h och slå skallen i asfalten eller trottoarkanten.

Michael Schumacher hamnade i koma och blev en grönsak när han från stillastående på skidor tappade balansen och slog skallen i en stenbumling.

Snart kommer man kunna köpa en sådan begagnad Kunta Kinte halsband för ett par hundralappar.
Det kan inte vara sant att den bara utlöser i farter över 20 km/h? I så fall är ju Hövding helt värdelös. De flesta cykelolyckor sker nog i lägre farter än så och ibland med förödande utgång som du skriver.
Citera
2023-11-01, 20:24
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Goda nyheter,
ett av mina favorit hatobjekt har äntligen fått det erkännande det förtjänar.
Jag är inte teknikfientlig, tvärtom, men airbag-hj'älmen är en genuint idiotisk idé. Den säljs på premissen att folk vill visa upp sina frisyrer etc. ren fåfänga med andra ord, men resulterar bara i löje, när de åker runt med den där fula kragen.
På en cykel skall man ha en bra hjälm, som även skyddar mot sol och regn.
Gärna med en ilsken färg som gör en synlig i trafiken. För att den hjälper dig att synas i trafiken är den överlägset största säkerhetsaspekten när det kommer till hjälmar.
Som både cyklist och bilförare kan jag relatera till flera tillfällen då den där gula cykelhjälmen synts ovan för ett biltak och förebyggt en olycka. Många olyckor mellan bil och cykel beror på att man inte sett varandra i tid.
Vad tycker du?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/konsumentverket-har-beslutat-om-tillfalligt-forsaljningsstopp-av-cykelhjalmen-hovding
Äntligen! Så jävla fult, att cykla runt och se ut som grannen i B3ck med nackkrage. Idioti på hög nivå.
Skulle vilja veta hur många som haft problem med dessa hittepåskydd, tex självutlöst pga gupp eller överkänslig, okänt fel etc
Citera
2023-11-01, 20:46
Medlem
Min första smällde av en gång när jag skulle ta på den. Räkna med att du får en liten hörselskada för den sitter ju nära örat och när den utlöses smäller det lika högt som ett pistolskott.

Fick iofs en ny när jag skrev till dom, men varje gång man hanterar den är man rädd att den ska smälla, sen blev man orolig att den skulle ju kunna smälla av när man te.x cyklar, då kan man råka illa ut.

Men visst, det händer säkert inte ens 1 av 1000 personer så att det skulle hända igen är väl inte så troligt kanske.

Det som slog mig när den löstes ut är hur tight den sitter mot skallen, en tjej med kanske mycket hår eller nån frissa som inte direkt är som att ha rakat huvud, hmm, kan tänka mig det inte blir skönt, kanske sliter av lite hår eller så.
Citera
2023-11-01, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Nja du ska väl ändå enligt rekommendation byta ut en vanlig hjälm också när den har varit med om en olycka.

I övrigt så kan jag väl hålla med dig och andra skribenter, mycket teknik som ska lira ihop och inte fallera när den väl behövs.
Man byter väl hjälmen beroende på skadan väl och hur du tar i marken. Hövding löser ut hur du än ramlar
Citera
2023-11-01, 21:34
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunisgod
Vad tycker du?

Ser dessa som flytvästar med gaspatron i som ska blåsas upp när en hamnar i vattnet, jag litar inte på de.

Jag skulle inte litat på en Hövding och här ser vi ju utfallet. Det skulle behöva stärka sin FOU (forskning och utveckling) av produkten. Jag kan förstås se fördelen med Hövding om den fungerat bättre och gärna varit lite mindre.

Tills vidare kör jag utan hjälm eller köper mig en på secondhanden för några tior.
Citera
2023-11-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Man ser alltid muppig ut i cykelhjälm men man är en mupp i en Hövding. Därför ska man istället röka en hövding, slappna av lite och bara sätta på sig en hjälmjävel.
Ser dock mindre muppigt ut än cykelhjälm på i mataffären eller på fiket.
Citera
2023-11-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Datumstämpel är mer till för att öka försäljningen av hjälmar;-) Ingen evidens att en hjälm behöver bytas efter 5 år. Förvara hjälmen mörkt o svalt hemma o undvik att hantera den vårdslöst så håller den väldigt länge.

that study, MEA and collaborators subjected 671 used helmets—some were up to 26 years old—in good condition to the standard CPSC drop test. Only four of the helmets did not pass. “We observed little or no support for age-related deterioration of bicycle helmet impact performance that would justify replacing a helmet in good condition every 2–10 years as recommended by some bicycle helmet manufacturers,” the report concluded.
Ja precis, datumstämpeln är en regel men det spelar ingen roll om man bryter mot den regeln egentligen. Jag gissar att det är precis samma sak med regeln som Hövding har brutit mot och att det inte heller spelar någon roll.

Och alla tester av vanliga hjälmar bygger på att hjämen är ordenligt fastspänd, inget hänger löst. I verkligheten ser det inte ut så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in