Citat:
Tingsrättens agerande finner jag knappt ord för. Det är en skandal att en rådman som Handmark får sitta kvar efter ett sådant debacle.
Citat:
Det är ju givetvis ingen mer än J.J och M.H som vet vad som egentligen hände. Men Hovrättens bedömning är ju att Tove måste ha dött runt kl.02:30. Hovrätten slår också fast att brottsplatsen är badrummet, dels utifrån J.J berättelse om detta, men också utefter att vittnet berättat att han hört ljud från J.J badrum kring denna tidpunkt. Man ser därefter till att M.H hälsoapp varit aktiv kl.02:43, då M.H enligt egen utsago varit på toaletten (badrummet).
Här är Hovrättens bedömning att en förutsättning för att flytta Toves kropp är att man har varit två personer - och att man alltså tror att J.J inte kunnat flytta kroppen själv. Ser man också till tidsrymden ca 02:30-02:43 så krymper J.J tidsrymd allt mer då hon under denna tid skall ha hunnit konstatera att Tove är död, "ta sig ur chocken och börja handla" och slutligen på egen hand förflytta kroppen till ett ställe där M.H inte kunnat se kroppen (man får heller inte glömma att grannen knackade på någon gång därefter). Detta är anledningen till att man fastslår att Toves kropp måste funnits i badrummet kl.02:43 när M.H gått till toaletten.
Här är Hovrättens bedömning att en förutsättning för att flytta Toves kropp är att man har varit två personer - och att man alltså tror att J.J inte kunnat flytta kroppen själv. Ser man också till tidsrymden ca 02:30-02:43 så krymper J.J tidsrymd allt mer då hon under denna tid skall ha hunnit konstatera att Tove är död, "ta sig ur chocken och börja handla" och slutligen på egen hand förflytta kroppen till ett ställe där M.H inte kunnat se kroppen (man får heller inte glömma att grannen knackade på någon gång därefter). Detta är anledningen till att man fastslår att Toves kropp måste funnits i badrummet kl.02:43 när M.H gått till toaletten.
Jo visst, men det är ju just det, en massa antaganden som inte låter sig bestämmas på det viset.
Det är inga som helst problem för Johanna att släpa iväg Toves kropp från badrummet. Det är jag övertygad om att du också inser. Nog klarar du att dra en kropp av din egen storlek över golvet i en bostad? Och av allt att döma var Johanna större än Tove. Faktiskt så mycket som fem viktklasser, konstaterade jag för en tid sedan i tråden utifrån information om Johannas storlek och vikt som nämndes i tråden

Jag instämmer i att det ligger nära till hands att tro att mordet skedde kring 0230. Men det kan precis lika gärna ha skett runt 0200 eller 0219 som olika utredare i fallet tror. Det kan också ha skett 0225 eller vilken annan tidpunkt som helst mellan ca 0150 och 0235.
Grannarna har hört ljud vid 0230, en duns, denna duns fångade deras uppmärksamhet. Hur vet vi att det inte förekommit några andra ljud från Johannas lägenhet innan dess, som inte fångat grannarnas uppmärksamhet? Pappan, som stod rakt nedanför där sonen hörde knackningarna i väggen, hörde inte dessa knackningar, t.ex. Men det är också intressant att de säger att det är väldigt lyhört. Det har talats i tråden om tumult. Men något sådant har inte hörts. Bara denna duns, eller möjligen dunsar. För på den punkten är pappan och sonen inte överens. Sonen säger att han hörde flera dunsar. Pappan säger med bestämdhet att det bara hördes en duns, han säger till och med i förhör att om de hört flera dunsar hade de ringt polisen.
Det har tagits upp flera gånger i tråden, av "bägge sidor", det här med cherry-picking av "bevis", av olika uttalanden från olika personer osv. Man väljer att tro att det som passar in i ett visst narrativ är sant, och det som inte passar in i detta narrativ, är falskt. Man utgår från att mordet skedde 0230, och bestämmer sig för att allt som pekar på det är sant, och allt som motsäger det är falskt. Det köper jag inte riktigt.
Jag tror för min del att mordet inleddes kort efter Majas besök på toaletten 0225. Jag tror att hennes plötsliga uppdykande blev en "trigger" för Tove att bryta upp och ge sig av hemåt. Dunsen kan mycket väl ha varit Tove som drog i golvet. Men den kan också ha varit ett försök av Johanna att lyfta och bära iväg Toves kropp på egen hand. Här tycker jag att rättsväsendet gör det lite för enkelt för sig och blundar för fullt rimliga alternativa möjligheter.
Det jag finner allra minst sannolikt, är att Maja skulle ha suttit stilla helt själv tillsammans med Toves döda kropp i över tjugo minuter inne på toaletten. Men det är något som rätten inte alls beaktar.
Jag har också hela tiden varit av uppfattningen att tidpunkten 0243 när Majas telefon börjar röra på sig, är den tidpunkt när Johanna kommer upp från grannen, och att det alltså är Johanna som väcker och "orsakar" Majas tillvaknande och rörelse här. Den tidpunkten 0243 stämmer nämligen så gott som exakt in på det tidsförlopp som grannen och hans far angett i kombination med såväl grannens som Johannas mobiltelefoners rörelseregistreringar för deras avfärd till donken. Även detta tycker jag är ett förbiseende in utredningen och av domstolen. Maja rör sig inte innan Johanna kommer tillbaka från grannen efter att ha sagt att hon skulle köpa en burgare till Maja. Johanna behöver nu förklara för Maja att hon åker iväg och köper en burgare till Maja. Jag tror att Johanna då har sett till att flytta Toves kropp just för att Maja inte skall upptäcka den. Det är i vart fall ett fullt rimligt scenario.
Hade Maja varit med under mordet, så hade hennes telefon registrerat rörelser under den perioden, därom är jag övertygad.
Låt mig då säga så här, om Maja var med vid mordet, då inträffade mordet 0219-0225. Men det som inte går ihop då, är att Majas telefon därefter är helt orörlig ända till 0243.
Det är som du säger, rätten gör de antaganden de gör och "konverterar" dem till fastslagna "sanningar". Men jag tycker som sagt de går för långt. Rätten kunde mycket väl nöjt sig med att konstatera att Tove dog någon gång mellan ca 0151 och 0235, mer än så är långt ifrån bevisat. Jag tycker att det är allvarligt att en domstol "slår fast" saker på så lösa boliner som sker här. Nu har det, som tur är och till skillnad från tingsrättens dom, inte någon avgörande betydelse i detta fallet. Men rent principiellt är det ett IMO ett allvarligt misstag av en rättsinstans som Göta Hovrätt.