2023-10-31, 08:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerboot
ja och för att inte bli mistänkt utan att bara bli ordentligt sjuk medans dom andra förhoppningsvis dör som man planerat, ja då behöver man ju bara ta en berydligt mindre mängd gift på sin del av maten
Jag tror mer att pappan klarade sig då han var betydligt tyngre än kvinnan och barnet?
Citera
2023-10-31, 08:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Se inlägg #1550 angående symtom av Jordnötsallergi.
Ovanligt att man dör av (3 sedan 1996 i Sverige) men det här fallet är ju särdeles ovanligt.
Man behöver ju inte tro på något otroligt osannolikt för att det är ovanligt.
Det finns gifter som går ur kroppen snabbt och kan därför inte hittas. Där tror jag giftet finns att hitta?
Ricin är troligast just nu.
Citera
2023-10-31, 08:22
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe
Eftersom det inte finns någon förpackning som giftet förvarats i, typ gasol-tub, medicinkarta, tom glykol-flaska, plastpåse som man haft spännande ”kryddor” i från Eritrea eller någon annan typ av förpackning,

Och eftersom det inte finns någon berättelse om något speciellt man gjort, typ plockat svamp i skogen, eldat grillen inomhus, barnen hittat en ovanlig burk i skogen med texten ”senapsgas”,

Så tyder allt på att förgiftningen varit avsiktlig, dvs mord eller utökat självmord med något ovanligt gift.

Ingen FÖRPACKNING och ingen BERÄTTELSE = avsiktlig förgiftning = mord eller utökat självmord.
Det är mycket möjligt. Och jag tror ricin är det mest troliga som använts, men det kan likväl vara mamman som är den skyldiga? Och GM har då sett till att göra sig av med sådant som kan spåras till giftet?
Citera
2023-10-31, 08:58
Medlem
Nu har jag tappat namnen och adressen. Någon som minns? Jag läste en intressant sak i Aftonbladet igår. En professor vid Uppsala universitet som uttalade sig i fallet.

Han hänvisade till ett fall i Umeå (om jag inte minns fel) för några år sedan. En familj som oxå var nyinflyttade och blev svårt sjuka (höga) efter ha gjort pommes i ugnen. Där hittade man rester av spice. Efter förra hyresgästen.

Jag är från Söderhamn men bor inte kvar. Familjen flyttade till utsatt område. Många socfall och knarkare som bor där.

Det vore intressant att se vem som bodde i lägenheten innan… kan det vara en ”känd” knarkare?!

Jag röstar i dagsläget på att förra hyresgästen använt tex plåtar från ugnen till droger. Någon ny nätdrog som myndigheterna inte narkotikaklassat ännu och därför inte syns bland de ca 200 ämnen som testas mot familjen hitintills.
Citera
2023-10-31, 09:10
Medlem
PappaTribes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Troligtvis bra för den som med flit förgiftat någon?

Det var det jag trodde han menade, lite psykfall varning på den.
Citera
2023-10-31, 09:51
Medlem
Citat:
Man behöver ju inte tro på något otroligt osannolikt för att det är ovanligt.
Det finns gifter som går ur kroppen snabbt och kan därför inte hittas. Där tror jag giftet finns att hitta?
Ricin är troligast just nu.

Eftersom ricintoxin är ett protein kommer kroppen att bilda antikroppar mot just det proteinet. Tester för att påvisa ricin utvecklades av FOI för 20 år sedan. Var nog bland det första man testade.
Citera
2023-10-31, 10:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
De skulle ha sett det, då tbc finns i andra länder och magsjuka är inte heller det typiska symtomet.

Nä, jag tänkte mer på att andningsproblem, att det var ett utfall av sämre häslostatus från början.
Magsjukesymptomen är inte tbc som du säger men om det de åt gav magsjukesymptom, svåra sådana som förvärrade den redan lite dåliga hälsan?

Vet dock inte om TBC förekommer speciellt utbrett i Eritrea.
Citera
2023-10-31, 17:42
Medlem
Jag läste lite om Sprängört, och dess förekomst i Söderhamn, det finns en möjlig risk att den förgiftar vattnet och orsakar symtom. Den kan också misstas för tex hundkäx.
https://www.soderhamn.se/sidor/arkiv/nyhetsarkiv/nyheter/2022-06-27-sprangort---giftig-vaxt-vid-vattendrag-och-badplatser.html
Citera
2023-10-31, 18:02
Medlem
JustTrollings avatar
Nu är pojken nästan helt återställd. Mamman vårdas fortfarande på intensivvårdsavdelning, men är vaken.

Har du nån tanke om vad som kan ha hänt? Kan ni ha gjort eller ätit något som har orsakat det?

– Nej nej nej. Vi åt pizza när jag hämtade barnen efter förskolan på fredagen. Men sonen gillar inte pizza så han åt macka. Senare åt barnen korv och vi pasta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/pappan-min-son-fragar-hela-tiden-var-ar-min-syster--zvnhof
Citera
2023-10-31, 18:19
Medlem
Lonnrots avatar
Gripande intervju med pappan. Stackarn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/pappan-min-son-fragar-hela-tiden-var-ar-min-syster--zvnhof

Hoppas att alla i familjen blir återställda och kan gå vidare. Man måste för pojkens skull och det kommer ge sig och bli det naturliga. Om nu inte allt omkring påminner dem om dottern hela tiden.

Det verkar ju luta åt nån form av missöde som de inte har skapat själva.

Edit: jag lutar åt att det är flytten som är x-faktorn här; det är ugnen eller ugnsplåtarna eller ngt som funnits där i lgh när de flyttade in.

Alternativt har någon utomstående granne eller på jobbet försökt ha ihjäl dem på ngt sätt. Skälen bakom sånt brukar ju inte just vara så hållbara eller ”goda”, utan psykopatiska, och därav är det rätt så svårt att skydda sig och de sina.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-10-31 kl. 18:56.
Citera
2023-10-31, 18:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nu är pojken nästan helt återställd. Mamman vårdas fortfarande på intensivvårdsavdelning, men är vaken.

Har du nån tanke om vad som kan ha hänt? Kan ni ha gjort eller ätit något som har orsakat det?

– Nej nej nej. Vi åt pizza när jag hämtade barnen efter förskolan på fredagen. Men sonen gillar inte pizza så han åt macka. Senare åt barnen korv och vi pasta.

Hämtade han barnen tidigt? Så det blev pizza till lunch? Sen till middag korv och pasta.

Med reservation för språkliga förbistringar, felciteringar etc. så låter det ju inte som att alla fyra ätit samma.

Efter förskolan:

Pappan (eventuellt även mamman) och dottern åt pizza. Pojken åt macka.

Middag: Pappan och mamman åt pasta. Barnen åt korv.

Alla fyra kan ju kanske ha druckit samma sak till middagen.

Vet någon om och i så fall vad föräldrarna arbetar med?
Citera
2023-10-31, 18:28
Medlem
Har sen jag hörde om det här fallet bara kunnat tänka på mordet på Peggy Carr. Hennes granne placerade flaskor Coca-Cola som var förgiftade med thallium i hennes hus som hon och familjen senare drack av. Peggy dog och flera i hushållet blev allvarligt sjuka,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in