• 3
  • 4
2024-02-12, 12:32
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Därför att kvalitet kostar. Det är bara att tänka efter vilket grepp Microsoft respektive Apple har. De har byggt otroligt starka monopol som i princip alla moderna människor är beroende av deras produkter och tjänster.

De andra bolagen har inte samma ställning och är mer konkurrensutsatta på ett annat sätt. Därför aktierna "billigare", men det behöver inte betyda att det är ett bättre köp.

Verkligen, vilken kvalite! Iphone som inte ens klarar av minusgrader.
Citera
2024-02-14, 08:54
Medlem
Sparade i fonder, av skattade pengar från lön. Fick dels bet mindre avgift varje år. När jag tog ut fondpengarna fick jag betala 30% i skatt. Så nu är det ett sparkonto med ränta. Samt ett annat sparkonto med mindre ränta för oväntade utgifter. Det kontot har fria uttag.
Citera
2024-02-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peikkos
Sparade i fonder, av skattade pengar från lön. Fick dels bet mindre avgift varje år. När jag tog ut fondpengarna fick jag betala 30% i skatt. Så nu är det ett sparkonto med ränta. Samt ett annat sparkonto med mindre ränta för oväntade utgifter. Det kontot har fria uttag.
Att du fick betala 30% i skatt av vinsten, beror på att du hade ett AF-konto istället för ett ISK.

Tydlig information om de olika kontotyperna fanns garanterat när du öppnade kontot. Har gjort samma misstag, men upptäckte det i tid. Under vissa förhållanden kan AF-konto vara det mest fördelaktiga.

När det gäller ditt sparkonto så är skatten även där 30% på vinsten/ränteinkomsten.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-14 kl. 09:11.
Citera
2024-02-15, 09:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Ingenting.

Citera
2024-02-15, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ingenting.

Nu gillar jag verkligen Akelius, men han är inte så poppis på dagens aktiemarknad efter sitt köp av Academedia. Eller efter sina kommentarer om hur det ska drivas.

Börjar gubben bli lite senil? Nice i och för sig att han vill ägna sig åt bildning för folket. Kanske så man tänker när man kommer upp i åren?

Jag kommer för övrigt att köpa lite av företaget. Även om jag inte tror att man som filantrop ska försöka att driva ett företag så.

Akelius är en liten gud för många av oss som levde på åttio-nittiotalet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Roger_Akelius
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-15 kl. 09:13.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in