2023-10-30, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Är inte det en doku grupp? Har de tagit på sig några liknande aktioner?

Ja.
Nej.

Han syftar nog på den löst sammansatta Djurens befrielsefront. Fungerar typ som en terrororganisation, vem som helst kan utföra dåd i dess namn.

Medlemmar ur Djurrättsalliansen dömdes för brott mot minkfarmare, rätt uppmärksammat och vill minnas att de dömdes för bla. brott mot griftefriden, mordbrand och lite annat mysigt.

De kallade sig dock Djurättsmilisen när de gjorde detta och blev sedemera uteslutna ur Djurrättsalliansen som tog avstånd.

/Avdelningen för totalt onödigt kunnande
Citera
2023-10-30, 16:14
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Ja.
Nej.

Han syftar nog på den löst sammansatta Djurens befrielsefront. Fungerar typ som en terrororganisation, vem som helst kan utföra dåd i dess namn.

Medlemmar ur Djurrättsalliansen dömdes för brott mot minkfarmare, rätt uppmärksammat och vill minnas att de dömdes för bla. brott mot griftefriden, mordbrand och lite annat mysigt.

De kallade sig dock Djurättsmilisen när de gjorde detta och blev sedemera uteslutna ur Djurrättsalliansen som tog avstånd.

/Avdelningen för totalt onödigt kunnande

Efter som jag älskar alla sorts sekter så är det högeligen intressant vetande för mig, då var det som jag trodde.

Om det skulle vara någon grupp under DBF/ALF som släppt ut så stora djur hade det varit första gången mig veterligen.
Citera
2023-10-30, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Efter som jag älskar alla sorts sekter så är det högeligen intressant vetande för mig, då var det som jag trodde.

Om det skulle vara någon grupp under DBF/ALF som släppt ut så stora djur hade det varit första gången mig veterligen.

Då får du ta över kunskapen så kan jag få in lite fler tuttar i skallen

Skämt åsido, skulle aktivister göra sig besväret att slita bort märkning?

Visst blir de svårare för ägaren att få tillbaka sina djur om de hittas utan att skjutas. Samtidigt måste det väl ta emot att slita bort en märkning bara så där?

Dessutom skulle väl någon anmäla sina stulna får?

Och som du säger vore det väl första gången med så stora djur.

Alla mufflor behöver tydligen inte vara märkta enligt lag, det kanske kan dra ner antalet hägn de kan komma ifrån. Filtrera bort uppfödare som inte märkt sina får alltså.
Citera
2023-10-30, 16:38
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Då får du ta över kunskapen så kan jag få in lite fler tuttar i skallen

Skämt åsido, skulle aktivister göra sig besväret att slita bort märkning?

Visst blir de svårare för ägaren att få tillbaka sina djur om de hittas utan att skjutas. Samtidigt måste det väl ta emot att slita bort en märkning bara så där?

Dessutom skulle väl någon anmäla sina stulna får?

Och som du säger vore det väl första gången med så stora djur.

Alla mufflor behöver tydligen inte vara märkta enligt lag, det kanske kan dra ner antalet hägn de kan komma ifrån. Filtrera bort uppfödare som inte märkt sina får alltså.

När DBF elle liknande räddat större djur har de alltid kommit "Havens", vet inget bra svenskst ord för det. När det koomit till jaktvilt har de alltid varit jägare, tex rådjuren på Gotland. (Den som vet, den vet på ön vilka det var som satte ut dem).

Sedan har det varit illigal återutsättning, tex hur bävern komm tillbaka till UK.
Citera
2023-10-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Är det inte bra mycket enklare och billigare att bara köpa köttet istället. Hur mycket nöje är det att skjuta ett stillastående fetto? Ett får tillhör väl knappast The Big Five?

Risken ökar att de skjuter ihjäl oskyldiga människor som råkar befinna sig i närheten.

Din värld kan inte vara stor.. Har du ens upplevt något annat än den håla du växt upp i?

Men till dina frågor och påståenden..

Ett stillastående djur. Ja det är nog det absolut vanligaste, att djuret skjuts när det står stilla.
Big Five... Nej, dom djuren finns i Afrika.
Risken att skjuta människor på jakt. Är du korkad på riktigt?
Citera
2023-10-30, 16:56
Citat:
Ursprungligen postat av Hickoryyy
Din värld kan inte vara stor.. Har du ens upplevt något annat än den håla du växt upp i?

Men till dina frågor och påståenden..

Ett stillastående djur. Ja det är nog det absolut vanligaste, att djuret skjuts när det står stilla.
Big Five... Nej, dom djuren finns i Afrika.
Risken att skjuta människor på jakt. Är du korkad på riktigt?

Det finns hur många fall som helst.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/ma...stanker-brott/

"Man skjuten av älgjägare – polisen misstänker brott" "Den skjutne är inte jägare"
Senast redigerad av Juristen08 2023-10-30 kl. 16:59.
Citera
2023-10-30, 17:23
Citat:
Det finns hur många fall som helst.

https://svenskjakt.se/start/nyhet/ma...stanker-brott/

"Man skjuten av älgjägare – polisen misstänker brott" "Den skjutne är inte jägare"

Det är ytterst ovanligt.

https://www.jaktojagare.se/kategorie...onen-20180919/

De allra flesta som vådaskjuts är jägare och det rör sig alltså om i snitt en person per år.

Ungefär 300 000 per år löser jaktkort. Nära 10% av Sveriges befolkning har någon gång i sitt liv jagat.

Dödsfallen är få.
Citera
2023-10-30, 17:28
Citat:
Det är ytterst ovanligt.

https://www.jaktojagare.se/kategorie...onen-20180919/

De allra flesta som vådaskjuts är jägare och det rör sig alltså om i snitt en person per år.

Ungefär 300 000 per år löser jaktkort. Nära 10% av Sveriges befolkning har någon gång i sitt liv jagat.

Dödsfallen är få.

Det dör minst en person per år. Antalet skjutna framgick inte av din länk. Men åtskilliga skjuts per år.

Om de nu skall börja jaga året runt i stadsmiljö så lär det bli betydligt värre.
Senast redigerad av Juristen08 2023-10-30 kl. 17:33.
Citera
2023-10-30, 17:28
Bannlyst
Kul med fler saker att skjuta!

Markägare känner jag spontant kan dra lite åt helvete, det regnar för mycket, det regnar för lite, vi behöver det Roche sen lite mer av något annat…

Bygg stängsel och hägna in era marker istället för att sitta och gnälla!

Kul med fler saker att skjuta och fylla upp frysen med!
Citera
2023-10-30, 17:43
Medlem
Citat:

Om de nu skall börja jaga året runt i stadsmiljö så lär det bli betydligt värre.

Ja för det var ju tänkt att man skulle släppa mufflonfår i gamla stan och se var dom tar vägen sen..
Citera
2023-10-30, 17:46
Citat:
Det dör minst en person per år. Antalet skjutna framgick inte av din länk. Men åtskilliga skjuts per år.

Helt riktigt, rörde ihop det lite då du först pratade om dödsskjutningar och i nästa inlägg bytte till skadeskjutning.

Sammantaget är det fortfarande ovanligt.

Och jakt i stadsmiljö? Nu får du väl ändå ge dig, kommunjägare och vad nu mer som kan tänkas bedriva jakt i stadsmiljö är inte kreti och pleti med en weekend-kurs och bössa.
Citera
2023-10-30, 18:09
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men är dom ÄTBARA ?
Överlever dom en svensk vinter utomhus ?
Svar ja på båda frågorna, dom har funnits vilda i flera år i närheten av där jag bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in