Citat:
Har Hovrätten fått en väl underbyggd helhetsbild presenterad av ÅK relaterat till FUP? Ignorerar Hovrätten vad Maja svarar CS?
Citat:
Ja exakt. Att det är rätt bild ur FUP.
Det krävs kanske förståelse på ett djupare plan för att se det skeva förhållandet mellan Maja och Johanna.
Citat:
◾Maja säger att hon vet hur hon ska hantera Johannas ilska. Hon är inte oroad för konflikter. 2022-12-01
"F: Om människor då har retat Johanna eller hon har blivit liksom arg, vad har det fått för
konsekvenser för dem när hon har blivit arg på dem?
M: Ja, eh, samtal, ja konfrontationer, ja.
F: Det du har upplevt alltså i förhållande till andra människor, hur känns det i dig när du tänker på om du skulle hamna i konflikt med henne?
M: Oj, alltså på ett sätt så jag har ändå vetat på ett sätt hur jag ska, hur jag ska ta det och så. Ja."
◾Maja berättar att hon inte är rädd för J.
2022-11-03
"Hur är din relation med Johanna?
Vi är väldigt nära kompisar.
Fortsätt!
Jag vet inte vad jag skall säga.
Vad känner du för Johanna, vad tycker du om henne?
Ja, ja det gör jag.
Är du rädd för Johanna?
Nej, det skulle jag väl inte säga.
◾Maja ser J som sin trygghet.
2022-11-15
"M: Eh, nej men alltså hon är min trygghet och så. Ja vi delar väldigt mycket i livet.
F: Mmm, vad är det ni delar?
M: Ja, eh vi, mycket alltså interna skämt, mycket ja vad ska man säga, upplevelser som vi har gjort tillsammans."
◾Maja upplevde relationen jämlik.
I Tingsrätten:
CS: Och när, innan du blev häktad då, tyckte du det kändes som det då när du var ute och sprang och hade roligt med Johanna. Kändes det som ni var jämlika då?
M: Eh, Asså ja. "
◾Relationen med Johanna upplevdes positiv, hon lyfte upp Maja.
" CS: Innan du och Johanna blev häktade, vad tyckte du om Johanna då, hur var hon?
Var hon snäll eller dålig och dum eller hur var hon?
M: Eh.. Men Asså hon var min allra bästa vän och... eh.. Nämen alltså hon.. eh... Hon lyfte upp mig och gav mig självförtroende.. Och hon är den allra första vännen som jag har känt alltså verkligen ser mig och sådär."
◾Maja upprepar i TR att hon kände sig trygg med Johanna.
" CS: Ja men jag antar så här att din flesta barn känner sig ganska trygga med sina föräldrar och det är inte det som är frågan, utan frågan är:Kände du dig trygg med någon annan person?
M: Ja, Johanna.
CS: Så du kände dig trygg med Johanna?
M: Ja. "
Citat:
Nope. Maja kunde hantera sånt och Maja blev aldrig utfrusen.
Att göra Johanna förbannad, en inbillad oförrätt eller faktisk emotsägelse, var förenat med utfrysning, skitsnack, våld, skadegörelse och död.
Inte ens då hon kritiserade henne grovt ang hennes skitbeteende mot exet F.
"Johanna sa till mig att Maja hade sagt till
Johanna att jag förtjänar bättre än Johanna."
Den tighta vänskapen med Maja var som natt och dag jämfört med hur han behandlades:
" Hur var Johanna och Majas relation?
De kunde göra allt tillsammans. De kunde vara själva på dansgolvet. De hade jävligt kul
tillsammans. De är vänner."
Maja utsattes inte för "utfrysning, skitsnack, våld, skadegörelse och död."
Hon var snarare medlöpare och anslöt sig utan problem ang trakasserier mot fd väninnan JA, sprayade bil, var partner in crime vid mordbrand som alibi.
Hon konfronterade Tove alldeles på egen hand för att stå upp för Johanna och var jättearg - och samma partitagande ses vid Nöjet innan Tove mördas.
Maja knuffade Tove, bad henne dra.
Maja ville vara vittne å Johannas vägnar.
Maja krävde att få Tove utslängd.
Maja hyste agg mot Tove.
Maja var bitchig mot Tove.
Maja såg upprörd ut när hon letade efter Tove.
Maja var även ursinnig på deras fd väninna som skulle ha brunnit upp på deras sleepover om det nu inte regnat så mycket.
Citat:
Det enda kopplat till offer ang Maja är den offeroll hon använder för att vinna mark.
Hade Maja inte hjälpt till att bära, hade hon kunnat bli Johannas offer nummer 2.
Den offerroll som du et al vill applicera på henne misslyckas konstant.
De agerar nämligen i team snarare än att handla om en relation med dödshot, psykiskt och psykiskt våld. Att vara underdånig, livrädd och kuvad.
Se citat från Maja själv.
Senast redigerad av develi 2023-10-31 kl. 11:14.
Senast redigerad av develi 2023-10-31 kl. 11:14.