Citat:
Ursprungligen postat av
fittplyte
Ja det var ju uppenbart att du är en militant linuxnörd.
Du får svårt att trasha microsoft dock som är den största contributern till open source-communityn. TS är på intet sätt en parallell till C#.
Jag förstår inte överhuvudtaget hur man inte kan förstå att typsäkerhet är något bra. Hur kan man ifrågasätta stöd för typer framför avsaknaden av det?
Vad i helvete är dina faktiska argument till att man INTE ska använda typer? Mister "jag kommenterar all min kod även den som inte är intressant".
Fattar inte alls hur du påstår att TS>C#. Detta påstår jag är fullkomligt falskt. Generellt är TS webb, C# är ej webb. (Sedan går det att diskutera, om man nu påstår att man kan göra modern webb bra, med asp.net... Tillika Blazor. Men du hittar inte en enda frontendare som kör js/ts som ser C# som sitt nästa logiska steg, är du full nu?)
Trashar inte Microsoft, hur kom du fram till den slutsatsen? Är verkligen inte emot Microsoft. Är helt neutral gentemot dem. Har dessutom jobbat där, dock inte med web. Och missade du mitt förra inlägg där jag nämnde jag bl.a. jobbat med .NET och tycker det är riktigt bra?
Och vad har open source med saken att göra? En "militant Linuxnörd" hade dessutom inte brytt sig om open source särskilt mycket, utan om
free open source software (FOSS). Helt annan sak. Där är Microsoft ljusår ifrån att vara en av de största contributers.
Men en sak är säker, TypeScript är inget annat än ett sätt att ta över en del av JS-marknaden och skapa splittringar, vilket de lyckats med. Det är ingen nyhet att Microsoft gått miste om massvis med kunder till deras tjänster iom. JavaScript-utvecklingen senaste 6-7 åren.
Jag har ingenting emot typsäkerhet men varför återuppfinna hjulet? JavaScript är JavaScript. Vill du ha typsäkerhet, gå över till C# eller något annat, hur svårt ska det vara? Vad fasen är poängen med att ha ett "programspråk" som TypeScript som bara översätts till JS ändå? Kan knappt kalla det ett språk. Det enda det bidrar med är att TS-utvecklare inte orkar lära sig JS, vilket skapar problem på marknaden. Få bolag i världen kör endast TS.
C# är visst webb. Du måste sovit under en sten de senaste 10 åren, och särskilt senaste 4 åren då Microsoft bajsat miljarder dollar på specifikt web. .NET för webben är i många fall dessutom bättre än JavaScript/Node. C# är numera fullstack. Jag har även testat skapa en exakt kopia av en utav mina ehandelssidor med enbart C# på både backend och frontend, fungerar hur bra som helst.
Men som sagt, JavaScript bör vara JavaScript. C# bör vara C#. TypeScript är bara en hybrid av dessa två för att röra om i grytan och totalt onödigt när det redan finns minst två riktigt etablerade programspråk för samma syfte.
Jag är varken för eller emot Microsoft. Jag är däremot emot TypeScript. Det är ett låtsasspråk som endast skapar klyftor och förvirringar bland nya utvecklare.