2023-11-01, 05:15
Medlem
Fingerborgblomma växer överallt i Sverige och enbart 2-3blad är dödlig dos för en människa.

https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/fingerborgsblomma/
Citera
2023-11-01, 05:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Har läst lite varstans att man tidigt hade testat för 200 gifter inkl. de vanligaste som ricin och arsenik.
Om nu ricin går att spåra?
Ricinförgiftning är dock inte vanligt.
Så vi vet inte om de har eller ens kunnat testa om det är ricin.
Men de har ju nu skickat iväg prover för bredare analys.
Citera
2023-11-01, 05:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Fingerborgblomma växer överallt i Sverige och enbart 2-3blad är dödlig dos för en människa.

https://www.sva.se/amnesomraden/giftiga-vaxter-a-o/fingerborgsblomma/
Giftet är digoxin och det tycker man de borde ha testat?
Ämnet finns ju i läkemedel.
Citera
2023-11-01, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ok, förstår. Dock stämmer tidpunkt på min och mina vänners inflyttning. Sen såklart stämmer det inte alltid.
Men det framkom tidigt i tråden att familjen nyligen flyttat till lägenheten, som tycks vara nyrenoverad? Alltså inte enbart Mrkolls uppgifter då du så surt tycks ogilla dem.

Antag att Mrkoll har rätt. Vilka bodde på adressen före de nuvarande bostadsinnehavarna? Detta bör Mrkoll veta!

(Israeliska/palestinska agenter? Högt uppsatta militärer? Medlemmar i något "kriminellt nätverk", typ Foxtrot?)

Och, vilken tur för dem att de flyttade isåfall, just innan giftbomben briserade! Eller att ninjamördaren kom försent till adressen!

Näh. Didn't happen!
Senast redigerad av Nakkvarr 2023-11-01 kl. 05:29.
Citera
2023-11-01, 05:29
Medlem
killerboots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Om nu ricin går att spåra?
Ricinförgiftning är dock inte vanligt.
Så vi vet inte om de har eller ens kunnat testa om det är ricin.
Men de har ju nu skickat iväg prover för bredare analys.

Ganska säker på ricin evt alternativ gullregn
Citera
2023-11-01, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
Ganska säker på ricin evt alternativ gullregn

Har du månne läst Matts Bergmark, som fördömer det rätt oskyldiga trädet? "Det borde inte finnas någon ursäkt för att plantera detta livsfarliga träd någonstans!!!" (Fritt citerat)

I själva verket en rätt harmlös växt. Visst, kan ge magsmärtor och kräkningar om du äter av det till övermått -- men det smakar ju Pecka, så vem skulle göra det?
Citera
2023-11-01, 06:22
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Eller för att blanda bort korten, så att det avsedda, egentligt påtänkta offret kommer att förefalla som ett i en slumpvis serie? Har för mig att just det var grundidén i någon gammal svensk kriminalkortserie på SVT, Mjölkmannen, med Ernst-Hugo Järegård! Som givetvis lånat temat från talrika föregångare, av vilka Christie's The ABC Murders torde vara den mest välkända.

Så lömskt kan det också vara.
Pappan i familjen sa att han inte kände till någon som ville familjen illa, men det kan ju vara någon som de inte har en aning om och som vill skada dem.
Jag hoppas verkligen det ska komma ett svar snart på vad det var så familjen kan känna sig tryggare.
Och även vi andra, för man vet ju inte vad det handlar om än.
Stackars familj, hoppas de får allt det stöd av samhället som de nu behöver, t. ex en annan bostad då pappan inte orkade bo kvar där på grund av minnena efter den döda dottern.
F- n så man hatar allt skit som händer:-(
Citera
2023-11-01, 06:23
Medlem
Varför händer sånt här bara invandrare?
Citera
2023-11-01, 06:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Varför händer sånt här bara invandrare?

För att dom är rejält korkade?

SVT intervju

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/pappan-min-son-fragar-hela-tiden-var-ar-min-syster--zvnhof
Citera
2023-11-01, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ELVA11ELVA
Får man länka till en tidning?

Tror det är burgare: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xg0o48/nio-barn-svart-njursjuka-varsta-utbrottet-nansin

Enligt vad som rapporterades från början kan det inte vara någon form av infektion, inte bakterier, virus eller parasiter, eftersom blodproverna inte uppvisade några tecken på infektion. Jag antar att man tagit CRP, sänka, prov på vita blodkroppar mm. för att fastställa att det inte är en infektion.
Citera
2023-11-01, 07:01
Medlem
bcmbcmbcms avatar
Skulle vara mycket intressant att veta vem/vilka som uppehållit sig i den lägenheten innan familjen flyttade in.

Citat:

För åtta år sedan började en familj i Sollefteå plötsligt hallucinera under en middag. I likhet med offren i Söderhamn så var familjen i Sollefteå nyinflyttad i sin bostad. Efter två månader kunde polisen konstatera att de pommes frites som familjen åt vid middagen absorberat drogen spice – en livsfarlig syntetisk cannabinoid, från en ugnsplåt som nyttjats av någon som vistats i bostaden innan familjen flyttade in.

– Jag tycker självklart att det är ett relevant fall i ett sådant här sammanhang – definitivt, säger Olle Matsson.

(källa)
Citera
2023-11-01, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
För att dom är rejält korkade?

SVT intervju

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/pappan-min-son-fragar-hela-tiden-var-ar-min-syster--zvnhof

Vad exakt lät korkat i intervjun? Brytning? Störd isåfall. Du alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in