Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-10-29, 16:26
Medlem
Retropropagations avatar
Jag har precis sett den påkostade och väldigt intressanta dokumentären:

https://www.offerzen.com/community/t...ns-documentary

Citat:
TypeScript Origins: The Documentary
Citat:
Featuring TypeScript creator Anders Hejlsberg and other influential TypeScript community members, the TypeScript Origins documentary tells the story of how and why TypeScript came to be and how the technology and surrounding community have grown since TypeScript's initial release.

Vad som saknas, är dock anekdoten om när Hejlsberg insåg att Microsofts kompilatorexperter inte visste vad de sysslade med. Kompilatorexperterna hade då under några år programmerat en objektorienterad TypeScripttranspilator. Hejlsberg åkte iväg på familjesemester till Bahamas. När han kom tillbaka efter två veckor, hade han skrivit om transpilatorn i funktionsorienterad TypeScript. Transpileringen från TypeScript till JavaScript gick nu 5 gånger snabbare. Obs! En helt sann anekdot.

TypeScript är det 3:e vanligaste programspråket:

https://stackoverflow.blog/2023/06/1...esults-are-in/

Men Flashbacks medlemmar synes inte använda TypeScript. Hur kommer det sig?

Själv har jag väntat på en GUI-byggare i över 10 år nu. (Något liknande Windows Forms, eller åtminstone Web Forms. Eller ett bättre Adobe Flex, med TypeScript istället för ActionScript (aka JavaScript 4).) Jag har så smått börjat inse att det är något jag inte förstår...

Eller har jag missuppfattat omfattningen -- och nästan alla utom jag använder TypeScript?

Vad använder du TypeScript för i så fall?

Varför går det inte minst lika bra med JavaScript?
Senast redigerad av Retropropagation 2023-10-29 kl. 16:28.
Citera
2023-10-29, 17:48
Medlem
TypeScript är för främst C#-programmerare som kommer till JavaScript. Det blev en enorm hype några år sedan med JavaScript. Alla möjliga ramverk togs fram. Stor del av jobbmarknaden gick över till JS. Därför gick flera andra programmerare över dit. Många av dem hade erfarenhet av C# men även andra språk. Av någon oklar orsak rövknullas deras hjärna när de inser att variabler i JavaScript kan byta datatyp. Därför försökte de nu att göra om JavaScript till C#, vilket är helt idiotiskt.

Har använt TypeScript och det är bara blä. Kan lika gärna gå över till C# om jag ska hålla på med sådant. Jag programmerar både i JavaScript och C# och tycker de ska hållas isär. TypeScript är JavaScript fast onödigt krångligare. Notera: inte krångligt, men krångligare.

Här i Schweiz används TypeScript väldigt lite. Folk föredrar att antingen använda C# eller JavaScript. En hybrid av dessa är bara total onödigt. TypeScript-personer är samma typ av person som sitter och handlar shitcoins, använder sig av React, Next och alla andra ramverk, och sysslar med Shopify-sidor. D.v.s. 16-22 åriga amerikanska vita killar som tror de är "something of significance". Ord som "AI" används i varannan mening av dem när de pratar.

Sen vill jag påpeka att statistik med TypeScript från bl.a. GitHub är missvisande. Det är p.g.a. ren och vanlig vanilla JavaScript funkar utmärkt i TypeScript. Du kan göra en TypeScript-fil men bara programmera i vanlig JavaScript. Samtliga rader kod i filen kommer reggas som "TypeScript" på GitHub enbart utifrån filtypen. Om du faktiskt kollar raderna med specifikt TypeScript-kod är det betydligt lägre score. Då ramlar TypeScript ner till 12:e mest använda programmeringsspråket.
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-29 kl. 17:54.
Citera
2023-10-29, 19:41
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retropropagation
Jag har precis sett den påkostade och väldigt intressanta dokumentären:

https://www.offerzen.com/community/t...ns-documentary

Vad som saknas, är dock anekdoten om när Hejlsberg insåg att Microsofts kompilatorexperter inte visste vad de sysslade med. Kompilatorexperterna hade då under några år programmerat en objektorienterad TypeScripttranspilator. Hejlsberg åkte iväg på familjesemester till Bahamas. När han kom tillbaka efter två veckor, hade han skrivit om transpilatorn i funktionsorienterad TypeScript. Transpileringen från TypeScript till JavaScript gick nu 5 gånger snabbare. Obs! En helt sann anekdot.

TypeScript är det 3:e vanligaste programspråket:

https://stackoverflow.blog/2023/06/1...esults-are-in/

Men Flashbacks medlemmar synes inte använda TypeScript. Hur kommer det sig?

Själv har jag väntat på en GUI-byggare i över 10 år nu. (Något liknande Windows Forms, eller åtminstone Web Forms. Eller ett bättre Adobe Flex, med TypeScript istället för ActionScript (aka JavaScript 4).) Jag har så smått börjat inse att det är något jag inte förstår...

Eller har jag missuppfattat omfattningen -- och nästan alla utom jag använder TypeScript?

Vad använder du TypeScript för i så fall?

Varför går det inte minst lika bra med JavaScript?
Intressant att ovanstående skribent verkar vara så anti TS till att börja med.

Själv är TS det givna valet för mig när det gäller clientside-kod, då de ramverk jag jobbar i (React och Angular) bägge funkar alldeles utmärkt att koda detta med.

Dessutom får man grym codecompletion i VS code med typescript och man kan enkelt undvika massvis med buggar just på grund av att TS gör det svårare att missbruka JS otypade natur där variabler helt plötsligt utan förvarning kan byta typ om man har otur.

Arv och klasser tycker jag är mer intuitivt i TS än vad JS kan erbjuda i sammanhanget med.

TS är imo väldigt trevligt att skriva clientsidekod i, har inte använt det för serversidekod där är det C# som gäller (inte alldeles oväntat givet ovanstående?)
Citera
2023-10-29, 19:54
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag använder Typescript när jag har möjligheten.

Det är en ganska stor fördel att kunna skriva samma kod på klient- och serversidan samtidigt.

Jag ser ingen poäng i att använda något annat. Min kod fungerar på de flesta (flest?) plattformar och jag kan enkelt flytta kod mellan klient och server, eller köra dem på båda och garantera samma resultat
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-10-29 kl. 19:58.
Citera
2023-10-29, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag använder Typescript när jag har möjligheten.

Det är en ganska stor fördel att kunna skriva samma kod på klient- och serversidan samtidigt.

Jag ser ingen poäng i att använda något annat. Min kod fungerar på de flesta (flest?) plattformar och jag kan enkelt flytta kod mellan klient och server, eller köra dem på båda och garantera samma resultat

Men varför använder du TypeScript över JavaScript? Att skriva "samma kod" på både klient- och serversidan har ingenting med TypeScript att göra. Det är JavaScript eftersom TypeScript översätts till JavaScript. TS är en transpiler (translator + compiler).
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-29 kl. 21:41.
Citera
2023-10-30, 01:12
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Här i Schweiz används TypeScript väldigt lite. Folk föredrar att antingen använda C# eller JavaScript. En hybrid av dessa är bara total onödigt.

Liten värld... Världens bästa editor -- vscode -- är programmerad i TypeScript. I Schweiz. I dokumentären, som jag länkade till i startinlägget, intervjuas fyra schweiziska hippies:

https://www.youtube.com/watch?v=U6s2pdxebSo&t=700s

Det är svårt att tro, men de är underbossar för vscode och inte pundare i Bern...

Precis innan intervjuas deras ledare, som var världsberömd redan på 90-talet som ledare för patternsekten "Gang of Four".

Man får väl anse att de fem schweizarna besvarar frågan:

Varför TypeScript?

Svar: "Tooling", speciell "refaktoring" och "IntelliSense".

Men! "Tooling" är ju grym även för JavaScript i vscode.

Tack vare TypeScript i och för sig...
Senast redigerad av Retropropagation 2023-10-30 kl. 01:46.
Citera
2023-10-30, 01:45
Medlem
Retropropagations avatar
Addendum:

Den mycket intressanta debatten mellan två danska genier, som visas några få sekunder i dokumentären, finns i sin helhet här:

https://www.youtube.com/watch?v=5AqbCQuK0gM

Citat:
Anders Hejlsberg and Lars Bak: TypeScript, JavaScript, and Dart

PS
Dart har en, åtminstone för mig, förvånansvärd stor "marknadsandel":

https://survey.stackoverflow.co/2023...r-technologies

Kod:
...
TypeScript 	38.87%
...
Dart 		 6.02%
...

Nästan dubbel så stor som Visual Basic for Excel...
Senast redigerad av Retropropagation 2023-10-30 kl. 01:53.
Citera
2023-10-30, 09:13
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Men varför använder du TypeScript över JavaScript? Att skriva "samma kod" på både klient- och serversidan har ingenting med TypeScript att göra. Det är JavaScript eftersom TypeScript översätts till JavaScript. TS är en transpiler (translator + compiler).
Va?! Nähä?!😂

Ja, jag skriver koden i typescript, som sedan transpileras till JS. Trodde att det var så uppenbart att jag inte skulle behöva förklara det
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-10-30 kl. 09:19.
Citera
2023-10-30, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retropropagation
Liten värld... Världens bästa editor -- vscode -- är programmerad i TypeScript. I Schweiz. I dokumentären, som jag länkade till i startinlägget, intervjuas fyra schweiziska hippies:

https://www.youtube.com/watch?v=U6s2pdxebSo&t=700s

Det är svårt att tro, men de är underbossar för vscode och inte pundare i Bern...

Precis innan intervjuas deras ledare, som var världsberömd redan på 90-talet som ledare för patternsekten "Gang of Four".

Man får väl anse att de fem schweizarna besvarar frågan:

Varför TypeScript?

Svar: "Tooling", speciell "refaktoring" och "IntelliSense".

Men! "Tooling" är ju grym även för JavaScript i vscode.

Tack vare TypeScript i och för sig...

"Världens bästa editor" är väl relativt.

Enligt mig och många andra är både [neo]vim och emacs betydligt bättre. Personligen föredrar jag vim. Har inte sett någon annan editor med lika många features. Vi alla har olika preferenser.

Tycker VS Code är helt ok, särskilt för nybörjare. Men för mer avancerade användare är vim och emacs bättre. När man väl lärt sig att använda exempelvis vim så är det svårt att gå tillbaka till något som VS Code.
Citera
2023-10-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Va?! Nähä?!😂

Ja, jag skriver koden i typescript, som sedan transpileras till JS. Trodde att det var så uppenbart att jag inte skulle behöva förklara det

Återigen, för att återgå till frågan tråden handlar om: varför använda TypeScript istället för JavaScript?

Hur går det med läsförståelsen?
Citera
2023-10-30, 10:35
Medlem
fittplytes avatar
Typescript är ett superset så det kan aldrig vara "fel".
Du får typsäkerhet i compile time. D.v.s. en av javascripts största flaws täpps igen.
Jag ser inte varför man någonsin skulle välja js över ts.
Historiskt har js förespråkats över ts av människor som varit för lata att lära sig ts.
Citera
2023-10-30, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittplyte
Typescript är ett superset så det kan aldrig vara "fel".
Du får typsäkerhet i compile time. D.v.s. en av javascripts största flaws täpps igen.
Jag ser inte varför man någonsin skulle välja js över ts.
Historiskt har js förespråkats över ts av människor som varit för lata att lära sig ts.

Kan du ge exempel på problem med typsäkerhet i JavaScript som du själv stött på? Om du får felmeddelanden för du matat in fel typ av data, då är det inget annat än dålig kod av utvecklaren. Givetvis testar man alltid sin kod innan produktion. Har personligen aldrig stött på några typfel i någon produktionsmiljö som kör JavaScript.

När man söker efter "Why use TypeScript?" ser man liknande svar som du skrev. Men man ser aldrig några exempel på där typfel inträffat. Känns som total paranoia bara.

TS-utvecklare får det att låta som typfel sker vardagligen och att det inte går att undvika i JS. I mitt tycke är det inget annat än dålig programkod om man får såpass många fel att man byter till TS.

TS är JS med stödhjul, hjälm och knäskydd. Samhalls-varianten av JS. Hur svårt är det att testa kod egentligen?
Senast redigerad av Ehandel 2023-10-30 kl. 10:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in