• 1
  • 2
2023-10-30, 17:12
Bannlyst
Hej

Jag har just nu en fond p handelsbanken dr jag sparar 200 kr/mn. r det fr lite? r det ens vrt att spara i fonder i nulget?
Citera
2023-10-30, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nekromantika
Hej

Jag har just nu en fond p handelsbanken dr jag sparar 200 kr/mn. r det fr lite? r det ens vrt att spara i fonder i nulget?
Det beror p varfr du sparar. 200 sek/mnad r inte s mycket, men bttre n inget.

Spara vad du kan, och i nulget kanske du ska dela upp sparandet lite mellan ngon eller ngra fonder och ett vanligt sparkonto med bra rnta.
Citera
2023-10-30, 17:38
Medlem
Se till att ha pengar fr att tcka hyra, mat, m.m. Utver det, stt in 10% av det resterande p ett sparkonto. Resten br du investera i fonder/aktier.

Exempelvis:
Du fr ut 30,000 kr per mnad efter skatt och avgifter.
Du behver ca. 12,000 kr fr att tcka hyra, mat, rkningar, mobil, transport. Kvar har du 18,000kr.

Stt in 10% (1800kr) p sparkonto som du kan komma t nr som helst. Kvar har du 16,200kr.

Investera 16,200kr i aktier/fonder.

S har jag gjort i drygt 8 r nu och tycker det fungerar bra.
Citera
2023-10-30, 17:38
Medlem
Citat:
Hej

Vi r inte allseende tankelsare. Sparar till vad?

Du fr vl rkna ut hurmycket du behver fr ditt ndaml, sen med hjlp av de dussintals rnta-p-rnta kalkylatorer som finns dr ute rkna fram en ungefrlig mnatlig summa du behver spara.

Det r inte rocket science.
Citera
2023-10-30, 18:42
Helt omjligt att sga med s bristfllig info. Men det r ju inget som ngonsin kommer bli en vettig kontantinsats om du inte planerar att kpa en lgenhet strax innan du dr.

Sparar du lngsiktigt s finns det inte s mycket "nulge" nr det gller fonder. Det kanske kraschar imorgon. Det kanske vnder imorgon. Vem vet?
Citera
2023-10-31, 21:40
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Hej

Allt handlar om din disponibla inkomst och hur mycket risk du vill ta. Ett sparkonto med buffert r alltid bra att ha fr ofrutsedda saker. Resten, ja antingen stter du sprtt p dom eller investerar p brsen. 200kr r bttre n 0, men du lr inte blir stormrik. Ju mer du riskar desto mer har du att vinna, men ven frlora.

Stt upp ett ml fr dina investeringar, det bsta r att fondsparande brett, grna billiga indexfonder. Sjlv tnker jag inte p att jag sparar, automatisk verfring varje mnad.
Citera
2023-11-01, 21:56
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej

Ja, det r fr lite. Frsk spara ngra tusenlappar per mnad, annars r det knappast vrt det.
Det r alltid vrt att spara mnadsvis. Alltid.
Citera
2023-11-04, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Se till att ha pengar fr att tcka hyra, mat, m.m. Utver det, stt in 10% av det resterande p ett sparkonto. Resten br du investera i fonder/aktier.

Exempelvis:
Du fr ut 30,000 kr per mnad efter skatt och avgifter.
Du behver ca. 12,000 kr fr att tcka hyra, mat, rkningar, mobil, transport. Kvar har du 18,000kr.

Stt in 10% (1800kr) p sparkonto som du kan komma t nr som helst. Kvar har du 16,200kr.

Investera 16,200kr i aktier/fonder.

S har jag gjort i drygt 8 r nu och tycker det fungerar bra.
Enligt ditt argument s stter du in alla pengar utver de fasta rkningarna p aktier/fonder. Har du inget liv? Gr du inget p din fritid?
Citera
2023-11-04, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Enligt ditt argument s stter du in alla pengar utver de fasta rkningarna p aktier/fonder. Har du inget liv? Gr du inget p din fritid?

Jag lgger som sagt in 10% p sparkonto varje mnad, vilket jag anvnder fr diverse aktiviteter och shopping. Skall tillggas att mina fretag gr tiotals miljoner i vinst (netto) varje r och att jag vanligtvis tar ut ngot mellan en till tio miljoner SEK varje r. Vissa r tar jag ut betydligt mindre, ibland mer... det varierar. S visst gr jag grejer p min fritid.

Utver det donerar jag 10% av min vinst varje r.
Citera
2023-11-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Jag lgger som sagt in 10% p sparkonto varje mnad, vilket jag anvnder fr diverse aktiviteter och shopping. Skall tillggas att mina fretag gr tiotals miljoner i vinst (netto) varje r och att jag vanligtvis tar ut ngot mellan en till tio miljoner SEK varje r. Vissa r tar jag ut betydligt mindre, ibland mer... det varierar. S visst gr jag grejer p min fritid.

Utver det donerar jag 10% av min vinst varje r.

Grattis till att det gr s pass bra med fretagandet!

Nu kommer det dock komma kommentarer frn andra om att du ljuger, fr ingen kan ju tjna miljoner p sitt/sina fretag. Det gr ju inte, eller hur?
Citera
2023-11-14, 21:05
Medlem
Citat:
Hej

Beror lite p sttet du sparar. Jag rekommenderar ISK som fr att du relativt fritt kan slja o kpa, vara aktiv. Det du skattar r en andel av det som finns p kontot.
Citera
2023-11-22, 12:40
Medlem
Q-s avatar
Ifall du lgger 200kr p ett sparkonto med noll rnta varje mnad i 50 r s har du 120.000kr efter 50 r.
Ifall du i stllet lgger 200kr per mnad i en fond med 4% avkastning/r har du efter 50 r i stllet cirka 375.000kr. Allt sparande r vrt det. Ju mer desto bttre. Lgg 200kr varje mnad p en stabil indexfond s kommer det att g bra. Ifall du fr en hgre inkomst inom ett eller ngra r s kan du brja spara nnu mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in