2023-10-30, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Det är sjukt ironiskt att en förespråkare av kilometervis med kommentarer inte förstår vad typsäkerhet tillför... Vi kommer precis som jag skrev inte att komma längre här, du verkar inte förstå helt enkelt.

Resturangexemplet är för övrigt ickerelaterat och patetiskt, men nog om detta.

TS översätter inte direkt till JS, det sker en transpilering. TS är inte "omgjort JS". Det är ett superset, googla lite på vad det innebär, det är en brutal skillnad till det du tror att det är.

JavaScript-världen är fanimej helt jävla körd.
Fyfan, trodde aldrig det skulle gå såhär illa.

Lycka till med din programmering säger jag bara.
Köp dig en gummianka som julklapp till dig själv. Det lär du behöva.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-30 kl. 11:57.
Citera
2023-10-30, 12:33
Medlem
Vill även poängtera att TypeScript (som utvecklas av Microsoft) är inget annat än en "divide and conquer" metod som de använder. De försöker få över folk till .NET-utveckling. Hur gör man det bäst? Jo man går in i JavaScript-sfären och försöker göra folk vana vid typsäkerhet. Detta eftersom Microsoft förlorat enormt på alla dessa JS-ramverk och annat som dykt upp under åren.

Nybörjare inom programmeringsvärlden har gått rätt in i Microsofts fälla. Snart inser TypeScript-utvecklare att "Jaha, detta är exakt som C#" och går över till .NET (=mer pengar för Microsoft).

Det kommer snart ett enormt skifte inom programmeringsbranschen där folk går över till .NET, och helt ärligt tycker jag det behövs just nu. JavaScript-sfären har för många amatörutvecklare som inte borde vara där från första början. Microsoft fullständigt bajsar ut miljarder dollar på .NET-utvecklingen just nu, aldrig har de gjort såhär mycket under så kort tid. De publicerar mer reklam om detta på alla sociala medier än någonsin förut.

Måste ge Microsoft cred för att de lyckats dela på JS-branschen.

Helst hade jag velat se fler använda vanilla JavaScript och att folk slutar med alla skitramverk som dyker upp varje år. Men för att få bort amatörutvecklarna (som uppenbarligen inte vill använda JS) från JS-sfären så behövs någon som Microsoft för att röra om i grytan. Det är bäst för branschen som helhet om JavaScript förblir JavaScript och .NET tar över alla TS-utvecklare.

TypeScript är övergångsfasen från JavaScript till C# för väldigt väldigt många.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-30 kl. 12:39.
Citera
2023-10-30, 14:04
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Typescript är ett superset så det kan aldrig vara "fel".
TS är inte alls ett superset av JS. Nedanstående kod är giltig JS och går att köra direkt i Node, men du kommer få ett fel om du försöker kompilera/köra det som TS.
Kod:
function Test() {
    this.someString = "Hello";
}
const test = Test();
console.log(someString); // "Hello"
Citera
2023-10-30, 14:17
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
TS är inte alls ett superset av JS. Nedanstående kod är giltig JS och går att köra direkt i Node, men du kommer få ett fel om du försöker kompilera/köra det som TS.
Kod:
function Test() {
    this.someString = "Hello";
}
const test = Test();
console.log(someString); // "Hello"
Okej, men varsågod att uppdatera internet med det då?
https://en.wikipedia.org/wiki/TypeScript
Citera
2023-10-30, 14:21
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Vill även poängtera att TypeScript (som utvecklas av Microsoft) är inget annat än en "divide and conquer" metod som de använder. De försöker få över folk till .NET-utveckling. Hur gör man det bäst? Jo man går in i JavaScript-sfären och försöker göra folk vana vid typsäkerhet. Detta eftersom Microsoft förlorat enormt på alla dessa JS-ramverk och annat som dykt upp under åren.

Nybörjare inom programmeringsvärlden har gått rätt in i Microsofts fälla. Snart inser TypeScript-utvecklare att "Jaha, detta är exakt som C#" och går över till .NET (=mer pengar för Microsoft).

Det kommer snart ett enormt skifte inom programmeringsbranschen där folk går över till .NET, och helt ärligt tycker jag det behövs just nu. JavaScript-sfären har för många amatörutvecklare som inte borde vara där från första början. Microsoft fullständigt bajsar ut miljarder dollar på .NET-utvecklingen just nu, aldrig har de gjort såhär mycket under så kort tid. De publicerar mer reklam om detta på alla sociala medier än någonsin förut.

Måste ge Microsoft cred för att de lyckats dela på JS-branschen.

Helst hade jag velat se fler använda vanilla JavaScript och att folk slutar med alla skitramverk som dyker upp varje år. Men för att få bort amatörutvecklarna (som uppenbarligen inte vill använda JS) från JS-sfären så behövs någon som Microsoft för att röra om i grytan. Det är bäst för branschen som helhet om JavaScript förblir JavaScript och .NET tar över alla TS-utvecklare.

TypeScript är övergångsfasen från JavaScript till C# för väldigt väldigt många.
Ja det var ju uppenbart att du är en militant linuxnörd.

Du får svårt att trasha microsoft dock som är den största contributern till open source-communityn. TS är på intet sätt en parallell till C#.

Jag förstår inte överhuvudtaget hur man inte kan förstå att typsäkerhet är något bra. Hur kan man ifrågasätta stöd för typer framför avsaknaden av det?

Vad i helvete är dina faktiska argument till att man INTE ska använda typer? Mister "jag kommenterar all min kod även den som inte är intressant".

Fattar inte alls hur du påstår att TS>C#. Detta påstår jag är fullkomligt falskt. Generellt är TS webb, C# är ej webb. (Sedan går det att diskutera, om man nu påstår att man kan göra modern webb bra, med asp.net... Tillika Blazor. Men du hittar inte en enda frontendare som kör js/ts som ser C# som sitt nästa logiska steg, är du full nu?)
Citera
2023-10-30, 16:15
Medlem
Citat:
Ja det var ju uppenbart att du är en militant linuxnörd.

Du får svårt att trasha microsoft dock som är den största contributern till open source-communityn. TS är på intet sätt en parallell till C#.

Jag förstår inte överhuvudtaget hur man inte kan förstå att typsäkerhet är något bra. Hur kan man ifrågasätta stöd för typer framför avsaknaden av det?

Vad i helvete är dina faktiska argument till att man INTE ska använda typer? Mister "jag kommenterar all min kod även den som inte är intressant".

Fattar inte alls hur du påstår att TS>C#. Detta påstår jag är fullkomligt falskt. Generellt är TS webb, C# är ej webb. (Sedan går det att diskutera, om man nu påstår att man kan göra modern webb bra, med asp.net... Tillika Blazor. Men du hittar inte en enda frontendare som kör js/ts som ser C# som sitt nästa logiska steg, är du full nu?)

Trashar inte Microsoft, hur kom du fram till den slutsatsen? Är verkligen inte emot Microsoft. Är helt neutral gentemot dem. Har dessutom jobbat där, dock inte med web. Och missade du mitt förra inlägg där jag nämnde jag bl.a. jobbat med .NET och tycker det är riktigt bra?

Och vad har open source med saken att göra? En "militant Linuxnörd" hade dessutom inte brytt sig om open source särskilt mycket, utan om free open source software (FOSS). Helt annan sak. Där är Microsoft ljusår ifrån att vara en av de största contributers.

Men en sak är säker, TypeScript är inget annat än ett sätt att ta över en del av JS-marknaden och skapa splittringar, vilket de lyckats med. Det är ingen nyhet att Microsoft gått miste om massvis med kunder till deras tjänster iom. JavaScript-utvecklingen senaste 6-7 åren.

Jag har ingenting emot typsäkerhet men varför återuppfinna hjulet? JavaScript är JavaScript. Vill du ha typsäkerhet, gå över till C# eller något annat, hur svårt ska det vara? Vad fasen är poängen med att ha ett "programspråk" som TypeScript som bara översätts till JS ändå? Kan knappt kalla det ett språk. Det enda det bidrar med är att TS-utvecklare inte orkar lära sig JS, vilket skapar problem på marknaden. Få bolag i världen kör endast TS.

C# är visst webb. Du måste sovit under en sten de senaste 10 åren, och särskilt senaste 4 åren då Microsoft bajsat miljarder dollar på specifikt web. .NET för webben är i många fall dessutom bättre än JavaScript/Node. C# är numera fullstack. Jag har även testat skapa en exakt kopia av en utav mina ehandelssidor med enbart C# på både backend och frontend, fungerar hur bra som helst.

Men som sagt, JavaScript bör vara JavaScript. C# bör vara C#. TypeScript är bara en hybrid av dessa två för att röra om i grytan och totalt onödigt när det redan finns minst två riktigt etablerade programspråk för samma syfte.

Jag är varken för eller emot Microsoft. Jag är däremot emot TypeScript. Det är ett låtsasspråk som endast skapar klyftor och förvirringar bland nya utvecklare.
Citera
2023-10-30, 17:01
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Trashar inte Microsoft, hur kom du fram till den slutsatsen? Är verkligen inte emot Microsoft. Är helt neutral gentemot dem. Har dessutom jobbat där, dock inte med web. Och missade du mitt förra inlägg där jag nämnde jag bl.a. jobbat med .NET och tycker det är riktigt bra?

Och vad har open source med saken att göra? En "militant Linuxnörd" hade dessutom inte brytt sig om open source särskilt mycket, utan om free open source software (FOSS). Helt annan sak. Där är Microsoft ljusår ifrån att vara en av de största contributers.

Men en sak är säker, TypeScript är inget annat än ett sätt att ta över en del av JS-marknaden och skapa splittringar, vilket de lyckats med. Det är ingen nyhet att Microsoft gått miste om massvis med kunder till deras tjänster iom. JavaScript-utvecklingen senaste 6-7 åren.

Jag har ingenting emot typsäkerhet men varför återuppfinna hjulet? JavaScript är JavaScript. Vill du ha typsäkerhet, gå över till C# eller något annat, hur svårt ska det vara? Vad fasen är poängen med att ha ett "programspråk" som TypeScript som bara översätts till JS ändå? Kan knappt kalla det ett språk. Det enda det bidrar med är att TS-utvecklare inte orkar lära sig JS, vilket skapar problem på marknaden. Få bolag i världen kör endast TS.

C# är visst webb. Du måste sovit under en sten de senaste 10 åren, och särskilt senaste 4 åren då Microsoft bajsat miljarder dollar på specifikt web. .NET för webben är i många fall dessutom bättre än JavaScript/Node. C# är numera fullstack. Jag har även testat skapa en exakt kopia av en utav mina ehandelssidor med enbart C# på både backend och frontend, fungerar hur bra som helst.

Men som sagt, JavaScript bör vara JavaScript. C# bör vara C#. TypeScript är bara en hybrid av dessa två för att röra om i grytan och totalt onödigt när det redan finns minst två riktigt etablerade programspråk för samma syfte.

Jag är varken för eller emot Microsoft. Jag är däremot emot TypeScript. Det är ett låtsasspråk som endast skapar klyftor och förvirringar bland nya utvecklare.
Du är ute och cyklar. Vadå ta över Js-marknad. Vad skapar TS för splittring när det är ett superset?

Att du jämför C# med JS är ju bara rent patetiskt. Vet du inte ens att JS kör på klientsidan (eller server) vilket C# inte gör?

Jag hävdar att det inte existerar TS-utvecklare som inte kan JS. Det är just - ett superset. TS tar inte bort JS, TS lägger på typer. Du hallicunerar.

När du därtill säger att C# är webb så VET jag att du är en hycklande lögnare. Hänvisar du måhända till razor-syntax och kallar det "C# är webb"? I så fall skrattar jag ihjäl mig om du först har gnällt på TS-transpilering Eller vad är det för C# som är webb?
Citera
2023-10-30, 19:05
Moderator
Protons avatar
Citat:

Förstår fortfarande inte denna aversion mot språket.

Att man införde mer striktare typning i javascript var väl bara en naturlig utveckling av språket? När JS en gång skapades var det ju ingen som hade en tanke på att använda det för att göra httpanrop och än mindre vad man skulle med resultatet av anropet till?

Sure, ska man göra nåt simpelt som att dölja en div eller lägga till ett fält i ett formulär när man klickar på en knapp kan ju TS eventuellt vara lite overkill, men när det börjar komma in beroenden mellan de komponenter man bygger är typning väldigt trevligt att ha så att man får en hint om att det man försöker proppa in som en parameter till en komponent nånstans inte alls är vad denna komponent förväntar sig.

I JS kommer man undan med det eftersom komponenten bara förväntar sig ett objekt, den behöver inte ta nån hänsyn till vad detta objekt innehåller för properties, men i TS har man ju såklart deklarerat upp ett interface för detta objekt där det tydligt framgår VAD det förväntas innehålla. DÄR har du styrkan skulle jag säga.
Citera
2023-10-30, 19:33
Medlem
Citat:
Du är ute och cyklar. Vadå ta över Js-marknad. Vad skapar TS för splittring när det är ett superset?

Att du jämför C# med JS är ju bara rent patetiskt. Vet du inte ens att JS kör på klientsidan (eller server) vilket C# inte gör?

Jag hävdar att det inte existerar TS-utvecklare som inte kan JS. Det är just - ett superset. TS tar inte bort JS, TS lägger på typer. Du hallicunerar.

När du därtill säger att C# är webb så VET jag att du är en hycklande lögnare. Hänvisar du måhända till razor-syntax och kallar det "C# är webb"? I så fall skrattar jag ihjäl mig om du först har gnällt på TS-transpilering Eller vad är det för C# som är webb?

Du är kvar i år 2010 ser jag.
C# kan köras på både server och klient idag.
Kolla upp ASP.NET Core, Razor Pages eller Blazor.

De har gjort ENORMA ändringar i .NET ekosystemer senaste fyra-fem åren.

C# har använts i webb i över ett decennium med ASP.NET. nu är det dock bättre än någonsin med nya .NET Core.

Du har uppenbarligen ingen koll på läget i branschen

En av mina ehandelsidor kör med enbart C# t.e.x. inte en enda rad JS, på varken back- eller frontend. C#, HTML och CSS. Inget annat behövs.

Jävla troll är du. Du kan sätta upp en fullstack med .NET sedan några år tillbaka. Microsoft pumpar ut videos med detta varje vecka på bl.a. YouTube. Kolla exempelvis "dotnet"-kanalen. De har storsatsat på just WEBB senaste 4 åren.

Microsoft älskar .NET. det är deras bebis som de tar hand om. TS skapades för att sakta få över folk från JS till .NET, genom att göra folk mer vana med types. Detta sägs t.o.m. öppet på deras .NET Conference. Därför kommer TS så småningom dö ut och det är inget annat än en affärsstrategi.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-30 kl. 19:38.
Citera
2023-10-30, 19:37
Medlem
fittplytes avatar
Citat:
Du är kvar i år 2010 ser jag.
C# kan köras på både server och klient idag.
Kolla upp ASP.NET Core, Razor Pages eller Blazor.

Du har uppenbarligen ingen koll på läget i branschen

Jävla troll är du. Du kan sätta upp en fullstack med .NET sedan några år tillbaka.

Microsoft älskar .NET. det är deras bebis som de tar hand om. TS skapades för att sakta få över folk från JS till .NET. Detta sägs t.o.m. öppet på deras .NET Conference. Därför kommer TS så småningom dö ut.
Hahaha du är hysteriskt rolig. Du påstår att jag är från 2010 men har INGEN ANING om vad C# kan och inte kan.

Asp.net core med razorsyntax gör vadå? JO - renderar HTML ditt pucko.
Blazor är INTE C# som körs på klientsidan. Det är serversiderenderad Html som strömmas över websockets.
Om du slutar mäta kuk och läser på lite så blir diskussionerna mer korrekta.
Citera
2023-10-30, 19:40
Medlem
Citat:
Hahaha du är hysteriskt rolig. Du påstår att jag är från 2010 men har INGEN ANING om vad C# kan och inte kan.

Asp.net core med razorsyntax gör vadå? JO - renderar HTML ditt pucko.
Blazor är INTE C# som körs på klientsidan. Det är serversiderenderad Html som strömmas över websockets.
Om du slutar mäta kuk och läser på lite så blir diskussionerna mer korrekta.

Är du en jubelidiot eller bara ett helt fuckat troll?

Nu snackar vi C# vs JS.
Givetvis render det HTML och CSS. Det har INGET med saken att göra. SAMMA gör JS.

Poängen är du kan köra C# i webbläsaren istället för JS.
Nej ingen jävla översättning. Utan ren och skär C# i DIN FUCKING WEBBLÄSARE din JÄVLA JUBELIDIOT.

Spendera 10min på deras documentation eller youtube så kanske du lär dig. Du kan EXEKVERA C#-kod I WEBBLÄSAREN med bl.a. RAZOR PAGES och BLAZOR.

GÅ IN på deras youtubekanal som heter dotnet, och kolla där. Så kan du hålla tyst sen. Razor Pages har haft detta i flera år. Nu har de gått över till Blazot och storsatsat där senaste åren.

https://youtu.be/QD2-DwuOfKM?t=8m30s

Finns massvis med videos de laddat upp senaste åren. T.o.m. livestreams där de kodar fullstack appar i C#, ingen JS
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-30 kl. 19:59.
Citera
2023-10-30, 20:31
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Poängen är du kan köra C# i webbläsaren istället för JS.
Nej ingen jävla översättning. Utan ren och skär C# i DIN FUCKING WEBBLÄSARE din JÄVLA JUBELIDIOT.
Köra C# i webbläsaren? Du menar väl ändå att kompilerad C#-kod körs på serversidan och spottar ur sig innehåll som webbläsaren på så sätt kan ta till sig, alltså HTML/CSS/JS och olika former av media.

Alltså att C# (med detta framework) ungefär fungerar som PHP (med motsvarande framework).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in