2023-10-30, 18:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Jag vet att du har kollat i TSL tidigare. Har du möjlighet att göra det igen och nu för ett specifikt datum, nämligen den 18 juli 1992? Det verkar nämligen råda lite olika uppgifter här i tråden om hur många "oroliga" personer som färdades i bilen och även vid vilken tidpunkt de ska ha siktats (se nedan). Kungkarl12e har skrivit lite om vad det ska ha stått i artikeln, men jag tänker om det kan finnas något mer matnyttigt såsom tidpunkt för iakttagelsen samt hur många personer hon såg i bilen.

Jag har kortat ner en del av inläggen och de flesta fetmarkeringar är mina.

Här är lite hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Från min "källa" igen då. Alltså källan har läst från den danska BT igen då:

"Ett vittne. Margarett*a Herthni*k stod i sitt köksfönster och såg en dansk bil på en liten grusväg köra väldigt långsamt. I den satt fyra unga i. Bilen körde tvärtom mot vad turister normalt skulle göra, berättar hon i en artikel med tidningen B.T i juli 1992. och exflickvännnen Anni berättar i samma artikel att han var ute och fixade bilar med en kompis på Söndagsmorgonen."

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ca 8.30-8.45 vid den första iakttagelsen är rimligt enligt mina beräkningar. Bilen färdas, sakta, från E20-hållet genom Trankärr upp mot och vidare in i skogen. Ca 9.15-9.30 ser de bilen igen inne på skogsvägen bara några hundra meter från där den sågs tre kvart tidigare, på väg ut mot stora grusvägen. Bilen svänger där höger, mot lugnås/kusabron-hållet.
Ungefär så.
Citera
2023-10-30, 19:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det e klart att Polisen klantat till detta också. Skövde-Polisen med den trötte Lars J i spetsen naturligtvis som inte kollat upp detta ordentligt.

Kan då Helena haft ett par andra skor inne på Stadt ? För hon kunde väl gärna inte gått ut på fest med dess alldagliga vardagssandaler ? Detta var ju inga finskor direkt, det finner jag lite märkligt ,hon bör väl haft några mer klackskor/dansskor kanske på sig va ? Eller vad säger ni som vet ? Det var ju varmt i och för sig men...hm.

Sedan om hon tog på sig dessa sandaler när hon skulle gå hemåt och lade dansskorna/finskorna i ryggsäcken. Det gick väl att promenera i dem ändå för det var väl en sorts kilklack med något mjukt material i den samt rem i bak som höll dem på plats, så det bör gått att promenera med dem men definitivt inte att springa med då. Hon tog nog inte med joggingskor gärna... eller dylikt för detta ändamål i ryggsäcken, kan jag ju tro. Kanske lite väl förberett...

Det är också så att hon tänkt från början att gå hem med Ulrika efter Stadt, "som de alltid gjorde", men som fick ont i magen och fortsatte hemåt i taxibussen direkt. Hon bör då ha tänkt på från början att ha med sig skor eller om hon bara hade på sig sandalerna hela tiden och inga andra skor alls med sig eller på sig.

Jag vet inte om Helena hade "dans-skor" med sig, men var det inte för Judaland (?) som Kalla fall berättade att det inte saknades några skor?

Visst kan hon väl ha kunnat ha andra skor med sig i ryggsäcken. Dock så vet jag inte någon av dem som var ute på "den tiden", som hade extra-skor med sig till krogen. Själv hade jag det aldrig, men jag hade å andra sidan inte ryggsäck med heller. Men hon ju ha haft sådana med sig ändå.

Visst skulle Helena ha kunnat dansa i sandalerna, även gå, men knappast springa. De var inte stabila nog för det senare. Jag tror personligen att Helena hade sandalerna på sig när hon gick hem, att de föll av i ett tumult i Kohagen samt att gm kastade ut dem i skogsdungen från stigen.
Citera
2023-10-30, 20:00
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Judaland har haft ett cirka 45 minuter långt samtal med Peter Thylén på Kalla fall. Det är Peter Thylén som i det samtalet bekräftade att det hittades en halstablett som var tuggad på! Uppgiften är alltså inte officiell vad jag vet, men det finns ingen anledning att betvivla det som Judaland skriver. Dessutom säger ju GW Persson i tTV4 att en halstablett hittades. Peter Thylén är således ett steg tydligare mot Judaland. Perfekt så!

Självklart hade Helena en tablettask - som saknas. Lika självklart är det att den bör ha legat i ryggsäcken - som mycket riktigt är försvunnen. Alltså saknas tablettasken. Logik, kallas det!

Jag kan meddela att Judaland är med i matchen. Han återkommer i tråden och reder lätt ut några saker.

Jag betvivlar inte det Judaland skriver i tråden, men utan säkrat DNA är det ju helt ointressant att en tuggad halstablett hittades vid lekplatsen. Det var alltså inte Peter Thylén du själv pratade med?

Positivt att Judaland är med i matchen igen!
Citera
2023-10-30, 20:33
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte om Helena hade "dans-skor" med sig, men var det inte för Judaland (?) som Kalla fall berättade att det inte saknades några skor?

Visst kan hon väl ha kunnat ha andra skor med sig i ryggsäcken. Dock så vet jag inte någon av dem som var ute på "den tiden", som hade extra-skor med sig till krogen. Själv hade jag det aldrig, men jag hade å andra sidan inte ryggsäck med heller. Men hon ju ha haft sådana med sig ändå.

Visst skulle Helena ha kunnat dansa i sandalerna, även gå, men knappast springa. De var inte stabila nog för det senare. Jag tror personligen att Helena hade sandalerna på sig när hon gick hem, att de föll av i ett tumult i Kohagen samt att gm kastade ut dem i skogsdungen från stigen.

Nej, då är det nog så helt klart att hon inte släpar på ett par extra skor i ryggsäcken. Kanske att göra lite väl "stor affär" av denna festkväll på Stadt i denna tropiska natt. Som du själv säger" att de inte hade extraskor med sig till krogen" ,det talar ju starkt för att Helena inte hade det heller.

Då kan det luta åt att fynden som den tyske turisten hittade ändå inte är Helenas. Om man då anser att alla dessa fynd hörde ihop, vilket verkade vara fallet va ? Det går ändå inte att dra några förhastade slutsatser beträffande detta, dock går det ju ändå inte komma ifrån att just området dessa fynd hittades i är mycket intressant ändock. Hm.
Citera
2023-10-30, 20:39
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag betvivlar inte det Judaland skriver i tråden, men utan säkrat DNA är det ju helt ointressant att en tuggad halstablett hittades vid lekplatsen. Det var alltså inte Peter Thylén du själv pratade med?

Positivt att Judaland är med i matchen igen!

Ja, helt rätt vi vet ju inte hur det är med DNA:at på halstabletten ändå då, instämmer att det blir ointressant då, och jag kan föreslå att vi lägger detta åt sidan. Den säger ingenting och är inte viktig helt enkelt att ägna sig åt.
Senast redigerad av IB03 2023-10-30 kl. 20:42.
Citera
2023-10-30, 22:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja, helt rätt vi vet ju inte hur det är med DNA:at på halstabletten ändå då, instämmer att det blir ointressant då, och jag kan föreslå att vi lägger detta åt sidan. Den säger ingenting och är inte viktig helt enkelt att ägna sig åt.

Den tuggade halstabletten hittades ihop med de andra fynden, så självklart är tabletten hyperintressant. Hur det ligger till med DNA:t på den, har aldrig meddelats officiellt, men jag har mycket svårt att tro att polisen inte har koll. I övrigt vore det ju helt meningslöst av Peter Thylén att ens ta upp tabletten med Judaland om tabletten skulle vara helt ute ur bilden, så att säga. Och eftersom Helena av allt att döma hade en tablettask i sin ägo och som saknas tillsammans med ryggsäcken (vi får väl anta att Ulrika är källan), kan vi med stor säkerhet dra slutsatsen att den hittade, tuggade tabletten var Helenas. Jag tror att tabletten åkte ur Helenas mun vid den plötsliga attacken eller möjligen under "hanteringen".
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-30 kl. 22:30.
Citera
2023-10-30, 23:51
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Den tuggade halstabletten hittades ihop med de andra fynden, så självklart är tabletten hyperintressant. Hur det ligger till med DNA:t på den, har aldrig meddelats officiellt, men jag har mycket svårt att tro att polisen inte har koll. I övrigt vore det ju helt meningslöst av Peter Thylén att ens ta upp tabletten med Judaland om tabletten skulle vara helt ute ur bilden, så att säga. Och eftersom Helena av allt att döma hade en tablettask i sin ägo och som saknas tillsammans med ryggsäcken (vi får väl anta att Ulrika är källan), kan vi med stor säkerhet dra slutsatsen att den hittade, tuggade tabletten var Helenas. Jag tror att tabletten åkte ur Helenas mun vid den plötsliga attacken eller möjligen under "hanteringen".

Hittades den tuggade halstabletten ihop med de andra fynden vid lekplatsen?
Citera
2023-10-30, 23:58
Medlem
Hej på er. Gör ett kort inhopp för att försöka klarlägga lite.

Citat:
Ca 8.30-8.45 vid den första iakttagelsen är rimligt enligt mina beräkningar. Bilen färdas, sakta, från E20-hållet genom Trankärr upp mot och vidare in i skogen. Ca 9.15-9.30 ser de bilen igen inne på skogsvägen bara några hundra meter från där den sågs tre kvart tidigare, på väg ut mot stora grusvägen. Bilen svänger där höger, mot lugnås/kusabron-hållet.
Ungefär så.

Här verkar det finnas utrymme för tolkning, och den som tolkade rätt var Ugglan. "Stora grusvägen" avser förbindelsevägen Lugnås-St.Ek och "skogsvägen" är Trankärrsvägens förlängning ut till densamma. Var bilen befunnit sig mellan den första och andra observationen går bara spekulera om - och det finns det en som gör. (Mer om det en annan dag, snart).

Vad gropen/"graven" anbelangar så är den definitivt grävd för hand, någon annan slutsats går inte att dra efter att ha beskådat den åtskilliga gånger på plats. Ser att jag skrivit att det vore olämpligt att peka ut exakt position, och kanske gäller det fortfarande eller vad tycker ni? Har du rätt användarnamn och frågar privat så är jag dock medgörlig.
Fotot som florerar är ett av 2-4 st som finns och det är samma som KK12 postade. Alltså samma grop, samma foto. Ska se om jag inte har något/några av de övriga att posta.

Citat:
I övrigt vore det ju helt meningslöst av Peter Thylén att ens ta upp tabletten med Judaland om tabletten skulle vara helt ute ur bilden, så att säga. Och eftersom Helena av allt att döma hade en tablettask i sin ägo och som saknas tillsammans med ryggsäcken (vi får väl anta att Ulrika är källan), kan vi med stor säkerhet dra slutsatsen att den hittade, tuggade tabletten var Helenas.
Det var på direkt fråga om vad exakt som saknas som PeT berättade detta. Tablettask och en gul penna förutom det vi redan vet (vilket inte verkar helt rimligt va? Att ha så lite i väskan), alltså inga ytterligare skor eller så. Källan var Ulrika, men även personer på festen och ett vittne från toaletten på Stadt där Helena tydligen haft framme väskan (till vilken nytta då, ta en Tenor?). "Vi har väldigt bra koll på exakt vad hon hade i den där väskan" tror jag var de precisa orden. Jag rabblade upp en lista över prylar upphittade runt Kusabäcken, bla ett gammalt paket dambindor, men det var inget som gick att pricka av eller väckte något intresse.

Framförallt är det kanske avsaknaden av extra skor som gör att Kusabäckspåret svalnar betänkligt. Och där någonstans avtar nog också min insats kring det här. Känner att jag gjort vad jag kunnat och behöver energin till annat. Efter utlovade bilder och lite annat så blir det nog extremt sporadiska besök här, så passa på om det är några frågor.
Citera
2023-10-31, 00:07
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Här verkar det finnas utrymme för tolkning, och den som tolkade rätt var Ugglan. "Stora grusvägen" avser förbindelsevägen Lugnås-St.Ek och "skogsvägen" är Trankärrsvägens förlängning ut till densamma. Var bilen befunnit sig mellan den första och andra observationen går bara spekulera om - och det finns det en som gör. (Mer om det en annan dag, snart).

Vad gropen/"graven" anbelangar så är den definitivt grävd för hand, någon annan slutsats går inte att dra efter att ha beskådat den åtskilliga gånger på plats. Ser att jag skrivit att det vore olämpligt att peka ut exakt position, och kanske gäller det fortfarande eller vad tycker ni? Har du rätt användarnamn och frågar privat så är jag dock medgörlig.
Fotot som florerar är ett av 2-4 st som finns och det är samma som KK12 postade. Alltså samma grop, samma foto. Ska se om jag inte har något/några av de övriga att posta.

Det var på direkt fråga om vad exakt som saknas som PeT berättade detta. Tablettask och en gul penna förutom det vi redan vet (vilket inte verkar helt rimligt va? Att ha så lite i väskan), alltså inga ytterligare skor eller så. Källan var Ulrika, men även personer på festen och ett vittne från toaletten på Stadt där Helena tydligen haft framme väskan (till vilken nytta då, ta en Tenor?). "Vi har väldigt bra koll på exakt vad hon hade i den där väskan" tror jag var de precisa orden. Jag rabblade upp en lista över prylar upphittade runt Kusabäcken, bla ett gammalt paket dambindor, men det var inget som gick att pricka av eller väckte något intresse.

Framförallt är det kanske avsaknaden av extra skor som gör att Kusabäckspåret svalnar betänkligt. Och där någonstans avtar nog också min insats kring det här. Känner att jag gjort vad jag kunnat och behöver energin till annat. Efter utlovade bilder och lite annat så blir det nog extremt sporadiska besök här, så passa på om det är några frågor.

Välkommen tillbaka i tråden. Har du möjlighet att posta någon av dina egna bilder av gropen?
Citera
2023-10-31, 00:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Hej!

Härligt att se ett livstecken från dig! 👍

Vet du om polisen kollat gropen? Om inte, vad sa PeT om den?

Ang. bilen och Trankärrs-vittnet, hur såg han på dem?

Hoppas att du orkar svara!🌹
Citera
2023-10-31, 00:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ungefär så.

Jag visste innerst inne att jag hade tolkat ditt inlägg rätt (!), men jag blev tveksam när Thord gjorde sin tolkning. Men nu vet vi! Bilen svängde alltså höger uppe vid den stora grusvägen mellan 26:an (St. Ek) och E20 (Lugnås). Och det är just åt höger som man måste svänga där för att komma till platsen för "graven" - givet att man måste parkera bilen och går ner i skogen en bit. Tja, på något sätt kom i alla fall bilen närmare "graven", så att säga, men självklart bevisar det inget. Men intressant hur som.

Angående det som Peter Thylén sa om innehållet i ryggsäcken kan vi inte gärna argumentera emot, men eftersom jag vet att Helena sågs sitta i en trappa på inflyttningsfesten hos Pernilla i Töreboda och måla tånaglarna, kan vi dra slutsatsen att även nagellack bör ha funnits i ryggsäcken. Jag tror att det fanns en hel del i den där ryggsäcken. Kanske att fynden vid Kusabäcken borde dryftas genom en annan kanal.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-31 kl. 01:16.
Citera
2023-10-31, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Jag vet att du har kollat i TSL tidigare. Har du möjlighet att göra det igen och nu för ett specifikt datum, nämligen den 18 juli 1992? Det verkar nämligen råda lite olika uppgifter här i tråden om hur många "oroliga" personer som färdades i bilen och även vid vilken tidpunkt de ska ha siktats (se nedan). Kungkarl12e har skrivit lite om vad det ska ha stått i artikeln, men jag tänker om det kan finnas något mer matnyttigt såsom tidpunkt för iakttagelsen samt hur många personer hon såg i bilen.

Jag har kortat ner en del av inläggen och de flesta fetmarkeringar är mina.

Snyggt Sunset! Det här området beövde redas ut. Hoppas att vi hittar källan och får tydliga svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in