2023-10-24, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
M har ju sagt att ha druckit en påbörjad box tre apor när de kom tillbaka till lägenheten...
Omöjligt att M kunnat bli så full på den lilla stunden av det vinet, då det bara innehåller 8.5%.... Snarare mer pinknödig än ett rus som är beskrivit...

Det kan jag inte minnas.

Tidigt förhör 18/10

"De började gå mot Johannas lägenhet. Tove gick med sin cykel, Maja bar på sin vinbox som
Johannas bror hade köpt åt henne och hon hade fått den vid förfesten. Hon hade den med sig
när de gick till Nöjet men gömde den bakom ett elskåp cirka 100 meter från Nöjet. Eventuellt
kan även Johanna och Louise också ställt varsin vinbox där. "
//
" Hon satt och kollade i sin mobil, hon såg inte ut till de andra från sin
position och hörde inte vad de talade om. Ingen drack någon alkohol.

Efter ekännandet:

6/12

"M: Mmm.
F: Ja, jag uppfattar att ni hängde alla av er i hallen?
M: Ja.
F: Och du gick till sängen?
F: Och Johanna och Tove?
M: Gick till köket.
F: Dem gick till köket. I ett tidigare skede så har ju du sagt till oss att du satte dig i
vardagsrummet. Eh, och det var ju tidigare och nu säger du att du gick och lade dig och det
rätta är?
M: Eh, nej men alltså, eller hur menar du?
F: Ja, eh, jag är medveten om Maja att nu pratar vi på ett annat sätt än vad du gjorde innan för
nu har du liksom blivit uppmärksammad på hur det egentligen var.
F: Ja precis. Och jag vill bara påminna dig om att förut så sa du att du gick och satte dig i
vardagsrummet. Det sa du när vi pratade tidigt i detta men nu säger du att du gick och lade
och jag undrar bara, var det så att du gick och lade dig det är det som är din uppfattning att
det var så det var?
F: Jag ifrågasätter inte utan jag undrar.
F: Ja då vet du det.
BF: Och det är i Johannas säng vi pratar om då eller?
M: Ja."

Maja säger ju hela tiden att hon mår illa. Även om hon ändrar sig från att hon kräkts, till att hon mår illa, har jag inget minne av att hon sagt att hon druckit något efter Nöjet.
Citera
2023-10-24, 15:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Någon kronologisk ordning ang vad som hänt i badrummet kommer vi förmodligen aldrig att få. Jag tror inte ens att de inblandade kvinnorna vet exakta positioner de hade i förhållande till varandra och TT (ja jag är övertygad om att MH var med även i det skedet).

Uppkomsten av skador på TT.s armbågar går ej heller att fastställa, som jag ser det behöver de inte ha kommit varken av MH.s fasthållande (båda armarna samtidigt) eller att JJ på något vis lyckats få till ett knipgrepp med sina knän.

En armbåge kan ha fått sig en rejäl stöt när hon rasade i golvet, den andra när TT tog spjärn mot golvet i sitt försök till försvarande.

Jag tror att det var JJ som stod för själva strypandet men även MH var med i badrummet och fick tag på någon arm då och då under brottningen. Tror inte för ett ögonblick att TT försökte strypa JJ, hon hade nog med att försöka försvara sig/komma loss från dessa två MGM. Vad håller NI på med...
Visst är det möjligt och tänkbart att M var med i badrummet, även om jag inte tror det, men Js story är en lögn.
Att hon påstår att M håller Ts händer och beskriver hur på ett fullständigt osannolikt, nästan löjeväckande sätt, väcker givetvis frågan om M då inte ens var med?
Citera
2023-10-24, 15:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Antingen brister det eller ser du inte kopplingen.

Det tycks indikera att du upplever dig göra ett konkret och tydligt case för Majas oskuld?

Citat:
Som jag upplever det gör alla precis likadant, ser vad de vill se och blundar för resten.

Ja, du....Jag har gång på gång uppmanat Team Maja att berätta för mig vilka saker de anser att jag blundar för utan att någon varit särskilt intresserad. Du får jättegärna berätta för mig specifikt vilka omständigheter som rimmar illa med min syn på fallet.

Citat:
Att de, vars tolkning är att M inte deltog i badrummet, har en åsikt som inget är värd poängteras i det oändliga. Det har säkert inte undgått någon.

Och det är väl ganska naturligt med tanke på att Team Maja (åtminstone mig veterligen) inte har presenterat några rimliga förklaringar till X antal besvärande omständigheter?

Citat:
T hade en klämskada på ena handen, men inte minsta lilla märke efter kraftig fasthållning.

Det där stämmer inte. Tove hade märken som rättsläkare ansåg var väl förenliga med att armarna hållits fast. Att det inte gick att utesluta att de uppkommit på annat vis är en annan fråga. Så är det oftast inom rättsmedicin, man kan bara tala om hur väl förenligt en viss skada är med något specifikt scenario.

Citat:
Om hon haft det vore det egalt om det var M, J, en bläckfisk eller en alien som åstadkommit det. Bevis för fasthållning hade funnits.

Men det var inte det du skrev. Du ville se märken som specifikt kunde knytas till att Maja hållit fast henne. Därav min fråga.

Citat:
Att nå och att hålla fast och pressa ner är inte detsamma. Dessutom är det en fysisk omöjlighet att från den positionen pressa ner armbågarna så funna skador uppkommer med mer än att armarna vrids ur led ett antal grader.

Fysisk omöjlighet? Hur? Och hur skulle armarna vridas ur led? Du måste komma ihåg att jag sysslar med de här sakerna på fritiden. Jag lovar dig att jag skulle kunna hålla fast dina armar från en sidoposition om någon satt på dig, 100 %. Och dina armar skulle inte vridas ur led, inte en chans. Du beskriver saker som jag vet inte stämmer.

Vad jag däremot inte skulle kunna göra är att ensam sitta på din överkropp och dina armar och hindra att du enkelt tog loss antingen armarna eller hela dig. Det är en oerhört svag position ur kontrollsynpunkt. Om det var en bra position skulle man använda sig av den i BJJ, det kan jag lova dig. Full kontroll över både motståndarens överkropp och armar samtidigt som man har båda händerna tillgängliga för att strypa hade varit BJJ:s heliga graal.

Citat:
Jag förmodar att du då även skulle kunna garantera att T inte skulle nått J, då hon haft alla möjligheter att böja sig undan.
Alltså är halsgrepp från T en lögn. Då faller även att M skulle ta bort Ts händer.

Ja, halsgreppet är av allt att döma en lögn, det har jag alltid sagt. Men det betyder såklart inte att M inte hållit fast Tove eller hjälpt till på annat. Det är bara ett klassiskt förminskande från J:s sida.

Citat:
Då får man väl kanske även tänka på att Js story inte är sanningsenlig, dvs den är en osann lögn.

Ja, hennes story innehåller helt klart lögner. Det är därför vi får värdera påståenden efter hur väl de lierar med hennes intressen. Det ligger t ex inte i J:s intresse att erkänna stryptaget på Tove, vilket gör det mer sannolikt att det stämmer. På samma vis ligger det inte i J:s intresse att blanda in en till gärningsman så att Tove hamnar i totalt underläge, vilket gör det mer sannolikt att Maja hjälpte till. J har väldigt liten anledning att dra in Maja felaktigt eftersom det skadar J själv. Det ligger nämligen i J:s intresse att inte blanda in Maja för mycket eftersom det då skulle framstå som ett rent överfall, vilket är precis vad jag tror att det rör sig om.

På samma vis som du (tror jag) vill döma J för mord fastän J:s stryptagshistoria inte är helt sann i alla komponenter så vill jag döma M för mord fastän J:s utpekande av M inte är helt sant i alla komponenter.

Du kommer ALDRIG få ett komplett erkännande i ett mordfall, det existerar helt enkelt inte. ALLA mördare förminskar omständigheterna på ett eller annat sätt eller undanhåller viss information. ALLA.

Citat:
Hon drar in M, trots att det skadar hennes case, ja. Ser du att ensam GM skulle vara en förmildrande omständighet?

O ja. Om det är mer än en gärningsman blir Tove chanslös och det börjar likna ett rent överfall. Framför allt mot bakgrund av att de båda är oskadda, att de väntade på Tove i en halvtimme för "att slå henne" och Maja skickades in för att spana. Bland annat.

Citat:
Som utgångspunkt ser jag som mest rimligt att ta hämndbegäret i beaktande, då det styrde hennes handlande i samtliga fall då hon kände sig kränkt och förorättad.

Så du tror hon hellre tar en livstidsdom än blir frigiven, så länge Maja också åker dit? Really? Varför berättar hon då inte värre saker om Maja? Eller varför skyller hon inte allt på Maja?

Det är helt självklart att hon i första hand försöker skydda sig själv. J är många saker, men hon är inte någon kamikazepilot.

Citat:
Tror du inte J kände sig utlämnad och avslöjad av M? Tror du Js syn på M var positiv?

Nu var det ifs J som svek M först genom att säga att hon var delaktig i en bilresa som kunde användas för att hitta kroppen. Så då har väl även M ett hämndmotiv?

Citat:
Näppeligen! Utan hjälp från samsittaren, advokaten och FL hade hade garanterat M inte ändrat uppfattning om J på så kort tid.

Kort tid? Du menar de 42 dagarna mellan att J pekar ut M och M:s berättelse om att hon drabbats av bortträngda minnen men plötsligt kom ihåg att Tove låg inlindad i ett lakan i hallen? Är det denna "korta tid" du pratar om? Hur lång tid borde det ta, menar du?

Citat:
WOW! Det var oväntat. Tänk att EN åsikt var värd något!

Inte en åsikt. Ett bemötande. Det var första gången jag upplevde att du behandlat mig med respekt nog att svara rakt.
Citera
2023-10-24, 15:20
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Under perioden hon gick på Komback fick hon 6 vänner för livet enligt henne själv, och namnger dom i förhören med polisen. Dessa hade hon om hon velat kunnat umgås med. Men hon valde bort dessa för att kunna spendera all sin tid med Johanna. Sen är det väl inte omöjligt att hon träffade nån då och då.
Att inget framkommer I FUP om dessa vänner, måste ju inte innebära att de är ute ur Ms liv. Om de hördes, ansågs de väl inte relevanta för u
utredningen.
Citera
2023-10-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
När man väl lagt märke till Johannas sätt att framhäva sin "ärlighet", blir man varse en mängd andra sådana små deltaljer som hon lägger in i en berättelse.

Det är ett sinnrikt sätt för en så ung person att manipulera omgiviningen med sin förträfflighet, ärlighet, hedersvärt beteende osv.

Jag minns också att A*lmaav vännerna nämner att Johanna är väldigt mycket för att det ska vara rättfärdigt och reder ut saker. Personligen tror jag att A*lma har blivit manipulerad av Johannas "moral", som egentligen handlar om Johannas oförmåga att släppa och gå vidare, ångest som byggs upp och det måste åtgärdas för att balansen ska återgå till mormalläge:
" Utveckla?
Johanna säger vad hon tycker. Beter sig någon dåligt, så sa hon ifrån. Att hon inte ville vara
dennes kompis mer.
Maja var lite mjukare?
Ja, hon är konflikträdd. Jag och Maja är mer lika där. Johanna kunde säga ifrån mer. Johanna
har mycket moral. Tycker hon att något är fel så säger hon det. Hon böjer sig inte.
Exempel på saker Johanna tyckte var fel?
Om någon vid upprepade tillfällen snackar skit, så tycker hon inte att det finns någon
anledning att umgås med den kompisen mer, om hon inte får något ut av det.
Exempel på Maja var mer mjuk?
Nej men typ skitsnack. Jag och Maja sa inte ifrån på samma sätt som Johanna, vi kunde skaka
av oss skitsnack och så.
"
Här kan man se att A*lma anser att Maja inte är konfrontativ, utan konflikträdd. Och det är väl därför Johanna har tagit Maja under sina armar, liksom A*lma. De är följsamma, precis som Johanna behöver.

Jag tror absolut att Johanna minns osämjan med L*aura och detta med att hon får ångest av konflikter kan nog stämma, eftersom vi vet att hon tar till extraordinära åtgärder när det inte "löser sig".

Jag tycker mig minnas att hon i förhör nämner just detta också, om att gå vidare, släppa konflikten, vilket kanske är ett tecken på att hon vet att man bör tänka så, men inte klarar av det. Jag vet ju inte hur andra gör i stort, men en gisning är att man generellt sett dagligen, varje vecka, månad och år, har konflikter av olika slag. Vanligen går dessa förbi, på ett sådant sätt att man knappt tänker på det. Man tänker inte så mycket på att "man går vidare", och när nu Johanna nämner detta som något speciellt, att gå vidare, lägger det på *aura, vässar det mina öron.

Johanna lägger detta på att inte gå vidare på L*aura, men en månad efter att Johanna varit hos L*aura och pratat upprört i 45 minuter, rycker "någon" L*auras backspeglar. Ett sätt att lösa en konfilkt, ångestdämpande för Johanna? Eller bara ett obehagligt sammanträffande som inte har ett samband?

Och hatsången till L*aura, visar ju med all tydlighet att Johann inte gått vidare på något sätt. Man slås av både hatet, men också av omognaden i hur Johanna ser på sin fd vän. De saker hon tar upp känns långtifrån det hon säger i förhör om att L*aura varit hennes bästa vän. Kanske har L*aura varit en bra vän till Johanna, när hon nämner att L*aura är konflikträdd? Men nu sätter L*aura ner foten:

Hatsången:

"L*aura
• Du är en utav de större dörrmattor jag mött,
och en riktig jävla simp är vad din mamma har fött.
• När det kom till killar var du först ganska så desperat,
sen träffade du en tönt och blev helt plötsligt lat.
• Att prata med dig är lika givande som att prata med en vägg,
inte ens på fyllan blir du rolig utan bara full som ett ägg.
• Helvete vad konflikträdd man kan vara,
du älskar att kasta skit och sen bara strunta i att svara.
• När jag ställt dig mot väggen har du bara dragit löpet,
och snackat skit till andra har du sen gjort på köpet.
"
För att återgå till Johannas ångest vid konflikter, men också här syns kommentar om "god ton","respektera varandra" och "behöver inte vara i närheten av varandra".

Att hon nu poängterar detta, något som man vanligtvis inte gör på det här sättet, kan ju bero på situationen. Men det är ett återkommande mönster? Att ständig visa på att Johanna vet hur man ska agera, och det är så hon beter sig? Viktigt för henne att markera detta kanske.

Förhör Johanna 18 okt, sammandrag:
"Pratat även om att relationen inte varit den bästa och att de inte är favoritpersoner men
Johanna säger att man har en god ton till alla vill inte bråka. Johanna får ångest om hon är
ovän med någon
men att de måste respektera varandra och de behöver inte vara i närheten av
varandra om de ses.
"
Vad gäller konflikträdsla, minns jag Johannas förhör där hon nämner sin egen:

Förhör Johanna 24 november:
" Alltså det var ju på ett sätt också en lättnad, för direkt när vi började gå så började bad jag och Maja om ursäkt för det vi hade gjort, Tove sa, ja det blev väldigt dumt och sådär, och det var
ju också en lättnad för jag är ju väldigt konflikträdd så det var ju väldigt skönt och sen få det
sagt, men det var ändå, det blev ganska snabbt glada toner och vi började prata om andra
saker och det kändes liksom, det kändes ändå ganska bra.
"
Så tänker jag nu också, vad hade Johanna och Maja gjort menar Johanna, som de bad om ursäkt för?
Enligt den här versionen är det enbart en liten putt på axlen...
"[...], och puttade till henne lite lätt på
axeln för att liksom visa att hon skulle gå, eh, det blev ju tvärtemot, så hoppade hon på mig,
och det var ju, ja, lite tumult, men det var ju ganska många slag och sådär. Eh, och jag ville
inte riktigt försvara mig så sett, så jag la mig lite ner på, i det här båset och tog skydd så att
säga. Så var det Maja bredvid mig som, hon försökte liksom alltså skydda mig från dom
värsta slagen och så, men det. Till slut så gick ju Tove och då gick vi och sa till vakterna och
sen polisen och så.
"
Ja, jag är inte insatt i det juridiska, och sannerligen inte straffskalor.

Men jag gissar (och hoppas) att HR ser sammanhanget, dvs indiciekedjan runt Johannas motivbild, och lyssnar på Zilgs kommentar i rätten om att hon övertalades till att lägga till att kräkningen ev kunde bidragit till ett snabbare förlopp, men att hon själv inte ansåg att det ens var något hon hade nämnt i sitt eget utlåtande, dvs att man anser det vara mord och inte olycka.

Mycket svårt att gissa här, eftersom domstolen inte själv är medicinskt utbildade och de ska slutligen ta ställning i en sådan delikat fråga där experter är oeniga.

Men det jag tänker att de kan ta fasta på är att det troligen ändå är ett så hårt grepp och att de tio sekunder som nämnts av Johanna inte verkar särskilt trovärdigt om man får tro flera av experterna. Tove hade klart sig om trycket släppts då säger ju flera av de rättsmedicinska experterna. Rikligt med slem, säger Berge, mycket litet magsäcksinnehåll, flera grenar öppna som tillåtit andning, trots att det kommit matreser en bit ner i vissa delar.

Så mord då.

Kanske inte livstid, eftersom mordet anses ha gått relativt snabbt med snabbt inträdande medvetslöshet. Johanna ostraffad tidigare, ung.

Så 18 år för Johanna? Som du gissar.

Och Maja?

Tror inte att det finns bevisning som räcker till för att visa att hon deltagit i något mord. Frias på den punkten.

Och vad gäller gravfridsbrottet. Ja, hon har inte deltagit i stora delar, inte heller bränningen av kroppen.

Och hennes uppsåt? Om hon själv inte mördat, vad är hennes uppsåt?

Dölja brott?
Eller?

Eftersom Maja sedan hållit tyst i flera veckor, kroppen kunnat försöras och anhöriga inte fått svar, och det även har reulterat i diskussioner om dödsorsak... kanske är detta försvårande?

Jättesvårt, då Maja har varit under inflytande av Johanna, tidigre ostraffad och ung... kanske 1-1,5 år?

Försvårat utredningen, det har det ju gjort...kanske 2 år?

Det ska bli lärorikt att se hur HR resonerar, men jag hoppas sannerligen inte att Clea får igenom sitt försök till att få det till en olycka.

Kom att tänka på att det kanske var därför Majas förvarare inte tog upp att huvudskadan kunde medfört att Tove blivit medvetslös. Det kunde ju riskera att öka på tanken på mord, vilket ju skull.e vara till nackdel för hans klient, om man nu ansåg att hon varit delaktig på något plan.

Rättsläkarma var väl eniga om att utan.våld mot halsen hade Tove inte dött om jag uppfattat det korrekt. Så den gärningen i kombination med uppsåt gör att jag tror att Johanna döms för mord.

Ja jag har gissat på 18 år eller möjligen livstid som i TR. Det finns tydligen en praxis där grövre brott, sas kan konsumera "mildare" brott.
Om Johanna får tex 18 år för mord, och 3 år för grovt gravfridsbrott så blir det 21 år totalt. Men då kan tydligen mordet konsumera gravfridsbrottet, och straffet blir då 18 år. Som jag har förstått det.
Men hovrätten kan också göra en helhetsbedömning utan någon exakt straffvärdering. Att Johanna har begått flera brott (mord, gravfridsbrott, skadegörelse) kan rätten bedöma som försvårande och döma till livstid.
Citera
2023-10-24, 15:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Rättsläkarma var väl eniga om att utan.våld mot halsen hade Tove inte dött om jag uppfattat det korrekt. Så den gärningen i kombination med uppsåt gör att jag tror att Johanna döms för mord.

Ja jag har gissat på 18 år eller möjligen livstid som i TR. Det finns tydligen en praxis där grövre brott, sas kan konsumera "mildare" brott.
Om Johanna får tex 18 år för mord, och 3 år för grovt gravfridsbrott så blir det 21 år totalt. Men då kan tydligen mordet konsumera gravfridsbrottet, och straffet blir då 18 år. Som jag har förstått det.
Men hovrätten kan också göra en helhetsbedömning utan någon exakt straffvärdering. Att Johanna har begått flera brott (mord, gravfridsbrott, skadegörelse) kan rätten bedöma som försvårande och döma till livstid.

Jag glömde visst Johannas gravfridsbrott. Du tänker tre år där, och jag vet inget hur man dömer idag. Men försvårande kanske är att hon inte bara gömt kroppen, hållit tyst, men tuttat eld två gånger. Tre- fyra år?

Det grövre brottet konsumerar det mindre grova har jag också hört. Skadegörelsen... ja, vet inte om man bakar in det också?

Känns möjligt att det blir livstid igen, men har inget att luta mig mot där.
Citera
2023-10-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja visst mjäkade man med den lilla musslan.
Hon konfronterade inte av Rullman ang sina lögner i TR och det är vad HovR lyssnar på.
Därför borde nästa ÅK ha höjt ribban och konfronterat Maja i HovR men icke.
Hon låg helt i skuggan av J och var garanterat helnöjd.

Jag har inga synpunkter på att vissa i denna tråden tycker att åklagarinsatsen varit dålig i detta fallet. Men diskussionen och argumenten i övrigt är ju katastrof...

1. Såväl J.J som M.H har förhörts ett XX antal gånger under förundersökningen. Visst ljögs det och påstod saker som inte gick ihop i de första förhören. Men fr.o.m att de båda lade fram sina berättelser (som dom haft som inställning under rättegången) så har man hållit fast vid dessa - och det har man gjort i både många och långa polisförhör. Att då tro att åklagaren, efter nästan ett halvår av försök i polisförhör, skulle kunna trolla fram erkännanden eller nya omständigheter/versioner i tingsrätten är ju oerhört naivt!

2. Ni kan också fråga er: Vad är det J.J faktiskt gjort/sagt? Jo, hon har medgett de faktiska omständigheterna. Hon har satt sig själv på brottsplatsen, medgett att hon utfört någon form av våld och att Tove därefter avlidit - Men med tillägget att Tove då dog av aspiration och ingenting annat. J.J:s förklaring/medgivande blir då en bevisfråga. Bevisfrågor är av förklarliga skäl ingenting man löser under förhör med den tilltalade (lägg då till punkten 1 i detta resonemang) utan det är då man måste satsa krutet på teknisk bevisning och expertvittnen, vilket man också valde att göra under rättegången.

3. Jag har heller inga synpunkter på era åsikter om hur åklagaren lade upp förhören, vilka frågor han ställde/inte ställde och vilken "approach" han valde att ha. Men bra att veta är att det finns förhörsteknik och förhörstaktik även i denna branschen, som exempelvis en åklagare är mer bevandrad i än gemene Flashback-skribent. Det är t ex inte så ovanligt när man förhör en person, som avlägger en orimlig eller obegriplig förklaring, att man avgränsar denne i sin egen orimlighet. Med andra ord så låter man då den tilltalade komma med sina svar/förklaringar och sedan lutar man sig tillbaka på den bevisning som finns och avslutar med att lyfta fram orimligheterna under pläderingen och då slå hål på allt - Samtidigt som det enda rätten har i minnet är just den orimliga förklaringen som den tilltalade gav.

4. När vi sedan kommer till Hovrättsförhandlingen, med den nya åklagaren, så är inte saken svårare än att denna åklagaren inte hade så många möjligheter juridiskt att förhöra J.J eller M.H. För tilläggsförhör i Hovrätten får endast hållas om det åberopats ny bevisning som i sin tur lett till nya omständigheter som det behövs ställas frågor kring ELLER om det råder oklarheter kring någonting som sagts i tingsrättsförhandlingen. Syftet med ett tilläggsförhör är alltså inte att "konfrontera mer" eller "pressa mer" - och några nya/ytterligare frågor, som inte redan avhandlats under tingsrättsförhandlingen, har jag svårt att hitta. Man får heller inte glömma att det var åklagarsidan som satt med "framgången" under hovrättsförhandlingen, då domen man överprövade var två livstidsdomar i enighet med åklagarens yrkande. Så då är det knappast konstigt/ovanligt att en åklagare sitter nöjd.
Citera
2023-10-24, 15:41
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag vet faktiskt inte vilket system jag föredrar. Har överlag varit ganska tillfreds med Sveriges rättssystem fram tills nu. Men när två domstolar drar så vilt skilda slutsatser av i princip samma material, så väcks frågor. Rullmans självsäkerhet runt den starka indicierkedjan, delade av TR vilket tyckte jag var fullt logisk.

Men nu när HR verkar se på det helt annorlunda så väcks en frustration över att åklagaren inte gjorde mer.

Varför kallades inte vittnen in som kunde dementera Majas uppgifter om att hon var extremt full och att allt var frid och fröjd på Nöjet?
Varför presenterades det inte bevis för hur extremt tajta J och M är, att dom utfört flera brottsliga handlingar i gemensamt samförstånd innan mordet?
Varför kallades ingen expert in på strypvåld som kunde förklara för rätten hur exceptionellt ovanligt det är med en ensam strypmördare utan motvärnsskador?
Varför pressades inte J och M mer om vad som hände halvtimmen innan mordet och detaljer om gärningen i badrummet?
Om dom 5-10 sparkljuden i väggen kom från en medveten Tove, så betyder det att hon kämpat för sitt liv i ca 3 minuter, och då är Majas delaktighet en nödvändighet för att J ska komma därifrån utan en enda skada.
Vart var kroppen när J åkte till McD?

Döms Johanna för t.ex dråp och Maja frikänns för mord känns det som dom frias på teknikaliteter. Någon expert har lyckas så ett litet tvivel om dödsorsaken och J kan då inte dömas för mord. Bristen på bevis för själva gärningen friar Maja, trots att indiciekedjan i övrigt är väldigt stark. Om HR kommer fram till att Maja inte var med i badrummet är jag väldigt nyfiken på hur dom förklarar själva gärningen, och då främst hur länge det pågick, hur J lyckades göra T oförmögen att kämpa emot.
Det föreföll som Rullman såg det som en nästan given promenadseger, speciellt med tanke på de få rättegångsdagarna. Dessutom gav han sken av att det var en gedigen utredning. Det gick jag på och jag uppfattade honom som kunnig och skicklig. Men med facit i hand var han nog mest skicklig i att hantera media.
Citera
2023-10-24, 15:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av convict76
Du försöker med en dåres envishet hitta (o)rimliga förklaring till varför hon agerat som hon agerat.
Kan du inte bara inse att denna människan är ett väldigt dåligt exemplar av homo sapiens, utan några som helst skrupler om någon dör/skadas eller får sörja sitt barn.

Rak fråga, vad tycker du om hennes agerande, i allt från att undanhålla information om mordbränder till att bära runt på sin mördade fd kompis?
Försök att hålla det kort, tack.
Förkastligt.
Citera
2023-10-24, 15:45
Medlem
Vad tror ni domarna blir imorgon?
Citera
2023-10-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Att inget framkommer I FUP om dessa vänner, måste ju inte innebära att de är ute ur Ms liv. Om de hördes, ansågs de väl inte relevanta för u
utredningen.

Det jag säger är att Maja hade enligt henne själv minst 6 vänner vid tidpunkten då hon träffade Johanna. Av nån anledning gillade M, J väldigt mycket och trivdes i hennes sällskap, eftersom hon inte vårdade sina övriga relationer. Allt fokus verkar ha lagts på J och hon träffade bara andra vänner när J var upptagen med annat, typ så. Hade inte M och J s relation varit ömsesidig hade M troligen blivit anmäld för stalking!
Citera
2023-10-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Håller med Maja är en Crazy Cat och ingen liten oskyldig duva. De två fröknarna passade varandra som hand i handsken och blev livsfarliga tillsammans. Ingen bättre än den andra lika skyldiga båda två.

Fröken Hellm*n blandade sitt hat med Fröken Janss*n:s hat så att det uppstod en dubbel-kokning av hat som riktades mot den 21-åriga flickan T*ve T*nnies vilket resulterade i ett mord som utfördes i samförstånd av de tvenne fröknarna.

Lika fort som polisen tog in den misstänkta Fröken Hellm*n, så uppstod från hennes sida en så kallad Hellmanéring.

Att Hellmanéra = Att ljuga så att ens tunga svartnar likt grillkol och därtill också, att nästippen växer ut på längden likt både Pinocchio och Hedvig.
( Hedvig ... Birgitta Andersson Från A till Ö )

Fröken Hellm*n visste så väl om, att den mördade 21-åriga flickan T*ve T*nnies låg placerad inom en kall och fuktig granskog en bit utanför Vetlanda, ändå valde Fröken Hellm*n att hålla inne med sanningen inför polisens ställda frågor gällande om hon visste, var någonstans, som den då anmälda och försvunna flickan T*ve T*nnies kunde finnas.

Fröken Hellm*n är en riktigt skum figur och en stor lögnerska samt även därtill sagt en fegis som inte sanningsenligt vågade stå för vad hon tidigare hade gjort tillsammans med sin kamrat Fröken Janss*n.

Jag känner mig mer och mer övertygad om, att under kvällen och natten den 16:e Oktober 2022 när Fröken Hellm*n gick omkring med den trehövade hunden "Kerberos" inom nattklubben "Nöjen" och samtidigt var på spán efter sitt och sin kamrats offer, så hade redan då Fröken Hellm*n bestämt sig för att skicka ner den 21-åriga flickan T*ve T*nnies till "Hádes"

Extra tillägg till ovan skrivet, en person som medicinerar sig med preparatet "Sertalin" och därtill använder alkoholhaltiga drycker kan plötsligt bli väldigt aggressiv i sitt agerande.

Kanske att Fröken Hellm*n plötsligt tände till på alla sina cylindrar när "Sertalinet" kom i kontakt med alkoholhaltiga drycker ?

Hade hon därtill även spisat en bit hasch-kaka så är det inte konstigt alls om plötsligt en del av "Pazuzu" satt på hennes ena axel ?

Mvh/
@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-10-24 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in