2023-10-31, 17:22
Medlem
flashmaners avatar
Det mesta i Tove-fallet är osannolikt. Hovrätten konstaterade att det som Maja säger mycket väl kan vara sant. Det finns inga belägg för att Maja ljugit om någonting av det hon sagt sedan december förra året. Maja är friad från mord. Maja är oskyldig. Lika enkelt som självklart.
Citera
2023-10-31, 17:35
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
HELT normal blockering - Maja har alldeles rätt.
traumatiserad chock .

Det Maja drabbats av är såklart ett chock tillstånd av vad Johanna gjort. Kan jämställas med en svår trafikolycka - kroppen liksom sätts i vaket coma tillstånd .. men fattar inte vad som hänt ..

Speciellt i Majas situation att ha blivit tvångsinvolverad i Johannas mord.

NEJ! Hon hade flera chanser att dra därifrån och/eller ringa polisen.
Hennes slöa sätt att se på extremt farliga situationer är inte friskt. Hon är inte psykiskt sjuk, men hon agerar som med en axelryckning på det mesta. Vare sig det gäller bränder eller mord.

"Hur gick det?" (Efter bränder och annan skit som Johanna gjorde).

Finns bara 2 varianter gällande mordet på Tove:
1) Låg i sängen och höll för öronen när mordet skedde

eller

2) Var Johanna behjälplig genom att hålla i Toves armar

Har hon inte hjärnceller nog att begripa att både hon och Johanna var ute på svag is?

Har du annan variant så vill jag gärna läsa det.
Citera
2023-10-31, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det mesta i Tove-fallet är osannolikt.

➡ Hovrätten konstaterade att det som Maja säger mycket väl kan vara sant. Det finns inga belägg för att Maja ljugit om någonting av det hon sagt sedan december förra året. Maja är friad från mord. Maja är oskyldig. Lika enkelt som självklart.

Inte ens Göta Hovrätten trodde på Fröken Hellm*n:s historier, det vill säga, man var helt inställd på att Fröken Hellm*n:s berättelser saknade fullständig trovärdighet, speciellt beträffande Fröken Hellm*n:s sov-historia.

Fröken Hellm*n är endast Juridiskt sett oskyldig.

Mvh/
@JokerMannen
Citera
2023-10-31, 17:38
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du påstår väldigt mycket men förankrar ingenting.

Vad vill du ha sagt om grannen och vad skulle han ha uttryckt annorlunda?

Att han tyckte att J var obehaglig vet jag redan.

Ang Maja så vet man redan vad hon uttryckt i förhör. Utan Johannas närvaro och påverkan.

Hon var trygg med Johanna, hade skoj, kände sig upplyft, ansåg relationen jämlik, sa ifrån mot Johanna, ifrågasatte och kritiserade Johanna samt ansåg sig veta hur hon skulle hantera henne om hon var arg eller om det blev konfrontation.

Hon ljög utan problem inför föräldrarna när Johanna inte var närvarande, satte sig i hennes bil och hade sett normal ut, inte stressad - sen ljög hon hej vilt utan minsta tanke på Tove eller hennes anhöriga och än har hon inte visat minsta tecken på varken ånger eller empati gentemot dem.

Maja till CS i TR:

"CS: Kan man då sammanfatta det med att i början åtminstone då ljög för polisen om dom här sakerna?
M: Suck.. Asså..
CS: Du sa ju alldeles nyss att det inte var sant?
Ja. Men det man måste eh ha i åtanke är just det här att min hjärna klara inte av för mycket intryck och då stänger min hjärna av helt enkelt."

Maja till ÅK i TR:

"Jag visste ju inte, alltså det var när minnet började komma tillbaka som jag berättade direkt."

"Som jag sagt innan, när det blir för mycket intryck för mig och traumatiska händelser så blockerar, alltså min hjärna blockerar sånt och det försvinner ur mitt minne."

Nu när hon gick loss med den attityden så finns det nog många andra brottslingar som hänger på framöver: "Öhhh, vaaa, ehhmm, jag sov".
Citera
2023-10-31, 17:41
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja förhördes redan ca 15 timmar efter mordet, på kvällen vid Illharjen. Eftersom hon inte sa sanningen om att hon dumpat kroppen 15 timmar tidigare så måste minnet ha varit blockerat? Eller?

Maja vittnade långt senare om att Johanna hade berättat vid Illharjen om att hon eldat på Tove och att hennes ansikte var smält. Hur kunde Maja hantera detta om hennes minne var blockerat och hon inte hade en aning om vad som hänt Tove?

MH var där, det har hon själv berättat. Hon såg och hon visste. Det hon trögt bräker ur sig om vad som hände INNAN = själva mordet, det är bara förenklingar och lögner.

Precis såsom hon var van att leva, t.o.m innan hon träffade Johanna.
Citera
2023-10-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Tingsrättens agerande finner jag knappt ord för. Det är en skandal att en rådman som Handmark får sitta kvar efter ett sådant debacle.

Jo visst, men det är ju just det, en massa antaganden som inte låter sig bestämmas på det viset.
Det är inga som helst problem för Johanna att släpa iväg Toves kropp från badrummet. Det är jag övertygad om att du också inser. Nog klarar du att dra en kropp av din egen storlek över golvet i en bostad? Och av allt att döma var Johanna större än Tove. Faktiskt så mycket som fem viktklasser, konstaterade jag för en tid sedan i tråden utifrån information om Johannas storlek och vikt som nämndes i tråden

Jag instämmer i att det ligger nära till hands att tro att mordet skedde kring 0230. Men det kan precis lika gärna ha skett runt 0200 eller 0219 som olika utredare i fallet tror. Det kan också ha skett 0225 eller vilken annan tidpunkt som helst mellan ca 0150 och 0235.

Grannarna har hört ljud vid 0230, en duns, denna duns fångade deras uppmärksamhet. Hur vet vi att det inte förekommit några andra ljud från Johannas lägenhet innan dess, som inte fångat grannarnas uppmärksamhet? Pappan, som stod rakt nedanför där sonen hörde knackningarna i väggen, hörde inte dessa knackningar, t.ex. Men det är också intressant att de säger att det är väldigt lyhört. Det har talats i tråden om tumult. Men något sådant har inte hörts. Bara denna duns, eller möjligen dunsar. För på den punkten är pappan och sonen inte överens. Sonen säger att han hörde flera dunsar. Pappan säger med bestämdhet att det bara hördes en duns, han säger till och med i förhör att om de hört flera dunsar hade de ringt polisen.

Det har tagits upp flera gånger i tråden, av "bägge sidor", det här med cherry-picking av "bevis", av olika uttalanden från olika personer osv. Man väljer att tro att det som passar in i ett visst narrativ är sant, och det som inte passar in i detta narrativ, är falskt. Man utgår från att mordet skedde 0230, och bestämmer sig för att allt som pekar på det är sant, och allt som motsäger det är falskt. Det köper jag inte riktigt.

Jag tror för min del att mordet inleddes kort efter Majas besök på toaletten 0225. Jag tror att hennes plötsliga uppdykande blev en "trigger" för Tove att bryta upp och ge sig av hemåt. Dunsen kan mycket väl ha varit Tove som drog i golvet. Men den kan också ha varit ett försök av Johanna att lyfta och bära iväg Toves kropp på egen hand. Här tycker jag att rättsväsendet gör det lite för enkelt för sig och blundar för fullt rimliga alternativa möjligheter.

Det jag finner allra minst sannolikt, är att Maja skulle ha suttit stilla helt själv tillsammans med Toves döda kropp i över tjugo minuter inne på toaletten. Men det är något som rätten inte alls beaktar.

Jag har också hela tiden varit av uppfattningen att tidpunkten 0243 när Majas telefon börjar röra på sig, är den tidpunkt när Johanna kommer upp från grannen, och att det alltså är Johanna som väcker och "orsakar" Majas tillvaknande och rörelse här. Den tidpunkten 0243 stämmer nämligen så gott som exakt in på det tidsförlopp som grannen och hans far angett i kombination med såväl grannens som Johannas mobiltelefoners rörelseregistreringar för deras avfärd till donken. Även detta tycker jag är ett förbiseende in utredningen och av domstolen. Maja rör sig inte innan Johanna kommer tillbaka från grannen efter att ha sagt att hon skulle köpa en burgare till Maja. Johanna behöver nu förklara för Maja att hon åker iväg och köper en burgare till Maja. Jag tror att Johanna då har sett till att flytta Toves kropp just för att Maja inte skall upptäcka den. Det är i vart fall ett fullt rimligt scenario.

Hade Maja varit med under mordet, så hade hennes telefon registrerat rörelser under den perioden, därom är jag övertygad.

Låt mig då säga så här, om Maja var med vid mordet, då inträffade mordet 0219-0225. Men det som inte går ihop då, är att Majas telefon därefter är helt orörlig ända till 0243.

Det är som du säger, rätten gör de antaganden de gör och "konverterar" dem till fastslagna "sanningar". Men jag tycker som sagt de går för långt. Rätten kunde mycket väl nöjt sig med att konstatera att Tove dog någon gång mellan ca 0151 och 0235, mer än så är långt ifrån bevisat. Jag tycker att det är allvarligt att en domstol "slår fast" saker på så lösa boliner som sker här. Nu har det, som tur är och till skillnad från tingsrättens dom, inte någon avgörande betydelse i detta fallet. Men rent principiellt är det ett IMO ett allvarligt misstag av en rättsinstans som Göta Hovrätt.

Ja jag blev förvånad när HR-domen kom att de slog fast en tidpunkt för huvudbrottet dvs till 02.30 (genom att räkna bakåt). Hade förväntat mig en formulering om att dunsen som grannarna hörde med största sannolikhet skedde ungefär då och hade med mordet att göra. Men att det som säkert går att veta är att Tove dog under tiden hon befann sig i lägenheten.

Johanna uppger själv att hon släpade kroppen ut från badrummet och sedan drog Tove i skogen när Maja lyste med mobilen. Just detta finns det nog ingen anledning för henne att ljuga om. Så uppenbarligen klarade Johanna att flytta Toves kropp själv. Det svåraste bör ha varit att få upp kroppen i bilen vilket Johanna bekräftar om jag minns rätt.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-31 kl. 18:17.
Citera
2023-10-31, 18:03
Medlem
Citat:
traumatiserad chock .

Det Maja drabbats av är såklart ett chock tillstånd av vad Johanna gjort. Kan jämställas med en svår trafikolycka - kroppen liksom sätts i vaket coma tillstånd .. men fattar inte vad som hänt ..

Fröken Hellm*n är en extremt empatilös människa och så fullproppad med lögner så att hon emellanåt är på gränsen, till att spricka.

Fröken Hellm*n är tillika sagt en makalös teater-spelerska som tycks äga förmågan att föra vem som helst bakom ljuset precis när det passar och behagar henne.

Fröken Hellm*n är nog en ganska farlig person när hon plötsligt tar sig an rollen som "Pazuzu" och sedan därefter och helt hänsynslöst, drar fram som en ångvält som om hon ägde hela världen och, speciellt när Fröken Hellm*n spisat en bit hasch-kaka tillsammans med alkoholhaltiga drycker, då blir hon extra farlig för sin omgivning.

Så fort Fröken Hellm*n märker av, att det börjar brännas lite i knutarna, ja, då plockar hon fram hela sitt lögnregister till sitt försvar och spelar upp ett teaterstycke som slår ut de allra flesta och övriga.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ja - du ser ju själv vad du tar upp - stackars Maja hon försöker verkligen hjälpa förhörsledare och undersökningsledare allt vad hon förmår.
Jo - jämställas med trafikolycka där Maja blivit skadad av Johannas race.
Vad svamlar du om?.
Det är rena hittepå historier
Har du läst fup?
Citera
2023-10-31, 18:11
Medlem
Citat:
Du kan ju prova att tala med en djupt chockad person - minnet fungerar inte och det kan ta lång tid innan hjärnan fungerar som den ska igen - faktiskt flera år ... Ja så är det.

Är du sjukvårdsutbildad?

Vad har du fått det ifrån att Maja är i djup chock?
Citera
2023-10-31, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tycker att åklagaren kunde sagt till Häktningspersonalen att banka ett par gånger då först med vanliga knackningar då och då på M's celldörr sen dunsar på det , för att se om M hade vaknat..
Jag tror det var ett stort misstag av åklagaren, och dessutom fått vittnen eventuellt sett att M vakna.
Sen anser jag att man inte blir stupfull av en redan påbörjad vinbox av sorten Tre Apor som innehåller 8.5% alkohol.
Lägg då till att M gick och lade sig med detsamma.....
Jag tycker att det stinker lögner av gödsel
Ja mer borde de ha gjort
Vakterna på nöjet upplevde inte Maja berusad så det borde ha lyfts tydligare till Gillberg när han blandar in berusning i försvar för Maja
Citera
2023-10-31, 18:16
Medlem
Citat:
traumatiserad chock .

Fröken Hellm*n hade ett riktat hat mot den 21-åriga flickan T*ve T*nnies. Det finns bland annat tidigare SMS-kontakter mellan T*ve T*nnies och hennes pojkvän som talar med styrka för Fröken Hellm*n:s då riktade hat mot flickan T*ve T*nnies.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-10-31, 18:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad HovR säger är att Majas story är osannolik.
Då bör Maja pressas på detta och det har inte skett.
En BILD kring Maja måste byggas upp.

Medgärningsmannaskap måste presenteras överskådligt dvs påvisa hur tätt de här agerar.
Det handlar givetvis om att bygga indicier.

Att inte glömma helheten vilket ÅK (och anhöriga) påtalar, men det är så dags att börja i HovR.

Om du inte fattar vad jag menar så kan du jämföra med låg central koherens och hur en autist skulle överfixera och glömma helheten.
Tunnelseende, bokstavstolkningar, fastna i små detaljer.
Det var en analogi och inte hur ÅK är beskaffad.

Ang att skita regnbågar är det ett uttryck för att deras rosenbeströdda berättelse inte är trovärdig och att gärningsförlopp ska både byggas ända från Nöjet - och de ska ifrågasättas.

Men att HR säge att Majas story är osannolik, det är ju i domen. Då är ju allt redan passerat. Det är inte heller hovrätten som ska hålla förhör med Maja, om de inte tycker att storyn håller.

En BILD av Maja säger du. Här handlar det inte om att bygga bilder, utan rena bevis/indicier.

Utredningen har gått tillbaka i historiken för att se om det funnits konflikter och annat som kommit fram via förhör, men man har inte kunnat finna dylika bevis.

Man har inte lyckats få fram ett motiv på det vis som man har för Johanna:

Från domen:
" Johanna Jansson och
Tove Tönnies hade dock inte träffats eller haft kontakt med varandra sedan våren 2022
och det har med tydlighet framgått att det fanns en bakomliggande konflikt mellan
Johanna Jansson å ena sidan och Tove och My Tönnies å andra sidan. Vad som orsakat
att de inte längre var kompisar utan i stället verkade tycka illa om varandra har inte
blivit helt klarlagt. Maja Hellman synes dock inte ha haft någon större del i konflikten.
"

Läser du ens @Haaaaags inlägg?

För att ta upp något i HR krävs att man har åberopat ny bevisning, eller om det oklarheter runt något från tingsrätten.

Nedanstående inlägg är adresserat direkt till dig, men jag fågar mig om du läser det?

"[...]4. När vi sedan kommer till Hovrättsförhandlingen, med den nya åklagaren, så är inte saken svårare än att denna åklagaren inte hade så många möjligheter juridiskt att förhöra J.J eller M.H. För tilläggsförhör i Hovrätten får endast hållas om det åberopats ny bevisning som i sin tur lett till nya omständigheter som det behövs ställas frågor kring ELLER om det råder oklarheter kring någonting som sagts i tingsrättsförhandlingen. Syftet med ett tilläggsförhör är alltså inte att "konfrontera mer" eller "pressa mer" - och några nya/ytterligare frågor, som inte redan avhandlats under tingsrättsförhandlingen, har jag svårt att hitta. Man får heller inte glömma att det var åklagarsidan som satt med "framgången" under hovrättsförhandlingen, då domen man överprövade var två livstidsdomar i enighet med åklagarens yrkande. Så då är det knappast konstigt/ovanligt att en åklagare sitter nöjd."

https://www.flashback.org/p86178195#p86178195

Vad gäller motiv har man lyckats få fram en del, vad gäller planering inget. Här saknas det möjligheter att bygga upp en BILD av Maja (som jag förmodar at du avser Maja made in hell, bitch).

Att konfrontera Maja i rätten, med de frågor som du tar upp; som t ex varför hon inte ingrep, det leder ju ingen vart.

Maja har ju sagt att hon inget hörde, att hon sov, och först när Johanna väckte henne såg hon kroppen inlindad i ett lakan. Helt fruktlöst att "pressa" Maja här, leder ju till inget alls när det skanas bevisning.

Nej, jag fastnar inte i deltaljer och är inte autist. Det jag är ute efter är att ifrågasätta dina argument för att åklagaren misslyckats måla upp en BILD av Maja.

Det är ditt sätt att försvara dig genom att sänka mig till "autist", vilket dessutom en person som arbetar och har kunnande (som du påstår dig ha) utöver nivån som Reviews diskuterar utifrån, aldrig skulle göra. Det visar vilket förakt du har för de som har de svårigheter de får tampas med. T ex visar du även dålig insikt i att Maja trots avsaknad av autismdiagnos, visst kan ha flera svårigheter inom området. Några har vi fått veta om.

Åklagaren har börjat redan från Nöjet.

Din BILD av Maja som bitchig, den är inget bevis för att Maja har vare sig motiv, planerat mord eller haft uppsåt. Inte heller visar det på att Maja höll i några händer.

De situationer du pekar på, där Maja visar en blick till en person som fällde en rasistisk kommentar, ellerar att Maja blev arg när hon trodde att J slog henne i ansiktet med flit; det är oväsentliga detaljer för åtalet mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in